Wat moet ik doen bij dit paard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irishouthuis

Berichten: 103
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-01 19:20

Hallo,
Ik had even een vraag aan iedreen die dit bericht leest.
Ik verzorg sinds kort een friese hengst en hij heet oene.maar het probleem is dat hij nogal sterk is en als hij ergens van schrikt ofzo dan sleurd hij mij dus mee en ik houd hem dan niet echt. weet iemand hier een oplossing voor. groetjes iris en oene!!!! Haha! *LOL* Kwijl Schijnheilig

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 19:23

helpt het als je het halstertouw over zn neus doet?
Je moet wel streng zijn met zon paard, anders neemt ie een loopje met je Boos!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 20:55

Of halstertouw door de mond heen halen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 21:10

En een zweep mee die je voor zijn neus kunt houden. Is ook een goede rem! Daar durven ze nauwelijks doorheen te rammen, je hoeft niet eens een tik op de neus te geve, wat zwiepen als hij er vandoor dreigt te gaan is al genoeg.

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 21:19

god wat ben ik toch verwend met mn friese verzorghengst!! Schijnheilig
stormt nooit over me heen, sleurt me nooit mee en heeft vandaag voor het eerst gebokt(13 jaar oud) omdat ie een tik met de zweep kreeg.
ik krijg het idee dat ie een identiteidskrisis heeft, hij denkt dat ie merrie is ofzo(trekt wel naar ruinen maar niet naar merries terwijl ie wel dekhengst is geweest)
wat wij doen met van die vervelende hengsten is een hengsteketting door de mond, over of onder de neus.
zweep erbij en een mep verkopen als ie doorloopt.
succes ermee
gillian

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 21:46

of je moet hem met het lopen het hoofdstel in doen,dan heb je meer erover te zeggen.met borstelen dan kun je gewoon je halster over het hoofdstel doen en hem aan het halster vast zetten

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 21:51

Ik ben ook verwent met Dennis. Het mag dan nog wel een klein hengstje zijn maar hij weet precies dat je merries kan dekken(hij word PAPA!) en dat alle vreemde paarden interesant zijn. Vandaag ging hij weer recht omhoog en ik stond er naast. Dan kan hij van mij dus ff echt wel een dreun krijgen maar meestal kan ik zo lang vreemde paarden. Hij raakt wel wat opgefokt maar niet echt erg. Je kan hem aan een gewoon halstertje met ene gewoon touwtje mee nemen.
Nimber(6 jarige ruin die tot z'n 4e hengst gebleven is) heeft, denken we, ook gedekt en die heeft af en toe wel ff een kettingtje onder z'n kin door nodig maar dan is hij ook zo mak als een lammetje. Komt omdat hij een paar keer een beste ruk gehad heeft omdat hij stond te stijgeren(=niet prettig als het paard 1.60 is en jij nog geen 1.65 ben)
XXX
Ciska

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 22:13

Sorry dat ik het zeg. iK heb niet bijzonder veel ervaring met hengsten. Toch heb ik er regelmatig mee te maken.
Je moet niet met hengsten gaan klieren als je dat niet kunt.
Hengsten zijn eigenlijk hele andere paarden en merrie's of ruinen. Een hengst heeft meer persoonlijkheid is sterker en laat zich niet onderdrukken.

Een hengst moet je eigenlijk altijd te slim af zijn.
EEn gevecht met een hengst gaat ook <b> nooit </b> goed!

ik weet niet hoe en wat je bent maar geef hem op zijn flikker en als je dat niet kan/durft geef ik je dit advies <b> kap ermee voor het helemaal verkeerd gaat </b>

irishouthuis

Berichten: 103
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-01 22:34

IK KAN DENK HIER WEL WAT MEE HOOR IK GA DAT WEL PROBEREN MET DAT HALSTERTOUW OVER ZIJN NEUS.GROETJES IRIS EN OENE

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 23:09

Ik ben het ten dele met Steef eens...(dat je beter geen hengsten kan "hanteren" als je er niet goed mee om kan gaan...kunnen levensgevaarlijke situaties door ontstaan, in jou geval wellicht niet, maar toch...voorbeeld: meisje was op haar -hengstige- merrie aan het rijden toen er een ander meisje met haar hengst bij kwam rijden...dom dom dom! Dat meisje kon die hengst dus blijkbaar niet aan, want hengst is bovenop merrie gesprongen en meisje op de merrie zit dus in een rolstoel...zou ik toch niet op mijn geweten willen hebben zeg...misschien voor de zekerheid eens met een meer ervaren iemand oefenen en samen proberen of je respect van de hengst kan winnen zeg maar...afdwingen klinkt zo onvriendelijk... Schijnheilig ) Maar goed...zei dus dat ik het TEN DELE met Steef eens was...ben het namelijk niet eens met de stelling dat een hengst meer persoonlijkheid heeft... Haha! *LOL* Schijnheilig

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 23:12

hoi

wij hebben net hetzelfde gehad Huilen maar dan onder het rijden met een ruin, hij flipt helemaal en gaat er bokkend vandoor, weet iemand daar ook iets voor, neemt ie met het rijden ook een loopje met je of rijd je nog niet? zo ja dan zal je hier mischien ook iets aan hebben.
groetjes heleen en margreet

irishouthuis

Berichten: 103
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-01 12:30

wat vikki zegt is wel waar.
maar het is een heel lief paard hij is alleen ongelooflijk sterk maar verder doet hij niets maar ik zal er rekening mee houden hoor.
groetjes iris en oene Clown Extreme duivel

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 12:45

Als hij zo sterk is en je meesleurd wordt het tijd om hem op te voeden. Mijn paard heb ik geleerd dat hij stil moet gaan staan als ik ook stil sta, hij moet mij volgen waar ik loop en dat werkt goed. Een paard, of het nou een hengst, merrie of ruin is, moet natuurlijk wel fatsoenlijk opgevoed worden! En bij een hengst heb je daar zelf wat meer overtuigingskracht voor nodig dan bij een merrie of ruin. Dus weet zeker dat je zelf sterk genoeg in je schoenen staat om dat te kunnen anders kunnen er inderdaad flinke ongelukken gebeuren!

irishouthuis

Berichten: 103
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-01 12:52

ah bedankt esther.
Zoiets was ik ook al met hem aan het proberen.Ik rijd ook gelukkig niet met hem buiten.maar bedankt voor de tip ok.
groetjes iris en oene!! Pling Haha! Party!! *LOL*