s

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 23:04

s
Laatst bijgewerkt door janna op 01-04-22 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

-


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 23:11

Het kan zeker wel, Ik heb net een voorstel gedaan naar de OR om mensen die zich na 09:15 ziekmelden die dag aan te rekenen als atv omdat ik mensen naar de arbounie moet melden voor 9:30 voor controle. Als er in je arbeidsvoorwaarden staat dat je per ziekmelding een aantal uren in moet leveren kan dat. Ik begrijp dat dit niet prettig is als je ziek bent maar dit heeft te maken met het feit dat er veel mensen zijn die zich ziekmelden omdat er andere problemen zijn (geen zin ofzo) Helaas moeten de goeie onder de kwade lijden. Als jij dit wil veranderen moet je jouw collega's zo mobiliseren dat ze zich niet voor ieder wissewasje ziek melden en dan zal die regel wel veranderen. als de ziekteverzuimgegevens naar beneden gaan kan je naar het OR gaan om bijvoorbeeld deze arbeidsvoorwaarde te laten veranderen.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 23:19

hmmm, klinkt me als een vreemde regeling in de oren. Hoe moet dat dan als je al je vakantieuren al hebt opgemaakt? Verward
Ik weet wel dat bij sommige bedrijven de eerste dag(en) niet wordt (worden) uitbetaald.
Maar ik zou het arbeidsreglement er even op nakijken. Daar zou het in moeten staan.
Wat wij wel hebben is een max. aantal uren wat je mag versnipperen aan kort verzuim (tandarts, fysio, huisarts enz)
Er waren nl. collega's die om 10.00u 's ochtends een afspraak maakten voor controle bij de tandarts en dan vervolgens pas om half 1 voor het eerst die dag op het werk verschenen. Scheve mond

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 23:22

Bij ons heb je al 28 vakantiedagen en 4 uur atv per week, dus per twee weken heb je al een dag vrij. Valt makkelijk in te nemen. Ook negatieve uren gaan mee naar het volgende jaar.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 23:26

Ik krijg er op dit moment de neiging toe.In de horeca hoeft de werknemer alleen de eerste dag dat hij of zij ziek is zelf te betalen(uren inleveren),hierna is het op kosten van de baas(GAK).Wij hebben een dame in dienst die op dit moment al 3 weken griep heeft.Ze is ,zoals ze zegt,maandag naar de dokter geweest en die heeft gezegd dat zij nog maar3 dagen even rustig aan moet doen Scheve mond .Ze had eerst,volgens haar man voorhoofdholteontsteking ,maar toen wij haar zelf belde hadze ,,bijna,,een longontsteking.Vorig najaar had ze een blaasontsteking en ,,bijna,,een nierbekkenontsteking.We houden met z'n 3en een bedrijf aan de gang dat 12 uur per dag open is en dat gaat helaas erg moeilijk met z'n 2 en.Afgelopen zaterdag zijn we op ziekenbezoek geweest en toen zat ze heerlijk op de bank met een peuk in haar mond en een pak peuken op tafel Frusty .Deze zelfde mevrouw werkt 1x per 14 dagen op woensdagmiddag,en toevallig had ze toen op een van die woensdagen een afspraak met de dermatoloog.Hier heb ik wel even eigenhandig 4 uur afgetrokken van haar vakantieurenDit is de laatste keer dat ik vast personeel in dienst heb in dit bedrijf.In het andere werk ik met oproepkrachetn en daat gaat gelukkig prima Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 23:33

Dat bedoel ik dus, de goede moeten onder de kwade lijden. Ik ben zelf werkgever geweest van 120 verpleegkundigen/ziekenverzorgers en ik kan je vertellen dat personeel hebben in deze tijd niet echt leuk is, verzekeren tegen ziekte kosten is niet betaalbaar dus je betaald het zelf maar. Ik heb een iemand meegemaakt die welgeteld 1 WEEK gewerkt heeft en een half jaar gekost, NIET LEUK!!!!

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 23:59

Janna,
Ik zou het zeker effe opzoeken. Dit moet dan zeker ergens staan.
Bij ons is het wel zo dat je uren moet inleveren na een aantal ziekmeldingen per jaar.
Maar als ik me ziek meld en iemand durft daar uren voor af te schrijven...verschijn ik toch effe op hun matje!

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 00:03

Branca schreef:
Janna,
Ik zou het zeker effe opzoeken. Dit moet dan zeker ergens staan.
Bij ons is het wel zo dat je uren moet inleveren na een aantal ziekmeldingen per jaar.
Maar als ik me ziek meld en iemand durft daar uren voor af te schrijven...verschijn ik toch effe op hun matje!


Dat ligt dus in zijn geheel aan jou, als jij je meer dan gemiddeld ziekmeld dan is het niet meer dan logisch dat er een strengere controle is op jou. en als blijkt dat jij je onterecht ziek meld mogen daar best sancties tegenover staan.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 00:14

Zo'n beleid is er niet gekomen door mij....
Er zijn er veel die zich vaker ziekmelden. Daarom is die dag aftrek gekomen. Zit ik ook niet mee. Is wel wat normaler als dat wat Janna schreef...
Wat betreft "strengere controle", dat is hier niet van toepassing...

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 00:18

Dat bedoel ik, de goede moeten onder de kwade lijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 00:22

Ik heb ooit bij een bedrijf gewerkt waarde eerste 2 dagen van je ziekte van je vakantiedagen afgeschreven werden. Dat stond ook vastgelegd in de arbeidsvoorwaarden. Er zijn heel veel bedrijven die die regeling hebben.
Er zijn iet zo heel erg veel werkgevers die gewoon 100% doorbetalen in geval van ziekte.

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 00:36

Bij zo'n regeling...wat ik zei...dag inleveren...
Dan lijdt er toch niemand onder, dus ook zeker niet de 'goeden'.
Maar goed...we begrijpen elkaar, toch?

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 00:40

Dat er heel veel bedrijven zijn die die regeling toepassen wil niet zeggen dat die regeling wettelijk is toegestaan.

Het is wel zo dat als iemand langer dan een half jaar ziek is geen nieuwe snipperuren (vakantie-uren)meer krijgt en je kunt in sommige cao's een extra snipperdag verdienen als je een bepaalde periode niet ziek bent geweest. Maar voor zover ik weet mag een bedrijf geen snipperuren aftrekken als iemand ziek is.

Ik zal het nog eens goed nakijken in mijn studieboek, want ik ben toevallig net bezig met een cursus Arbeidsrecht, waar dit ook onder valt. Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 00:41

Het is zo dat als jij zeg 1000 euro pm verdient en jij word ziek, dat jouw werkgever 2000 euro om moet zetten om jou te verdienen. Mensevergeten vaak dat boven op jun BRUTO verdiensten nog eens 20% opgeteld moet worden om de werkgeverslasten te betalen dus jij kost je werkgever 20% meer dan jouw BRUTO loon. Daarnaast moet je werkgever nog een aantal andere dingen betalen zoals huur pand, evt. bedrijfskleding. hardware, software en hoe ver wil je zelf gaan . Dit gaat tot aan de schoonmaker en de catering toe tot aan het pleepapier waaraan jij je kont afveegd. Wat is dan een dag voor jou?

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 00:57

Gijsenkim:Eindelijk iemand die hetzelfde denkt als ik!
Boven op jouw verhaal komtdat de werkgever(bij een klein bedrijfje)zelf de pineut is.Ik heb de afgelopen 3 weken in plaats van 55 uur per week, 65 uur gewerkt.Maar ja;had ik maar geen baas moeten worden.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 08:32

Als werkgever kun je je daar heel goed tegen verzekeren hoor dus de pineut hoef je absoluut niet te zijn.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 09:10

Jippie schreef:
Als werkgever kun je je daar heel goed tegen verzekeren hoor dus de pineut hoef je absoluut niet te zijn.

Die verzekering is voor de kleinere ondernemer nauwelijks op te brengen,
trouwens...
voor de grotere ondernemer ook niet Lips are sealed

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 09:41

Gwen, de regeling is wel degelijk wettelijk toegestaan:

Als u door ziekte niet meer in staat bent te werken, is uw werkgever verplicht uw loon 52 weken lang door te betalen. Dat is geregeld in de Wet Uitbreiding Loondoorbetalingsplicht bij Ziekte (WULBZ). De uitbetaling bedraagt minimaal 70% van uw loon en is nooit lager dan het minimumloon. In veel CAO's is geregeld dat de werkgever het loon bij ziekte volledig doorbetaalt.
Soms gelden er één of twee wachtdagen bij ziekte. Dat wil zeggen dat u die dagen niet betaald krijgt. Dit moet dan wel in uw arbeidscontract of CAO afgesproken zijn. Als u binnen vier weken sinds de vorige ziekmelding weer ziek wordt, gelden er geen wachtdagen


Bovenstaand gevonden op I-net en geeft weer wat ik zelf al dacht. Lijkt me een goed idee om je cao er even op na te slaan en als je er niet uitkomt even te informeren bij personeelszaken. Gewoon vragen kan altijd toch Verward Ik heb overigens de schurft aan medewerkers die even 'verhaal komen halen' zoals 1 van de reacties hierboven (of wanneer hun partner 'verhaal komt halen' Haha! . ). Even normaal informeren is toch niet teveel gevraagd en geloof me, daar kom je veel verder mee.

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 09:48

En nog even wat de verzekering betreft: deze premie is vrij hoog en heeft voor zover ik weet altijd een eigen risico van minimaal 2 weken voor de werkgever. Verder wordt vaak alleen het bruto loon verzekerd en niet de loonkosten (zit een aardig 'gat' tussen, afhankelijk van de beroepsgroep/cao). Bovendien wordt je als bedrijf flink gestraft voor declareren, als je meer declareert dan gemidddeld dan gaat het volgend jaar je premie extra omhoog. Maar afgezien van deze kosten geeft ziekte doorgaans ook allerlei andere problemen binnen het bedrijf (planning, extra stres/werkdruk voor collega's). Ik denk dat iedereen begrip heeft voor een 'echte' zieke maar dat helaas ieder bedrijf wel een aantal simulanten kent dat bij het horen van het woord griepgolf zich spontaan ziekmeldt.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 11:53

happy worker"]
Gwen, de regeling is wel degelijk wettelijk toegestaan:

Als u door ziekte niet meer in staat bent te werken, is uw werkgever verplicht uw loon 52 weken lang door te betalen. Dat is geregeld in de Wet Uitbreiding Loondoorbetalingsplicht bij Ziekte (WULBZ). De uitbetaling bedraagt minimaal 70% van uw loon en is nooit lager dan het minimumloon. In veel CAO's is geregeld dat de werkgever het loon bij ziekte volledig doorbetaalt.
Soms gelden er één of twee wachtdagen bij ziekte. Dat wil zeggen dat u die dagen niet betaald krijgt. Dit moet dan wel in uw arbeidscontract of CAO afgesproken zijn. Als u binnen vier weken sinds de vorige ziekmelding weer ziek wordt, gelden er geen wachtdagen


[/quote]

Een wachtdag is absoluut niet hetzelfde als het afschrijven van snipperuren. Wij hebben ook wachtdagen bij ziekte, maar dat betekent dat je een aantal uren geen doorbetaling hebt van loon of ziektegeld. Dat heeft dus helemaal niets met je vakantie-uren te maken.

[quote="gijsenkim schreef:
Het is zo dat als jij zeg 1000 euro pm verdient en jij word ziek, dat jouw werkgever 2000 euro om moet zetten om jou te verdienen. Mensevergeten vaak dat boven op jun BRUTO verdiensten nog eens 20% opgeteld moet worden om de werkgeverslasten te betalen dus jij kost je werkgever 20% meer dan jouw BRUTO loon. Daarnaast moet je werkgever nog een aantal andere dingen betalen zoals huur pand, evt. bedrijfskleding. hardware, software en hoe ver wil je zelf gaan . Dit gaat tot aan de schoonmaker en de catering toe tot aan het pleepapier waaraan jij je kont afveegd. Wat is dan een dag voor jou?


Dit vind ik een erg kromme vergelijking, een beetje zoals appels en peren vergelijken. Ik ben het absoluut met je eens dat het voor het bedrijf enorm duur is, zeg maar niet te betalen. Maar als je aan iemands vakantiedagen komt dan raak je iemand persoonlijk. Die 20% werkgeverslasten zijn een (als het goed is) ingecalculeerd gegeven van een bedrijf. Ook al die andere dingen die jij opnoemt horen gewoon bij het ondernemerschap. Als je dat niet wilt betalen moet je geen ondernemer worden, zo simpel is dat. En dan hebben we het er nog niet over gehad dat de winst die een bedrijf eventueel maakt meestal niet doorvloeit naar de werknemer, maar (voor het grootste deel) bij de werkgever terechtkomt.

Natuurlijk zijn er op alles wat ik aanhaal bergen uitzonderingen te noemen, en ik vind het ook heel erg als personeel van ons zich ziek meldt terwijl ik weet dat ze aan het feesten zijn. En dan hoef ik die kosten die het ziek-zijn met zich meebrengt niet eens persoonlijk te betalen. Maar dat wil niet zeggen dat ik vind dat een baas voor eigen rechter mag gaan spelen.

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 11:57

Dit heeft mijn zus pas ook meegemaakt, maar voor zover ik weet mogen ze dit niet doen.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 14:40

Het mag ingehouden worden inderdaad. Bij ons staat het in de arbeidsvoorwaarden.
Als we een heel jaar NIET ziek zijn krijgen we 2 dagen cadeau.
Ben je 1 keer ziek kost het je niets ben je de 2e keer ziek moet je 1 dag inleveren en bij de 3e keer ook de 4e keer wordt er niets ingehouden want er wordt maximaal 2 dagen ingehouden.
Ik ben het helmaal niet eens met deze regeling want gezondheid is iets wat je niet in de hand hebt. Het is een regeling omdat er veel misbruik wordt gemaakt dus de goeie lijden onder de kwaaien helaas.
Lees het dus maar even na in je arbeidsvoorwaarden of vraag het na bij personeelszaken.

STEN

Berichten: 779
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: The Hague

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 14:53

gijsenkim schreef:
Het is zo dat als jij zeg 1000 euro pm verdient en jij word ziek, dat jouw werkgever 2000 euro om moet zetten om jou te verdienen. Mensevergeten vaak dat boven op jun BRUTO verdiensten nog eens 20% opgeteld moet worden om de werkgeverslasten te betalen dus jij kost je werkgever 20% meer dan jouw BRUTO loon. Daarnaast moet je werkgever nog een aantal andere dingen betalen zoals huur pand, evt. bedrijfskleding. hardware, software en hoe ver wil je zelf gaan . Dit gaat tot aan de schoonmaker en de catering toe tot aan het pleepapier waaraan jij je kont afveegd. Wat is dan een dag voor jou?
Juist, elke euro aan extra kosten moet goed gemaakt worden door 1 euro extra NETTO winst, en als je het in 1 Euro bedragen ziet lijkt dat misschien peanuts, maar om die ene Euro extra netto winst te krijgen moet je inderdaad flink hard werken. Ow, en in het geval dat mensen zich inderdaad "zomaar" ziekmelden (let wel: Ik beschuldig niemand! als je echt ziek bent, dan ben je ziek) dan moeten de rest van hun collegae dit allemaal maar zien te doen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 15:05

Hmm.. Nederland blijft een grappig land. Als je je hier trouwens ziek meld tijdens je vakantie, kan je ook een deel van je vakantiedagen terugkrijgen. Verder geen ervaring mee. In 12 jaar werken ben ik gelukkig maar 4 dagen thuis geweest wegens ziekte, waarvan 1 de afgelopen week.

Hier worden we overigens niet afgerekend op het aantal uren dat je maakt, maar op je resultaat dat je boekt. Dus als je ziek bent, heb je vooral jezelf te pakken..

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 17:46

Volgens mij kan dat dus niet.
Je kan als werkgever niet zo maar op eigen initiatief vakantiedagen gaan inhouden als de medewerker ziek is.
Er kunnen wel afspraken bestaan waarbij de medewerker dagen kan/moet inleveren als ze boven een bepaald percentage ziektedagen per jaar uitkomen.

Net zoals medwerkers extra dagen krijgen als ze niet ziek geweest.
Als de medewerker zelf aangeeft dat hji/zij vakantiedagen voor ziektedagen wilt inleveren, dan kan dat wel.
Op inititatief van de werkgever kan dat nooit zomaar.

Gijsenkim, als medewerkers zich om dringende reden niet kunnen ziekmelden voor 9.00 uur?? Als je zo ziek bent of in het ziekenhuis ligt noem maar op??

Tuurlijk kan ik sommige reacties wel voorstellen, maar soms wel erg kortzichtig.

Laat je informeren door het GAK of zo. Er zijn vast wel dingen te vinden op het I-net.

Succes!

Op zoek naar de zon!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Appeltje00, brennie85, EmptyWords, Googlebot, Steenbok12, xSannee en 122 bezoekers