Eisen friese hengstenkeuring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Eisen friese hengstenkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 17:03

Aan welke eisen moet een friese hengst voldoen om aan de hengstenkeuring deel te mogen nemen?

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 17:33

Hij moet uit een predikaatrijke moederlijn komen. Ik geloof minimaal drie ster (of hoger). Geen aftekeningen. Het liefst 1.60. Dit kan je overigens zo navragen bij het FPS. Knipoog

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 18:33

Jel schreef:
Hij moet uit een predikaatrijke moederlijn komen. Ik geloof minimaal drie ster (of hoger).

Dit hoeft dus niet want er is een hengst doorverwezen naar drachten uit een stamboekmerrie.

het beste kan je daar inderdaat het stamboek even over bellen of vraag het eens aan een friese hengstenhouder die de hengsten voorbrengt en klaarmaakt voor de keuring, zij zullen je het best kunnen informeren denk ik.

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:06

De moeder kan inderdaad stamboek zijn, maar in de moederlijn moet er wel wat achter zitten.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 13:10

Horse Pleasure schreef:
Dit hoeft dus niet want er is een hengst doorverwezen naar drachten uit een stamboekmerrie.


Maar deze merrie had al 3 Sternakomelingen gebracht en aangezien deze hengst haar vierde Sternakomeling is, was ze gelijk Preferent geworden.

Ik denk dat ze niet snel een hengst zullen aanwijzen die uit een 'gewone' stamboekmerrie komt. Pas als deze meerdere sternakomelingen heeft en voor de rest een doorlopend papier gaan ze naar mijn idee overstag.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 23:09

een hengst uit een veulenboekmerrie maakt dus geen kans.....

Mijn hengst had als veulentje pech, zijn moeder is overleden toen hij net een maand ofzo was, de merrie was net 3 geworden en dus nog niet stamboekopgenomen, dat zou dat jaar gebeuren.....
Dan mag hij dus niet meedoen?!

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 13:05

Als het door een ongeval komt, zou je nog een kans kunnen maken. Dan moet bijvoorbeeld de rest van zijn afstamming erg goed zijn, en bijvoorbeeld haar (volle) zusters, moeten dan veel sternakomelingen hebben, of b.v. een goedgekeurde dekhengst(en) of modelmerrie(s) moet uit de zelfde stam komen als jouw hengst. Het gaat er dus om dat hij een bewezen goede bloedlijn heeft.

Maar vergis je niet voordat je paard klaar is voor de hengstenkeuring ben je wel al een paar duizend euro kwijt. O.a. : röntgenologisch-onderzoek, sperma-onderzoek, onderzoek op de vosfactor, en het allerduurte het keuringsklaar maken, daar moet je namelijk wel een paar maanden voor uit trekken, dat lukt niet in een maandje tijd.

UlbeH
Berichten: 416
Geregistreerd: 17-10-02
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 14:12

En verder is de keuring 1 van de strengste qua keuring. Tis maar dat je het weet.