2.5 en ingereden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

2.5 en ingereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 13:59

Hai,

Ik heb even een vraagje.
Mijn buurvrouw (van waar mijn land is) heeft haar paard nu al ingereden.
Hij wordt in Mei 3 en zo rond begin November is ze hiermee begonnen.
Ze rijd nu gemiddelt 4 keer per week op hem.
een uur tot anderhalf uur.
Stap draf gallop ze doet nu al alles met hem.

Wat denken jullie? DIt is toch hartstikke slecht?
Of zeggen jullie van als t paard t werk aan kan prima laat haar haar gang maar gaan?

Ik weet dat hij rug klachten enz kan krijgen erdoor maar zij zegt gewoon.
Hij wil werken en hij kan t aan dus waarom wachten?


Jullie meningen?

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 14:02

A) dit hoort niet op RT thuis
B) Dit is al 100 keer langs gekomen hier, gebruik de zoekfunctie eens

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 14:26

Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen Huilen

sorriej hoor :'(

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 14:52

hoeft niet te vroeg begonnen te zijn met 2,5 maar de duur van de trainingen zijn absurd. misschien is het wel haar doel om dat beest om zeep te helpen, wie weet.

De hond is de betere mens

Tallie1979
Berichten: 22726
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 14:55

Tja, ik ken het paard.. Scheve mond

En ik weet dat het niet slim is.. Scheve mond Mede omdat hij nog niet volgroeid is.. Scheve mond

Hij is nog een beetje overbouwd.. Scheve mond

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:22

ben er absoluut geen voorstander van, wat is de moeite om nu even wat langer te wachten?? Dit is vragen om problemen...zonde hoor

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 19:06

hey,

ik heb dat ook gedaan, maar die pony (bobby) was er wel klaar voor, en rijdt nu 3x per week een half uurtje op hem.....
maar niet al te vermoeiend, en hij vind het zelf leuk, dus dan is het goed...

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:23

ik rijd ook een 2,5 jarige die is net zadelmak, maar ik rijd net 20 min. en dat nog niet eens elke dag op hem, veel stap, beetje draf en un rondje galop ofzo, gewoon dat ie de hulpe leert kenne, meer vraag ik nog niet, dat hij vanzelf aan de teugel loopt is alleen maar meegenomen,

www.stephaniekox.nl africhting, instructie en verkoop
www.kox-concepts.nl (vastgoed) adviesbureau

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 22:46

een meisje uit mijn klas zegt precies hetzelfde!
die reed ook op haar tinker toen zij 2 was (weet niet hoeveel maanden er nog bij)
en een ander meisje zei: tja, wat maakt het uit! 2 of 3 is maar 1 jaartje verschil...
tja, 1 en 2 ook....waarom ga je er niet opzitten als ie een dag oud is!
dat kind gaf mij als advies toen lucky op hol sloeg......gooi je teugels hellemaal los....nou dan rent luck keihard door en toen ik dat zei:
hallllllloooo, ik rij al 9 jaar dus ik weet het echt wel beter...eh...ze heeft luck nog nooit gezien maar goed.

ik vind dat mensen gewoon moeten wachten tot hun paard 3 is! wat is een half jaartje wachten nou....liever een half jaartje wachten dan dat je je paard niet meer kan berijden als hij 6 is wegens ernstige rugproblemen!!!!

musje

Berichten: 295
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 08:43

3? met een 3 jarig paard begin je met longeren! bij 3,5 ga je erop zitten en met 4 begin je echt te rijden (4x per week 20 min in het begin en dit langzaam opbouwend)! dit is je reinste KINDERARBEID! een kind van 4 vind het ook leuk om te helpen met afwassen die zet je toch ook niet 8 uur per dag in een restaurant met een afwasborstel in haar hand? koop dan lekker een paard van 4 dan kan je meteen beginnen. erg hoor! ook geestelijk voor het paard misschien kan hij het lichamelijk aan (sommige mensen zijn ook jong volgroeit) maar de geestelijke toestand is veel moeilijker te bepaalden....schandalig! en zeker de tijden bah! als ze er nu een 20 2x per week op zat zou ik het nog niet goed keuren maar alla maar 1 uur en 4x per week...die stapt echt geen dr*l van het leven ...zucht...

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 09:05

musje, hoeveel paarden heb jij ingereden? Een half jaar longeren voor je erop stapt? Frusty Frusty

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 09:42

Lielle schreef:
musje, hoeveel paarden heb jij ingereden? Een half jaar longeren voor je erop stapt? Frusty Frusty

hahahaha, kreeg hetzelfde gevoel, ik dacht "dat zal wel weer een kind zijn die dat schrijft"
Mensen, dat je met 2.5 jaar begint met zadelmak maken en zachtjes inrijden, dat is echt niet erg hoor. Je hoeft dat niet als echt werk te beschouwen, het is alleen maar een leerproces en hoeft geen intensieve training te zijn om conditie en souplesse te vergroten, dat komt veel later pas. Maar elke dag rijden, en OOK nog eens (meer dan) een uur, dat is belachelijk, OOK met een 3 of 4 jarige! Gek dat onze kindertjes daar nu niet over struikelen. Ze zien alleen maar "2,5 jaar".

De hond is de betere mens

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 09:48

het paard moet 3 zijn en niet eerder. dat vind ik. als je er met 2,5 mee wil beginnen, oke dan longer je maar een half jaar, kun je nog een paar maanden wachten, dan ga je 2 maanden longeren en daarna erop.
Mensen willen het paard geen tijd geven, om fatsoenlijke spieren en botten te ontwikkelen om een mens te dragen. met 2,5 jaar erop klimmen heeft geen nut.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:03

Tja, ik krijg nu vast een heleboel mensen over me heen maar ik heb Fayette al leren longeren toen (om even precies te zijn) 2 jaar en 4 maanden was. Waarom? Ach, dan kende ze dat alvast. Dat heb ik 1 keer per week zo'n 3 maanden volgehouden. Toen werd de bak te nat, daarna begon het te vriezen, toen de bak weer te nat, weer vriezen..... Nu hoeft zij van mij totdat ik haar ga inrijden niet meer aan de longe want ze kent het toch wel: stap, draf, halt, alleen de galop (nog) niet. Hoofdstel en bit in kent ze al, heb haar al een paar keer gelongeerd met een longeersingel (voor de druk onder haar buik) en ze heeft al eens een zadel op gehad. Dus als ik haar straks ga inrijden hoef ik haar dat allemaal niet meer te leren. Ik heb het me dus zelf makkelijk gemaakt en hopelijk haar ook. De enige nieuwe indruk die ze straks krijgt is dat het vrouwtje opeens op haar gaat zitten. Al het andere is haar al bekend en heeft ze geaccepteerd als normaal.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:07

[quote="Sando"]het paard moet 3 zijn en niet eerder. dat vind ik. als je er met 2,5 mee wil beginnen, oke dan longer je maar een half jaar, [quote]
waardeloos waardeloos waardeloos. Longeren is een noodzakelijk KWAAD. Het is een eenzijdige belasting voor een jong paard en doe dat niet, want ze krijgen er ook nog eens conditie van. Het is dus belastender dan effe longeren, en er effe op gaan zitten. Blijf er dus helemaal van af, of longeer hooguit beperkt om het zadelmak maken. met paddy ben ik ook op 2,5 jarige leeftijd begonnen. Heel rustig aan. Ze heeft er niets van geleden hoor maar ze hoefde ook helemaal niet af te zien.

De hond is de betere mens

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:13

Ik ben het daar dus niet mee eens. Als iedereen het nou lekker op zijn eigen manier doet. Lekker met 2,5 jaar op je overbouwde paardje gaan zitten. Niet kunnen wachten, ach maakt ook niet uit.....Ik zeg 3 en eerder niet, PUNT !

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:17

En dan zeggen ze dat ik zwart wit denk. Jaja....

DAarbij weet je wel hoe lang jonge paarden overbouwd kunnen blijven? Vaak zelfs tot hun 5, en sommigen BLIJVEN overbouwd.

De hond is de betere mens

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:29

Ja, maar dit is mijn standpunt desiree, daar kun je me niet vanaf brengen... 3 jaar is gewoon een goede leeftijd. Wie heeft daar 2,5 jaar van gemaakt? Vroeger was het altijd 3 jaar. ja, Ongeduldige mensen.
Ja, Peru is 5 en een half jaat geleden zag de Fysio ook nog minimale overbouwing bij hem... Daar heb je gelijk in. Maar het paard heeft 3 jaar de tijd om te groeien tot een paard. 2,5 jaar vind ik te jong.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:54

Ik snap het probleem niet waarom wil men zo vroeg al beginnen? Mijn paard kwam op haar 2e bij mij, ik heb een jaar lang alleen maar een band opgebouwd met haar: poetsen, leren voetjes geven, omgangsnormen, leren een deken op doen etc. Op haar derde ben ik gaan longeren/zadelmak maken. Niet longeren om het longeren, maar puur voor het zadelmak maken.
Ik denk dat het juist goed is bij een paard de tijd te benutten tot hun derde jaar om haar gehoorzaam te maken en een band op te bouwen des te makkelijker het zadelmak maken later wordt. (die vertrouwde stem op mijn rug, het zal wel goed zijn) Wacht toch even met al dat bewegen, het diertje beweegt wel genoeg in het weiland. Laat het zich eerst lekker laten ontwikkelen. En vooral als mens zijnde niet gaan bepalen dat het jonge dier er echt wel klaar voor is, wat een onzin! Boos! Jammer dat zo'n dier niet kan praten.
Als wij mensen maar snel kunnen paardrijden....-zucht-...nee geen respect voor het jonge paard.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 10:59

Ik ben het met je eens met, Kyra ! Ik snap ook niet waarom mensen zo vroeg willen beginnen.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 11:10

Kyra schreef:
Ik snap het probleem niet waarom wil men zo vroeg al beginnen? Mijn paard kwam op haar 2e bij mij, ik heb een jaar lang alleen maar een band opgebouwd met haar: poetsen, leren voetjes geven, omgangsnormen, leren een deken op doen etc.

Ja, op zich ben ik het daar mee eens maar van de andere kant voel ik me een klein ietsjepietsje aangevallen. Een band opbouwen met mijn paardje doe ik al vanaf dat ze 5 maanden oud was en eigenlijk daarvoor al. Wat jij allemaal opnoemt kende Fayette al toen ze 1-1,5 jaar oud was. Ik ben haar afgelopen najaar gaan longeren omdat ik van plan was om haar met 2,5 te laten inspannen en in het 2span te laten lopen met haar moeder. Door verschillende omstandigheden is dat uiteindelijk niet doorgegaan. Vandaar dat ze nu weer rust heeft tot het zadelmak maken.
Maar ik ben het met je eens dat je beter eerst een band kan opbouwen met je paard (vooral als ze nog zo jong zijn) voordat je er een zadel op doet en met 'm gaat rijden.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6


Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 11:13

het was niet de bedoeling om iemand aan te vallen, maar mijn mening te geven. Graag zou ik van je horen waarom je het niet met mee eens bent omtrent het opbouwne van een band voor je erop stapt

http://www.helpmijnpaard.nl Osteopathie en paardrijlessen omg Apeldoorn eo

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 11:13

Ja, maar jij hebt die band al opgebouwd vanaf 5 maanden... en daarna.....kun je niet meer wachten.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 11:17

Kyra schreef:
het was niet de bedoeling om iemand aan te vallen, maar mijn mening te geven. Graag zou ik van je horen waarom je het niet met mee eens bent omtrent het opbouwne van een band voor je erop stapt

Juist wel, lees even mijn laatste zinnetje

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers