Remprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Domino

Berichten: 49
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-01 14:54

Hoi

Mijn paard heeft een vervelende gewoonte. Met buitenrijden is hij zowiezo nogal kijkerig, hij ziet ook altijd dingen al van heel veraf. Het probleem hiermee is, dat als hij iets ziet, dat hij dan vol in de remmen gaat staan.
Ik sta nu sinds een paar weken op een nieuwe stal, met een bos in de buurt. Met galopperen ging het heel goed, maar nu begint hij de omgeving en route te kennen en begint het weer. Hij is ook een beetje bang van honden, dus als hij honderd meter verder naast het ruiterpad een hond ziet lopen, gaat ie in de rem, voordat je er erg in hebt. Hij is ook niet echt bang, want daarna loopt hij weer verder, maar hij wil het gewoon even goed bekijken. Ik ben er nu vanuit galop al 2 keer afgevlogen en mijn verzorgster ook al een keer, omdat het zo onverwachts is! Natuurlijk wordt ik wel boos en probeer hem zo snel mogelijk weer naar voren te rijden (als ik er nog opzit) maar ik weet niet hoe ik hem dat af moet leren.
Nogmaals, het is geen angst, want hij is helemaal niet zo angstig. En hij doet het dan bij honden, maar ook bij konijnen/fazanten die over het pad schieten (op nog grote afstand) en omgevallen bomen langs het pad. Het enige wat ik nu doe, is de omgeving zeer goed in de gaten houden en als ik iets zie en hem "voel" kijken, gelijk voorwaarts drijven. Wat moet ik hier nu mee?


Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 18:26

Misschien is het beter(als dat kan en mag) om je paard gewoon eerst alleen een tijdje een paar dagen in de bak te laten, zodat hij de buurt goed kan bekijken.
Misschien kan je hem daarna longeren en kijken hoe hij dan reageert.
-Alice-

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 18:32

Ik ben het met Alice eens. Misschien is het ook beter als je eerst goed in de bak gaat rijden, zodat hij daar niet moeilijk hoeft te doen. Als het dan goed gaat in de bak, kun je wel weer eens naar buiten gaan, maar ga dan alleen stappen of bv. uitstappen. Als hij dan stopt vlieg je er niet meteen af en meestal als ze een uur of langer intensief hebben gelopen, zijn te moe om nog over dat soort dingen moeilijk te gaan doen. Tip over die hond: laat je paard van dichtbij eens kennis maken met een hond, zodat hij kan zien dat ze niet eng zijn.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 18:36

Tip: laat hem alles goed bekijken, voor hem is het ook nog allemaal nieuw.

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 23:26

Misschien helpt het als je een zadelbontje op je zadel legt waardoor je wat vaster zit? Ik heb het probleem ook in de galop, dan staan er ineens weer kabouters in het gras en dan BOEM staan we weer stil. Ik ben er nu beter op voorbereid en zit lekker stevig in mijn zadel.


Domino

Berichten: 49
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-01 00:13

Bedankt, Cody, jij snapt denk ik het beste wat ik bedoel. Het is goed bedoeld hoor, van de andere 3 reacties, maar dit is niet iets voor mijn paard. Ik weet natuurlijk hoe hij is, en dit zijn dan geen oplossingen. Natuurlijk goed dat jullie hebben gereageerd, hoor.
Misschien dat zo'n bontje wel wat kan helpen, ik denk dat ik het moeilijk afgeleerd krijg. Het is echt vervelend, hij doet het gewoon zo snel, ik ben echt wel wat gewend, maar je lijkt echt een katapult op deze manier. Natuurlijk alleen als hij dit doet vanuit een flinke galop, he! Anders is het nog best uit te zitten.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 10:58

Als dat het is, kun je misschien nog het beste iets anders kopen.
Mijn vriednin heeft van dat spul wat je op je zadel kunt smeren, dan blijft je vaster zitten.
Je zit dan als het waren op je zadel geplakt.
Klinkt niet lekker, maar ik denk dat als je een zadelbontje koopt (ik heb er ook eentje gehad) dat hij snel stuk gaat vanwege die hard ruk die het elke keer krijgt.
Dat spul is goed uit je kleren te wassen en het heeft geen kleur dus geeft niet af.
K'heb het zelf ook eens geprobeert, zit best geinig.
-Alice-

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Kadans
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 10:16

Ik zou eens een keer een martingaal of slof gebruiken en dan voorwaarts houden.
Het klinkt alsof ie gewoon zit te kloten onder het rijden.
Maar ik kan het ook mis hebben. }>

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 10:56

Ik heb ook twee jaar op zo'n paard gereden, boos worden helpt absoluut niet, daar kun je wel meteen mee stoppen.... was het maar zo simpel!

het is gewoon een kwestie van heel veel naar buiten gaan en zijn gedrag negeren. Fluiten tijdens het rijden schijnt ook te werken, heb het zelf nooit geprobeerd, dus ik weet niet of je daar succes mee zult hebben, maar allicht leidt het wat af? Verward

Ik heb nog wel een tip voor je om er niet af te zeilen bij zo'n HO-actie: maak een brug van je teugels door het linkeruiteinde van je teugel in je rechterhand te nemen en het rechteruiteinde in je linker. Snap je wat ik bedoel? Je kruist dan de uiteinden over zijn schoft, zodat je wanneer hij op de rem gaat een steuntje hebt en er niet zo snel voorover af duikelt! Werkt echt!

Succes Mieke

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 21:33

Navy doet t ook.. Heeft t altijd gedaan. Bij Navy zijn het niet alleen honden, konijnen en omgevallen bomen enzo, maar ook van die grote regentonnen, of van die groene bakken, waar ze dode koeien en schapen enzo onderleggen, en vandaag zelfs een stilstaande auto.. Toch rijdt ik heerlijk buiten, zelfs Endurance, en zodra ik in het bos/strand enz.. ben, is alles weer goed, alleen de heen en teurgweg.. Navy gaat ook niet stilstaan, die gaat er ook bij steigeren, en wil soms gewoon ECHT niet meer vooruit.. Ben nog nooit gevallen, en vin t nie zo heel erg, zolang t maar niet in de buurt van drukkere wegen is.. dan wil ik nog wel es boos worden Schijnheilig Toevallig heb ik wel zo'n seatsaver, meer voor het harde zadel, dan het vallen, maar goed, de nepbonte zijn niet eens zo duur, voor 30 gulden heb je er een. Ik hou Navy gewoon heeel voorwaarts, ik voel t erg goed aan, als ze gaat stoppen, omkeerd, of gaat steigeren, aan de manier waarop ze dr hoofd houdt, de spieren en passen die ze maakt. Op zo'n moment drijf ik nog es xtra aan, en praat ik een beetje tegen dr.. Wat ook wil helpen is neurieen of zingen *LOL* Pling Klinkt belachelijk, maar stelt wel gerust..

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 21:50

Misschien kan je een riempje aan je zadel maken dat je bij de galop vastpakt.Dan heb je niet het gevoel dat je echt vastpakt, maar je vliegt er ook niet zo snel vanaf.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 bezoekers