Vrije stap

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-01 22:17

Wta willen ze nou zien?
Ik vind dit zo moeilijk he terwijl het zo'n beetje het makkelijkste is van de proef dacht ik teminste.
Om maar een voorbeeld te geven van een selectie wedstrijd 2 proeven 2 jury leden voor 1 proef en dan ook nog verschillende voor proef 1 en 2.
Proef 1 een 7 en een 6 voor de vrije stap. met 155 en 156.
Proef 2 doe ik precies hetzelfde dat leverd een 7 en een 4 op helaas geen commentaar.
uiteindelijk 156 en 136 Verward
goed blijk maar weer wat een verschil er tussen jury's zit voor 1 en dezelfde proef.

afgelopn keer in de M1 had ik er 2 keer een 5 voor moet meer. neem aan langer dus in de vrije stap maar wanneer ik 'm nog langer laat zit ie al op kniehoogte= halsstrekken.
heb het wel eens geprobeerd hoor iets langer laten en dan heb je een 5 te lang ,meer bij je houden.
*zucht* wat laten jullie zien? en jasmijn hoe zie jij het 't liefste?
*help*

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 08:02

ik heb tijdens de jurycursus geleerd dat je paard met een lange, horizontale hals met een licht contact ontspannen moet stappen. Hij mag best iets met zijn hoofd bewegen maar uitgangspunt is de horizontale lijn.

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 11:29

Ik heb geleerd dat een paard lang moet worden in de hals, en zijn neusje op boeghoogte moet komen. Kniehoogte is dus al veel te laag.

En op 1 proeg 156 en 136 rijden????????? Die jury's........apen vang je er mee!

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 11:33

Ik ga vaak mee jureren met m'n instrcutrice en zoveel mensen snappen niks van die vrije stap!
Bijn abbij elke ruiter, ongeveer bij 68% denk ik, moet ik neerschrijven ' meer teugel geven'. de meesten blijven nl. gewoon in arbeidstap met het paard in de 'normale' houding.

In de vrije stap moet je teugel geven, idd hoofd op boeghoogte, maar wel contact houden en gewoon ontspannen stappen.

Snappie?

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 11:42

Tja, en negen van de 10 keer geven ze gewoon maar wat. Het valt in hetzelfde onderdeeltje als afgroeten en dan krijg je dus je cijfer voor het vierkant halthouden, niet scheef etc etc.
Staat tenminste steeds op mijn protocollen...heb ik een 6 ofzo, met opmerkingen als: niet te abrubt, scheef halt etc etc. Nooit iets over de vrije stap. Als ik geen opmerkingen heb, heb ik ook een 7 voor het onderdeel.
In de vrije stap geef ik meer teugel, doe mijn handen sneaky iets wijder, door het L/R/D trainen wat ik doe daalt ie meteen en blijft wel rond in de hals, maar lager en wat langer....
Mijn probleem lag altijd in de uitgestrekte stap, altijd impulsverlies. Maar hee..de laatste keren allemaal voldoendes in de M1 gereden...mijn instructrice gelooft het nooit!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 13:33

Nimber, zoals je naar de trailer stapt, willem de meeste juryleden de vrije stap zien, neusje lekker naar voren, hals iets laten zakken, maar niet te diep en net contact houden met de mond. Zo stap ik tenminste altijd naar de trailer, misschien jij wel met lange teugel, maar daar is mijn paard niet stressbestendig genoeg voor.
En Suzanne, bij de nieuwe proeven is vrije stap wel apart, maar als jij voor het hele onderdeel een 6 hebt met opmerking HH te abrupt, is de vrije stap dus wel megenomen.
Het is inderdaad zo dat veel ruiters se gewoon 'in de krul' houden, ik doe het mijn schrijver niet meer aan een heel verhaal erbij te schrijven, gewoon bij NBVR wedstrijden, met zo'n wit protocol, een heeeel dik vierkant om VRIJE stap.
En een 4 zonder opmerking kan niet, tenzij een paard echt flink in de staak ging, goed opgelost, dan nog wel eens een 4 zonder opmerking, want als ze dan niet meer weten waarvoor die 4 was. Zonder iets heel duidelijks een 4 geven -> altijd commentaar. (tenzij bij een KNF protocol het blaadje vol is, echt dat heb ik wel eens, dan houdt het op *LOL* )

Navragen is beter dan afvragen.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 14:10

Nou Jasmijn jou wil ik wel als jury lekker veel commentaar. daar heb je tenminste wat aan *LOL*

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 14:26

Ach dat ligt er maar aan Pris, als je allemaal zevens en achten haalt, blijft het commentaar stukje akelig leeg hoor *LOL* *LOL*

Navragen is beter dan afvragen.

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 15:58

Dat is niet aanvallend bedoeld, ik weet dat een jurylid bij cijfers onder de 5 er iets bij moet schrijven, maar als je cijfer een 4 of lager is; dan weet je zelf toch wel wat er aan de hand is????? Ik lees alleen het commentaar bij de 5en of hoger, als ik es een 4 of lager heb, dan weet ik het wel.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 16:53

toen ik nog jureerde zette ik ook vaak bij de 6en commentaar waarom het geen 7 of meer werd. De uitschieters weet de ruiter ook wel, het gaat juist om de 'gemiddelde' punten. Maar de NKB startcoupons laten ook weinig ruimte voor commentaar dat is wel lastig.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-01 17:52

ik heb regelmatig een 4 waarvan ik denk Verward
ook als ik het achteraf op de video zie waarom een 4 en geen 5 of een 6?
en waarom geeft de 1 mij een 7 en de ander me een 4 voor precies dezelfde stap in 1 en dezelfde proef vind ik dan jammer..
was die vrije stap wel een 7 waard of misschien wel een 4 ? als je zou weten van te voren waarom je een slecht cijfer zou krijgen hoeft er toch nooit commentaar bij?
okee die onderdelen als verkeerde galop das normaal.
Ik noem maar een voorbeeld bij een 4 voor het wijken kan het zo verschillend zijn was de voorhand niet voor ging ie teveel opzij kwam ie in verzet,teveel stelling toch fijn om te weten waarom ze dan een laag cijfer geven toch?

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 18:03

En ik vind het ook leuk als ze bij een 8 neerzetten wat er dan zo goed aan was. In Almelo heb ik fijne protocollen gehad, er stond op waar ik op moest letten, maar ook wat goed ging, zoals een 8 voor achterwaarts met : halthouden prima! Stond ie helemaal vierkant, nageeflijk en doodstil.
Of bij algemeen: nette proef, soms wat voorzichtig gereden. Had ik 157...oke daar kun je wat mee. Volgende dag iets meer naar voren gereden, reed ik opeens 162 en 166. Waren wel andere jury's, maar toch kun je met zulke opbouwende kritiek iets.
Ik heb zelf nooit neerbuigende kritiek gehad, maar je hoort weleens van jury's die rustig op laten schrijven: ga zitlessen nemen. Tja...je hebt er wel wat aan, maar het is wel heel bot.
Wbt die vrije stap: ik keek idd in de gauwigheid op een oud protocol.
In Almelo had ik op al mijn protocollen 7ens voor het onderdeel...

Groetjes Suzanne

Fitzroy

Berichten: 25090
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 22:28

Ik heb vrije stap nog nooit als apart onderdeel gehad en ook nog nooit commentaar daarop. Als ik voor het laatste onderdeel onvoldoende had was het meestal omdat hij niet lang genoeg stilstond, dat ongeduldige standje van mij.

Ik heb ook best wel veel geschreven bij juryleden maar heb nog nooit een jury gehoord die een onvoldoende gaf voor specifiek de vrije stap. (hoewel schiet me ineens te binnen wel eens te weinig impuls).

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 00:51

Tot en met de M1 is het in de nieuwe proeven wel apart. Vind ik wel goed, want het raakte vaak ondergesneeuwd in het halthouden en zo. Veel juryleden beginnen tijdens de vrije stap alvast met de onderste punten, zuiverheid, houding, impuls ed. en kijken niet naar de vrije stap. Als de organisatie de tijden heel strak gepland heeft en je wil niet te veel uitlopen, word je haast wel gedwongen om sneller door te punten.

Navragen is beter dan afvragen.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 04:58

Perry is een stapkoning *LOL* Hij heeft echt een hele goede stap dus dat helpt de ruiter wel een handje! Als ik vrij stap doe laat ik hem als het ware uitschuiven, ik open mijn hand een beetje en dan gaat ie kauwend en een tikke rond naar beneden en tegelijkertijd maakt ie zijn passen ook langer. Ik houd wel licht contact met de teugel, dus geen bogen. Beetje moeilijk uit te leggen maar Per schuift zich een beetje uit als een harmonica (om maar een vb te noemen Haha! ). Hij stapt dan makkelijk 3 voeten over. Het oet tegelijkertijd wel energiek blijven, dus niet slaapwandelen. Het geheel moet er heel ontspannen uitzien. Dat is tenminste hoe ik denk dat het moet Haha! Ik heb trouwens wel altijd een 8.....maar zoals ik al zei, mijn paard stapt makkelijk....

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-01 08:00

Lot stapt ook makkelijk afgelopen keer wat minder was ie met de uitgestrekte stap ineens aan het dribbelen????
maar dat was in de L toch of een 7 of een 8.
morgen gaan we nog maar meer uitschuiven kijken watik dan krijg.

ene ik stap naar de trailer helemaal lang en ook los maar meestal stapt een ander 'm uit zodat ik meteen uit m'n jasje kan vanwege de hitte *LOL*

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 10:45

Marillion heeft helemaal geen goede stap, das echt een minpuntje van 'm dus.
In de L kreeg ik altijd onvoldoendes voor mijn uitgestrekte stap en sinds ik ergens anders les en er dus anders getraind wordt heb ik nu in de L 6en en zelfs 7ens ervoor gekregen. Voor de vrije stap allemaal 7ens.
Maar dat is er dus wel ingetraind, volgens mijn instructrice heeft ie echt geen lekkere stap Party!! Party!! Ik moet dus balkjes stappen om het te trainen en de balkjes steeds verder uit elkaar leggen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 10:49

hahaah suus, toeval of niet , tor heeft ook geen denderende stap , als het goed is heeft maril ook geen spectaculaire draf oftewel is die er al ingetraint en heeft maril als sterkste punt zijn stuwende springende galop? hahah allemaal punten van een belgisch springpaard, die hun stap is echt vaak klote, en draven hebben ze meestal een gewone rolbewing


en voor on topic te blijven, vrije stap betektent vrij, dus hebben w geen contact stapt het pard ontspannen aar beneden en kauwt opt bit, stapt het best over als ie de rest van de proef goed ging, hehe heb ik uit mijn boekje van de jruycursus.
_________________
Proffesionals kiezen voor bwp !!!
Quote Bart :"BTW ik begin zo langzamerhand een beetje erg van jullie 3en (ellen,pj,mytens) te worden. Ik snap jullie gewoon niet, laten we het daar maar op houden."Afbeelding

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: pieterjan op 2001-07-07 12:09 ]</font>

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 22:22

Hahahaha..PJ...vaak klopt het wbt onze paarden, maar in dit geval niet. Maril heeft geen geweldige stap, maar wel een heel geweldige draf! Party!!
Zijn draf is aboluut zijn sterkste punt en door te trainen gaat ie 'm nu meer uitbouwen, hij gaat beter dragen en begint nu echt te swingen en van de grond te komen....helaas...op Almelo wilden ze dat niet zien en reed ik mijn punten met zijn 'normale' draf, en lekker uit elkaar vallend Verward Verward
Zijn galop is ook heel oke, maar het nadeel daarvan is dat dat wel het punt is waarop hij zich het makkelijkste kan onttrekken: hij maakt zich sterk in galop als het hem te lastig wordt. Vandaag voor het eerst op stang en trens gereden en wooooooow..dat ging goed hee! Party!! Maar eerst eens kijken hoe hij morgen weer op gewone trens loopt en als dat beter is, dan mag ik hem 1x pw met s&t rijden.
Maar die Belgjes van ons he...die stap....
Trainen op die draf maar hoor!

Groetjes Suzanne


moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 23:25

Hahahahahaha...PJ...jouw onderschrift: komisch!!!!!! Party!!

O,ja....en ik bedoelde dus 6en en 7en in de M1 voor de uitgestrekte stap, in de L had ik steeds onvoldoendes...impulsverlies, impulsverlies, impulsverlies Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 10:57

[***] begint aan de pessoa nu ook te swingen, hij begint ze eindelijk helemaal los te komen in die schouders en dan gaat ie nogal hoor, heeft maril dat ook geha als ie in de laasgte stand stond dat ie zich oprichte en begon te strekken? dat or soms en dan is ie echt chqiue. Na het trainen zie je zijn nekspieren erzo door en rilln ze zowat , evenals zijn rug haha ik krijg er een gespierd paard van Lovers

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-01 21:46

vandaag dus 2 keer een 7 voor de vrije stap Lachen en geen opmerking de video terug gezien en je raad het wel geen verschil te zien met 3 weken terug toen ik 2 keer een 5 had ... *zucht* ik heb 'm wel precies op boeg hoogte zal 'm de volgende keer nog een tikkie lager vragen kijken wat ze zeggen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 22:03

Irri he..het is idd net wat ze willen zien.
Op Almelo reed ik geen punten met een verzameld paard en ik reed megapunten als ik hem net niet uit elkaar liet donderen.
Je snapt het al...mijn dilemma: hoe moet ik hem in godsnaam zometeen in Nunspeet rijden???????


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: TJHelatrice en 68 bezoekers