Steeds overspringen in de galop.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Steeds overspringen in de galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 16:14

Hoi

Ik rijd op een manegepony en het gaat steeds beter. Ze heeft veel energie (arabier die niet al te veel lessen meerijd) maar ze loopt als een heel stuk rustiger en vooral meer ontspannen sindsdat ze op de manege is gekomen.

Omdat ze eerst een eigen pony is geweest, kan ik nu veel leren op haar. Ze is nog niet zo manegepony-achtig (als jullie begrijpen wat ik bedoel) ze sjokt niet achter iedereen aan enzo. Ik voel nu ook veel meer dingen aan zoals bijvoorbeeld de ontspanning. Eerst was ze heel gehaast en liep ze heel de tijd met haar hoofd in de lucht, nu loopt ze steeds lager en ik voel gewoon dat ze ontspant. Dat is heel fijn en dan loopt ze heel mooi!
Ze loopt dan ook aan de teugel in stap en nu zelfs soms al in draf!

De galop was in het begin eigenlijk alleen maar racen, nu is dat al veel minder. Ookal is het nogsteeds heel snel. Wat alleen zo vervelend is, en waar ik al lang iets aan probeer te doen is: als ik over de hoefslag rijd in galop, dan springt ze per ronde ongeveer 5 keer over. Dat doet ze vooral in de hoeken. Bijvoorbeeld: ik laat haar in de hoek aanspringen. Dan springt ze meestal goed aan. Dan galoppeerd ze over de lange zijde en dan gaat ze heel de korte zijde anders galoperen. Ze maakt normaal best grote hoog opgooiende sprongen alleen langs de korte zijde blijft ze heel vlak en springt ze 2 keer over meestal.

Dat zit helemaal niet fijn maar ik weet niet wat ik moet doen. Ook wil ze graag de hoeken afsnijden en ik probeer haar met mijn binnen been door de hoeken te laten rijden. Als ze dan op de lange zijde verkeerd uit de hoeken is gekomen, hoef ik maar heel even te verzitten en een hele lichte hulp te geven (weet zelf eigenlijk niet precies welke Verward ) en dan springt ze weer over in de goede galop, om dan vervolgens al bij de andere kleine zijde aan te zijn gekomen en het weer vanvoren af aan begint.

Dit zit niet fijn en tja, het staat ook niet netjes tijdens een dressuurwedstrijdje. Als ik een volte rijd, doet ze het minder snel. Alleen toen ik in een wedstrijdje een volte reed, zat ze in de goede galop en sprong ze de 2e helf van de volte in de verkeerde galop om daarna weer goed te springen.

Volgens mijn instructeur ligt het een beetje aan mijn gewicht. Als ik dat maar een beetje verplaats, springt ze over, maar ik ben geen geweldig dressuurruiter, ik kan een b-proefje rijden maar meer leren wij ook niet op de manege en ik snap nu niet wat ik precies wil doen! (ik wil het zo graag leren)
Ik heb geprobeert om heel stil te zitten maar het lukt me niet zo goed.

Weet iemand wat ik moet doen om het zo min mogelijk te laten gebeuren?

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:57

waarschijnlijk ga je in de bocht met je gewicht naar buiten zitten en springt je pony daarom om. Probeer op de rechte lijn te voelen hoe je recht op je paard zit, met evenveel gewicht op je beide zitbeenknobbeltjes. Dan rijd je juist niet te diep de hoek maar je rondt het een beetje (!) af en je concentreert je op het gevoel dat je op de rechte zijde zat. Niet te veel gaan sturen en wringen, idd heel stil zitten en en zelf wat naar binnen kijken. Laat eens weten of het helpt.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-03 19:01

Is dit een onderwerp wat zo weinig voorkomt dan? (of misschien juist te vaak is voorgekomen Verward )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 19:06

Ik denk dat je instructrice het toch juist heeft.
Probeer stil te zitten. Want die pony lijkt erg gevoelig te zijn.
Blijft kijken in de richting waar je heen gaat.
En hou jezelf lang en stil, ook je handen, want misschien vang je haar met de buitenteugel op omdat ze hard wil en springt ze daarom over.

Maar oefen dus in galop goed dat je rustig zit, dan zal het vanzelf wel gaan verbeteren

succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 19:08

Paarden springen ooknog wel een over wanneer ze niet voorwaarts genoeg gereden worden. Voorwaarts betekend niet hard lopen maar wel krachtige en snelle sprongen maken.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 00:19

Het zou inderdaad zou kunnen zijn dat je niet stil genoeg zit. Zo is er op de manege waar is eerst reed ook een arabier. Je hoefte bij haar maar iets te gaan verzitten of ze zat ik de andere galop.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 19:14

ik had het ook met mijn pony, omdat ik in de bochten niet stil genoeg was met m'n hand en zit... en dan vooral idd met de bochten naar buiten hangen...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 10:24

Fleury schreef:
Is dit een onderwerp wat zo weinig voorkomt dan? (of misschien juist te vaak is voorgekomen Verward )


Huh? Je krijgt reactie, met tips en dit is je antwoord? Laat maar verder.