hoe pessoa bit gebruiken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

hoe pessoa bit gebruiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-03 19:58

ik vraag me af hoe je nu precies een pessoa bit gebruiken moet

het bakstuk maak je vast aan het bovenste ringetje
de teugel kan dan aan de grote ring, of aan 1 van de 2 ringetjes daaronder
hoelager hoe scherper
ook kun je dubbele teugel gebruiken
maar wordt er ook veel met pelhamriempjes gereden bij een pessoa bit?

ik weet wel dat heel veel topics over pessoa's gaan maar hier kon ik niets over vinden
Laatst bijgewerkt door Bodien op 20-01-03 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt


Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 20:28

Ik heb een pessoa met maar 1 klein ringetje eronder voor de teugel.
Ik heb dus het bakstuk in het bovenste kleine ringetje en de teugel in het onderste kleine ringetje.
Ik heb er geen pelhamriempje aanzitten, ik vind dat dit bit zo al scherp genoeg inwerkt.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-03 20:33

volgens mij zorgen die riempjes er juist voor dat het bit minder scherp inwerkt

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 20:50

Juist, dan verdeel je de druk, zit je beetje tussen de grote ring en het kleine ringetje ertussen.

Verder ben ik niet zo'n fan van pessoa-bit

.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:09

Vraagje, waarom ga je met een bit rijden waarvan je niet eens weet hoe het werkt? Wat denk je er bijvoorbeeld mee te bereiken?

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 21:48

Liesje4ever schreef:
Vraagje, waarom ga je met een bit rijden waarvan je niet eens weet hoe het werkt? Wat denk je er bijvoorbeeld mee te bereiken?

Dat vroeg ik me ook af.
Is het met geduld en veel oefenen niet te doen zonder dat bit?
Vast wel Haha!
Maar geduld is een schone zaak, en netjes paardrijden heeft zijn tijd nodig.

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 22:41

En in welke klasse rij je nu want als je nu in de B al met zo`n scherp bit gaat rijden, wat voor bit wil je dan in de z gebruiken als hij dan stug wordt op dit bit ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 22:50

Meryl schreef:
En in welke klasse rij je nu want als je nu in de B al met zo`n scherp bit gaat rijden, wat voor bit wil je dan in de z gebruiken als hij dan stug wordt op dit bit ?

Met zulk bit mag je niet eens dressuur wedstrijden starten Lachen

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 12:30

Er staat toch nergens dat ze ermee rijd of mee wil rijden, misschien is het wel gewoon een wetenswaardigheidje.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 14:05

meteen word je der ook weer op aangevallen he

maar ik kan me jullie reacties ook wel voorstellen
er zijn zoveel mensen die zo'n scherp bit gebruiken terwijl dat helemaal niet nodig is en ze zelf voor geen meter kunnen rijden

ik wil dus wel met een pessoa gaan rijden
maar ik had er gewoon even een vraagje over, ik had mijn ideeen zelf wel, maar wilde gewoon die van jullie ook even horen

met mijn andere pony mag ik nu ZZ springen starten (ik volg met haar de trainingslessen van het RTP), en die rij ik gewoon op een gebroken trensje
deze pony waar ik de pessoa bij hebben wil heb ik nu in het L springen en in de M2 dressuur (op een gewoon dubbel gebroken watertrensje), dus ik geloof dat ie dressuurmatig best voor elkaar is

ik vroeg alleen jullie meningen over pelhemriempjes bij een pessoa bit en of dit door mensen hier gebruikt wordt.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 14:16

Maar waarom wil je dan toch met zo'n bitje rijden?

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 14:38

Wow Bloos Het enige wat ik wou zeggen was dat als je in een vroeg stadium al een pessoa bit in doet dat hij er in later stadium misschien wel stug op wordt, dus wat je dan voor bit in wil Verward Maar ik gaf alleen een reactie op je vraag als dat niet het gewenste antwoord was ..

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 16:12

ik hoef jullie niet uit te leggen waarom ik met pessoa gaan rijden
jullie hebben toch allang je eigen oordeel klaar

die pessoa ga ik ook alleen met springen gebruiken, en alleen als het nodig is, gewoon thuis wat gymnatisch springen moet echt wel op een gewoon dubbelgebroken trensje kunnen, dat blijf ik ook zeker doen

maar enige vraag is of er meer hier zijn die een pessoa bit met pelhamriempjes gebruiken (om het zachter te maken) of dat pelham riempjes alleen voor een pelhem bestemd zijn

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 16:13

en als je een pessoa goed gebruikt wordt je paard daar écht niet stug van en hard in z'n mond

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:35

Chrissie schreef:
en als je een pessoa goed gebruikt wordt je paard daar écht niet stug van en hard in z'n mond


Waarom zou je dan zo,n bit gebruiken? Ik neem aan omdat je paard niet goed op je gewone bit reageert....dus dan is je paard daar stug op geworden....waarom zou je paard daar stug op worden....dus waarom niet op dat pessoa bit ?


Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 16:45

nogmaals, mijn paar reageert dus wel goed op het gewone bitje, alleen bij springen (oefenparcoursen, wedstrijden en sommige trainingen) heeft hij een ander bit nodig

wi je soms ook beweren dat al die topruiters die met pessoa's pelhams en weet ik wat voor bitten ze allemaal rijden , dat die dan ook niet rijden kunnen

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 17:26

Chrissie schreef:
nogmaals, mijn paar reageert dus wel goed op het gewone bitje, alleen bij springen (oefenparcoursen, wedstrijden en sommige trainingen) heeft hij een ander bit nodig

wi je soms ook beweren dat al die topruiters die met pessoa's pelhams en weet ik wat voor bitten ze allemaal rijden , dat die dan ook niet rijden kunnen


Zo direct in de aanval Verward Dat wil ik helemaal niet beweren.....Heb je mij dat horen zeggen Verward Nee !!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 17:30

Ik ben ook gewoon benieuwd wat dan het probleem is bij het springen. Mag ook per PB.

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 17:34

Lielle schreef:
Ik ben ook gewoon benieuwd wat dan het probleem is bij het springen. Mag ook per PB.


Ja idd dat vraag ik me ook af alleen ik word direct aangevallen
Dus als je ff wilt uitleggen wat t probleem is snap ik je misschien..

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 17:59

jij voelt je direct aangevallen?
ik geloof eigenlijk dat ik hier nogal aangevallen wordt omdat ik met een pessoa wil gaan rijden
ik heb het er met verschillende mensen over gehad (die mij en mijn paard goed kennen!) en we zijn tot de conclusie gekomen dat het beter is als ik dit paard met een pessoa ga rijden
een pessoa is heus een goed bit, mits in de goede handen

ik vraag jullie ook niet om kritiek ik vraag alleen of er ook mensen zijn die een pessoa bit gebruiken met pelham riempjes en of dit gebruikelijk is
(maar dat zal wel wat teveel gevraagd zijn)

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 18:37

Chrissie schreef:
jij voelt je direct aangevallen?
ik geloof eigenlijk dat ik hier nogal aangevallen wordt omdat ik met een pessoa wil gaan rijden
ik heb het er met verschillende mensen over gehad (die mij en mijn paard goed kennen!) en we zijn tot de conclusie gekomen dat het beter is als ik dit paard met een pessoa ga rijden
een pessoa is heus een goed bit, mits in de goede handen

ik vraag jullie ook niet om kritiek ik vraag alleen of er ook mensen zijn die een pessoa bit gebruiken met pelham riempjes en of dit gebruikelijk is
(maar dat zal wel wat teveel gevraagd zijn)


Ach meid toch Vraag dan aan die mensen of je die pelham riempjes moet gebruiken....Die kennen jou en je paard tenslotte goed.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 19:07

Chrissie schreef:
ik vraag jullie ook niet om kritiek ik vraag alleen of er ook mensen zijn die een pessoa bit gebruiken met pelham riempjes en of dit gebruikelijk is
(maar dat zal wel wat teveel gevraagd zijn)


Goedgoed, een antwoord... want niets is mij teveel gevraagd Schijnheilig Haha!
Komt ie..

Ik gebruik géén pessoabit, en dus ook geen 'pelham riempjes' heb ook geen idee wat het zijn.

Mág ik hier misschien nog aan toevoegen dat een paard ongeacht welke klasse je ook rijd, altijd te rijden moet zijn met een normaal bit?

Of heb ik nu soms 'teveel' gezegd? Hiervoor alvast mijn excuses mocht je weer op de kast zitten... *zet ladder neer om Chrissie van de kast te laten komen*

Please don't upset me. I'm running out of places to hide the bodies
Fjordenwereld

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-03 20:23

ik vraag gewoon even iets, maar zal dat voortaan wel laten

en ik vind ook dat elk paard op een normaal bit goed te rijden moet zijn (daarom rij ik dus met Z pony ook op een gewoon gebroken trensje, en deze pony rij ik in de dressuur ook gewoon op een dubbelgebroken bit) maar er zijn altijd uitzonderingen
er zijn gewoon paarden die je niet op een gewoon bit rijden kan
dat betekent echt nog niet dat er dressuurmatig iets aan mankeert.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 21:19

ach dat beetje extra inwerking dat je hebt, kan inderdaad gewoon nodig zijn omdat je hem niet meer terug krijgt in het parcours bijv. Dit wil niet zeggen dat jij hem dressuurmatig niet voor elkaar hebt. Dus gewoon gebruiken zou ik zeggen... Ookal was dat niet de vraag!!

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 21:31

Mijn D pony reed ik met springwedstrijden ook op een pessoa bit, en daar schaam ik me niet voor. Het beest was gewoon zo heet op springwedstrijden, dat ik liever een wat scherper bit gebruikte dan dat ik dwars door de hindernis werd gesleept. Sommige paarden zijn gewoon zó heet... Ik reed trouwens M springen met hem. Elk bit is een scheermes in de handen van een leek, dat ben ik met je eens.
Als je hem dressuurmatig prima voor elkaar hebt, maar hij wordt toch te heet op wedstrijden en hij blijft te heet , kun je beter een ander bit pakken, om ongelukken te voorkomen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 bezoekers