(sliding-)stop gaat niet helemaal zoals het moet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

(sliding-)stop gaat niet helemaal zoals het moet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-03 20:33

Naar aanleiding van de foto's van Eersel:

Hoe corrigeer je het paard tijdens de stop als z'n hoofd omhoog gaat en later zelfs z'n mond open gaat???
Hoeveel teugeldruk gebruiken jullie bij een stop?


CowgirlStore

Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 22:06

Hand naar voren.
Voor de stop teugels even oppakken en tijdens de stop teugels vrij geven, zodat het paard ook echt kan sliden en zijn voorbenen door kan laten lopen, dus dan geen teugeldruk. Doe je dat wel, dan gebeurt er wat je zojuist beschreef.

https://www.cowgirlstore.nl
Cowgirl Store LOOK GOOD, RIDE FREE!
Cowgirl Vintage * Clothing * Accessories * Boots
Riding and Showwear * Horse Tack


Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 09:00

en hoe leer je je paard op zo'n lichte aanraking te reageren?
Die van mij stopt dan echt niet.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 09:02

Mayflower schreef:
Hand naar voren.
Voor de stop teugels even oppakken en tijdens de stop teugels vrij geven, zodat het paard ook echt kan sliden en zijn voorbenen door kan laten lopen, dus dan geen teugeldruk. Doe je dat wel, dan gebeurt er wat je zojuist beschreef.


Haha! niet mee eens....

Als het paard nageeflijk is op het bit, komt het naar je toe als je druk hebt in je stop. Wat het belangrijkste is, is om het commando te bevestigen. Eerst in de stap, dan in de draf, dan in een rustige galop en dan bouw je het uit. Vaak zie je dat mensen te snel te hard gaan, als ze daarbij ook nog eens op een goeie bodem zitten, weet het paard niet wat er gebeurd en dan krijg een strakke 'rem'. Als je dat dan vaak doet, wordt het alleen maar slechter omdat het paard niet op zn gemak is. Als het paard een comfortabele stop kan uitvoeren, op zn gemak, krijg je vanzelf een ontspannen stijl. Ook kan je dan tijdens het stoppen de lichaamshouding corrigeren door op het juiste moment wat druk op het bit te geven (wat druk, dus niet rukken). Omdat het paard niet bang van je is, zal hij nageeflijk zijn, en rond worden in de stop. Timing is vrij essentieel.
Tenminste, dat is mijn ervaring... maar er zijn meer manieren natuurlijk Cool

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 09:26

Ben het met Cer eens, je moet bij het leren van de slidingstop het rustig opbouwen. Eerst heel veel oefenen in stap, stoppen en met minimale teugeldruk in de back-up. Eigenlijk moet je paard al gaan denken "als ik stop dan moet ik achteruit", op die manier komt die kont er al een beetje onder. Dan vanuit een lekker vlotte draf, hetzelfde. En als dat allemaal lekker aanvoelt (geen verzet e.d.), ga je dit in de galop oefenen. Ik gebruik hierbij dan vaak de fence. Als je paard goed reageert op WHOA en niet door je stop loopt, kun je een aantal meters voor de fence stoppen. Bij dit alles gebruik je wel teugeldruk, pas als alles heel goed bevestigd is kun je een lossere teugel houden. Maar sls je paard door de stop heenloopt, moet je wel een keer de teugels wat strenger oppakken, waardoor die op z"n kont gezet wordt.
Vergeet niet dat dit een traject is van maanden oefenen, oefenen, oefenen...... Knipoog

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 09:31

Henriette schreef:
Ben het met Cer eens, je moet bij het leren van de slidingstop het rustig opbouwen. Eerst heel veel oefenen in stap, stoppen en met minimale teugeldruk in de back-up. Eigenlijk moet je paard al gaan denken "als ik stop dan moet ik achteruit", op die manier komt die kont er al een beetje onder.


Alleen dat achterwaarts zou ik niet te vaak doen, dan krijg je namelijk problemen met je roll-back. Een stop moet een manouvre op zich zijn, en niet een combinatie van twee.. Een paard kan dat nl niet uit elkaar houden op het moment dat dat nodig is....

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 09:45

Dat is zo, je gaat alleen in de back-up als je paard niet stopt. Zodra je paard goed en zonder verzet stopt, neem je dat onderdeel niet meer mee.

Healing Touch voor dieren? Kijk op http://www.petsandpeople.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 11:53

Bonnigje schreef:
en hoe leer je je paard op zo'n lichte aanraking te reageren?
Die van mij stopt dan echt niet.


Jouw paard is nog maar net onder het zadel, dus ik denk niet dat het handig is dat je van 'm verwacht dat 'ie dat allemaal al snapt....

Je paard zal eerst moeten leren dat 'ie steeds bij druk weer loskomt op het bit. Ik leer het stoppen door het paard tegen het bit aan te laten lopen. Omdat ze dan druk voelt, zal ze zelf loslaten dus haar hoofd laag houden. Na een tijdje valt dat kwartje vanzelf, als ze gaan stoppen, zullen ze zelf hun hoofd laag gaan houdenf omdat ze weten dat er anders weer bit en been komt.
Ik denk dat het in eerste instantie niet zo erg is als je paard omhoog komt met z'n hoofd. Ik denk dat dat makkelijker te corrigeren is op den duur dan dat je van het begin af aan te gefixeerd bent op die lage hoofdhouding, en het paard dus als een drilboor met de voorhand de grond in duikt in de stop. Daarom leer je ook op een bepaald moment om (tijdelijk) je paard een beetje te 'liften' in de stop, zodat de schouder goed vrij blijft, terwijl de achterhand er mooi onder komt.

De open monden zijn eigenlijk nooit goed te praten, maar eerlijkheidshalve ken ik geen enkele ruiter die dat nooit heeft. Kom je op een gegeven moment toch tegen. En in de training vind ik dat ook niet zo dramatisch. Ja, wel naar voor het paard dat íe dat moet doen, want dat doet íe niet voor niks, maar ik zou er niet meteen genadeloos een neusriem omheen snoeren. Het isimmers een van de weinige dingen die het paard kan doen om aan te geven dat hij ergens last van heeft.....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 13:31

Bij het leren van stops kun je rustig na de stop een back-up vragen om te laten weten dat het paard meteen moet stoppen. Ga je een paard tegenhouden in de stop, dan blokker je de voorkant, gaat het hoofd op den duur omhoog, en gaat het zich verstijven, waardoor de stop niet mooi wordt, laat je paard dus altijd los als je stopt. Als je paard het stoppen eenmaal onder de knie krijgt, kun je de back-up achterwege laten. En de keer erop weer een back-up vragen. Op die manier kun je het afbouwen, en leert je paard dat na de stop alleen een back-up volgt wanneer de ruiter dat aangeeft. Ook even voor de duidelijkheid dat dit ook een proces is van maanden, misschien wel jaren (het leren van stops dus Knipoog)
Wat betreft het mond op doen, ben ik het eens met Sonja

Dus om antwoord te geven op jessiejanes' vraag: geen teugeldruk tijdens de stops. De open mond, zie het bericht van Sonja. En het hoofd omhoog, sja...geen idee Haha! Misschien iemand anders?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 15:00

Ik ben het net Cer eens.Ik zie hierin mijn eigen trainingtechniek zeg maar.

Euh,...?? Tsjah,...

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 15:50

Sonja schreef:
Jouw paard is nog maar net onder het zadel, dus ik denk niet dat het handig is dat je van 'm verwacht dat 'ie dat allemaal al snapt....



Daarom wil ik ook graag weten hoe ik dat het handigst aan kan pakken. Hij is nu nog lekker licht en makkelijk te rijden en dat wil ik graag zo houden.
Het einigste waar ik nu mee bezig ben is om er rust in te brengen. Hij wil graag hard Haha!
Eerst laat ik hem even gaan en daarna komt hij steeds rustiger en lager...echt heel lekker gaat'ie dan!
Maar daar ging de topic geloof ik niet over Clown

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:17

Nieuw topic dan maar? Haha! *LOL*

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 16:46

voorlopig ben ik gelukkig met deze topic.
Ik heb gelukkig ook nog wat mensen om op terug te vallen.
Maar je had een goede uitleg, THANX Haha!

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 17:03

JUST LET HIM WALK IN TO A BRICK WALL Cool
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 21-01-03 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 17:04

Blaze, waar is je Cool smiley? Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 17:04

That will do the job!

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

anoniemmetje
Berichten: 12
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 17:51

Hoe ik het mijn paardje heb geleerd: eerst in stap(daarna in draf en galop) steeds al ikwilde stoppen iets dieper gaan zitten, m'n benen ietsje afsteken en dan tegelijke tijd whoa zeggen(en een heel klein beetje teugeldruk). op een gegeven moment reageerde ie er zo goed op dat ik alleen maar m'n benen ietsje naar voren hoefde af te steken en dieper te daan zitten en toen stond ie al stil en dan zorgen dat ie goed stilstaat, 'm iets oppakken en naar achter laten lopen (dit door m'n benen weer terug te leggen, oppakken en als ie naar achter gaat iets naar voren te gaan zitten, zodat ie snelheid maakt) op deze manier hoef ik niet aan m'n teugels te trekken, maar reageert ie op m'n zit.

CowgirlStore

Berichten: 2155
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-03 21:46

Tip: lees het boek "Reining" van Al Dunning. Dit zal al je vragen beantwoorden

https://www.cowgirlstore.nl
Cowgirl Store LOOK GOOD, RIDE FREE!
Cowgirl Vintage * Clothing * Accessories * Boots
Riding and Showwear * Horse Tack

Bertus
Berichten: 19
Geregistreerd: 20-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 08:55

Of het boek, Beter western rijden, staan ook goede tips in vind ik.

Als liefde het antwoord is, wil je de vraag dan nog eens herhalen...

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 08:57

Sjeeeee zitten we hier hele goeie tips te verzinnen, kan je ook een boek lezen.... Haha!

Overigens, die brick wall kan je ook vervangen door een steel of wooden fence... werkt net zo goed!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-03 09:54

Er zijn zeker hele goede boeken,maar vaak vind ik alleen info hoe het goed moet,maar geen info voor als het niet zo goed gaat,wat doe je dan?Daarom is het leuk om deze dingen van anderen te horen,vooral de redenatie erachter.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 13:43

Cer schreef:
Overigens, die brick wall kan je ook vervangen door een steel of wooden fence... werkt net zo goed!



hehe eindelijk Cool
dus jij begrijpt wat ik bedoel??????
denk het niet helemaal Cool
eigenlijk helemaal niet.
welke wall bedoel ik en hoe maak je hem??? Cool

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 13:56

Blaze schreef:
JUST LET HIM WALK IN TO A BRICK WALL Cool


Nou ja als je het zo brengt zal ik het wel niet begrijpen... Verdrietig

maar bij bovenstaande in relatie tot een topic over stops had ik wel zo mn associaties... Sterker nog, t is een methode die vaak gebruikt wordt ...vandaar Cool

Natuurlijk ben ik altijd bereid om te leren!!! Uitleg please

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 14:53

Ik heb een kl*temiddag op m'n werk dus ik wil wel een poging doen. If I'm wrong, shoot me....

Ik denk (jaja) dat Blaze niet letterlijk bedoelt dat je je paard met z'n kop tegen of in Haha! de muur moet leren stoppen, maar dat hij daarmee een bepaald gevoel bij de ruiter probeert aan te geven.
Het gevoel van het ineens met je eigen zit die stop inzetten, alsof er ineens een muur voor je paard geprojecteerd wordt. Dus zonder veranderende hoofdhouding ineens die achterhand op de rem, terwijl de voorhand nog even doorloopt om niet achterover te gaan.


Ga ik door voor de koelkast, of word ik neergeknald? (eindelijk wat spanning in een f*cking boring day) Haha!

Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 15:09

Aha... nou zou kunnen.... alleen heb je dan niks aan een sliding, want dan zou je alsnog door de muur heen gaan... dan krijg je inderdaad een 'REM!' effect....

Vroeg me ook altijd af wat die cowboys op die prairies met die ravijnen aan een slidingstop zouden hebben.... net niks waarschijnlijk Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers