Probleem en Oplossing deel 1

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Probleem en Oplossing deel 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:01

In dit Topic plaats ik iedere week een nieuw deel. Daarin wordt een vraag gesteld en er wordt antwoord gegeven, de antwoorden worden gezocht in boeken.

Dit keer is het Tong over het bit.

PROBLEEM: Waarom leggen sommige paarden hun tong over het bit en hoe kun je dat voorkomen of verhelpen?

OPLOSSING: Sommige paarden leggen hun tong over het bit, doordat ze dat in het verleden door een verkeerd bit hebben aangeleerd. Deze vervelende en gevaarlijke gewoonte, die de controle van de ruiter drastisch vermindert, moet koste wat het kost voorkomen worden. Het eerste bit dat een paard inkrijgt moet meteen de goede maat en vorm hebben en is afhankelijk van zijn leeftijd, mondvorm en temperament. Bovendien moet het hoofdstel prettig zitten. Een ouder paard met deze gewoonte moet gecorrigeerd worden. Allereerst moet u fysieke afwijkingen in de mond uitsluiten. Pas daarna is de vorm van het bit aan de orde. Aan de hand van de bouw van een paardenmond kan bepaald worden welk bit het beste is. Heeft het dier een hekel aan druk op zijn tong, dan is een zacht bit of een stangbit het beste voor hem. Ze verdelen het gewicht en de inwerking gelijkmatig over de tong.

TIP: Voor een paard dat zijn tong over het bit blijft leggen, kan een lepelbit geschikt zijn. Dit dunne w-vormige mondstuk wordt gebruikt naast het normale bit van een paard. Het ligt achter in de mond en voorkomt dat het paard zijn tong naar achteren trekt om het over het mondstuk te leggen.



Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 18:34

Of een correctie bit gebruiken. Een tonglepel is op wedstrijden verboden en een correctie bit niet. En volgens mij zelfde uitwerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 19:29

Het klopt dat een tonglepel op wedstrijden verboden is. Ik denk dat het wel de zelfde werking zou kunnen hebben maar ik heb het idee dat een tonglepelbit effectiever is.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 19:45

Wat effectiever is weet ik niet, maar ik weet wel dat het correctie bit bij mijn paard erg goed geholpen heeft.
En het is een voordeel dat het bit niet scherper is. Tenminste dat heb ik nooit gemerkt. (dat is bij een lepel ook niet het geval hoor).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 20:05

Daar heb je gelijk in.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Tinkermuts, Vagabondo en 42 bezoekers