één spoor???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-01 12:07

Ik heb een half jaar geleden al mijn enkelbanden van mijn rechtervoet gescheurd. Niet echt lekker dus...
Sinds twee maanden rij ik weer wat meer dressuur enzo, maar ik kan mijn enkel niet in de goede houding krijgen om te drijven. Hij is nog erg zwak, ik doe wel oefeningetjes enzo, maar dat schiet ook niet echt op.
Doordat ik niet goed kan drijven met één been, valt mijn paard naar binnen en loopt scheef. Ik verhelp dat door mijn bekkens te draaien enz.... Niet goed dus.
Nou zei mijn instructrise dat ik maar moest proberen om alleen aan mijn rechtervoet een spoortje te doen (ander voet niets, normaal rijd ik ook zonder).
Wat vinden jullie van dat idee?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 12:10

Als het je helpt, waarom niet?
Als je alleen maar scheef gaat zitten anders, kan een spoor je best helpen. Zie het niet als een probleem. (maar waarom trek ja dan aan het andere been er ook niet een aan en kijk even hoe dat gaat?)

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 12:22

Is volgens mij het proberen waard.
En waarom zoals Zep zegt niet even proberen met aan allebei de voeten een spoor?

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 12:36

Probeer het gewoon.Als het helpt doe je het gewoon, en ga je ook geen verkeerde houding aanleren. Lachen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 13:17

Ik zou eerder dan met twee sporen gaan rijden dan met 1 denk ik Verward
Ja weet eigenlijk niet waarom, lijkt me logischer, omdat hij dan links een een kuithulp krijgt en rechts een spoorhulp, die toch anders aankomt. Misschien reageert ie rechts dan veel sterker. Dus als je aan beide voeten een spoortje doet is dat ook weer opgelost.

Irisje
Berichten: 49
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: Geleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-01 13:40

Wat dacht je van een zweep in die hand, dan leert hij op je zwakkere hulpen even goed reageren. Ik heb namelijk zelf hetzelfde probleem, alleen dan om een andere reden. Dit werkt goed.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-01 14:17

Ik wil liever gaan rijden met 1 spoor, omdat mijn linkerbeen wel een sterke hulp kan doorgeven. Mijn rechterbeen dus niet, en door daar een spoor aan te binden, kan dat been ook sterker inwerken.
Als ik dan twee sporen neem, dan is er nog steeds een verschil tussen die benen.
Het paard dat ik rij is een 5 jarige Arabier, die nog lekker gevoelig is aan het been enzo. Ik heb wel een hele stille beenligging, maar toch wil ik niet voor niets met sporen gaan rijden.
Hij reageert heel goed op mijn linkerbeen zonder spoor, en waarom zou ik er dan een spoor aan doen?
Alleen mijn rechterbeen is dus het probleem... Door daar een spoor aan te doen, wil ik het 'verschil' wegwerken.
Ik heb het al geprobeert met een zweepje, maar daar kan ik gewoon niet mee overweg... Als ik met een zweep rijd gaat dat altijd mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-01 10:48

Carola, ik heb een tijdje iemand lesgegeven die haar rechterbeen helemaal niet kon buigen. Mijn ervaring is dat een paard hier heel goed aan kan wennen (ook als er nog iemand op rijdt), maar dat je in het begin heel consequent moet zijn in de "heropvoeding".
Wij hebben het met een zweepje gedaan, gewoon proberen met het zwakkere been je hulpen te geven, en als het paard niet of onvoldoende reageert, even een tikje met het zweepje erbij (dus niet slaan, maar echt een rustig tikje).
Dit heeft wel even geduurd (maandje of twee) maar toen had die pony het perfect door en die twee rijden nu best leuk samen!

Persoonlijk zou ik niet voor het spoortje gaan, maar die keuze is aan jou. Kun je je hulp met het spoortje wel correct genoeg overbrengen (kun je die subtiele beweging nog maken?)

Veel succes ermee!

Sonja.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-01 11:20

Ik kan mijn been nog wel heel stil laten liggen en ik kan die subtiele beweging ook nog wel maken. Ik kan alleen mijn enkel niet goed buigen om aan te drijven. Ik kan met mijn rechterenkel alleen drijven met mijn hak, maar dat is best vermoeiend, vandaar dat mijn istructrise en ik aan één spoortje dachten.
Morgen ga ik het uitproberen (als het droog is tenminste...)

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-01 20:33

Ik heb vanavond dus al met 1 spoortje gereden, en het ging echt super!!!!! Eindelijk kon ik weer gewoon met stelling naar rechts rijden en mijn been werd ook niet zo moe. Mijn enkels waren niet eens opgezet na het rijden (normaal wel), dus ik ben helemaal happy!!!!!!!

Anne Marie

Berichten: 596
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: Zegge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-01 19:10

Harstikke goed joh! doet me denken aan een onderschrift van iemand; Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat...
Ik hoop dat je been door rustig zo te kunnen trainen weer wat sterker wordt en dat je weer als vanouds gewoon bloot kunt rijden op het eind. Succes.

Metellica

Berichten: 2610
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-01 09:15

Als je het niet probeerd weet je het niet! Lachen Dus als hey niet werkt dan doe je het niet werkt het wel dan lat je het zo!! Lachen

pablo?lover
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-07-01
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 13:54

VRAAGJE: MOETEN SPOREN ONDER HET KNOBBELTJE VAN JE LAARS ZITTEN OF ERBOVEN?

pablo?lover
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-07-01
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 13:54

VRAAGJE: MOETEN SPOREN ONDER HET KNOBBELTJE VAN JE LAARS ZITTEN OF ERBOVEN?

wie niet weet wie niet leeft!

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 14:23

erboven


Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 14:58

Ligt eraan hoe lang je benen zijn geloof ik hoor ik heb leren laarzen en heb dus helemaal geen knobbeltje dus volgens mij maakt het helemaal niet echt uit...maar als je van die lange benen hebt en je spoor zakt af is zo'n knobbeltje wel handig... Koe

Maar Ca hoe doe je dat dan op de apeldoornse ga je hem dan ook met 1 spoor rijden ..? want ik ben bang dat je niet eens benen hoeft te geven hahaha dat ie zoveel dingen ziet ...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dorine_81 op 2001-07-07 15:59 ]</font>

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-01 09:04

Tja, ik denk dat ik dan geen of twee sporen om doe.
Het werkt trouwens wel super met 1 spoor. Hij gaat al weer heel wat rechter lopen en ik trek ook niet meer zo met m'n heup. Dus dat is al heel belangrijk!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 15:57

Mmmm...das heel mooi...maar gaan we deze week nog ff een oefening houden voor texel...??? oftewel zullen we op een avondje ff een bosritje maken..? Koe

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 19:04

als je instructice het zegt, tja zij kan het zien vanaf hier kan ik niet precies zien hoe jouw situatie is

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-01 21:14

Tja, dit is eigenlijk nu al weer een paar maanden geleden. Ik rijd nu een tijdje met 1 spoor, en het gaat echt super.

Ik ga weer recht zitten, en mijn paardje word daardoor ook weer rechter. Want omdat ik scheef zat ging hij ook scheef lopen en kwamen er allerlei fouten in onze training.

Nu gaat het een stuk beter, dus ik ga er mee door.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 20:55

hoi,

Ik zou eigenlijk als ik jou was 2 spoortjes gebruiken want anders kan ie sceef gaan lopen. suc6 ermee!

-xxx- Daphne

(L)

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 21:14

Nee dat gebeurd juist niet omdat ze haar ene been niet goed kan gebruiken doet ze daar een spoor om en het werkt even krachtig als haar andere been en het gaat idd super met addie...nog ff ca en dan kom ik ook naar texel... Haha! Haha! Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers