keb een vraag voor mense die die afweten van dekke

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
assie4life
Berichten: 6
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: wormerveer

keb een vraag voor mense die die afweten van dekke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-03 16:53

hallo mensuh Lovers
ik heb een vraagje ik wil me pony laten dekken maar hoe weet ik of ze drachtig is ?? Pling



doei doei xxxx van mij en astrid Knipoog


Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 17:03

Naar de dierenarts gaan en laten opvoelen of scannen!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!


rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:04

of met een hengst laten snuffelen ( natuurlijk niet bij een wildvreemde hengst doen) en als de merrie niks van de hengst moet hebbenn (gillen..oren in de nek..enz) en gaan staan plassen zijn ze meestal drachtig maar dit hoeft niet altijd zo te zijn

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill

annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 19:19

rooslover: wat jij noemt wordt meestal gedaan om te kijken of de merrie hengstig is; klaar om gedekt te worden...
Als ze plassen zijn ze vaak hengstig dus niet drachtig...als ze kwaad zijn doen ze dit niet dat kan dus betekenen dat ze niet hengstig zijn of idd drachtig maar daar kan je absoluut niet van opaan.

Als een merrie gedekt is, vaak doen in de periode van hengstigheid is verstandig en verhoogd de kans op bevruchting. Dagen tellen tot de volgende hengstigheid hoort te komen (gem. 3 week later) is de merrie weer hengstig (plassen enzo, dan niet drachtig vaak) Is ze kwaad naar een andere hengst dan dierarts erbij en die kan scannen (kijken of er een veulen in zit)

Voelen kan vaak nog niet in het begin stadium omdat de vrucht nog zo klein is dat het nog niet te voelen is..(na ongeveer 2 maand is dit wel voelbaar)

Dus: ongeveer een maand na de dekking die dierenarts laten komen voor een scan!!

IM BACK!!!!

ponymens
Berichten: 1299
Geregistreerd: 29-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 23:51

Schouwen geeft vaak een foutief beeld. Een onderdanige merrie zal niet snel afslaan en een dominante merrie zelf vaak als ze hengstig zijn, dus schouwen is heel erg moeilijk, zeker als je hier geen/weinig ervaring mee hebt.

De eerste scan laat de op dag 18 maken i.v.m. tweelingdracht. Op 18 dagen kan er nog een vruchtje afgehaald worden en na een maand niet meer, want dan zitten de vruchtjes al vast in de baarmoeder.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mooney en 62 bezoekers