als je alleen eet.....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

als je alleen eet.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 12:43

Ongeveer 5 dagen per week eet ik alleen. Ik vind het vreselijk leuk om te koken maar dus niet voor mezelf. Een pizza ontdooien in de magnetron is me dan al te veel moeite. Soms bezondig ik mezelf aan een pak speculaas of ander snoep spul en soms eet ik gewoon niet of wat fruit en crackers.

Hoe doen jullie dat? Hebben jullie wel de discipline om iets voor je zelf te maken. En hebben jullie nog handige tips voor mij?

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 13:59

Als kotstudent (op kamers dus Knipoog ) ken ik de situatie heel goed.
Ik kook erg graag, of het nu voor mezelf alleen is of voor meerdere mensen. Ik was alleen niet zo graag af, wel een probleempje dus... Haha! En soms ben ik er ook te veel tijd aan kwijt.

Ik kook niet elke dag een volledige maaltijd. Als ik kook, maak ik altijd grote hoeveelheden, ik vries dan porties in en die kan ik dan ook gewoon ontdooien en opwarmen in de magnetron. Dan ben je weinig tijd kwijt, en je hebt toch een gezonde maaltijd.
Verder spreken wij ook regelmatig met wat vrienden af (meestal minstens 1 keer per week) om samen te koken en te eten, dan zit je ook niet zo in je eentje te eten, en ondertussen kan je kletsen enzo.
Af en toe gewoon een kant-en-klaar maaltijd uit de supermarkt ofzo.
Maar ik ken het gevoel van van "oh ik heb echt geen zin om te koken". Snoep en dergelijke bezondig ik me ook aan, en de oplossing is gewoon om geen zoetigheid te kopen. Wel veel fruit.
Momenteel heb ik door examens ook echt geen tijd om te koken, maar ik heb me er wel op voorzien: de vriezer steekt propvol porties eten. Het enige wat ik er meestal bij moet doen is rijst of aardappels koken, maar zelfs dat kan je in de magnetron doen.

Omdat de keuken hier vaak erg vuil is en ik mijn eigen magnetron (simpelste model dat er bestaat, maar meer dan goed genoeg) op mn kamer heb, kook ik heel veel met behulp van de magnetron.
Aardappelen en de meeste groenten kan je gewoon stomen in de magnetron. Schoonmaken en in stukjes snijden en even onder het water en dan zo in een schaal de magnetron in. Ik zet het meestal op middelhoog of hoog vermogen en de tijden is een beetje testen. (beter telkens kleine tijdsduur langer dan ineens te lang)
Rijst in de magnetron: de rijst onder water zetten in een schaal, ongeveer 15 minuten op hoog vermogen en dan nog eens ongeveer 10 minuten op middelhoog vermogen. Ook zelf een beetje testen naargelang de soort rijst. (dit is trouwens voor NIETsnelkookrijst)
Pasta zal waarschijnlijk ook wel op een soortgelijke manier te doen zijn, dat heb ik nog niet getest.
Vlees eet ik meestal niet, als ik het wel eet maak ik het niet klaar in de magnetron. Een aantal vleesvervangers zijn wel goed klaar te maken in de magnetron.
Zelfs sausjes maak ik in de magnetron. Bijvoorbeeld een béchamelsaus. Boter even smelten in de magnetron. Bloem onderroeren. Melk of bouillon er met beetjes onderroeren. De hele handel even terug de magnetron in tot het eventjes kookt.
Eieren zijn ook te maken in de magnetron. (Niet om te koken he!) Roerei is het makkelijkst. Ei met melk peper en zout klutsen. Even beetje boter in een kommetje smelten, eimengsel erbij en dan in de magnetron. Geen al te hoog vermogen en slechts 10 à 20 seconden. Omroeren en nog eens. Zo door tot het goed genoeg is. Let wel, op deze manier ziet het er een beetje anders uit dan in de pan (bleker) maar het is even lekker.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 14:28

Yep, I know the feeling
Eet ook meestal alleen, en niet altijd de zin om voor een persoon te koken dus gebeurt het vaak dat ik gewoon soep met stokbrood eet... ben niet zo een held trouwens in koken voor een persoon, maak altijd direct voor een heel leger (dus als ik kook overschot de diepvries in Haha!)

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 14:56

Ik eet alleen als mijn ouders weg zijn Haha!
Dan moet ik wat opwarmen in de magnetron Tong uitsteken

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 16:00

Als ik alleen moet eten vergeet ik meestal te eten of wat te maken.Dus eet ik ook zoiets van een pak koekjes.
En soms haal ik iets bij de snackbar.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 16:50

Ik "kook" dus ongeveer 5 keer per week voor mij alleen, in het weekend eet ik samen met mama en papa.
En meestal kook ik ook echt wel Vingers aflikken , dus 3 à 4 potjes en pannetjes vuilmaken voor mij alleen Vork .

Ik hou gewoon niet van altijd microgolfvoedsel te eten en opwarmdingetjes word ik ook zo weer moe. En van snoep en koekjes gaan mijn broeken ineens altijd krimpen Schijnheilig .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 18:56

Ik kookte ook meestal wel voor mezelf, maar dan wel alles voor 2 dagen, zodat ik het de volgende keer gewoon op kon warmen. Of wat ik ook wel deed was een vers broodje en een lekkere salade halen, dan was ik ook klaar. En max 1x per week iets smerig vets, anders was ik nu nog vierkanter geweest dan ik nu al ben Haha!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 20:28

Ik heb net biefstukje met groene pepersaus, gebakken aardappeltjes en boontjes gemaakt ... voor 1 persoon 4 pannen .

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 20:31

Jippie schreef:
Een pizza ontdooien in de magnetron is me dan al te veel moeite. Soms bezondig ik mezelf aan een pak speculaas of ander snoep spul en soms eet ik gewoon niet of wat fruit en crackers.


Zo heb ik ook een poos geleefd. Kreeg dat keihard terug. Een megaweerslag op mijn weerstand oa. ziekte van pfeiffer en 12 kilo te ligt.
Het heeft heel lang geduurd voor ik daar weer boven op was.

Ik moest wel veranderen, ondanks het gevoel van niet willen en te veel moeite.
Ik heb mezelf enige tijd moeten dwingen, nu zit ik gelukkig in een goed ritme van een redelijk gezonde leef(eet)wijze.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 20:33

Ik eet (gelukkig) meestal niet alleen (idd de motivatie om alleen voor mezelf te koken ontbreekt dan). Als ik alleen eet dan zijn er twee favorieten:
- biefstukje (of tartaartje) met champignons en een salade
- Mie met paddestoelen, ei, bosuitje misschien nog een restje kipfilet (dat alles op smaak gebracht met oestersaus Vingers aflikken)

Uiteraard alleen als ik zin heb om te koken. Anders kom ik niet verder dan een whopper van de burgerking of een gebakken ei op brood
Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-03 23:22

Je hebt van die pasta uit een zakje die echt enorm lekker is. Je hebt zakjes van Knorr (die voeden het beste) en je hebt ze ook van de Lidll (en die zijn ook echt lekker!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 01:15

Steef schreef:
Je hebt van die pasta uit een zakje die echt enorm lekker is. Je hebt zakjes van Knorr (die voeden het beste) en je hebt ze ook van de Lidll (en die zijn ook echt lekker!)

Bloos vanavond heb ik dus Pasta Pommodoro van de Lidl 'gekookt'. Maar wel met een paar stronkjes broccoli er door voor de finnisching touch Schijnheilig Dat vond ik toch al weer heel wat van mezelf Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 02:01

Zoiets doe ik dan meestal ook. Ik herken het probleem, maar doe er ook niks aan Haha! Meestal rooster ik 1 of 2 boterhammen en eet een bakje yoghurt of iets wat er op lijkt. Als ik echt op dreef ben maak ik iets heel snels met pasta of rijst. Of boerenkool voor 3 dagen oid. Vork

Broccoli is echt wereldgroente trouwens, je kunt het overal doorheen doen Haha!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 02:10

Ik kook nu iedere avond voor mezelf, want ik ben aan de lijn. Maar ik vind het dus super om voor mijzelf te koken, dan kan ik i.i.g eten wat ik wil!! Maar soms heb ik ook geen zin, macaroni met ketchup is een goeie, wat je verder kan doen is in de winkel van die kant-en-klaar diepvries Kookstart zakken halen, ben je zo klaar én het is lekker!

Maxx

Berichten: 632
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Langerak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 05:25

Jippie schreef:
Ik vind het vreselijk leuk om te koken maar dus niet voor mezelf.

Bij mij is het nog minder ... ik vind het niet erg om te koken (in tegenstelling tot 'vreselijk leuk'), maar alleen voor mezelf vind ik het te veel moeite. Ik at dus ook altijd magnetronmaaltijden (tip: Vis quisine (geen idee hoe je het schrijft op dit tijdstip Gaaaap)) toen ik alleen was. Nu ik een huisgenote heb kook ik vaker. Het is prettig als iemand je af en toe verteld dat ze lekker heeft gegeten, dan zijn die 30 minuten die je in de keuken hebt gestaan niet helemaal te vergeefs geweest. Helaas gaat er ook nog af en toe wel iets mis Scheve mond

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 05:58

Ik zorg dus heeel slecht voor mijzelf als ik alleen ben....alleen als mijn vriend of andere vrienden komen eten kook ik wel lekker. Maar als ik alleen ben, eet ik of brood, of heel makkelijk kant en klaar. Vaak eet ik op mijn werk wel eens wat er over is aan warme maaltijd. En bij moeders haal ik altijd weer de benodigde portie vitamines.

En als het echt niet anders kan....eet ik gewoon samen met Cheyenne een bak slobber op! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 11:12

Ik ken het wel. Ik probeer daarom altijd 1 keer dan mijn moeder uit te nodigen om mee te eten (makkelijk omdat ik vlakbij stal woon) zodat ik wel gedeongenben om iets voedzaams op tafel te zetten.
Wat ik wel graag maak voor mezelf: volkoren pannenkoeken en dan een potje asperges of sperziebonen erbij. Simpel om te maken en wel gezond.

Oja en als ik in het weekend eten over heb vries ik dat in zodat ik iig al een start heb 9en soms zelfs een complete maaltijd).

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-03 12:05

Koken voor mezelf doe ik dus echt nooit (maar hoeft ook maar zelden). Ik vries wel vaak restjes in, dat scheelt ook. Verder ben ik dol op een boerenomelet, dat is wel gezond, en soep met een appel of zo is ook prima. Gevuld stokbroodje (warm of koud), of gemengde groente, met een stukje vis en wat kaas uit de oven/magnetron.