[INFO] Luchtzuigen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

[INFO] Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-05 11:40



jollyjoker

Berichten: 2465
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:29

TIP: Mijn paard is een enorme luchtzuiger en heeft/had ook maagzweren, waarvoor hij behandeld is. Nu begon hij na de zomer weer erg te zuigen en kwakkelen. Pronutrin helpt erg goed maar is erg duur. Nu krijgt hij maagcompositium van de Groene Os en hij zuigt vrijwel geen lucht meer!

Ik heb niet alles waar ik van hou, maar ik hou van alles wat ik heb!!
Hitmaker, KWPN Goedgekeurd 2015 v. Wynton x Cabochon x Pantheon xx

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:02

Vaak is het als de maagzweer eenmaal over is een enorme gewoonte geworden. Ik heb voor die van mij ook maagcompositum gebruikt. Maagzweer is weg, maar tijdens en na het eten staat hij toch nog even lucht te zuigen....

jollyjoker

Berichten: 2465
Geregistreerd: 16-06-04
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:17

Kris25 schreef:
Vaak is het als de maagzweer eenmaal over is een enorme gewoonte geworden. Ik heb voor die van mij ook maagcompositum gebruikt. Maagzweer is weg, maar tijdens en na het eten staat hij toch nog even lucht te zuigen....


Dat doet die van mij ook nog, maar verder op de dag niet! En dat is een enorm verschil!

Ik heb niet alles waar ik van hou, maar ik hou van alles wat ik heb!!
Hitmaker, KWPN Goedgekeurd 2015 v. Wynton x Cabochon x Pantheon xx

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:33

Kris25 schreef:
Vaak is het als de maagzweer eenmaal over is een enorme gewoonte geworden. Ik heb voor die van mij ook maagcompositum gebruikt. Maagzweer is weg, maar tijdens en na het eten staat hij toch nog even lucht te zuigen....

Vertel eens wat meer over die maagcompositum. Is dat een homeopatisch middel, kun je dat zomaar voeren? Mijn merrie is ook luchtzuiger en ik vroeg me af of zij een maagzweer heeft. Zo'n onderzoek is echter heel duur en ook niet erg prettig voor het paard om te ondergaan. Maar is dat toch noodzakelijk als je dat spul wilt geven?

De hond is de betere mens

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-05 11:37

Nee, dat is niet noodzakelijk. Ik heb indertijd Lanna wel laten onderzoeken op een maagzweer. Maar dat was nog in de tijd dat rennies eigenlijk het enige middel tegen luchtzuigen waren. Voor ik daaraan begon wilde ik die maagzweer i.i.g. uitsluiten. Die had ze niet, wel een zwaar geirriteerde maagwand.

Maagcompsitum leverde bij Lanna een vermindering van het luchtzuigen op. Tegenwoordig geef ik haar niets meer, ze luchtzuigt alleen nog tijdens het eten van brok verder niet meer.

Het is een kruidenmengsel dat je rustig kunt voeren. Wel een probleem is dat mijn paard het niet lustte. Ik moest het dus door een papje van muesli en zemelen roeren.

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:33

Anya schreef:
Nee, dat is niet noodzakelijk. Ik heb indertijd Lanna wel laten onderzoeken op een maagzweer. Maar dat was nog in de tijd dat rennies eigenlijk het enige middel tegen luchtzuigen waren. Voor ik daaraan begon wilde ik die maagzweer i.i.g. uitsluiten. Die had ze niet, wel een zwaar geirriteerde maagwand.

Maagcompsitum leverde bij Lanna een vermindering van het luchtzuigen op. Tegenwoordig geef ik haar niets meer, ze luchtzuigt alleen nog tijdens het eten van brok verder niet meer.

Het is een kruidenmengsel dat je rustig kunt voeren. Wel een probleem is dat mijn paard het niet lustte. Ik moest het dus door een papje van muesli en zemelen roeren.

Rennies zijn ook absoluut géén goed middel tegen maagzweren of andere maagaandoeningen, het is ook geen medicijn maar onderdrukker, je krijgt er juist eerder een maagzweer van dan dat je ook maar iets oplost! Eigenlijk mag je dat ook aleen nemen als je eens een keer een beetje zuur hebt, maar verder is het slecht!
Zorg in ieder geval voor goed voer (er zijn prima muesli's en granen op natuurlijke basis!) en genoeg ruwvoer ( constante aanvoer) laat je paard daarnaast ook zoveel mogelijk naar buiten, wat ook vaak wil helpen bij de 'hardnekkige ex-luchtzuigers' (daar bedoel ik dus bovengenoemde paarden die het als gewoonte soms nog hebben maar verder genezen zijn)wil het nog wel eens helpen als je ze in een uitloopstal zet, liefst met mogelijkheid tot grazen, en geef ze voer vanaf de grond!
Verder is het niet 'overdraagbaar' en als je paard verder gezond is en het alleen nog doet omdat hij het zo helemaal aangeleerd heeft (stereotype gedrag) hoeft het ook niet schadelijk voor het paard te zijn.
Dit is wat ik geleerd heb, ik dacht "zet het maar even neer, misschien heeft iemand er wat aan!"

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:00

ik geef haar veel ruwvoer en ze staat de hele dag buiten. Verder krijgt ze gewoon basisbrokken. Maar dat neemt niet weg dat ze weefde als een gek voordat ze bij mij op stal kwam en heel heet was met rijden. Een paard dat veel krachtvoer kreeg (mogelijk ook te weinig ruwvoer?) en haar energie onvoldoende kwijt kon. Een paard dat reden heeft om een maagzweer te hebben.

Ik zou daarom nog wat meer over die maag composiet willen weten. Moet je dat altijd voeren en waar haal je dat?

De hond is de betere mens

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-05 15:30

@Miranda. Ik heb het over enkele jaren geleden. In de tijd dat luchtzuigers nog gewoon een band om kregen en men riep dat het vooral verveling was. In die tijd waren er twee amerikanen die onderzoek hadden gedaan naar de wisselwerking tussen rennies en luchtzuigen. En er was significant resultaat. In overleg met mijn veearts (ver voor middelen als pronutrin, maagcompositum, settelex) ben ik die rennies toen gaan geven. En dat hielp. Later kwamen er wel middelen voor luchtzuigers op de markt die ik eerst nog heb moeten importeren. Ook die hielpen. Nee natuurlijk moet je geen rennies geven anno nu. Toen was het het enige middel.

de paardendrogist heeft het, en verder levert google een aantal leveranciers desiree

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:11

Anya schreef:
@Miranda. Ik heb het over enkele jaren geleden. In de tijd dat luchtzuigers nog gewoon een band om kregen en men riep dat het vooral verveling was. In die tijd waren er twee amerikanen die onderzoek hadden gedaan naar de wisselwerking tussen rennies en luchtzuigen. En er was significant resultaat. In overleg met mijn veearts (ver voor middelen als pronutrin, maagcompositum, settelex) ben ik die rennies toen gaan geven. En dat hielp. Later kwamen er wel middelen voor luchtzuigers op de markt die ik eerst nog heb moeten importeren. Ook die hielpen. Nee natuurlijk moet je geen rennies geven anno nu. Toen was het het enige middel.

de paardendrogist heeft het, en verder levert google een aantal leveranciers desiree

Nee, dat snapte ik ook wel, was ook eigenlijk niet voor jou, het ging mij er meer om, dat je dat niet zo duidelijk had neergezet, en dan denken mensen misschien dat ze dat ook eens moeten proberen.....
Maar dat is nu door ons tweeën wel duidelijk gemaakt, denk ik!

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-05 16:20

Volgens mij ook

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:10

Maar het lijkt voor mijn paard toch wel zinvol om het te proberen.

De hond is de betere mens

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-05 00:14

maagcompositum is zeker zinvol om te proberen!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:20

hm, ben net gelijk gaan kijken bij de paardendrogist. Las ik dit: Niet gebruiken bij tijdens de dracht- en zoogperiode.
Guess what. Mijn merrie is dus drachtig, in mei moet ze bevallen.

De hond is de betere mens

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-05 00:22

ja dat wordt moeilijk.
In dat geval is pronutrin een goed alternatief
Mag volgens mij wel tijdens de dracht

Verder kun je:

- eerst hooi en dan brok voeren
- zoveel mogelijk verdeeld over de dag, veel kleine porties is beter
- liefst onbeperkt hooi/ruwvoer
- en natuurlijk zoveel / zo lang mogelijk de wei op of desnoods in de bak met hooi

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:28

Mijn paarden krijgen 's ochtends krachtvoer en gaan dan meteen naar buiten de wei op. Daar kunnen ze de hele dag gras eten wanneer ze maar willen. Om 17.00 uur komen ze weer binnen, waar een berg met voordroog op ze ligt te wachten in hun stal. Daar kunnen ze een tijdje mee vooruit. Soms krijgen ze er ook nog wat zemelen bij in hun bak.

Om 22.00 uur krijgen ze opnieuw brokken met voordroog. Heel typisch, maar mijn paard dat luchtzuigt geeft voorkeur aan het voordroog en eet achteraf haar brokken op.

Overigens, toen van de zomer de stam van de berkenboom nog in de wei stond, zag ik haar er wel eens op luchtzuigen. Dus in de wei deed ze het ook. Nu niet meer, ze kan zich nergens meer op vastzetten.

De hond is de betere mens


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-05 00:32

Probeer ze 's morgens eerst een beetje voordroog te geven en dan brok. Door het hooi gaan de maagsappen aan het werk met wat massa en wordt er meer speeksel aangemaakt. Dat is basisch en maakt de maag minder zuur. Dan daarna de brok.

Mijn paard eet ook eerst haar voordroog en dan pas de brok. Of ze zelf snapt dat dat beter is.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:35

Desiree schreef:
Om 22.00 uur krijgen ze opnieuw brokken met voordroog. Heel typisch, maar mijn paard dat luchtzuigt geeft voorkeur aan het voordroog en eet achteraf haar brokken op.

Overigens, toen van de zomer de stam van de berkenboom nog in de wei stond, zag ik haar er wel eens op luchtzuigen. Dus in de wei deed ze het ook. Nu niet meer, ze kan zich nergens meer op vastzetten.


toevallig! Quentin is ook een luchtzuiger, en als hij uit de wei komt(staat van 8-18 buiten) ligt er een berg hooi+wat brok&muesli in zn bak te wachten, na 1 hap brok eet hij eerst al zn hooi op en 's nachts pas zn brokken...
heeft een periode zn brok laten liggen

hij krijgt nu power plus mix van havens ipv brok en dan nog muesli erbij, dit eet hij supergoed, zuigt ook minder lucht tijdens het eten dan wanneer hij brok krijgt
hij zuigt verder nergens op, alleen vouwt hij soms zn tong dubbel als hij in de wei staat en bijt er op tot het puntje paars is maar staat dan niet dmv zn tong lucht te zuigen(wat een ander paard doet wat ik ken)

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 00:37

sja, dat geeft je te denken he.

De hond is de betere mens

Kris

Berichten: 10098
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: NYMEGEN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:19

Hooi vinden ze lekkerder omdat het gaat "werken" in de maag. Van Brok krijgen ze (wanneer ze een maagzweer hebben) alleen maar meer zuur. Hooi gaat dit tegen, vandaar dat een paard met een maagzweer eerder zijn hooi wil eten dan zijn brok. Die van mij eet inmiddels zijn brok eerst, dus is dat voor mij een teken dat zijn maagzweer over is.

@Desiree; ik zou even wachten met maagcompositum tot het veulen eraf is. Dit is nl volgens mij veruit het beste middel tegen een maagzweer en ik denk niet dat het goed is wanneer jet verschillende dingen gaat uitproberen, dus niet nu het één en straks nog eens iets anders.

_Luziream
Berichten: 3469
Geregistreerd: 10-06-05

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 10:37

Mijn Lumorko zuigt ook. Maar met name als hij dus zijn brok krijgt. Ik geef hem zoveel mogelijk hooi, verspreid over de dag. Geef hem zoveel mogelijk afwisseling in zijn werk en haal hem vaak 2 tot 3 maal daags per dag zijn stal uit. Ik heb helaas niet de mogelijkheid om hem even buiten te zetten daar ik op een manege sta. Dus los ik het zo op. Vroeger stond hij met een band om zelfs zo'n miracle colar gehad maar mork begon op een soort van dwangmatige stand met zijn hals te staan. Daarnaast veel kale plekken natuurlijk. Ik heb de band eraf gehaald. Vier jaar geleden kreeg mork een flinke koliekaanval en moesten we naar Utrecht toe. Hij werd geopereerd. Tis allemaal geweldig verlopen. Alles zag er van binnen goed uit! Geen poliepen , geen necrose en geen maagzweer. Gewoon een gaskoliek maar mork had gegeten en er zat mest in de darm en dat kon geen kant op! Een toevalstreffer zeiden ze. Ik heb toen veel geleerd over koliek maar ook over luchtzuigen. In Utrecht zeiden ze ook dat zo'n band niet hoeft en vaak alleen maar meer problemen geeft. Zij adviseerde mij veel droogvoer. Sinsdien gaat het goed en 1 maal koliekje gehad.

Het valt mij wel op dat mork ook vaak eerst zijn hooi opeet en dan pas zijn brok misschien zou ik ook moeten overwegen om maagcompositum te gaan geven?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 13:15

Het is wel typisch dat ALLEEN Sierra haar hooi als eerste eet. De anderen vallen allemaal eerst aan op de brokken. Ik denk dat ik me inderdaad gewoon beperk tot de maatcomposiet en dat pas geef als het veulen er af is.

Die miracle collar doe ik soms om. Ik heb er ook een grote hekel aan en ik twijfel soms of het nu wel de minste van de 2 kwaden is.

De hond is de betere mens

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:24

hier eet ook alles eerst de brokken op en als laatste het hooi, 2 staan er zelfs eerst hun bak uitgebreid uit te likken voor ze aan het hooi beginnen
alleen Q, de enige luchtzuiger, gaat eerst al zn hooi opeten en pas 's nachts zn brokken, vaak heeft ie zn voerbak nml nog (half)vol als 's avonds laat de stal wordt afgesloten, 's ochtends is die meestal wel leeg

behalve als ik wortels&brood over zn voer heendoe, dan duikt hij wel meteen in zn voerbak, maar dan eet hij het brood+wortels en een beetje van zn voer, om vervolgens toch eerst zn hooi op te gaan eten...

als ik ze voer als ze al op stal staan, en ze dus eerst hooi geef en dan de brok ga pakken, staan er 3 heel beledigd te schrapen bij de voerbak, en alleen Q staat dan rustig het hooi te eten

toch opvallend dat de luchtzuigers dus echt duidelijk kiezen voor eht hooi, en de niet-luchtzuigers het hooi maar bijzaak vinden en vooral graag de brok willen...

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-05 22:05

Dit is wel heel opvallend! Volgens mij hebben we het hier nooit over gehad. Ik vond het niet zo heel bijzonder. En nu blijken tot een stuk of wat luchtzuigers allemaal eerst het hooi te eten. Dat geeft wel te denken!

de band krijgt Lan nooit meer om, haar strottenhoofd is beschadigd geweest vanwege de band. Er is ook littekenweefsel nog steeds daar.

Koliek heeft ze (op veulenkoliek wegens in de weg zittend veulen) nooit gehad. Ze is nu bijna elf en luchtzuigt al 5 jaar zonder band als het haar uitkomt.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 22:14

Q heeft op de manege eventjes een band omgehad(dat 'hoorde' zo, hadden alle luchtzuigers ik wist niet beter) maar vond het een ellende, en hij deed het toch wel, band maar weer afgelaten dus
toen hij thuis stond had ie eerst die band ook ff om, maar heb hem al snel weer afgelaten, hij staat immers van 8-18 buiten en kan dara nergens op luchtzuigen dus had hij hem alleen op stal om, maar mn moeder zette hem binnen en deed die band steeds net niet goed om dus dan maar zonder hoor

en ach als hij blij wordt van dat luchtzuigen tijdens het eten moet ie vooral zn gang gaan, ik stoor me er niet aan en met die band haal ik de oorzaak niet weg, alleen het zuigen(al deed ie het vastzetten op de bak ook met band om)
hij doet het sinds Steffi hem behandeld ivm zn bekken waar hij flink pijn aan had bijna niet meer, alleen dus tijdens het eten een paar keer vastzetten en een hap lucht nemen

wel ken ik een paard dat op de manege stond die ook een luchtzuiger was en op stal die band om moest van de eigenaresse
toen hij die band niet om had is hij die nacht gestorven aan koliek, op een vreselijk manier
uit pijn is hij zo tekeer gegaan dat de voorste schuifwand van zn box eruit is geknald, en de nog 2 paarden in boxen vlakbij hem hebben hetzelfde geprobeerd, 1 had de deur er ook uit 1 had hem flink verbogen, paard zelf werd dood gevonden in de gang, zn hoofd en benen zaten vol schaafwonden omdat hij zich tegen de muur had gegooid uit pijn(ook bloedplekken op de stalmuur en de grond, vreselijk was dat)
sectie wees uit dat het idd koliek was geweest, slag in zn darm en darm was opengesprongen
arm paard, vond het zo'n schatje
maar of dat nou voorkomen was met die band, ik weet het niet...

Q heeft overigens nog nooit koliek gehad! en mn niet-luchtzuigende pony ben ik bijna kwijt geraakt aan koliek, die is er nogsteeds erg gevoelig voor...

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 75 bezoekers