Moeders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Moeders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 21:02

Wat ik altijd zo interesant vind aan fokkerij, is dat iedereen altijd kijkt naar de vader, zolang de vader maar een bekende hengst is, en hoog heeft gescoord, komt er dus vanzelf een toppertje uit. Sigaar

Ik ben zelf bezig om eens te kijken wat ik over moeders tegen kom op het internet, maar kan gewoon niks vinden. Over haar paps, opa en over grootopa is meer dan genoeg te vinden, maar moeders niet Verward

Hoe hebben jullie informatie over de moeder van jullie paard gevonden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:53

De complete moederlijnen van onze merrie´s staan op www.gelderlanderhorse.nl
Ik weet niet of er geldersbloed in je paard zit maar je kan zeker even gaan kijken.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 23:08

Citaat:
Wat ik altijd zo interesant vind aan fokkerij, is dat iedereen altijd kijkt naar de vader, zolang de vader maar een bekende hengst is, en hoog heeft gescoord, komt er dus vanzelf een toppertje uit.


Ik ben blij weer een nieuwe te verwelkomen.
De meeste hier op Bokt denken dat als je een bekende vader neemt het wel goed komt.

Maar er zijn er die alleen maar fokken uit moederlijnen aangepaard met vaders uit weer moederlijnen .
En dat is een systeem wat velen niet begrijpen of willen begrijpen omdat ze geen moederlijn hebben.
Daar is natuurlijk niks mis mee ,maar je ken zelf ook starten met een moederlijn..
Maar als je de komende tijd war over je heen krijgt moet je niet duiken.

Nogmaals welkom Knipoog

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 23:12

Hoe ik er achter ben gekomen; contact opnemen met de fokkers en naar het betreffende stamboek mailen voor nakomelingen info.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 23:22

Via de NDR (= Nederlandse Draf- en Rensport), omdat ik wist dat de opa van ons paard een bekende dravershengst was. Maar de eerste jaren dat we ons paard hadden, heb ik me helemaal niet verdiept in zijn stamboom. Ik wist dat zijn vader een volbloed Arabier was en zijn opa een draver, hij deed het leuk in de sport en dat was voor mij voldoende om te weten.

Bij toeval ontdekte ik vorig jaar de NDR en toen is het balletje gaan rollen. Heb wat mensen daar gemaild en kreeg spontaan allerlei info over stambomen, baanrecords en winsommen toegestuurd. Pas geleden ben ik bij de fokker van ons paard gaan kijken en heb daar twee halfbroers en twee halfzussen uit dezelfde moeder gezien. Wat me opviel was dat ze allemaal een vrij hoge schoft hadden en een kuiltje daar vlak voor in de manenkam. Dit lijkt me dan toch typisch iets wat via de moeder is doorgegeven. Helaas was zij zelf inmiddels doorverkocht als recreatiepaard (ze zou nu in de buurt van Schaarsbergen moeten staan), dus ik kon het niet aan haarzelf toetsen.

Heel toevallig heb ik de eigenaar van de vijfde halfbroer vorige week via internet gevonden. Ik vind het erg leuk om foto's en informatie te vergelijken met betrekking tot de nakomelingen uit deze ene moeder. En voor ons paard geldt dat hij veel meer weg heeft van zijn opa de draver dan van zijn vader de Arabier. Ik zal daarom ook nooit zomaar weglopen met een bepaalde hengst: de moeder is minstens net zo belangrijk als het gaat om doorgeven van eigenschappen.

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 10:56

Ilindra schreef:
De complete moederlijnen van onze merrie´s staan op www.gelderlanderhorse.nl
Ik weet niet of er geldersbloed in je paard zit maar je kan zeker even gaan kijken.


Er zit inderdaad gelders bloed in mijn paard, nml. Amor.

Hoi Troef, dat is zo, zolang je vader maar goed is, komt alles goed. Daarom ben ik ook erg nieuwsgierig naar de moeder van mijn paard. Mijn paard is erg grof (vooral haar hoofd), en toch compact gebouwd. Ik weet haast wel zeker dat het grofe van haar moeder vandaan komt. Wil ik een leuke hengst op mijn merrie zetten, wil ik toch een beetje meer weten van moeders kant, voordat ik er zomaar wat opzet, wat ik mooi vind. Zometeen zet ik er nog iets compacts op, en krijg je zo'n inelkaar gebouwd paard.

Mijn merrie heeft bij zijn vorige eigenaar een veulen gehad, en als je keek naar dat veulen, waren er zoveel over eenkomsten met mijn merrie dat was gewoon schrikbarend. Ik herkende meer van mijn merrie er in terug, de van de vader.
Sinds dien ben ik er erg van overtuigd dat merrie's erg veel invoed hebben op het veulen.

Troef, hoe begin je dan met het starten van een moederlijn?

Hoi Karin, ik weet wie de fokker is. Ik denk dat ik er eens een telefoontje naar ga plegen om te kijken ofdat hij meer weet over de moeder.
Ik vind het wel een hele leuke manier hoe jij er achter bent gekomen Haha!
[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:27

Het is vaak lastig zoeken op moeders, omdat een merrie toch minder nakomelingen voortbrengt dan een hengst Lachen Van de gekeurde hengsten wordt alles wat ze doen of laten vastgelegd en is weer ergens terug te vinden, maar naar die ene specifieke merrie moet je dan goed zoeken. Via de lijn, waarbij je dus steeds uitgaat van de vader van de moeder, de vader van de moeder van de moeder, de vader van de moeder van de moeder van de moeder etc. krijg je vaak wel weer wat informatie, maar nog kijk je dan naar (en zoek je dus op) de hengsten.

Toch is dat imo nog net zo interessant als naar die ene specifieke merrie kijken. Fokken is langetermijnwerk, dus ook wat er verder weg achter zit doet er wel degelijk toe.

Op je papier staan de gegevens van de fokker. De meeste fokkers vinden het erg leuk om nog eens wat over hun fokproducten te horen, en die schieten je dus niet neer als je contact met ze opneemt.

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 21:24

Zep schreef:
Het is vaak lastig zoeken op moeders, omdat een merrie toch minder nakomelingen voortbrengt dan een hengst Lachen Van de gekeurde hengsten wordt alles wat ze doen of laten vastgelegd en is weer ergens terug te vinden, maar naar die ene specifieke merrie moet je dan goed zoeken. .


Op je papier staan de gegevens van de fokker. De meeste fokkers vinden het erg leuk om nog eens wat over hun fokproducten te horen, en die schieten je dus niet neer als je contact met ze opneemt.


Van de hengsten worden inderdaad alles vast geleg, of je moet zo'n goede fokmerrie hebben, dat die regelmatig goede veulens op de wereld zet(in combinatie met een goede hengst) Pling

Ik denk dat ik inderdaad eens (na mijn vakantie die a.s vrijdag begint *LOL* ) eens het telefoon nummer van de fokker ga opzoeken. ik ben gewoon erg nieuwsgierig.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 22:14

Hoi, volgens mij heb ik hhet daar al eens over gehad Knipoog Zoek maar eens het topic over moederlijnen op. In ieder geval, klopt als een bus: de goeie fokker weet hoe hij het doet met moederlijnen (overigens, is Amor trouwens wel een Gelders paard? Ik dacht die die juist NIET Gelders was.)

Dus, denk maar na: hengst zonder moederlijn = waarschijnlijk geen beste hengst.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 22:20

Amor is een Holsteiner, zijn vader is een halve Trakehner. Ik wou het ook al vermelden maar ik dacht laat een ander dat maar eens doen Haha!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 00:21

Citaat:
Mijn merrie heeft bij zijn vorige eigenaar een veulen gehad, en als je keek naar dat veulen, waren er zoveel over eenkomsten met mijn merrie dat was gewoon schrikbarend. Ik herkende meer van mijn merrie er in terug, dan van de vader. Sinds dien ben ik er erg van overtuigd dat merrie's erg veel invoed hebben op het veulen.

Troef, hoe begin je dan met het starten van een moederlijn?


Dus je hebt al een merrielijn.
Je bent er van overtuigd dat je merrielijn doorfokt.
Maar je wil meer adel in je merrielijn?
Dan te denken aan een volbloed.?

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 01:44

Troef schreef:
Citaat:
Mijn merrie heeft bij zijn vorige eigenaar een veulen gehad, en als je keek naar dat veulen, waren er zoveel over eenkomsten met mijn merrie dat was gewoon schrikbarend. Ik herkende meer van mijn merrie er in terug, dan van de vader. Sinds dien ben ik er erg van overtuigd dat merrie's erg veel invoed hebben op het veulen.

Troef, hoe begin je dan met het starten van een moederlijn?


Dus je hebt al een merrielijn.
Je bent er van overtuigd dat je merrielijn doorfokt.
Maar je wil meer adel in je merrielijn?
Dan te denken aan een volbloed.?


Dan maar een volbloed; zodat je de lijn goed onderbreekt?
ik zou juist een in het type passende hengst uitzoeken die goed scoort op de punten die je wilt behouden en /of verbeteren. Vervolgens bidden om een merrie. Haha!
Natuurlijk moet je er juist wel iets op zetten wat je zelf mooi vind, je fokt toch met een doel!

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 02:49

Albert"]
[quote="Troef schreef:
Citaat:
Mijn merrie heeft bij zijn vorige eigenaar een veulen gehad, en als je keek naar dat veulen, waren er zoveel over eenkomsten met mijn merrie dat was gewoon schrikbarend. Ik herkende meer van mijn merrie er in terug, dan van de vader. Sinds dien ben ik er erg van overtuigd dat merrie's erg veel invoed hebben op het veulen.

Troef, hoe begin je dan met het starten van een moederlijn?


Dus je hebt al een merrielijn.
Je bent er van overtuigd dat je merrielijn doorfokt.
Maar je wil meer adel in je merrielijn?
Dan te denken aan een volbloed.?


Dan maar een volbloed; zodat je de lijn goed onderbreekt?
ik zou juist een in het type passende hengst uitzoeken die goed scoort op de punten die je wilt behouden en /of verbeteren. Vervolgens bidden om een merrie. Haha!
Natuurlijk moet je er juist wel iets op zetten wat je zelf mooi vind, je fokt toch met een doel!
[/quote]

Als je (zeker) weet dat je merrie "zwaar" terug geeft (doordat je halfzusters enz. gezien hebt) zul je kunnen gaan denken aan "veredeling" qua type dus bijv. sjiek/licht gebouwde (en weer terug komend op de moeders: wiens halfbroers/zusters die bouw ook hebben, liefst icm nazaten, van zwaar gebouwde moeders, die weer sjiek gebouwd zijn)
Je zou dan weer om het type te willen behouden de dochter weer kunnen laten dekken daar een hengst uit dezelfde lijn als de moeder, haar dochter weer door een hengst uit dezelfde lijn als haar grootvader, dit wordt al eeuwen lang gedaan in de lippizanerfokkerij...

Jessica24

Berichten: 1303
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 09:48

Het is inderdaad belangrijk om goed te weten hoe je eigen merrie in elkaar zit en om "bewust" te fokken.
De moeder van mijn merrie heb ik zelf gekend en ik zou alle informatie over haar op kunnen vragen bij de NDR.
Ik vind persoonlijk dat het niet verstandig is om met een merrie te fokken die grote gebreken heeft.
Of een slecht karakter vererft.
Want ook dit gebeurt nog veel te vaak.
Met als resultaat,veulens die niemand wil.
Als je een veulen wilt fokken zoek dan eerst informatie en kijk realistisch naar je eigen merrie.
Kijk dan niet alleen aan de negatieve punten, maar benadruk ook de positieve punten in de bouw en karakter.

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 10:28

Ransie als je merrie erg sterk naar zich toe vererft is er maar 1 remedie om goed te fokken en dat is zo zuiver mogelijk,dus een volbloed uitzoeken die bij de merrie past om het geheel te consolideren. Ga je andere wirwar toepassen dan zie je de bomen in het bos niet meer. Ik zou allen die met een nieuwe merrielijn op willen starten, willen adviseren om eerst een volbloed te gebruiken en daarop verder te borduren. Met een volbloed blijf je neutraal fokken en kun eigenlijk van te voren bekijken wat er uitkomt want het produkt is half geneutraliseerd.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 10:33

Als ik een nieuwe merrielijn op wilde zetten dan begon ik met een volbloedmerrie uit de beste bloedlijnen, als tweede keus een klassieke merrie en als derde keus een goede trakhenermerrie. Heb je al een merrielijn dan sluit ik me bij Troef en Theun aan.Maar kijk eens op de zoekmachine, hier zijn al heel veel topics ook geweest in FA

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 11:37

Bij het stamboek (kwpn in jouw geval?) is veel informatie verkrijgbaar, zoals welke nakomelingen had de moeder (en haar moeder, en haar moeder), is moeders op keuringen geweest zijn haar scores bekend, leeft moeders nog dan is de eigenaar misschien ook wel bekend en kan je haar opzoeken.
Er is veel te vinden als je een merrie met papier hebt.

Soms wil het intikken van een naam van een nakomeling in een zoekmachine (google, bijv) ook wel eens helpen om die te achterhalen.

Zo weet ik 4 van de 5 veulens van de moeder van mijn merrie [naam verwijderd] te staan, heb sindsdien regelmatig contact met de verzorgster van de volle broer van [naam verwijderd]. En ben ook op bezoek gegaan bij de fokker... die had toen wel 7 of 8 van dezelfde merries nog op het erf staan, stuk voor stuk allemaal dezelfde koppies.... Dat was wel heel leuk! Weet je toch net even wat meer over de merrie en over het 'hoe en waarom'. Is ook leuk als je niet met de merrie wilt fokken.

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 12:37

En wat nog interesanter is is dat bij het zoeken van een moeder altijd naar de moedersvader wordt gekeken...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:30

--------------------------------------------------------------------------------

Het meer kijken naar vader dan naar moederlijnen heeft in de eerste plaast te maken met hoeveelheid de grotere bekendheid van de hengsten en ook met prestatie. Na de omvorming is het tijden niet de gewoonte geweest dat merries iets andere deden dan in de wei staan en jaarlijks een veulen brengen. Soms werd er wat op gereden bij de landelijke ruiters, de betere moesten een IBOP proef doen om hun predicaat te halen, daar bleef het doorgaans bij. Dus voor prestaties moest je niet in de moederlijnen zoeken. Dat is veranderd, een verstandige fokker wil weten wat zijn merrie kan en laat het niet meer alleen van de inbreng van de hengst afhangen. Tijden veranderen, de vraag is veranderd. Overigens kennen de echte fokkers hun merrielijnen heel goed en zijn al generaties bezig om die bij te schaven.
_________________

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:32

Bij ons staat een merrie uit de -elrite merrie stam (Jelrite), daar is een site van:
www.elrite.com Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 16:33

Juist vanuit het standpunt van de paarden genomen is het beter om minder spectaculaire maar brave karakters te fokken voor de meeste mensen. Het zijn namelijk de capaciteitvolle bloedkikkers die het eerste naar de verdoemenis gereden worden als er niet goed mee om wordt gegaan. Die reageren nu eenmaal heftiger.

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 20:02

Dees schreef:
Bij het stamboek (kwpn in jouw geval?) is veel informatie verkrijgbaar, zoals welke nakomelingen had de moeder (en haar moeder, en haar moeder), is moeders op keuringen geweest zijn haar scores bekend, leeft moeders nog dan is de eigenaar misschien ook wel bekend en kan je haar opzoeken.
Er is veel te vinden als je een merrie met papier hebt.

Soms wil het intikken van een naam van een nakomeling in een zoekmachine (google, bijv) ook wel eens helpen om die te achterhalen.



Het is inderdaad een KWPN merrie. Ik zal mijn papieren er eens bij pakken, en dan een via Google zoeken. Ik heb het al wel op haa rnaam geprobeerd, maar daar kwam helaas niets uit Huilen


Ik zou er geen volbloed op zetten. Waarom niet? Eigenlijk omdat een volbloed wat "heter"kan zijn. Mijn merrie is van zichzelf al een vreselijk driftkikker, die erg snel op haar teentje's getrapt kan zijn. Met rijden werkt dat ook niet altijd even prettig. Zeker als je haar nieuwe dingen wilt aanleren, kan ze erg snel in paniek raken, omdat ze het niet altijd (wie wel?) in een keer snapt. Dat wil ze wel, het is echt een perfectionist. Dat is wel het voordeel.

Ik zou er zelf een wat grotere hengst opzetten. Ik had voor mezelf al een paar selectie's gemaakt voor hengsten.
Als is verder terug kijk op haar papieren, zit er in het begin erg veel holsteiner en volbloed in.

Wat ik graag bij het veulen zou zien, is dat die qua bouw iets luxer zou mogen zijn dan La Ransie. Ze gebruikt vanzich zelf al vrij veel haar achterhand, en gaat ook uit zich zelf "zitten"", dat zou ik alleen maar willen stimuleren. Verder moet het wel een nuchtere hengst zijn. Anders krijg je nog een veel erger heethoofd.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 22:51

Ik heb Jeddah bijna alleen (bijna zeg ik...) op haar moeders lijnen gekocht! Vooral om de prestaties!

Moeder= Z dressuur, Z springen, Z sgw
moeders moeder= Z springen M dressuur

vaders moeder= Z springen Z dressuur en keur, haar moeder ook keur

Mijn conclusie is namelijk dat een paard altijd meer van het karakter van de moeder krijgt. Als een merrie gepresteerd heeft, getuigd dat ook van haar karakter (zeker bij pony's).

Ik rij met Jeddah niet eens dressuur, spring ook niet (doe endurance), daar ging het me niet om, maar wel het karakter! Ik wilde meegaand, nuchter met lef. En dat omschrijft Jeddah!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 11:51

Ransie schreef:
Hoi Troef, dat is zo, zolang je vader maar goed is, komt alles goed. Daarom ben ik ook erg nieuwsgierig naar de moeder van mijn paard. Mijn paard is erg grof (vooral haar hoofd), en toch compact gebouwd. Ik weet haast wel zeker dat het grofe van haar moeder vandaan komt.

Even een tussendoor opmerking van een leek mbt het fokken binnen de KWPN Tong uitsteken Maar ik zou ook een voorstander zijn van het iig rekening houden met de moederlijnen. Ik heb bij mijn ex-vzpaard gezien wat een invloed de moeder kan hebben op een veulen. Pepper is 3/4 engels en 1/4 Gelders. Zijn moeder was half Gelders maar als je hem ziet straalt het Gelderse type bij hem er vanaf!!
Natuurlijk is de vaderlijn ook belangrijk maar een veulen komt alleen maar tot stand door het samenvoegen van de genen van paps èn mams. Dus om nou de helft van de genen van een veulen te verwaarlozen Verward Dat gaat er bij mij niet in. En er zullen vast zat veulens rondlopen die later uitstekend gaan presteren in de sport en dit voornamelijk te danken hebben aan hun moederlijn.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-03 12:08

Dan vraag ik mij ook af als ik zo lees: "hij lijkt gewoon zo Gelders" of "lijkt meer op de moeder", komt dat ook niet doordat bep. vaders en moeders gewoon een stempel drukken op het type andere meer op de beweging etc. Weltmeyer deed/doet dat ook wel. Alle nakomelingen hebben een bepaald type, als je een merrie van Weltmeyer hebt fokt die dat type ook vaak verder, maar evenzeer de vaders.
Ik vind dus dat je nu weer niet heel alleen om de moeder moet gaan fokken... het is niet het éne OF het andere, je kan ook met verschillende zaken tegelijk rekening houden...