help! paard breekt uit de wei.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

help! paard breekt uit de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 16:06

Ik heb een Groninger merrie (ja, zo'n rustig paard .......... nou deze dus niet) die zo af en toe, als het haar uitkomt uit de wei breekt. We hebben overal twee strengen lint, goed stroom er op, maar het interesseert d'r niks. Ze knalt er tussendoor en als dat niet lukt er dwars door heen!! We hebben ook een veulenwei, daar zitten twee strengen touw met beoband er overheen - knalde ze ook midden in...... even doorzetten.....paal kapot (zo'n dikke van Galagher), touw en beoband afgescheurd, maar paard uit de wei.
Ze doet het niet in paniek, maar eigenlijk alleen als haar iets niet zint: meer gras in de andere wei, leuk paard in de andere wei, even alleen achter moeten blijven bij het opstallen, enz.
Het is wel enigszins te verklaren, ze heeft als veulen nl. aan de stik gestan en niet in de wei, dus ze kende het helemaal niet voor ze bij ons kwam. Dat neemt echter niet weg dat ik d'r bijna niet meer in de wei durf te doen als ik niet thuis ben, zo af en toe loopt er hier een paard op straat (als ik erg veel pech heb samen met d'r weidemaatje).

Het vervelende is ook dat ik d'r niet kan straffen, want ik moet haar altijd weer vangen (vaak op de straat dus) en dan wil ik niet nog meer geklooi.

Wie heeft suggesties???????
Laatst bijgewerkt door Kendra op 15-01-03 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 17:52

Het stroom een paar tandjes hoger, dat ze er echt ontzag voor krijgt misschien?

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 18:14

Uit een met rubberband of hout omheinde wei ontsnappen ze vaak minder gemakkelijk maar dat is natuurlijk een nogal kostbaar grapje.
Als je stroom niet sterk genoeg is zou je kunnen overwegen om er een tweede schrikdraadapparaat bij te zetten. Een voor het onderste lint en een voor het bovenste.

Straffen als ze eenmaal ontsnapt zijn heeft in elk geval geen zin. Op een moment waarvan je zeker weet dat ze gaat ontsnappen zou je je wel verdekt op kunnen stellen en als ze op het punt staat uit te breken haar flink straffen. Maar dat is een kwestie van heel veel geduld hebben en natuurlijk een plek hebben waar je ongemerkt kan afwachten.

Succes, want echte Houdini's zijn niet voor een gat te vangen.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 20:32

heb je,waar ze doorbreekt, de stroom wel eens gemeten? ik had het vorig jaar ook en dt bleek te komen door een draadbreuk....

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 00:04

Ik meet de stroom vaak - in schriklint komt inderdaad nogal eens een breuk, dus dat houden we in de gaten. Er staat een behoorlijke klap op, maar ze schudt even - brrr denkt ze volgens mij - en gaat over tot de orde van de dag. Tja, zo klinkt het ook nog wel weer grappig, maar het is natuurlijk gewoon dikke oliebol, straks kan ze niet eens meer normaal in de wei als ik niet thuis ben!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 09:07

Ik had dit problem met Yorghos ook, tot ik ipv een "paddestoel" te gebruiken, stroom kon aftappen van de buren. Dit is aangesloten op het lichtnet heb ik me laten vertellen.
Hiervoor heeft hij wel ontzag. Sindsdien is hij er niet meer doorheen gegaan.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-03 16:14

Wij hebben een klokje op het net..............

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 17:30

Mijn opa vertelde me als je die stroomdraad "lichtjes" aanraakt je een goede schok krijgt, maar als je'm echter met je volle hand aanraakt de schok er ook wel is, maar goed verdraagbaar is. Mogelijks heeft het hier mee te maken dat ze er niet echt schrik van heeft, ze gaat er mogelijks meteen helemaal tegenaan staan ... een taaie tante dus! Wat iemand mij ooit vertelde is dat ze een tweede draad vlak voor de stroomdraad gespannen hadden met van die koeiebellen aan, het paardje schrok er zo van dat ze het nooit meer probeerde na het aanvaren met het geluid ......

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 17:55

Zou ze niet makkelijker blijven staan als ze een maatje in haar wei erbij heeft? staat ze in ieder geval niet alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 21:27

Heeft ze een deken om? Zit de lint op borsthoogte? Probeer ook een dikke draad op de paaltjes te zetten door deze te verhogen met een ander paaltje of verlengstukken zodat de lint op halshoogte staat. Kan me niet voorstellen als er 3 rijen dikke draad gespannen staan, ze er doorheen durft.

Ik heb een app. op accu. 2 accu's, dus 1 op de plus en 1 op de min aangesloten. Veel stroom dus en ik durf echt niet de draad aan te raken hoor.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-03 16:09

Bedankt voor jullie suggesties. Dat idee met die koeiebellen lijkt me wel wat, is in ieder geval iets anders dan we tot nu toe hebben geprobeerd (meer stroom en meer draad).
Nog even een antwoord op jullie vragen: nee, ze heeft geen deken om, ze knalt ook door beoband (op 1.30 hoogte) heen, dus een extra draad maakt niet uit, ze heeft een maatje, dus daar ligt het allemaal niet aan.
Het blijft gewoon heel vreemd - laatst ging ze nog weer, toen nam ze gewoon een aanloopje, 't is echt zo'n calculerende dame. Als ze van een ander was, moest ik er vast vreselijk om lachen.
Maar dat van die koeiebel, zoiets ga ik proberen. Ik heb trouwens ook nog Emiel Voest gebeld, misschien ga ik nog wel eens met haar daar heen, je weet maar nooit.
Laatst bijgewerkt door Kendra op 16-01-03 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 20:09

Tiko doet exact hetzelfe. ik na hem nergens in zetten. ALs hij genoeg heeft van de wei, gaat hij eruit, en daarmee uit Bloos

Er over, eronder door of er dwars door heen, lint, stroom of hout ...het maakt hem niet uit!

Wat je eraan moet doen ...geen idee

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 23:07

Je moet zorgen dat je paard een fikse opdonder krijgt als ze het schrikdraad aanraakt.( Is er goede aarde?)
Dat doe je met een antenne.
Aan het halster, in contact met het hoofd, maak je een kettinkje van ongeveer 40 cm lengte, niet te stevig om ongelukjes te voorkomen.
Zodra het kettinkje tegen het schrikdraad komt...........
Succes.

yemaminatusu
Berichten: 1
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:36

Ik heb een tinker die dus ook ontsnapt. Ze gaat over of door het lint en Ze springt zelfs over het hek heen. Iemand tips