Mag een Dierenarts gezonde dieren afmaken?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Mag een Dierenarts gezonde dieren afmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-03 10:50

Mag een dierenarts gezonde dieren in laten slapen?
Zo ja dan vind ik dat een hele vreemde reden.
Zo nee, waarom gebeurd het dan toch?

Nu zullen jullie misschien denken, hoe kom je erop?
Nou het zit zo. maandag werd ik gebeld door een assistente van een dierenarts hier uit de buurt. zei had een mevrouw gehad die voor vandaag een afspraak maakte om twee konijnen in te laten slapen.
twee vrouwtjes van een half jaar oud die opeens vals geworden waren.
de dieren zijn volkomen gezond, op hun gedrag na.
hoewel het gedrag is ook gezond gedrag want de damer zijn gewoon aan het puberen.
maar goed, de assistente wil dus vandaag proberen of ze die mevrouw over kan halen de konijnen een tweede kans te geven en dan komen ze naar ons toe.
wil mevrouw dat niet dan worden ze afgemaakt?

dat klopt toch niet?

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.


Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 10:56

Volgens mij mogen ze dat wel, helaas. In bepaalde asielen worden ook bij vreselijk dierenoverschot soms gezonde beesten afgemaakt. En dan al die koeien, varkens, en ander vee wat naar de slacht gaat; is dat niet gezond dan? Die worden ook zonder pardon geslacht.

Het is natuurlijk wel van de zotte dat zo'n mevrouw konijntjes wegbrengt om in te laten slapen terwijl ze gezond zijn. Een dierenarts heeft zelf natuurlijk wel het recht om te beslissen of hij/zij zo'n handeling uitvoert of niet.

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 11:00

Vroegere buren van ons die hadden een hondje (frans buldogje geloof ik) en dat beestje was helemaal gezond maar zo gek als een deur, ze moesten hem bijvoorbeeld aan de verwarming vast binden want anders hing ie in je kuiten en liet niet meer los.
Buiten hadden ze hem een keer (vrouwtje was in de tuin bezig) aan een aanhanger vastgebonden...dat kleine ding trok heel die aanhanger mee.
Ze zijn toen naar de dierenarts gegaan en die heeft hem helemaal onderzocht en toen bleek dat ie overfokt was en dat ie daardoor een kolder in de kop had.
Ze hebben dus ook besloten om hem af te laten maken want herplaatsing was niet aan de orde.

Dus een dierenarts mag het wel...gezonde dieren in slapen maar of ze het heel snel doen weet ik niet.
Met dit hondje hadden ze al vanalles geprobeerd...van medicatie tot cursussen maar niks hielp.

Het verhaaltje van jou vind ik inderdaad niet kloppen en ik hoop ook dat die mevrouw van de konijntjes het niet door zet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 11:01

Er zijn veeartsen die zich hiervoor niet lenen. Ze zijn niet opgeleid om mensen van hun "probleempjes" te verlossen maar om de dieren te helpen. Ik zou het faliekant weigeren.

Ik zou die konijntjes trouwens best aan een adres kunnen helpen zodat ze niet afgemaakt hoeven te worden. Dat is best te doen.

De hond is de betere mens

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 12:58

Een dierenarts mag toch ook valse honden inslapen, die zijn tenslotte ook gezond, maar wat zeg je nou konijnen puberen als ze 6 maanden zijn, nee he die van mij zijn nu al zo erg!

Lon
Berichten: 885
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:08

ze mogen het wel, maar doen het liever niet. ik heb meegemaakt dat een golden retriever fokster naar de dierenarts kwam om een puppy in te laten slapen. alleen omdat ie niet rastypisch was. (t was een soort dwergje, maar verder helemaal gezond) de dierenarts werd pisnijdig op dr. en volledig terecht.
mensen van een straat verderop hebben een hondje in laten slapen omdat ze m niet wilden houden en ook niet naar het asiel wilden brengen. dat vindt ik ontzettend schandalig. vraag me ook af welke da ze daar gek genoeg voor hebben gekregen.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:10

Zo leer je nog eens wat, ik heb nooit geweten dat konijnen ook in de pubertijd komen Lachen

Er zijn volgens mij niet veel dierenartsen die gezonde dieren afmaken omdat de eigenaar daar om verzoekt. Gelukkig niet want voor dieren die gewoon gezond zijn en niet vals is toch best vaak nog een plekje te vinden.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:12

Wat is gezond? Als een dier aggressief is dat kan dat heel goed een reden zijn om het in te laten slapen.
Het is idd van de gekke om maar beesten af te maken omdat ze iemand in de weg zitten. Aan de andere kant, je kan als dierenarts niet alles opvangen, dan kan je meteen wel een asiel beginnen. En dierenarts zijn betekent niet dat je gedwongen wordt een asiel te gaan runnen. Dat is een ander beroep en iedereen staat vrij die keuze te maken.
Je kan wel proberen mensen op andere gedachten te brengen, of als je een plek weet, vragen of ze de dieren daaraan af willen staan. Of proberen via medicatie, castreren, gedragstraining (niet een vaststaande volgorde) ed dieren beter hanteerbaar te maken.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:16

Ja 't mag wel,
Laatst nog in kids for animals gelezen.
Eienlijk best zielig van die asielen.
Die beesies kunnen er toch niks aan doen ?
En agressie wordt meestal door mensen veroorzaakt Boos!

Dreams don’t work unless you do.
Mijn paarden op IG

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:16

Ik ken ook een verhaal van mensen met een Hollandse herder, die bij hun herplaatst was door de fokker, omdat ze bij de eerste eigenaar mishandeld werd. Toen de fokker op vakantie was hebben ze het dier in laten slapen omdat ze er niet mee om konden gaan. Ze konden geen drie dagen wachten totdat de fokker terug was van vakantie en haar daarheen brengen. Met deze hond was verder niets mis.

Ik zou me hiervoor ook niet willen lenen als dierenarts. Maar je weet toch niet wat zulke mensen voor verhaal ophangen.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 13:50

Tijdens de MKZ heb je wel kunnen merken dat dierenartsen gewoon gezonde dieren afmaken......of ze het er allemaal mee eens zijn, is een tweede. Maar ik, als dierenartsassistente b.d. (buiten dienst) heb geregeld meegemaakt dat er dieren werden 'aangeboden' om in te laten slapen......sommigen hadden iets onder de leden, wat bijv. operatief had kunnen worden verholpen en wat de eigenaar niet kan betalen en weer anderen waren zo slecht opgevoed dat ze niet betrouwbaar meer waren en helaas hebben we ook meegemaakt dat mensen een rotsmoes bedachten om dat dier maar in te laten slapen.....we trachtten deze mensen over te halen om hun dier te herplaatsen en er zijn ook zat dieren bij de dierenartsen of assistentes terecht gekomen, Lachen

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:15

Bij een goed opgevoed konijn valt de pubertijd wel mee, ze kunnen dan wel gaan sproeien.
Gezonde dieren af maken mag wel, wat dacht je van alle slachtdieren? Die zijn net zo gezond. Of het netjes is is nummer 2.

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 15:46

volgensmij mogen ze het wel, maar ik weet niet zeker

ynzo: En, de spannende liefdesverhalen à la As the world turns heb ik ook wel beleefd op m'n terugreis door onder andere Rusland, Polen en Frankrijk

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 17:21

FlyingHigh schreef:
er zijn ook zat dieren bij de dierenartsen of assistentes terecht gekomen, Lachen


Hart voor dieren noem ik zoiets Lovers

Ik vind het belachelijk. Mensen die dieren nemen, lopen nu eenmaal risico's en die neem je nu eenmaal als je besluit een dier onder je hoede te nemen. Een hond in laten slapen omdat hij of zij niet rastypisch is, getuigt van geen respect. Dat soort mensen zouden een verbod op het houden van dieren moeten krijgen. Er zijn zat mensen die hartstikke blij zouden zijn met een hondje wat niet rastypisch is.

Helaas gebeurt het wel. Ik zou zo gauw niet weten wat te doen. Net als die mevrouw met die konijntjes. Wellicht zijn de konijntjes er beter af als ze ingeslapen worden, misschien gooit die vrouw ze anders wel op straat, of doet er andere dingen mee waar ik eigenlijk niet bij na wil denken

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-03 17:37

XoNo schreef:
Helaas gebeurt het wel. Ik zou zo gauw niet weten wat te doen. Net als die mevrouw met die konijntjes. Wellicht zijn de konijntjes er beter af als ze ingeslapen worden, misschien gooit die vrouw ze anders wel op straat, of doet er andere dingen mee waar ik eigenlijk niet bij na wil denken


Nou of die konijntjes beter af zijn weet ik niet maar de assistent gaat haar in ieder geval vertellen en uitleggen dat wij zulek konijnen ook opvangen en ze dus weer een nieuw baasje geven zeg maar.
dus ik hoop dat ik straks rond een uur of 7 een telefoontje krijg met goed nijne nieuws.

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:08

Miran schreef:
Bij een goed opgevoed konijn valt de pubertijd wel mee, ze kunnen dan wel gaan sproeien.
Gezonde dieren af maken mag wel, wat dacht je van alle slachtdieren? Die zijn net zo gezond. Of het netjes is is nummer 2.


Sorry voor deze off topic, maar hoe voed je een konijn goed op? In zn nekvel pakken als ie stout is bedoel je? Wij hebben vroeger best veel konijnen gehad, en nooit ergens een opvoedprobleem gezien? Ook allemaal mannetjes...

Nu weer on topic, ik heb een poosje stage bij een grote dierenkliniek gelopen, en er werden wel degelijk beesten ingeslapen die volgens de eigenaren het leven niet meer waard waren. Wat wil je, de klant is koning, alhoewel ik het er meer als eens niet mee eens was!! Zo ook een jong katje, ze bracht hem naar ons omdat ze dacht dat ie blaasgruis had, en dat werd haar te duur (dat voer kost idd heel erg duur, maar goed...). We moesten maar kijken wat ermee gebeuren moest, in laten slapen of weggeven, whatever... Bleek dus dat ie blaasontsteking had, wij die vrouw gebeld, maar ze hoefde hem al niet meer. Gelukkig is ie nu naar een kennisje van een van de assistentes, en niet in de kattenhemel! Extreme duivel

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-03 19:18

nou we hebben tot op heden nog niets gehoord dus ik vrees dat de konijnen in de konijnenhemel beland zijn Misselijk

We hebben weer al 404 dieren opgevangen in 2005. niet normaal meer dus.

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 19:24

Dit gebeurt zo vaak. Ik kende een vrouw die een New Foudlander had (zo'n grote zwarte soort Sint Bernard achtige hond). Hij werd haar te groot en toen heeft ze tegen de DA gezegd dat ie vals was. De DA zag gelukkig dat de hond niet vals was en heeft hem uiteindelijk zelf gehouden.
Ik heb bij een veearts gewerkt en heb door dit soort mensen een behoorlijk uitgebreidde veestapel gekregen (katten, konijnen, geiten, kippen). Toen ik verhuisde naar een andere stal heb ik voor alles een prima nieuw huis gevonden.
De vergelijking tussen gezonde huisdieren en slachtvee ben ik het niet mee eens. Ja, slachtdieren zijn ook (meestal) gezond als ze geslacht worden, maar die zijn daarvoor gefokt. Zolang wij mensen vlees willen eten, worden er dieren gefokt om te slachten. Huisdieren worden (of horen gefokt te worden) voor plezier van de mens. Zo'n beestje heb je voor zijn leven, niet totdat je er genoeg van hebt.
Op onze kinderboerderij worden per week (met name in de zomer)wekelijks zo'n 5 konijnen over het hek gegooid. En dan nog het één en ander aan kippen, ratten, enz.
Bezint eer ge begint! Maar dat is voor veel mensen moeilijk. Je laat je kinderen toch ook niet inslapen als ze vervelend zijn (en over het algemeen zijn kinderen veel lastiger dan huisdieren).

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 21:07

Volgens mij mag het wel. Er zijn zat van die misselijke mensen die niet nadenken voordat ze een dier nemen en het dan maar laten inslapen Frusty Met de MKZ crisis, zijn veel dierenartsten gestopt omdat ze vonden dat dit niet bij hun beroep hoorde want ik dacht ook dat ze het verplichtte om vee artsen al die dieren af te laten maken.

Miran

Berichten: 4429
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-03 09:24

Naar mijn mening is een dierenleven een dierenleven, of het nu een huisdier is, slachtvee is of een boerderij waar MKZ is vastgesteld.

Wanneer een konijn opgevoed is? Die van mij halen het niet in hun hoofd om te bijten. Foggy kreeg ik toen hij 4 was, en was toen wat bijterig als ik hem wilde voeren. Als hij dat deed 'veegde' ik hem aan de kant en ging gewoon door met wat ik aan het doen was. Missy heb ik sinds ze 6 weken is en daar heb ik nooit problemen mee gehad. Ze luistert naar haar naam en komt meestal netjes haar kooi in als ik roep.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Akshay, BoJessie, ComscoreBot, corinec, detos240, Dobby91, Flippertje, Googlebot, GrapeshotBot, Liselot, Marion_, moeshie, MoniqueT, nikia, Petra_O, ReadTheRulez, shirleyp en 67 bezoekers