zin en onzin van mest/bloedonderzoek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

zin en onzin van mest/bloedonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 15:55

Zolang ik Gamble ken trekt hij af en toe een korte periode bij de flanken, soort buikkramp. We geven hem slobber, olie en gewone brokken. Hij staat op zaagsel en ze krijgen 3x per dag kuilgras. Ik verwen hem soms het wat stro. Hij heeft er wel last van maar niet opvallend veel en echt koliek heeft hij het afgelopen 2 jaar niet gehad. Het rommeld ook vaak bij hem van binnen. Maar ik vertrouw het toch niet helemaal. Sinds ik hem rij wordt hij echt regelmatig ontwormd. Als ik aan zijn buik kom vooral naar achteren toe vindt hij het niet prettig ook borstelen niet maar je mag ook niet aan zijn okidokie komen dus daar kan de reactie ook mee te maken hebben.
Ik heb zitten denken om een mest- en bloedonderzoek te laten doen om te kijken of er wat in te zien is. Op stal vinden een aantal mensen het onzin ( mensen waarvan ik vind dat ze veel verstand van paarden hebben) en ik moet zeggen dat ik ook wel inzie dat er altijd wel iets niet goed is maar dat het niet altijd een behandeling nodig heeft. Zijn wij allemaal zo gezond???
Dus nu twijfel ik, het kan natuurlijk geen kwaad maar zit ook niet te wachten op een onzinnige behandeling.
WIE REAGEERT?


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 16:51

Bloedonderzoek lijkt mij altijd nuttig als je iets 'vreemds' opmerkt. Wel lijkt het mij van belang dat er bloed wordt geprikt wanneer hij die problemen heeft die jij omschrijft (binnen 24 uur zeker! Liefst nog sneller). Anders kunnen bepaalde stoffen alweer uit het bloed verdwenen zijn, en heeft het weinig zin.
Mestonderzoek idem dito.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-03 12:16

Ik heb Bodegraven net gebeld, morgen komen ze langs. Vanmorgen stond hij aan een kant toch behoorlijk te krampen, dat is overigens nieuw meestal doet hij het aan twee kanten. Hij liep overigens normaal en ik kan ook niet echt zien dat hij zich echt ziek voelt. Hij eet prima is opgewekt laten we maar hopen dat er iets uit die onderzoeken komt weet ik tenminste waar ik aan toe ben. Het zit me al vanaf dag een niet lekker maar toen was het niet mijn paard gelukkig kan ik nu zelf beslissen, wat ben ik blij dat we hem gekocht hebben.
Jullie horen het wel, groetjes Gamble

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:57

Ik laat een bij een heleboel sportpaarden van me af en toe eens gewoon een bloedonderzoek doen. Gewoon omdat er ontstekingen en virussen naar boven komen. Zeker doen dus!

Haha!

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 07:51

Doen! Een bloedonderzoek kost helemaal niet zoveel. Ook ik heb mijn pony bij een aantal vage klachten bloed laten prikken. Wat de dierenarst eigenlijk verwachtte was het dus totaal niet . Wel bleek ze een flinke leverontsteking te hebben in combinatie met een lichte spierbevangenheid.
Dit bleek allemaal uit het bloedonderzoek.
Uit het bloed zijn een heleboel kwalen te halen!


JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 08:59

Ben het met je eens, maar er zijn weinig veeartsen die effectief ook een bloed analyse kunnen lezen!

Het spijt me nanda maar moest een veearts bij mij afkomen met zo'n flauwe kul als leverontsteking en spierbevangenheid die schiet ik gewoon naar de maan. (sorry voor de uitdrukking)

Als je een bloedanalyse laat uitvoeren dan krijg je dat meestal als antwoord. Gewoon om dat de SGOT waardes wat hoger zijn.

Het belangrijkste is te weten wat in de 48 uren VOOR de bloedafname met het paard is gedaan. En ook wanneer het bloed genomen werd? Best is 's morgens VOOR het eten.

Met deze gegevens houden weinig veeartsen rekening.
Ik laat meestal mijn bloed hier nemen, mijn veearts mag zijn mening zeggen, ik betaal hem, en ik stuur het analyse verslag door naar america.

Stuur ik hen een analyse zonder enige uitleg dan sturen ze me gewoon terug naar af "sorry, we hebben meer gegevens nodig"

Als je paard 48 uur voor de afname hard gewerkt is dan ga je zo wie zo hoge SGOT waarden hebben.

Vandaar misschien en leuke vraag voor de veeartsen onder ons, waar leren jullie bloedanalyses lezen?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 09:11

gamma gt is leverspecifiek, als iemand daarvoor op de SGOT afgaat mag je hem naar de maan sturen haha. Ik denk niet dat er een veearts om gaat treuren hoor dat je ze naar Amerika stuurt. Het aflezen is niet zo heeeeel verschillend als bij de mens, gaan ze daar in Amerika nog werk mee hebben.... Zever in pakskes zeggen ze bij ons. Dan moet je gewoon een goeie veearts zoeken net als je een goeie huisarts moet zoeken, dat kan zwaardere gevolgen hebben....

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 09:22

Inderdaad zannekin Y GT is de lever. Probleem is wanneer je een virus hebt gehad dat de lever zo wiezo gaat tekenen.

Ze beginnen dan met van alles en nog wat in te spuiten.

Zo liet een oom van me een bloedonderzoek doen op een paard.
Zijn veearts zei hem, leverproblemen, hij moest weet ik veel welke poederkes enz geven. (nadien heb ik weet van nog 5 andere onderzoeken bij dezelfde veearts en alle paarden hadden leverproblemen! (hij ging inderdaad af op de SGOT en alle bloedonderzoeken werden genomen binnen de 48 h na zwaar werk. Maar hier werd door de veearts in kwestie geen rekening mee gehouden!)

IK liet hetzelfde onderzoek zien aan mijn veearts, zonder het paard te kennen, zegt hij, "niets speciaals" ik zeg hem "ooh nee?" "Nee zegt hij, buiten dat het paard aan't herstellen is van een ernstige kwetsuur mankeert hij niets, zet hem in de weide voor 1 maand en hij gaat beter zijn" Je kan hen van alles gaan bijgeven, maar het is toch de lever die het gaat moeten afbreken dus laat hem gewoon rusten dat heeft hij nodig!

Ze hebben het paard in de weide gezet en 2 maand later was hij terug de oude getrouwe.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 09:27

Het bloedonderzoek is heden ten dage een glazen bol voor vanalles en nog wat. Dat lees je hier op bokt toch ook vaak. Een paard dat bv een tweetal dagen niet at zal al verhoogde leverwaarden hebben, gewoon omdat het geen galblaas heeft en niet goed tegen vasten kan. Och ja de apothekers moeten toch van hun sedochol afraken....

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 09:33

Zannekin schreef:
Het bloedonderzoek is heden ten dage een glazen bol voor vanalles en nog wat. Dat lees je hier op bokt toch ook vaak. Een paard dat bv een tweetal dagen niet at zal al verhoogde leverwaarden hebben, gewoon omdat het geen galblaas heeft en niet goed tegen vasten kan. Och ja de apothekers moeten toch van hun sedochol afraken....


Zannekin ik ben het niet altijd met je eens, maar deze keer staan we opdezelfde lijn!

Ik vind een bloed onderzoek ook erg nuttig, maar ik laat het graag lezen door een onafhankelijk iemand, die geen baat heeft bij me 'producten' aan te prijzen. Een veearts heeft commissie op elk product dat hij verkoopt, daar leeft hij ook een deel van. Dus zoveel te meer hij kan inspuiten om alles en nog wat zoveel te liever hij het heeft.

Toen ik mijn veearts heb gekozen heb ik hem eerst om een gesprek gevraagd. En heb hem duidelijk gezegd dat wanneer een paard NIETS mankeerd en het niet nodig is om hem dan ook om het even wat te geven of in te spuiten dat hij dat ook niet hoeft te doen, dat ik zijn visite wel zal betalen, maar niet inspuiten om in te spuiten. En als ik hem er op betrap dat hij buiten vliegt. Tot nu toe heeft hij het nog niet geprobeerd en ik laat hem continue controleren. En hij weet dit ook.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 09:36

Moet je zeker ook bj je huisarts doen, zelfde probleem...

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 09:44

Die zie ik nooit, ben nooit ziek dus heb ik daar geen last van.
En voor een verkoudheid of griepje of hoofdpijn ga ik niet. Moest hij 1 dag op het jaar moeten leven van wat hij van mij verdient dan vrees ik dat hij er zelfs geen brood kan mee kopen.

Heb geen huisarts, nooit gehad ook.

Een van mijn klanten is huisarts op rust. Heb met hem al leuke gesprekken gehad, en hij zegt me net hetzelfde.

Indien een patient naar me toe komt en hij heeft een verkoudheid, dan kan ik in weze niets doen voor hem, maar indien ik hem dat zeg loopt hij naar een andere toe, dus ben ik wel verplicht om hem iets doms voor te schrijven. Maar in principe ben ik daar tegen.

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-03 19:44

De veearts is inmiddels geweest, eerst naar Gamble gekeken. Hij trekt wel erg aan de rechterkant bij de liezen, dus voelen. Gamble vond het gelijk al niet prettig, en de veearts voelde over zijn rug. Paniek, Gamble zat bijna tegen het plafond. De veearts dacht al dat het pijnkrampen waren. Darmkrampen zien er anders uit. Buigproeven gedaan, waren goed. Toen longeren, hij vond hem stijf en stram de spieren waren ook stug.
Nou is Gamble niet de soepelste en is zijn rug een zwakke plek maar dit zag er niet goed uit. Conclusie hij heeft pijn in zijn rug boven de liezen. Wat hopelijk gekomen is nadat hij vorige week Zondag behoorlijk heeft lopen bokken, of anders door een misstap/vastliggen in de stal. Als het chronische rugproblemen zijn hebben we een probleem, hoe ver ga je dan als eigenaar?
Hij krijgt nu pijnstillers en we moeten hem goed voorwaarts rijden. Stap draf en galop en dan zo min mogelijk begrenzen zodat hij van achter grote passen gaat maken. Zo masseren we zijn achterhand en komt er veel bloed daar in de spieren om eventuele gevoelige plekken/ontstekingen op te ruimen. We wachten het bloedonderzoek af en hoe het met de pijnstillers gaat en vooral hoe het daarna gaat. Ik wil er wel een fysio bij halen al is het alleen maar om adviezen e.d.
Nou ik weet in ieder geval dat mijn gevoel gelijk had er is iets aan de hand, ben blij dat ik de veearts erbij heb gehaald en verder moeten we afwachten.............
Groetjes Gamble


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, GrapeshotBot, Noukie, Stelvio en 27 bezoekers