Werk op een manege

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Werk op een manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 10:54

Gisteren had ik een discussie met een aantal mensen waarbij we ons afvroegen hoeveel mensen je voor het werk op een manege nodig hebt. De volgende situatie:

08:00 tot 13:00 moeten de volgende zaken gedaan worden:

Het gaat om totaal 40 paarden / pony's

* Krachtvoer voeren
* Hooi voeren
* 2 longelessen van een half uur, inc. poetsen en opzadelen
* 7 ponyboxen met stro uitmesten + nieuw stro (gebeurd eens in de week)
* 5 paardenboxen met stro uitmesten + nieuw stro (gebeurd eens in de week)
* alle overige boxen waarin vlasstro zit, drollen der uit van een dag.
* 8 pony's poetsen en opzadelen, afzadelen voor groeples, + begeleiden leswisseling
* alles vegen

Hoeveel mensen denken jullie hiervoor nodig te hebben om alles netjes en op tijd te doen, waarbij je ook nog genoeg tijd moet hebben om mensen op een goede manier te begeleiden? (voor de mensen die op meerdere forums komen, ja! deze vraag staat ook op nedforum Haha! )


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 11:00

1 persoon mits er voldoende ruimte tussen de twee lessen zit.

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 12:32

1 hooguit 2 personen.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 12:59

Deze situatie is vergelijkbaar met de situatie op de manege waar ik werkte. Daar waren in dienst: 1 vaste stalhulp en een stagiaire voor het voeren en mesten. Er was 1 persoon aanwezig die de mensen op stal hielp met zadelen en te woord stond.
Na 13:30 was er 1 stalhulp aanwezig en om 17:00 kwam er iemand voor de avondbegeleiding op stal (3 avonden per week was ik dat).

* To Belg, or not to Belg *

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 16:19

2 personen. Manegewerk is hard werken Lachen
Maar vaak wel super!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 16:50

2 mensen, in je eentje zou je het ook wel redden maar dan moet je wel je koffiepauze inleveren en als er een keer wat gebeurd is er altijd een die het over kan nemen.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

manzano

Berichten: 23853
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:07

Ja idd 2. Even koffiepauze is natuurlijk ook belangrijk Knipoog. En je moet eigenlijk ook altijd rekening houden met onverwachte dingen. Bijv. nieuwe klanten of geinteresseerden die je info moet geven en evt. zelfs "rondleiden". Zijn dingen die op manege's toch regelmatig voorkomen en toch ook belangrijk zijn dat ze goed gebeuren.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:15

Kun je de manegekinderen/mensen niet de pony's en paarden zelf op laten zadelen en laten poetsen? Dat was bij ons op de manege ook zo.
En bij ons waren er ook altijd wat kinderen die gingen vegen en wilde helpen met uitmesten.
Ja handig hoor, manegemeisjes. Knipoog
Maar ik denk dat je het met 2 mensen makkelijk red. Lachen

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:21

je hebt er minimaal 2 nodig. in je eentje redt je het niet. zeker als jeje bedenkt dat als je met de huidige cao en zo moet rekenen dat iemand maar 8 uur op een dag mag werken. dat geberut in de praktijk niet veel maar moet wel..


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

manzano

Berichten: 23853
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:23

En dit werk moet gebeuren tussen 8:00 en 13:00!!!!! Dus dat is 5 uur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:55

Als je mensen op een goede manier wilt begeleiden heb je zeker 3 personen nodig. Dat zit'm vooral vast op het feit dat je 8 pony's moet poetsen zadelen die [neem ik aan] tegelijk in de les lopen. Als de ruiters niet zelfstandig met de pony's om kunnen gaan kun je hooguit 2 combinaties tegelijk begeleiden bij het zadelen.
[Of je moet er voor kiezen dat je alle ponytjes al gezadeld in de box klaar zet]

VillaNeusjes

Berichten: 6085
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 19:10

ow niet goed gelezen.. sorry.. maar toch...


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 00:20

Vroeger deed ik het volgende tussen 7 en 11 uur s'avonds in mijn eentje: tussen de 10 en de 14 paarden klaar zetten voor de les, borstel erover en opzadelen, eerste les helpen opstappen, vegen, mest weghalen uit ongeveer 18 stallen, koffie drinken, paarden afzadelen, vegen, hooi voeren aan ongeveer 45 paarden, koffie drinken, paarden afzadelen, vegen, zadelkamer opruimen, koffie drinken, paarden afzadelen, vegen, licht uit en deur op slot, biertje drinken. Als ik tussendoor een beetje mijn best deed, had ik ook nog wel tijd om even op een paard te kruipen of eentje te longeren ofzo.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-03 00:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 00:27

Natuurlijk kun je zoiets qua tijd in je eentje, maar het is prettiger om met zijn tweeën te zijn voor het geval er onverwachte dingen gebeuren. Op onze vorige stal (manege/pensionstal) was regelmatig helemaal niemand aanwezig als het nodig was, of alleen de stalhouder die net op dat moment heeeeeel druk was met andere dingen (niet altijd werkgerelateerd). Het is wel prettig als je dan als klant nog een ander aanspreekpunt hebt. En pauze is ook belangrijk.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 20:02

Nathalie schreef:
Kun je de manegekinderen/mensen niet de pony's en paarden zelf op laten zadelen en laten poetsen? Dat was bij ons op de manege ook zo.
En bij ons waren er ook altijd wat kinderen die gingen vegen en wilde helpen met uitmesten.
Ja handig hoor, manegemeisjes. Knipoog
Maar ik denk dat je het met 2 mensen makkelijk red. Lachen


Natuurlijk is het wel de bedoeling dat mensen dit zoveel mogelijk zelf doen. Maar dit is imo niet verantwoord zonder begeleiding.
Ik vind dat er altijd iemand op stal moet zijn die hulp kan bieden bij grote en kleinere probleempjes. Bij ons op de manege ging dat erom dat een hoofdstel niet paste, een teugel kapot was, mensen die niet precies weten hoe een paard netjes gezadeld wordt... Zulke dingen.
Ik was net voor en net na de leswissel druk met dit soort dingen. Tussendoor kon ik dan vegen, hooi geven, een stal uitmesten en andere "kleine" karweitjes.

* To Belg, or not to Belg *

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 08:21

als ik op zon manege loop van 's ochtends tot 's avonds, tijdens stage of vakantie, moet ik een hoop alleen doen.

's ochtends meest eerst even wat drinken, en dan om 8 uur beginnen.
mesten, opstrooien, voeren, poetsen, zadelen, paarden buiten gooien, paarden longeren, even pauze, en daarna beginnen de lessen alweer, kinderen op hun paarden gooien, als dr iemand vanaf valt> paardje vangen, zadelen voor de volgende lessen, stal vegen, stro weer een beetje naar voren gooien, en om 5 uur voeren, hierna mag ik dan weer naar huisje toe. een dagvullend programma dus. maar gelukkig hoef ik niet alles in mijn eentje te doen.
meest lopen er nog 2 vrienden van me rond, en dan nog iemand die er werkt. maar dat is in de vakanties.

jeffrey

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-03 11:29

ik werk doordeweeks 3x 1 uurtje en dan help ik gewoon met de lessen...
Op zondag:
8 uur beginnen: eerst ong. 30 paarden kuilgrasvoeren, daarna die 30 paarden opstrooien, daarna die 40 paarden bix voeren, daarna de hele manege voeren kuilgras+bix ( 75 paarden/pony's) daarna alle paarden opstrooien en daarna allus vegen!!! wwe doen dit met zijn 2en en dan doen we er meestal 2 uur over...
Dan vanaf 12 uur doe ik allus alleen: 12 uur: bix voeren aan de 75 paarden
Dan om half5/5 uur: bix voeren aan alle paarden en kuilgras voeren!!!
en dan afsluiten en alle mensen eruitgooien Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, ingetje3012, Irma77, Ubermetrics, YandexBot en 17 bezoekers