Paardenknoop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Paardenknoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 20:21

Kan iemand mij uitleggen hoe je een paardenknoop maakt?
Ik heb het wel gekund. maar heb hem zo lang niet gebruikt. Nu heb ik hem weer nodig maar weet niet meer hoe het moet.
Heb het geprobeert via een plaatje maar dat lukte niet echt. Verward

Groetjes Kim

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 20:25

Ik denk niet dat je dat nu even snel theoretisch kan uitleggen.... Kan je het niet aan stalgenoten ofzo vragen?? Als je het ooit heb gekund, denk ik dat je het snel wel weer kunt als je een paar keer in de praktijk hebt geoefend. Succes!

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 20:32

Ik zie de eigenaresse (*Tequila* hier op bokt) van mijn verzorgpaardje zondag misschien nog, dan vraag ik het haar. Ik zou het graag willen weten voor die tijd, dan kan ik hem een keer buiten poetsen. Ik poets hem namelijk altijd op stal, omdat ik die knoop niet meer weet.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 20:34

Oke, hopen dat je hem zo snapt...
Je haalt het touw door de ring/ over de balk of waar je hem ook aan vast zet. Aan de kant van het paard (dus tussen paard en ring) maar je een lus. Daar sla je het uiteinde van het touw omheen, dan haal je het uiteinde onderdoor en dan maak je een lus door die eerste lus heen. Dan trek je hem strak aan de kant van het paard. WIl je hem los hebben hoef je alleen maar aan het uiteinde van het touw te trekken...
Hmmmm beetje vaag...

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 20:37

dr_jacksel schreef:
Oke, hopen dat je hem zo snapt...
Je haalt het touw door de ring/ over de balk of waar je hem ook aan vast zet. Aan de kant van het paard (dus tussen paard en ring) maar je een lus. Daar sla je het uiteinde van het touw omheen, dan haal je het uiteinde onderdoor en dan maak je een lus door die eerste lus heen. Dan trek je hem strak aan de kant van het paard. WIl je hem los hebben hoef je alleen maar aan het uiteinde van het touw te trekken...
Hmmmm beetje vaag...


En als je paard 'm makkelijk loskrijgt kun je dit herhalen tot 't einde van het touw, zodat er nog 'n klein stukje over is, dan is 't lastiger voor 'm om zo los te trekken Lachen
En anders koop je 'n halstertouw van E8,- (geloof ik) bij Divoza, na 'n paar flinke rukken (van het paard) gaat die namelijk los op de plek waar het touw aan de musketon vast zit (ook als hij gloednieuw is, zoals bij mij de eerste keer dat ik 'm gebruikte...)

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 20:38

Ik kan hem wel, maar op het moment dat ik erbij ga nadenken, lukt hij niet meer....

Typte net het bericht en toen zette Jacksel dr berichtje...
Goed uitgelegd!

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 20:40

Het is gelukt!!! Dank je. Nog een paar keer oefenen. Ik print het uit en neem het voor de zekerheid mee morgen.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 20:50

Dat wat dr_jacksel zegt, doe ik dus dubbel, dus als er 1 keer zo'n 'schuifknoop' gemaakt is, niet helemaal strak trekken maar weer herhalen en dan helemaal aantrekken..
Ik weet niet of het de goeie paardenknoop is, maar hij werkt wel (uit ervaring jammergenoeg Knipoog)

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 21:30

Wat ook nog wel eens wil helpen is het uiteindje van het touw door de lus heen halen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 00:32

horseless, op die manier kan je het touw niet snel genoeg lostrekken mocht er iets gebeuren.

Ik doe altijd:

Touw dubbelvouwen, door een ring heen halen, waardoor je dus een lus krijgt die al door de ring is, en dan het uiteinde van de touw weer dubbelvouwen, en door de lus heen halen die al door de ring zit. Dit doe ik tot mijn touw op is, aangezien Bud nogal eens de neiging heeft om zichzelf los te maken.

Gebeurt er iets, dan trek je aan het uiteinde van het touw, en dan istie weer helemaal los Lachen