De beste stuurman staan weer eens aan de wal, of beter gezeg

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-01 15:55

Reuze irritant van die mensen die zich met je bemoeien als je met je paard bezig bent.
Ik had het in het weekend. Mijn paard is niet zo'n held, hij is vrij snel onzeker. (had hij als veulen al.)
Toen ik in het weekend tijdens een buitenrit paarden tegen kwam die ingespannen waren, flipte mijn paard helemaal. Hij was volledig in paniek en wilde weg rennen, maar omdat ik dat niet toe liet begon hij met steigeren. En dan zegt zo'n man je moet hem eens flink met de zweep geven. Normaal reageer ik dan niet en laat ik zo'n man kletsen, maar nu wel, ik vroeg hem of hij een paard wat bang was met een zweep wilde slaan, en of hij soms ongelukken wilde.
O ik kan me daar zo kwaad over maken, op die mensen die alles met een zweep op willen lossen. Mijn paard reageert daar alleen maar averechts op en moet je juist aanmoedigen om iets te doen. En zo'n Jan de behanger zal mij dan even vertellen dat ik mijn paard er van langs moet geven.

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 15:57

Dat vind ik ook altijd heel erg iritant. Mensen denken dat ze alles beter kunnen maar dat is niet altijd zo. Boos!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 16:51

Gelukkig hebben wij sinds kort hier op Bokt een hele lieve menster die ook boelveel verstand van rijden heeft... altijd handig.
Tinkerbell is heel gelukkig met haar vrouwtje die haar alles druk aan het leren is!
Jullie weten vast niet wie ik bedoel... *LOL*
Groetjes, Dorine.

Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 19:04

Daar kan ik ook niet tegen, als mensen direct met de zweep beginnen te slaan, ik vind dat hartstikke zielig, die beestes zijn al zo bang, krijgen ze ook nog 's een tik met de zweep op de kont, echt stom!!!!1 Boos! Jij bent bijvoorbeeld hartsikke bang, krijg je ook nog een schop onder je kont! Boos! Boos!

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 20:47

Toen ik met mijn paard op vakantie was, durfde hij het bos niet in!!!!! Twee en een half uur rijden, voor een weekje bosritten, blijft hij op het randje staan. Niet dat het me echt verbaasde hoor, ik ken hem. Maar goed, iemand van dat park waar we stonden zou me helpen, zij op een van haar paarden mee, speciaal een makke uitgezocht, super. Tot mijn paard toch wat aarzelend achterblijft, heel normaal voor hem, gaat vanzelf over, maar wat doet deze mevrouw, gaat achter mijn paard staan, zwaaien met de zweep en schreeuwen, zodat terug gaan enger was dan vooruit, zoals ik wilde. Dat werkt bij mijn paard dus helemaal niet!! Hij raakt dan echt de weg kwijt, en wordt staatsgevaarlijk. Gelukkig zag ze dat vrij snel in, voordat er ongelukken gebeurden, en is ze verder voorop gegaan en na 3 dagen had hij het helemaal door en wilde ook alleen nog maar voorop Verward Ik durf nu wel hoor baas. Dappere dodo. Maar ook hier zie je weer dat mensen vaak denken (bange) paarden te kunnen dwingen, maar zo werkt het niet.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 22:06

de band tussen menner-paard-en zweep is compleet anders dan de band tussen ruiter-paard-en zweep.de ruiter gebruikt die zweep alleen ter bevordering van de hulpen,bij een aangespannen paard heb je geen benen om aantesporen,je hebt alleen je stem en je zweep.omdat je een wagen achter je paard hebt hangen moet je met aangespannen rijden vaak wel als je paard niet voorwaarts wil ff iets optreden met de zweep,want een achteruit lopend paard voor de wagen is heel gevaarlijk.de stelling met aangespannen is ook:voorwaarts houden,ten alle tijden,ook bij iets engs.
maar daarin tegen werken wij ook met de zweep belonend.kijk vanaf de bok kun je je paard geen klopje op de hals geven als ie braaf is.dus wat oefenen wij tijdens het oefen uurtje?een paar keer tussendoor staan we eventjes stil en belonen we het paard met de stem(braaf)en tevens aaien we het paard met de zweep over de achterhand,zo heb je contact en snapt je paard dat ie braaf is.en daarom is een men-paard vaak niet bang van de zweep,hij weet dat ie belonend werkt en alleen ter aandrijving is.onder het rijden zelf gebruik ik natuurlijk ook de stemhulp braaf,maar zo zie je dat een menner een totaal ander beeld heeft van de zweep.die man op de bok dacht waarschijnlijk alleen aan zijn eigen men-ervaring:je paard voorwaarts houden,ten alle tijden.
dus vandaar (denk ik)zijn reactie.maar voor jou is dat idd totaal niet nodig en vooral onlogisch,jij moet het oplossen met been geven.snap je nu misschien zijn reactie(overigens trek ik geen oordeel,hij heeft zich idd niet met jou te bemoeien)

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 22:43

Gewoon laten banketstaaf die vent, hoe reageerde hij trouwens toen jij dat terug zei?

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 00:09

Een uit gewapend beton opgetrokken steun en toeverlaat nodig? Mijn paard is zeer ervaren en lief voor onzekere paarden. Ze loopt dan overal langs met een blik van: kom maar, ik durf ook dus er is niets aan de hand.
Ik weet niet waar je vandaan komt maar ikke uit de buurt van Eidhoven. Stuur eventueel een PB-tje.