KWPN merrie kruizen ik wil recreatief !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

KWPN merrie kruizen ik wil recreatief !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-03 18:00

Ik heb dus samen met een kennis een KWPN merrie die we als fokmerrie inzetten. Maar nu ik geen eigen rijpaard meer heb mag ik haar laten dekken door ene hengst van mijn eigen keuze. Ik wil dus geen KWPN gefokt veulen maar iets anders. Wie weet een leuke hengst ?
Wat doet de kruizing KWPN x Andalusier ?
Ik vind aparte kleurtje ook wel erg leuk, en wil voornamelijk een veulen waar ik later lekker mee het bos in kan, maar ook af en toe een lesje mee kan rijden.


Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 23:37

Rare vraag, wat wil je, een goedkope dekking die een bruikbaar paard oplevert?
Modern, een tuigerhengst, voor aparte kleur.
Een Groningerhengst, goedkoop in dekgeld en een dociel karakter.
Een volbloed arabier, halfbloeden zijn vaak aparte paarden.
Welshcobhengst, ik heb aardige kruisingen gezien, bijvoorbeeld een Waterman X Cob zijn wel wat kleiner.
Barokke paarden heb ik geen ervaring mee, WPN X Fries is niets. Haha!

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 23:39

Albert schreef:
Rare vraag, wat wil je, een goedkope dekking die een bruikbaar paard oplevert?
Modern, een tuigerhengst, voor aparte kleur.
Een Groningerhengst, goedkoop in dekgeld en een dociel karakter.
Een volbloed arabier, halfbloeden zijn vaak aparte paarden.
Welshcobhengst, ik heb aardige kruisingen gezien, bijvoorbeeld een Waterman X Cob zijn wel wat kleiner.
Barokke paarden heb ik geen ervaring mee, WPN X Fries is niets. Haha!

ha ha ha
goh crea hoor

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 23:52

Apart kleurtje? Kies een Quarter , palomino of zo. Ik denk dat Cl@udia hier op bokt een cremello hengst heeft. Als je daarmee gaat fokken is het resultaat 100% een apart kleurtje, een valk of een palomino. Misschien een idee om contact met haar op te nemen? Het is trouwens nog een jong dier....wordt net drie jaar...

Voor de rest kun je ook een Paint hengst kiezen. De Paint hengst Red Pebbles wordt vaker gebruikt voor dekkingen buiten het Paint stamboek...

Maar waarom zou je perse een veulen zonder papieren op de wereld willen zetten? Binnen het KWPN zijn er toch ook verschillende richtingen te vinden die aan je eisen voldoen?

Je suis Charlie.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 00:08

Haha niet om het een of ander hoor, maar een kennis van me had ook ooit zo'n vreemd idee. Ze had een KWPN merrie, maar was op een gegeven moment helemaal op de alternatieve toer en helemaal weg van IJslanders.
Dus ze heeft een IJslander hengst op die merrie gezet............

Ze hebben er zelfs een kuil voor gegraven zodat de hengst erbij kon hahahahahahaha......

Het is trouwens niks geworden.........de merrie is nooit drachtig geworden!

Gewoon een leuke hengst van eenzelfde soort erop zetten is mijn idee!

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 09:42

Ik denk dat ik mijn vraag wat aanpas.
Ten eerste zal dit veulen (hopelijk) zijn hele leven bij me blijven en wil ik er later niet verder mee fokken. Ik zie dus niet in waarom hij/zij papieren zou moeten hebben. Ik heb diverse kruizingen gezien waar ik dus absoluut niet aan wil beginnen, bijv Friesxkwpn of tinkerxkwpn en fjordxkwpn.
Maar om een andere kleur te fokken dan de standaard KWPN kleuren zal ik dus wel buiten het stamboek moeten gaan kijken. Zwart bont vind ik bijv. heel erg mooi, maar er zijn maar weinig dekhengsten binnen het KWPN met die kleur.
Ik heb bijv ook een kennis met een hele mooie Andalusische dekhengst, okay goedkoop maar dan wil ik eerst paarden zien die uit zo'n kruizing gefokt zijn.
Verder heb ik ook een kennis met een appaloosa dekhengst die Keur Sport is maar wel de verkleurings factoor heeft. Zijn kinderen heb ik al wel gezien.
Kortom, ik wil geen veulen fokken voor de handel, ik fok een veulen voor mezelf. En als ik geen passende combi vind doe ik dit ook zeker niet !
Er lopen wat dat betreft al genoeg expirimentjes rond.

Barb

Berichten: 12078
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 09:46

Ik denk dat je niet alleen op dat soort dingen moet letten maar ook heel erg naar het karakter moet kijken van de hengst aangezien je een braaf paardje wil hebben neem ik aan.

hoe de combi kwpn x andalusier eruit ziet weet ik niet, ben wel benieuwd
want Fries x kwpn vind ik ook niks

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 10:10

Ik zie niet echt waarom je er aan wilt beginnen. Je wilt een bonte, uit een kwpn merrie. Gebruik dan gewoon SAmber, nu het nog kan (Samber is op leeftijd). Dan krijg je een braaf paard, met een papier.
Nu ga je ervan uit dat je beest het hele leven bij je blijft, maar dat is een beslissing voor dik 20 jaar als het goed is, en wie kan dat nu overzien. Je kan wel invalide raken, of overlijden...wat moet dat beest dan na jou?
Je geeft een paard gewoon meer bestaanszekerheid als je zorgt dat het een beetje fatsoenlijk gefokt is. Er zit niemand te wachten op een mislukte mengeling. Zorg wel dat je veulen in geval van, wel goed verkoopbaar is.

Ben zelf bang dat je met een kruizing KWPN x andalusier de bewegingen van het kwpn gewoon kapot fokt. Als het goed is, is er in de manege Leeuwarden vorig jaar zo'n veulen geboren, misschien kan je daar eens informeren.
Wil je goedkoop fokken, kan je ook nog kiezen voor een ongekeurde kwpn-hengst. Dan krijg je er in ieder geval een papier bij, en heeft het beestje naast een emotionele waarde ook nog een beetje economische waarde.
Goedkoper fokken met WEL goedgekeurde hengsten kan ook via het NRPS.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 10:15


Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 10:24

Als ik goedkoop en een mislukking wilde fokken had ik onze eigen hengst Dennis van 94cm wel gebruikt ! (grapje)
Nee zonder gekheid, ik doe geen gekke dingen voordat ik de juiste combi heb gevonden.
Mijn paarden komen trouwens goed terecht als er iets met mij gebeurd dat is goed geregeld maar details zet ik hier niet op bokt !

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 13:45

Samber is idd een goed idee. Dan weet je toch een beetje wat je krijgt en volgens mij sdat bijna zeker een bont paard.
Fries kwpn is idd niets. Krijg je vaak van die misvormde paarden.
Tja of je kunt voor een leuke quarter gaan ofzo dat verschil is nog niet zo groot, en die zijn er ook in heel veel verschillende kleuren te verkrijgen!
fjord, haflinger etc lijkt me ook niet zo'n goed plan.
je moet niet te ver van kwpn afwijken anders kun je soms echt van die "lelijke" beesten krijgen, en dat is denk ik toch niet de bedoeling.
Een mooi paard met een aparte kleur. Of een appaloosa ofzo?
Er schijnt een gribaldi zoon opgenomen te zijn in het appaloosa stamboek. Trakhener gekruist met appaloosa dus met kwpn zou dat ook moeten kunnen lijkt mij.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 13:45

Vrienden van ons hebben een Appie "gekruisd" met een Belgisch warmbloed paardje en daar is iets uitgekomen wat op bambi lijkt.
Dat is een supermooi resultaat geweest Lachen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 13:53

maar wat is dan het doel van het veulen? wil je het dan inspannen? Dan zou ik er een groninger op zetten. Krijgt het paard toch nog KWPN papieren en mocht het verkocht moeten worden ooit, is het gemakkelijker verkoopbaar en brengt het tenminste iets op.

Of inderdaad, een bonte hengst zoals Samber.

De hond is de betere mens

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 13:58

Trakhener, groninger, gelder ,bwp, quarter, appoloosa, hannoveraan, oldenburger. zeg maar de warmbloed paarden rassen kunnen allemaal geschikt zijn zonder een misvormd paard te krijgen. Maar stap niet over op een totaal ander ras buiten het warmbloedpaard. Geen ijslander, fries, tinker, etc.
kijk hier maar of er iets tussen zit:
http://www.spezialpferderassen.de
Daar vind je ook een hengsten register:
http://www.spezialpferderassen.de/Hengs ... ister.html
Waar je dekhengsten van verschillende rassen kunt vinden!
misschien een leuke zwartbonte pinto zoals deze:
Afbeelding

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 14:36

Kruisen met een singlefooter lijkt me interessant, maar ik weet niet of je houdt van gangenpaarden? In ieder geval heeft het veulen vrijwel zeker een extra gang.

Lizz

Berichten: 8889
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 14:43

je kan samber er wel opzetten maar wie zegt dat je veulen dan ook bont word? want als het goed is hoef je veulen niet perse bont te worden toch? of heb ik het mis???

Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 14:48

Lizz schreef:
je kan samber er wel opzetten maar wie zegt dat je veulen dan ook bont word? want als het goed is hoef je veulen niet perse bont te worden toch? of heb ik het mis???

Tja dat risico blijf je altijd houden!

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 15:08

Gribaldifan is dat de hengst Edson? Een Ed King Hill x Grafiet?

Letsdunit

Berichten: 7789
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-01-03 15:45

Ik kreeg van GribraldiFan net een hele goede tip. Een zwart panterbonte zoon van Gribraldi !
Heb meteen even gebeld met zijn eigenaren en krijg een folder !
Ik houd jullie op de hoogte.

boemel

Berichten: 8273
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 17:51

Ik ken wel een fokker die een aantal veulens gefokt heeft uit een lippizaner merrie x engels volbloed (Sit this One Out).
Ik vind het hele leuke paarden geworden. Stevig, maar toch wel luxe en ze lijken een heel lief karakter te hebben.

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 18:12

Ik ken ook een paardje dat een kruising van een WPN moeder is en een Lusitano vader (Machequito denk ik)...

PRACHTIG beestje...als ik tijd en geld had gehad, had ik ze zo gekocht!

Animals are not ours to eat, wear, or experiment on...

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 19:24

Heey krijg je dadelijk zo'n veulen
Afbeelding
Ziet er wel gaaf uit vind je ook niet!

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 21:49

Heej,

Wij hebben een 2.5 jarige Samber hengst, 1.66m, een vos. Maar wel een gouden karakter zeg!!! Super gewoon!!
Samber had ook niet voor niks een 10 voor z'n karakter.
Alleen doet Samber niet aan K.I. verzenden, dus moet je merrie naar Coevorden.

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 22:42

Quote:
Ik denk dat Cl@udia hier op bokt een cremello hengst heeft. Als je daarmee gaat fokken is het resultaat 100% een apart kleurtje, een valk of een palomino. Misschien een idee om contact met haar op te nemen? Het is trouwens nog een jong dier....wordt net drie jaar...

Een cremello geeft op bruin altijd valk en dat is een heel erg gewilde kleur. Een kruising met een quarterhorse zit qua karakter ook wel goed, bovendien krijg je dan niet zo'n groot paard met een mooi koppie.
Ik rijd zelf met een Valk-merrie (Cob) en scoor altijd met die kleur.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 11:05

Ik ken een aantal Crusado's Dus Andalusier X ander ras en ook dus een aantal kruisingen met KWPN. Opzich verandert er aan een KWPN niet veel er zit wel vaak een barokkere gang in. Dat zit voor sommige mensen veel confortabel. Ze zijn iets ronder qua bouw.

Daarnaast heeft meneer Gordijn (Vader van Gonnelien R.) een van zijn beste fokmerries laten dekken door een Lusitano hengst van Centro Lusitano.

Je krijgt bij een kruising met Andalusier ook een Crusado papier erbij. Dit is een soort hulpstamboek.

Succes met je keuze!

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers