beter voor linkerbeen, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-01 18:39

zo goed K??? *grin*
zoals ik hier: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... forum=15&0 al schreef loopt Joop super, op één klein minpuntje na, hij is voor het linkerbeen opvallend minder goed dan voor het rechterbeen (volgen jullie het nog). Ik wil dus meer voltes gaan rijden (figuren ih algemeen), en meer sluiten/openen omdat hij daarmee volgens mij meer moet gaan reageren.
Weten jullie nog andere oefeningetjes ed, liefst met niet al te korte bochtjes vanwege zijn hoeven. Ik kan in principe in alle gangen wel gewoon 'normaal' rijden, omdat hij nu zo goed loopt. Ik begin sowieso altijd in stap en verleg alles langzamerhand naar draf en later naar galop. Ik hoor het wel, ga t morgen ook nog aan mijn instructeur vragen. Ik ga m nu weer eens echt verzamelen en echt voor t been maken... Heb nog een hele zomer. Voelt echt super zo'n knol onder m'n reet, is lang geleden dat hij zo geweldig was. *zwijmel*

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 18:42

Ik zet altijd een paar pionnen of hindernisstaanders in de bak en daar ga ik omheen slalommen. Ik weet niet of dit is wat je bedoelt, maar het is altijd leuk hoor! Clown

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-01 19:06

Zal Joop leuk vinden, die is gek op springen, als het zo goed gaat wil ik dat over een paar weekjes gewoon weer doen, want het jeukt, vaak is hij dan opeens ook een STUK makkelijker *grrr*, maar goed, ik ga het wel proberen.
PS: Hoe ver zet jij de palen dan uit elkaar? Ligt natuurlijk ook aan hoe hard je slalomt en hoe groot je bochten zijn, maar toch... Iemand anders ideetje?

_________________
<center><font color="red">...but I'm a Supergirl, and Supergirls don't cry...
...but I'm a Supergirl, and Supergirls just fly...</font></center>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Laui! op 2001-07-04 19:33 ]</font>

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 22:46

Succes ermee! Pas op als je hindernis staanders gebruikt. Die van mij kreeg er zo'n lol in dat ie heel erg scherp ging draaien. Ik had dus een week een blauwe arm!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 23:46

Ik heb hetzelfde probleem, ik de mate zal wel iets verschillen, bij mij komt het gewoon doordat links mijn zwakke kant is en ook haar zwakke kant(achterbeen).
Als ze niet vorhet been is, wijk ik een paar keer en dan weet ze het meestal weer, of ik zet haar een keer erg schuin schouderbinnenwaarts, of ik vraag gewoon even iets meer buiging op een volte en druk haar dan naar buiten met m'n binnenbeen.

Als ik er echt flauw van ben kom ik weleens gewoon stevig in met m'n spoortje. Hup, er vanaf blijven, denk ik dan, en dat helpt over het algemeen ook wel.

Je kunt zelf allerlei lijntjes bedenken waarin je eea controleert (hoop dat je het volgt)

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 10:41

Laui, ff off-topic: ga nou alsjeblieft niet springen met Joop! Dat kan echt niet met een paard met hoefkatrol! Straks ben je weer terug bij af, wees blij met wat je nu kunt, dat is echt al heel wat hoor.

Sorry voor mijn uitbarsting, maar ik zou het zo zonde vinden als je eindelijk je paard zelf in je bezit hebt en hij is weer gruwelijk kreupel. Verleiding proberen te weerstaan! Geniet van het moment, helaas weet ik door ervaring van anderen dat het van het ene op het andere moment weer mis kan zijn. Kijk daarvoor uit en ga niet meer vragen dan je nu doet.

Over dat linkerbeen: misschien helpt het om met een zweepje je kuithulp wat bij te staan, of eventueel een spoortje?

toon wil ook nog wel eens vergeten datn ik een binnenbeen heb, even spoortje erbij en hij snapt het weer volledig. Een metalen geheugensteuntje, zeg maar! Haha!

Groetjes Mieke

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 15:00

Nog ff dit: wat is zijn hoefkatrolbeen? Linksvoor of rechtsvoor? Kan de reden zijn voor jouw linkerbeenprobleem.

Een paard met hoefkatrol wat ik ken deed altijd zijn hoofd omhoog in wendingen naar links, terwijl hij verder goed liep en ook nageeflijk was. Dit was of een teken van zwakte (hoefkatrol zat linksvoor en bij wending naar links belastte hij het lv-been), of gewoonte door langdurige pijnklachten in het verleden. Dus uit voorzorg vast je hoofd omhoog doen, dan doet het minder zeer...

Het kan dus zijn dat Joop zichzelf ontziet door zich in sommige oefeningen aan je linkerbeen te onttrekken. Ook rekening houden met het feit dat rechtsachter en linksvoor met elkaar te maken hebben en linksachter en rechtsvoor.

Dus als Joop bijv. linksvoor hoefkatrol heeft (ik noem maar wat) en jij vraagt een oefening die zijn rechterachterbeen belast, kan hij, als hij die oefening nog niet helemaal beheerst, uit onvermogen zijn linkervoorbeen meer gaan belasten, wat weer hoefkatrolproblemen geeft, of hem herinnert aan pijn uit het verleden. En dus maar liever niet reageert op je vraag.

Dit kun je ook misbruiken door te zorgen dat het achterbeen wat correspondeert met het hoefkatrolbeen sterker te maken zodat deze het probleem kan verminderen. Maar goed, je bent natuurlijk altijd bezig met het sterker maken van de achterhand. Das dressuur hè? Haha!

Hoefkatrol is een erg complexe materie waar je blijvend rekening mee moet houden. Het is niet anders, maar gelukkig ben je stapelgek op je Joopseltje en dan kan het allemaal heel goed gaan.

Groetjes Mieke

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mieke op 2001-07-05 15:01 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 15:06

Als je paard goed voor je been is, maar meer moeite heeft met links kun je hem eventjes een klein snel spoorprikje geven met je buitenbeen om te verhinderen dat hij uitzwaait.
het kan ook zo zijn dat hij over de schouder wegloopt, neem dan je buitenteugel iets meer aan en stel hem rechter in de hals.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-01 15:24

zijn hoefkatrol is aan beide benen even erg, hij heeft er over het algemeen geen last van, en ik hoor verschillende verhalen. Mensen die heel onnadenkend er mee omgaan krijgen vaak weer problemen, maar top springpaarden schijnen allemaal 4-tjes te hebben (geod, uitspraak van een beetje een overdrijvend tiepje). Die van mij heeft 3-tjes, en speciale ijzers. Ik spring wel vaker met hem, en volgens de behandelend arts kan het ook best, mits en maar... Maar goed, ik spring sowieso niet zo hoog, heb er nogal vaak naast gelegen.
Ik ga een heleboel dingen proberen. De laatste tijd reed ik veel meer met zweep én spoor, gister reed hij zonder spoor zo geweldig. Straks heb ik les en dan trek ik mijn laarzen met sporen weer uit de kast (heeeeeeeet). Kijken hoe het dan gaat. Ik wil liever zonder sporen rijden als hij zo goed loopt, maar ja.
Links is gewoon zijn zwakke kant, qua dress en achterbeen ed. Toch zou hij in de travers voor het linkerbeen (op de rechterhand dus) toch beter moeten reageren, omdat het makkelijker gaat. Maar goed, ik denk dus dat het met de reactie temaken heeft. We zullen zien!
Meer tips zijn nog steeds welkom.

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 12:29

Mijn paard reageerde laatst ook minder voor m'n enen been dan voor het ander. Dat kwam omdat ik m'n rechterbeen gewoon minder stil kon houden. Hierdoor raakte hij gewend aan dat gebeweeg van m'n been en wist hij dus niet wat een echte hulp was en wat niet.

Nu probeer ik gewoon beide benen even stil te houden. Tot nu toe heeft het wel resultaat.

Hopelijk kun je hier wat mee Lachen

Groetjes van Ellen en Lurano