Wat doen als paard achteruitloopt met opstijgen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Wat doen als paard achteruitloopt met opstijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-03 14:32

En dan soms wil stijgeren???
Als ik eenmaal op Monika zit gaat t goed maar het opstijgen is vreselijk, ze weet dat ik dan bang ben en doet het dan nog erger, mijn instructeur houd haar dan vast maar dat helpt niet, je kan ook niet trekken want dan komt ze omhoog!!! Iemand tips???
Alvast bedankt, Monique.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 14:59

Je paard in een hoek van de bak zetten met de kont richting hoek? Zodat ze niet verder naar achteren kan? Dan leren ze het snel af hoor.

Of je moet haar konsekwent iedere keer weer op de plaats zetten waar ze vandaan kwam.

Is dat je eigen paard of een verzorgpaard/paard van je manege?

Bovendien heb je groot gelijk om voor het opstappen huiverig te zijn. Opstappen en afstappen zijn een van de gevaarlijkere momenten van het paardrijden.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 15:05


Je suis Charlie.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 01:12

Als iemand mijn paard vast houdt komt ze ook omhoog. Ze gaat dan gewoon hangen en trekken helpt niet want dan gaat ze achterover.
Zodra ik wil gaan opstappen heeft ze ook de neiging om achteruit te lopen. Ik geef haar nu een tikje met de zweep tegen haar billen. Ze reageert hier goed op. Ik heb ook wel dat als ze niet stilstaan met opstappen dat ik daarna afstap en direkt weer op stap. Vaak blijven ze dan staan.
Maar voor ieder paard zal er wel een andere aanpak zijn. Gewoon rustig uitproberen. Maar laat je niet gek maken, vaak is het daar om te doen.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 10:43

Zo lang je zelf angstig blijft zul je het probleem nooit kunnen oplossen en alleen maar erger maken.
Daarom zou ik de komende tijd alleen opstijgen met iemand er bij die jou kan helpen. Een andere optie is om je paard een weekje naar je instructeur te brengen.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-01-03 16:30

Cassidy, is mijn vraag zo onintressant dat je vraagt of er een slotje opmag!!!??? Sorry hoor!!!Ik stelde 2 vragen, die eigenlijk wel een beetje anders zijn!!!Voor de andere ook: bedankt, ik ga t proberen!!!(hopelijk steigert ze niet)
Verder ik denk eraan om haar te laten trainen, want de angst is groot geworden, maar eigenlijk is ze verder heel braaf en heeft ze nu een tijdje niet meer gesteigerd.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 20:32

mijn pony gaat sindskort ook achteruit lopen als ik op wil stappen, maar het is niet zo dat hij gaat steigeren. Ik heb dan trouwens liever dat ze vooruit lopen dan achteruit, dan kan je ze tenminste tegenhouden (nouja...) heel vervelend is het. Als ik em een tik geef, stopt hij wel, maar als ik dan weer wil opstappen gaat hij weer, dus doen we dus ook maar niet meer. Je kan inderdaad proberen hem in een hoek te zetten, maar als hij dan 'raar' gaat doen, zit je wel op een vervelende plek, zo in de buurt van de bakrand. Als je zelf bang bent kan je er misschien beter een paar keer iemand opzetten die dat niet is, totdat het beter gaat. veel suc6


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers