HUPSEN...hoe kan het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
karishma
Berichten: 52
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-01 11:08

Verward mijn lievelingspaard (karishma) wordt echt helemaal gek in de galop. als je haar geen los teugeltje geeft, of als je haar in de galop halt wilt laten houden, gaat ze hupsen (eigenlijk meer stuiteren) heel vreemd. ik ben er nu wel aan gewend, en ik weet hoe ik moet zitten als ze dat doet, maar veel andere mensen vinden haar niet leuk om op te rijden, terwijl het toch zo'n heellijk-rijdend paardje is!! waar kan het aan liggen? aan het bit iniedergeval niet, want dat is helemaal NIET scherp, en met bitringen doet ze het ook. wie weet waardoor het kan komen???
-x- patricia Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! p.s. het zadel pas ook gewoon goed en ze heeft een deken onder het zadel ter bescherming.

paarden zijn slecht voor je hart, ze stelen het.... ( karishma doet dit dus ook..)


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 11:51

Ik ken ook een pony die keihard door de bak racet in galop en die wil ook graag een los teugeltje. Waarom wil je eigenlijk vanuit galop halthouden? Ik denk dat het hupsen komt doordat het paard er nog niet klaar voor is. Zorg dat je hem goed loswerkt en veel voltes, ook in galop, maak hem goed rond en zorg dat ie aan het been is. Dan kun je pas verdergaan met andere oefeningen. Tong uitsteken

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 12:07

Ik denk dat ze wat stijf is in de rug en ze durft niet los te laten. Ik zou haar bijzetten met een gogue of zo, en dan veel laten galopperen aan de longeerlijn. ZE moet namelijk wel veel sprong maken.

karishma
Berichten: 52
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-01 21:47

jullie snappen het niet, dat begrijp ik wel, het is nogal ongewoon, maar ze zit niet vast, ik wil niet en een keer vanuit galop halthouden, maar als je in de galop zit, en je wil terug in de draf, gaat ze stuiteren. echt heel vreemd, alsof ze alleen maar in galop wil. en ze doet het niet bij iedereen, bij mij doet ze het meestal niet.
ik snap alleen niet waar het vandaan kan komen???
-x- patricia Party!! Pling Party!! Pling Party!! Pling Party!! Pling

paarden zijn slecht voor je hart, ze stelen het.... ( karishma doet dit dus ook..)


Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 22:37

Hm, kan gewoon een beetje uit proberen zijn, maar ik snap de situatie niet helemaal, laat anders een instucteur ernaar kijken, die kan het ter plekke beoordelen en je advies geven.

Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 22:58

Hoi,
Wat Karishma bedoelt (ik ken het paardje) is dat het paard als je dus van de galop naar de draf wil heel erg kort gaat galoperen, eigenlijk dus stuiteren, je komt dan ook bijna niet vooruit en het ziet er ook erg raar uit! Helaas weet ik ook niet de precieze oorzaak, waarschijnlijk dat ze de rug vastzet of iets dergelijks. Bovendien doet ze het al heel erg lang.
Groetjes Danielle

***Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard***

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 10:37

Ik denk dan dat ze dat prettig vind en dat ze dat uitgeprobeerd heeft bij iemand die het dus niet erg vond. Nu heb je dan als resultaat dat ze het steeds gaat doen. Misschien moet je op een volte van ongeveer 10m eens in draf overgaan, dan heeft ze niet de ruimte om te gaan 'hupsen' Verward

Linski

Berichten: 282
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 10:39

Bij karishma is het volgens mij gewoon verzet! Ze heeft dat altijd al gedaan, en geen stijve rug. Zij wil zo snel en lekker doorgaloperen, terwijl diegene die er op zit langzamer wil, dan gaat ze zich verzetten (volgens mij Verward )
gr linda

karishma
Berichten: 52
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-01 10:40

thanks danielle, dat bedoelde ik, ik wist niet precies hoe ik het uit moest leggen. maar alletta zegt dat ze heel gevoelig is in de mond en rug. zodra je dus in de galop met je knieen aanknijpt, en de teugels wat meer in de hand neemt, gaat ze heel kort galopperen (haast op de plaats) en dat geeft een stuitereffect. maar het geeft allemaal niet, want karishma IS EN BLIJFT mijn lieveling. Lovers 4ever!!!!!
-x- patricia. Pling Party!! Pling Party!!

paarden zijn slecht voor je hart, ze stelen het.... ( karishma doet dit dus ook..)

happygirl
Berichten: 123
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 11:50

Jaaaaaaaaaaa, eindelijk iemand die ook dit probleem heeft, niet verkeerd bedoeld. Ik heb het eerste halfjaar met mijn haflinger ook gehupst in de galop. Het was vreselijk, het ziet er niet uit en zit ook nog beroerd.

Wat waarschijnlijk het probleem is(bij die van mij wel) is dat ze nog niet sterk genoeg in de achterhand zijn. Ik heb met de volgende oefeningen hem sterker gekregen zodat ik nu 7ens haal op de galop wat voorheen nog 4en waren.

-galoperen met lange teugel, en zelf in de beugels gaan staan. (je paard moet achter er dan nog meer onderzetten omdat jij je gewicht verplaatst) Als je paard sneller begint te galoperen...gewoon laten gaan; het wordt dan alleen nog moeilijker.
-galoperen over cavaletti met lange teugel en in een verlichte zit.
-veel tempowisselingen in de galop rijden
-veel overgangen draf-galop-draf rijden, vooral korte overgangen rijden
-aan laten springen boven een balkje, ook vanuit de stap
-een lange brede berm uit zoeken en daar heel recht en voorwaarts galoperen

wat je vooral niet moet doen:
-vanuit de galop in stap of halthouden, hij zal dan nog meer gaan hupsen omdat hij een snelle korte overgang moet maken
-geen kleine volte's in galop rijden.
-de teugels te strak/kort nemen en hem aan de teugel vragen, dan gaat hij zich vast houden.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt, ik weet in ieder geval dat ze mij heel erg goed hebben geholpen.

Succes ermee!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers