Voor- en nadelen van een "side-pull"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Solanos
Berichten: 191
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Brabant

Voor- en nadelen van een "side-pull"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-03 20:11

Graag zou ik willen weten WAAROM je een side-pull gaat gebruiken, hoe het werkt en wat de voor-en nadelen zijn. Wie helpt me verder..

Er is genoeg voor iemands behoefte,
Er is nooit genoeg voor iemands hebzucht!


VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:24

hmm als je paard wisselt kun je een side pull gebruiken omdat je dan niet in de mond werkt.... das dus een pluspunt....


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:27

Van mij komt geen antwoord, ik vraag me wel vaker af waarvoor mensen zoveel "poespas" aan een paard hebben hangen. Wij gebruiken geen side-pull, martingaal, draw-reins, soms geen neusriem of hoofdstel.

Ik begrijp dat in sommige gevallen gebruik van bovenstaande "middelen" soms nodig is om een probleem te verhelpen maar ik moet je er wel eerlijk bij vermelden dat ik gebruik hiervan maar overlaat aan de "deskundigen".

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:28

Je werkt soms erg hard in op zijn neusbeen (ligt aan de sidepull ) dat is een minpunt. Een side-pull van hard nylonkoord is op de alleen met dunne huid bedekte neus erg hard. En kan bij paarden soms lelijke schaafwonden veroorzaken. Vooral bij paarden met bles een minder fraai gezicht.

Natuurlijk moet je in gedachten houden dat een side-pull net zo hard als de hand die hem gebruikt. Risico is echter altijd wel aanwezig dat er wondjes ontstaan.

Ik zou hem persoonlijk niet snel gebruiken. Ook niet als het paard wisselt...en al helemaal niet bij het inrijden.

Je suis Charlie.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 20:58

Het is alleen handig tijdens een pauze bij de snackwagen, kan je paard lekker gras eten ondertussen Lachen

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 21:00

dan kun je beter een halster onder je hoofdstel doen cornelie......
ik vind het hetzelfde als met een bosal rijden. allebei niet voor beginners...


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 21:06

Hmm, waarom is dat beter? Het is wel de reden waarom ik 's zomers altijd bitloos rijd buiten. Kan ik ff lekker een half uurtje snoepen en pride grazen. Ik vind het prima als ook een beginner met een bosal rijd, net zo goed of slecht als een beginner met een trens laten rijden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 21:16

Iedereen heeft het er maar over dat een bitloze manier van rijden zachter is voor het paard. En dat is gewoon niet waar. Een paard heeft als hij een trens inheeft, ook nog een tong waar het bit op inwerkt, en niet alleen de lagen. Bij een mechanische Hackamore, een Bosal (ook hier heel belangrijk hoe fijn de rawhide op de Bosal gevlochten is, ik heb exemplaren gezien waar je van gaat janken, zo scherp) of een side-pull zijn allemaal bitvrije optomingen, maar beslist niet zacht! Ook niet in de gevorderde ruiterhand...

Je suis Charlie.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 21:25

Side-pulls zijn er ook in verschillende 'scherpten', net als bitten... Het kan een prima middel zijn om een (jong) paard mee te rijden, wanneer je om één of andere rede geen bit in wilt doen. Je hebt meer controle als met alleen een halster, en de werking (teugels zitten aan de zijkant) lijkt meer op die van hoofdstel met bit als van een bosal (waar de teugels dus onder de kin zitten). Daarom wordt een side-pull vaak gebruikt bij het rijden van jonge, onervaren paarden; de hulpen zijn 'makkelijker te begrijpen' dan die van een bosal. Een bosal wordt meestal juist als overgang van snaffel naar shanks (één hand) gebruikt
Maar zoals met alle optomingen, geldt ook hier... de hardheid van de hand van de ruiter bepaald hoe 'scherp' een optoming is. Mocht je bang zijn voor wondjes, dan kun je eventueel een neusriembontje o.i.d. gebruiken, waardoor het 'touw' niet kan schuren. Hij wordt hier dan ook minder scherp van. Daarnaast is een dubbele neusriem (twee touwtjes) minder scherp als een enkele.

Even ter verduidelijking: ik ben er persoonlijk geen voorstander van om met allerlei optomingen te experimenteren. Don't fix what isn't broke, en wil je iets nieuws gebruiken, zorg dan dat je precies weet hoe het werkt en wat de uitwerking kan zijn, of zoek ervaren hulp hierbij.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 00:06

Citaat:
Van mij komt geen antwoord, ik vraag me wel vaker af waarvoor mensen zoveel "poespas" aan een paard hebben hangen. Wij gebruiken geen side-pull, martingaal, draw-reins, soms geen neusriem of hoofdstel.

Ik begrijp dat in sommige gevallen gebruik van bovenstaande "middelen" soms nodig is om een probleem te verhelpen maar ik moet je er wel eerlijk bij vermelden dat ik gebruik hiervan maar overlaat aan de "deskundigen".


Ik vind persoonlijk juist een side pull helemaal geen poespas. Heel anders dan bijvoorbeeld draw reins of de engelse slof.

Ik heb in canada een hele vriendelijke side pull gekocht. Hij is niet scherp en niet hard. Het "harde" gedeelte is namelijk van gevlochten leer.
Ik gebruik hem tussendoor als ik een keer zonder bit wil rijden terwijl er veel mensen in de bak zijn. Ik kan er net effe wat beter mee remmen dan met een halstertje. Dit komt omdat de plaatsen waar mijn teugels zitten wat handiger zijn dan bij mijn halster Lachen
Mijn paard

Banish-foto's van Gera in mijn profiel!!!

WWW.HUIZERD.NL/KONIJNEN

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 10:18

eigenlijk heb je alle antwoorden al een beetje gehad. Er zijn verschillende redenen op er 1 te gebruiken en er zijn verschillende soorten.

Ik heb er wel voor gekozen om mijn paard in te rijden op een sidepull, ik heb er wel een bontje omheengedaan omdat het te hard was. Mijn paard had vreselijk last van haar tanden en kiezen dat met bit rijden echt niet kon. Maar het idee dat het minder hard is dan een bit nee daar ben ik het ook niet mee eens, maar met alles het is maar net hoe hard is de hand die er achter zit!

Solanos
Berichten: 191
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-01-03 16:21

Ik heb alleen nog maar gehoord wat de nadelen zijn en niet WAAROM je een side pull zou gebruiken. Ik ben overigens niet uit op een discussie, wil alleen wat info over een side-pull

Er is genoeg voor iemands behoefte,
Er is nooit genoeg voor iemands hebzucht!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 18:44

Solanos"]
Ik heb alleen nog maar gehoord wat de nadelen zijn en niet WAAROM je een side pull zou gebruiken. Ik ben overigens niet uit op een discussie, wil alleen wat info over een side-pull
[/quote]
[quote="jilleroo"]
hmm als je paard wisselt kun je een side pull gebruiken omdat je dan niet in de mond werkt.... das dus een pluspunt....
[/quote]
[quote="cornelie"]
Het is alleen handig tijdens een pauze bij de snackwagen, kan je paard lekker gras eten ondertussen
[/quote]
[quote="banish schreef:
Tussendoor als ik een keer zonder bit wil rijden terwijl er veel mensen in de bak zijn. Ik kan er net effe wat beter mee remmen dan met een halstertje. Dit komt omdat de plaatsen waar mijn teugels zitten wat handiger zijn dan bij mijn halster


Solanos
Berichten: 191
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-03 11:18

Ja, daar kan ik inderdaad erg veel mee Verward

Er is genoeg voor iemands behoefte,
Er is nooit genoeg voor iemands hebzucht!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-03 11:33

Zoals ik boven ook al zei... een side pull wordt voornamelijk gebruikt om jonge paarden in te rijden zonder dat je een bit hoeft te gebruiken... Ook paarden die om wat voor rede dan ook geen bit in kunnen/willen kunnen op een side-pull gereden worden.
Verder is er niet zo veel over te zeggen... het heeft geen 'extra' werking ofzo...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers