(G)een verhaaltje...Nav "slecht contact westernz

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

(G)een verhaaltje...Nav "slecht contact westernz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-03 18:15

Ik heb een bepaald beeld van westernzadels.

Dat beeld is een stevig “ouderwets” – met de hand - gemaakt westernzadel, dat zonder problemen, ondanks zwaar gebruik, ten minste een half mensenleven mee gaat. Er zijn tal van –moderne- materialen welke –gedeeltelijk- toegepast misschien wel beter zijn dan het oude vertrouwde leer, die roestvrijstalen schroef of die wood-bullhide-tree. Maar dat zijn voor mij geen “echte” westernzadels. Deze stelling is meer emotioneel dan rationeel, hoor, dat realiseer ik mij best.


Daartoe een stukje echte geschiedenis en (mogelijke) toekomst.

Mijn vader was een echte ouderwetse ambachtsman; een van de laatste der ......

Alles wat hij maakte, was met de hand gemaakt. Zelfs de stoelpoten werden met de hand gesneden en geschaafd. Spijkers waren uit den boze en het heeft jaren geduurd voor mijn vader aan een elektrische boormachine wilde – hij zwoor bij zijn handboor, waarmee hij gewoon meer gevoel had -. Verbindingen werden “pen op gat” gemaakt. Het woord “spaanplaat” kwam in zijn woordenschat niet voor.

Mijn vader maakte meubelen voor een specifieke – kleine - groep klanten, die iets anders wilde dan het standaard fabrieks werk. Mijn vader is nooit rijk geworden met zijn bedrijfje, maar iedere stuk dat zijn werkplaats verliet had iets van zijn hand, had iets van zijn vakmanschap en zijn liefde voor materiaal en product.

Een aantal jaren voor zijn dood kreeg mijn vader bezoek van een klant uit Amsterdam. Voor deze klant had mijn vader zo´n 30 terug een vergaderzaal gemaakt & ingericht (8 stoelen, vergadertafel, kasten). De beste man had mijn vader´s adres getrasseerd (we waren jaren daarvoor naar Venlo verhuisd), omdat een van zijn kleinkinderen tijdens een feestje een van de vergaderstoelen had gemolesteerd. Hij peinsde er niet over om de inrichting te vervangen en had er alles voor over om mijn vader die stoel te laten repareren. Wederom werd er een stoelpoot met de hand gemaakt en daarmee de stoel vrijwel onzichtbaar hersteld. Omdat mijn vader naast vakman ook een zeer trots mens was, werd dit alles als service gedaan voor de prijs van nul gulden, zo voldaan was hij, dat de klant ZIJN stoelen nog altijd als het ultimo plus ultra zag.


Ik ben niet in mijn vaders voetsporen getreden, althans niet geheel. Vraag me niet waarom ik niet, zoals mijn vader en mijn grootvader (die was koperslager en kopersmid), in het handwerk ben gegaan. Waarschijnlijk, omdat mijn generatie mee werd gesleurd in de “automatisering” van deze wereld. Mij fascineerde vanaf het eerste begin die grijze machine´s (toen nog gigantisch groot), die naar de naam Computer luisteren.

Maar na een loopbaan van ruim 27 jaar in de IT, waarbij ik heel veel van de wereld heb gezien, blijkt er ook bij mij iets te kriebelen.

Dat emotionele gevoel, dat ik krijg, als ik weer zo´n “ouderwets” ding in elkaar heb gezet. Als er weer iemand zo´n ding op zijn paard flikkert en heel tevreden weg stapt. DAT gevoel heb ik niet bij een boom van plastic, een rigging waarvan ik bang ben dat ie over 3 jaar afscheurt of een skirt die over 2 jaar misschien wel geknikt is.

Emotioneel ? Misschien.....

MVG Louis

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 18:24

En over 25 jaar denk je van die zadels gemaakt van moderne materialen: "Goh, dat waren nog eens echt goede zadels, niet zoals die rommel die ze nu maken"

Net als bv windmolens. Terwijl veel mensen nu lopen te klagen mogen we over tig jaar die dingen niet meer weg halen, omdat ze "landschapskarakteristiek" zijn.

western

Berichten: 165
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 18:48

sablou schreef:
. Deze stelling is meer emotioneel dan rationeel, hoor, dat realiseer ik mij best.

of commercieel ?? Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 21:51

western schreef:
of commercieel ?? Knipoog

Een steekhoudende opmerking (in dubbel opzicht) Knipoog

Ik begrijp je liefde voor vakmanschap Louis en iedereen mag trots zijn als men een goed produkt aflevert waar men achter kan staan.
Maar er zit toch iets ouderwets c.q. achterhaalds in.

De mens staat niet stil in zijn vooruitgang, nieuwe materialen worden niet voor niets uitgevonden. Poolreizigers dragen geen bere/zeehonden-bont meer, omdat er tegenwoordig kunststof materialen zijn die warmer zijn, dunner, lichter etc. Het 'oude bont' wordt nu slechts nog gebruikt door Eskimo's en evt. hun afstammelingen. Gezien de aantallen beren/zeehonden misschien ook maar zo goed Knipoog

Hoeveel mensen zijn er hier die over 40 jaar nog zullen paardrijden (ik waarschijnlijk niet Lips are sealed ) en zeker niet op hetzelfde paard.
En waarom je elke keer een breuk tillen aan een zwaar werkzadel terwijl je niet van plan bent er een Koe aan te hangen.

Natuurlijk is alle waar naar zijn geld.
Kies wat je nodig hebt en zie ook de voordelen die kunststoffen kunnen bieden.
Vakmanschap is aan meer dingen te zien dan aan het ontbreken van 'moderne' materialen. Haha!

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 23:15

louis ik heb een handgemaakt westernworking saddle, het is gemaakt door Rien uit Tholen. Het is geheel aangepast aan mijn paard waardoor er ook geen drukplekken etc ontstaan. Het zit perfect. Het is inderdaad wel zwaarder dan een kunstofzadel maar onverslijtbaar. De maker geeft ook alle zadels een indianennaam welke op een koperen plaatje achter op het zadel staat vermeld. Je krijgt ook het levensverhaal van de genoemde indiaan te horen heel leuk.Wat betreft het gewicht, ik heb een speciale zadelwagen waarop ik alles van de kast naar het paard kan rijden, dit is dus gen probleem.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 08:39

Tja, aangezien ik niet de hele dag over de prairie hoef te rijden met mijn paard ben ik wat sneller tevreden misschien. Ik heb zowel zadels met houten/kunstoffen bomen gehad en zware/lichtere zadels. Doe mij maar gewoon een wat lichter zadel met een kunststof boom, ook dat kan een leven lang mee. Bovendien is het nederlandse klimaat niet echt optimaal voor een houten boom en kan er beter voor kunststof gekozen worden. Nadeel van kunststof vind ik wel het gevaar van kromtrekken. Maar al die nieuwerwetse dingen zullen niet voor niks ontwikkeld zijn, waarschijnlijk voldeed de 'goede oude tijd' dan ook niet helemaal Knipoog

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-03 15:50

Jullie hebben allemaal gelijk.

Ik ben zeker niet tegen vernieuwing; als computerman kan dat ook niet, hé. Ik wil ook helemaal niet die producten naar beneden halen, die min of meer vooruitstrevend zijn, daar waar het gaat om het gebruik van moderne materialen. Ik wilde alleen mijn visie geven en die zal best wel vaak afwijken van die van anderen.

Een ding heb ik echter wel geleerd. Veel nieuwe materialen worden niet gebruikt omdat ze beter zijn, hoor. De drijfveer zit daar veelal in het feit dat die materialen goedkoper zijn, makkelijker te maken of sneller te verwerken.
Vergelijk het maar met dat verdomd dunne hard-board achterwandje in je klerenkast of wandmeubel. Zolang je kast blijft staan, is die achterwand prima. Maar, o wee, als je gaat verhuizen en die kast uit elkaar moet en vervolgens weer in elkaar. Dan blijkt die wand (en dus eigenlijk ook je hele kast) pure rommel en mist je kast opeens zijn oude stabiliteit.

western

Berichten: 165
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 18:37

mischien is dit wat voor je : forum [url]meubelambacht-meubelmaken.pagina.nl[/url]

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 21:15

Nou je hebt nog steeds van die zadels, alleen men moet er natuurlijk veel meer voor betalen en dat is wat men vaak tegen houdt. Ik zelf heb een allround-westernzadel dat vrij stevig is maar houten boom, en een cutting zadel deze is dan wel veel en veel steviger en zwaarder en dus ook in de hogere prijs klasse.
Dus het is maar wat je wilt er zijn nog keuze's zat, en in amerika zijn de meeste zadels handgemaakt met dat minder vernieuwd spul.

DubbelFun

Berichten: 88665
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 21:38

Elk zadel is 'hand gemaakt' Haha! Ik heb nog geen enkele machine een kompleet zadel in elkaar zien zetten. Knipoog
Sommige dingen kunnen geautomatiseerd worden, zoals grote stukken leer ineens van een basket/flower-print voorzien ipv met het handje elk stukje uitsteken. Of machinale stiksels aanbrengen en stukken leer stansen ipv snijden. Maar het in elkaar zetten blijft handwerk.

Het punt is dat bij goede zadelmakers een héél zadel door één persoon gemaakt wordt, terwijl bij andere fabrieken het als lopende bandwerk door zeer veel 'handjes' gaat.
Dan is er natuurlijk ook minder binding met het eindprodukt, want als je per stukgoed betaald wordt is kwantiteit belangrijker dan kwaliteit.

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 22:10

Sugarmiss je hebt gelijk het zadel welke ik bezit is door Rien zelf helemaal gemaakt dus door 1 persoon, hij geeft dan ook zijn volle aandacht aan het produkt qua afwerking etc. Het zadel is dan ook niet op een korte termijn klaar je zult geduld moeten oefenen voordat het af is.