'Merken' Paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maxx

Berichten: 632
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Langerak

'Merken' Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-03 14:26

Okee ... dit zal voor jullie wel als een hele domme vraag overkomen, maar leg mij nou eens uit hoe het zit met al die 'paardentypes'. Ik leest hier dingen over Arabieren, Tinkers, Haflingers, Shetlanders, Shires etc. Maar wat is het verschil nou precies? Hoe herken je wat voor soort een paard is?

Wel een beetje in Jip-en-Janneke-taal, want anders snap ik het niet. Niet te veel moeilijke paardentermen gebruiken dus.

Alvast bedankt voor de uitleg.

Een gegeven paard moet je niet in de bek schijten.


IcePrincess

Berichten: 7740
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 14:34

je ziet het vaak aan het uiterlijk wat voor "merk" paard het is en je merkt het ook vaak aan het gedrag van zo'n beest.
een shetlander is bijv. heel klein en eigenwijs en kan verschillende kleuren hebben.
een tinker is een stevig gebouwde pony met grote sokken aan z'n benen (je weet toch wel wat sokken zijn he?) en ze zijn meestal gevlekt als een koe
zo heeft elk paard wel z'n kenmerken
maar zelfs de beste paardenkenner zal niet bij elk paard wat hij/zij ziet kunnen zeggen wat voor ras het precies is

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 14:36

Ik zal eens kijken of ik wat verschillende voorbeelden voor je kan vinden ( plaatjes en jip en janneke taal hoor, wees maar niet bang ) Knipoog Ik ga wel even zoeken.. Lachen

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 14:36

Buiten dat is niet elk paard een ras Lachen

We gaan wel een keer oefenen bij ons op stal, of weet je nu al wat er allemaal staat? Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 14:39

Zie het zo; het verschil tussen een chinees en een kenyaan......is zoiets als het verschil tussen een Shetlander en een arabier Knipoog

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 14:40

IcePrincess schreef:
een tinker is een stevig gebouwde pony met grote sokken aan z'n benen (je weet toch wel wat sokken zijn he?) en ze zijn meestal gevlekt als een koe
zo heeft elk paard wel z'n


Als leek kan je met jouw uitleg ook een Fries met kol (want wat is nu precies de definitie van gevlekt voor de leek Haha! ) aanzien voor een tinker.
Of een shire of .... Haha!

Zodra er mengelingen onstaan wordt het idd steeds moeilijker om de origine te ontdekken van je paard.

Ga idd maar op Batjes idee van het oefenen op stal in, leer je vast een boel van! Haha!

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 14:41

Leuk dat je uberhaupt interesse toont !

Er zijn verschillende paarden "Merken" (Rassen) whihihi.......
Zo`n paard heeft duidelijk uiterlijke kenmerken, qua grootte, kleur, vorm en gebruiksdoel. Sommige zijn koudbloedig en sommige zijn warmbloedig.
Ik ga hier niet elk ras uitgebreid uitleggen, maar zo heb je een idee....

Haflinger:

Afbeelding

Tinker:

Afbeelding

Shetland:

Afbeelding

Arabier:

Afbeelding

Tallie1979
Berichten: 22741
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 14:52

Afbeelding

Het Friese Paard
Herkomst:
Nederland, de provincie Friesland.
Stokmaat:
Tussen 1,55 en 1,65m.
Kleur:
Friese paarden zijn altijd zwart; aftekeningen of andere kleuren zijn verboden. Een klein kolletje wordt door de vingers gezien.
Karakter:
Het Friese paard wordt het best getypeerd als een makke, levendige, maar gewillige werker. Het is een trouw en gevoelig paard.
Exterieur:
Het Friese paard is een sierlijk tuigpaard dat helemaal zwart is en zwaar behang heeft. Manen en staartharen zijn gegolfd. Het heeft een fijn hoofd, een lang opgerichte, gebogen hals en weinig schoft. De benen zijn tamelijk kort, maar stevig, langbehaard en met een vetlok. De hoeven zijn blauw. Opvallend is de fiere houding.

Beweging:
In draf valt de Fries op door zijn trotse houding en de hoge knieactie.
Bijzonderheden:
Het Friese paard is een van de oudste paardenrassen van Europa.

Afbeelding

De Arabier

Er zijn bij het Arabisch Volbloedpaard verschillende types, stammen, lijnen en fokrichtingen tot ontwikkeling gekomen. Doordat deze paarden meer en meer werden geëxporteerd uit de landen van oorsprong werden er verschillende fokrichtingen gecreëerd. Zo zijn er Egyptische-, Spaanse-, Poolse-, Russische-, Marbach- en Crabbetlijnen. Elke lijn heeft bepaalde kenmerken, alhoewel ze alle uit dezelfde voorouders werden gefokt. Door invloeden zoals gebruik, smaak, mode en voeding proberen de fokrichtingen andere kenmerken tot ontwikkeling te brengen. Dit zijn geen grote verschillen, het gaat om algemene karaktereigenschappen of meer uitgesproken exterieurkenmerken.

Ondanks de verschillende fokrichtingen bestaat er een algemeen ideaalbeeld dat de identiteit geeft aan het ras. Dit noemt men ‘TYPE’. Als het paard grotendeels voldoet aan de kenmerken die in de standaard staan beschreven heeft het (veel) type. Als dit niet het geval is heeft het weinig type.
De Arabier heeft een zeer fraai hoofd. Het is klein met veel dish (= holle lijn), de ogen zijn groot, rond en wijd uit elkaar geplaatst, de neusgaten zijn groot en dun en de oren zijn klein en fijn met dunne randen.
De keel is fijn en ruim, de hals is lang en gewelfd en wordt hoog gedragen. De schoft is goed ontwikkeld, de rug is kort en sterk en het kruis lang en vlak. De staart is hoog aangezet en wordt hoog gedragen. De ribben zijn diep en goed gebogen.
De benen zijn rank en sterk en de hoeven zijn rond en hard.
De huid is dun met een bijzonder fijne, zijdeachtige beharing. Ook staart en manen zijn fijn zijdeachtig.
De kleuren zijn vos, bruin, zwart en schimmel . Bonte kleuren zijn niet aanwezig.
De schofthoogte is gemiddeld 1.52m., maar groter of kleiner is geen bezwaar.


Naast bovengenoemde exterieurkenmerken beschikt het Arabisch Volbloedpaard nog over andere bijzonderheden: soberheid, groot uithoudingsvermogen, snel herstel na inspanning, lange fok- en gebruiksduur en een hoge vruchtbaarheidsgraad.

Karaktereigenschappen
De Arabische Volbloed heeft een gelijkmatig, opgewekt, goedaardig temperament en een zachtmoedig karakter. Dit komt tot uiting in zijn genegenheid voor de mens. Ze zijn intelligent, leergierig, gevoelig, moedig en een tikkeltje eenkennig. Heb je een Arabische Volbloed voor je gewonnen, dan doet hij alles voor je


Kijk naar de twee plaatjes. Ze draven beiden, maar je kan zien dat een fries heel stevig en sterk is en de Arabier is heel rank en sierlijk Lachen

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 15:08

IcePrincess schreef:
een tinker is een stevig gebouwde pony met grote sokken aan z'n benen (je weet toch wel wat sokken zijn he?) en ze zijn meestal gevlekt als een koe
zo heeft elk paard wel z'n kenmerken
maar zelfs de beste paardenkenner zal niet bij elk paard wat hij/zij ziet kunnen zeggen wat voor ras het precies is


Ho, ho zeg. Niet elke Tinker is een pony er zijn ook paardenformaat Tinkers, mijn Tinker zou met zijn 1.64m diep beledigd zijn als hij pony genoemd zou worden Haha!

In mijn profiel vind je een Tinker, een Appaloosa, een Welsh K en een Shetlander, dat zijn al vier verschillende rassen Lachen

Maxx

Berichten: 632
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Langerak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-03 15:56

Bedankt voor alle antwoorden! ... duizel nog een beetje van alle informatie, maar even kijken of ik het een beetje snap. Het gaat mij puur om de uiterlijkheden hoor ...

  • Shetlander = Klein, verschillende kleuren
  • Tinker = Stevig, grote sokken (oftewel lange onderbeenharen?), koemotiefje
  • Haflinger = Bruin ... of euhm voskleurig (moeilijk dit) met lichte manen en staart
  • Arabier = Slank, deuk in de neus, geen bonte kleuren
  • Fries = Stevig, zwart
Nou, da's al wat. Zal volgende keer eens met batje gaan paardenspotten. Ik vind die Tinkers wel erg stoer om te zien. Had in het ITP-forum ook foto's gezien van iemand die een Shire had. Klopt het een beetje als ik zeg dat dat nog grotere uitvoeringen zijn van Tinkers?

Erg grappig om je Shetlander Giant te noemen, Percy Haha!

batje schreef:
We gaan wel een keer oefenen bij ons op stal, of weet je nu al wat er allemaal staat? Lachen

Euhm, jouw paard is een Arabier (ik neem aan dat rarebier een taalgrapje is en geen echte subsoort ofzo ... toch?) en Snoepie is een Shetlander. Tja, dan houd het wel een beetje op. Ik vind Fleur trouwens erg veel op die Welsh K van Percy lijken ... of zeg ik nu wat heet raars?

Een gegeven paard moet je niet in de bek schijten.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 16:02

De verschillende types (uiteindelijk rassen) zijn ontstaan door het doel waarvoor de paarden in het verleden hield in combinatie met de omstandigheden waarin ze gehouden werden. Ook het huidige gebruiksdoel heeft invloed gehad op hoe ze er nu uitzien en of er geselecteerd werd op een bepaalde kleur. Ik zal een aantal types proberen te beschrijven.

Trekpaarden zijn koudbloeden, vraag me niet waar die term vandaan komt. Over het algemeen zijn het zware paarden met een kort lijf, stevige benen, een korte hals en een rustig karakter. Ook dikke manen en staart en veel haren aan de benen (bij elkaar “behang” genoemd) kenmerken deze rassen. Ze moesten makkelijk zwaar werk kunnen doen, zoals ploegen en daarbij makkelijk in omgang zijn. Het Nederlands trekpaard is hier een voorbeeld van.
Veel van dit soort rassen werden in het verleden ook gebruikt als ridderpaard. Deze paarden moesten zware lasten kunnen dragen (ridders in harnas) en moesten toch wendbaar zijn in de strijd. Later werden deze rassen weer gebruikt als trekpaard. Deze paarden zijn vaak wat sierlijker als de trekpaarden. De Shire is hier een voorbeeld van.

In veel gebieden zijn er ponyrassen ontstaan die voor vanalles gebruikt werden. Ze werden gebruikt voor lichter werk, zoals grasmaaien, voor een rijtuig en ook als lastdier. Ze moesten makkelijk zijn in het onderhoud, dus zijn dit sobere rassen geworden. Deze rassen kunnen ook veel “behang” hebben en van oorsprong zijn ze niet groot en erg sterk. De laatste jaren worden ze gebruikt om op te rijden en is het type daardoor veranderd. Voorbeelden hiervan zijn de haflinger, de fjord, engelse ponyrassen, enz. Maar ook de Shetlander, die werd gebruikt voor het werk in de mijnen.

De arabier is een van de bekendste rassen. Van oorsprong komen ze uit de woestijn. Ze moesten grote afstanden kunnen afleggen en tegen grote temperatuursschommelingen kunnen. Het was een statussymbool en er werden vaak races mee gehouden om het uithoudingsvermogen te testen. Ze hebben hele sterke benen, een sierlijke hals, een klein hoofd, en weinig “behang”. Dit ras is veel gebruikt bij veredelen van andere rassen.

Nou, hier laat ik het eerst even bij.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 17:11

Maxx schreef:
[*]
Tinker = Stevig, grote sokken (oftewel lange onderbeenharen?), koemotiefje

Om het nog even een tikkeltje moeilijker te maken Haha! niet alle Tinkers zijn stevig en hebben grote sokken. Voorbeeldje: mijn Flettekind, goedgekeurd bij het Nederlandse Tinkerstamboek met een 1e premie

Afbeelding

Met iets meer sok maar ook van het rijtype is Flet d'r mams, ook goedgekeurd bij het NTS met een 2e premie:
Afbeelding

Hopelijk raak je nu niet weer de draad kwijt Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Maxx

Berichten: 632
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Langerak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-03 17:18

flettie schreef:
Om het nog even een tikkeltje moeilijker te maken Haha! niet alle Tinkers zijn stevig en hebben grote sokken. Voorbeeldje: mijn Flettekind, goedgekeurd bij het Nederlandse Tinkerstamboek met een 1e premie

Met iets meer sok maar ook van het rijtype is Flet d'r mams, ook goedgekeurd bij het NTS met een 2e premie:

Hopelijk raak je nu niet weer de draad kwijt Haha!

Hmm, bij mama-paard zou ik het iets eerder zeggen, maar gelukkig is er nog die koe-aftekening. Het wordt inderdaad wel lastig zo. Scheve mond

Ander vraagje ... hebben jullie een voorkeur voor een bepaald ras? En heeft dit dan met uiterlijk of karakter te maken?

Een gegeven paard moet je niet in de bek schijten.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 17:25

Ha, maar om je het nog moeilijker te maken zijn er ook Tinkers zonder koeienprint zoals de zwarte Tinker met witte sokken van Thirza op bokt.

Maar wat betreft Fleur en mijn Welsh K zit je op het goede spoor. Fleur is NRPS, Arabierenbloed dus en een Welsh K is Welsh gemengd met Arabier. Ik heb even in Batje's profiel gekeken en Rissaz en Fleur hebben wel wat van elkaar weg inderdaad maar Rissaz is ook 3/4 Arabier.

En Giant is hier de kleinste, om een minderwaardigheidscomplex te voorkomen heb ik hem dus maar een "grote" naam gegeven Knipoog

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 17:27

Ook andere rassen hebben een koemotiefje Haha! Zo is er bijvoorbeeld de American Paint Horse (voor foto's zie mijn profiel Nerd). Ook die hebben een koemotiefje (bont noemen de paardenmensen zoiets *LOL*). Paints kun je weer herkennen aan het ontbreken van sokken, erg breed en gespierd, klein hoofdje. Paints hebben vaak maanogen (blauwe ogen), zien ze prima mee. Maar ook Tinkers hebben soms maanogen. Het is dus moeilijk om de rassen (merken Haha!) uit elkaar te houden, je moet het leren.
Wij hebben op stal zo'n 15 bruinen en voskleurige Quarter Horses (zelfde als Paint Horses, alleen dan effen gekleurd, en donkere ogen). Mijn ma kan ze niet uit elkaar houden, en ik wel. Maargoed, das gewoon een kwestie van een oog voor detail Pling

Aangezien ik het nu constant over Paints en Quarters heb, is mijn voorkeur wel duidelijk. Het zijn vaak hele 'coole' (het-maakt-me-geen-ruk-uit-allemaal-) paarden, waar redelijk wat pit inzit. Maar het pitgehalte ligt ook weer aan de manier waarop het paard gefokt is. Sja, let's not go there. Zo wordt het wel erg moeilijk voor een leek Tong uitsteken

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 17:32

En mijn paard ken je ook Lachen
Een KWPN paard. Koninklijk Warmbloed Paard Nederland
Je hebt ze in allerlei verschillende kleuren en maten.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 18:01

Maxx schreef:
Nou, da's al wat. Zal volgende keer eens met batje gaan paardenspotten. Ik vind die Tinkers wel erg stoer om te zien. Had in het ITP-forum ook foto's gezien van iemand die een Shire had. Klopt het een beetje als ik zeg dat dat nog grotere uitvoeringen zijn van Tinkers?

hij snpat hem shires zijn groter en zonder koemotief maar het zijn wle een van de voorvaders van de tinker

we gaan er nog een aan je rijtje toevoegen, volgens mijd e makkelijkste van allemaal
de fjord, in jip en janneke taal is de fjord meestal gelig met een zwart witte hannekam waarvan de zwarte straap doorloopt over de rug (deze straap heb je in verschillende kleuren net alsdat je verschillende kleuren geel kan hebben) soms heeft hij ook zebra beentjes dus met strepen.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Maxx

Berichten: 632
Geregistreerd: 14-11-02
Woonplaats: Langerak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-03 18:23

Percy"]
Maar wat betreft Fleur en mijn Welsh K zit je op het goede spoor. Fleur is NRPS, Arabierenbloed dus en een Welsh K is Welsh gemengd met Arabier. Ik heb even in Batje's profiel gekeken en Rissaz en Fleur hebben wel wat van elkaar weg inderdaad maar Rissaz is ook 3/4 Arabier.
[/quote]
HA! 10 punten voor mij Tong uitsteken

XoNo, je maakt het inderdaad wel moeilijker, maar bij Flettekind (heet het paardje zo, Flettie?) zie ik nog wel een beetje meer behang (jaja, ik begin het al te snappen) en bij jou paarden niet. Ik vind de maanogen persoonlijk niet zo mooi, maar misschien is dat in het echt anders hoor.

[quote="Poohbeer"]
En mijn paard ken je ook Lachen
Een KWPN paard. Koninklijk Warmbloed Paard Nederland
Je hebt ze in allerlei verschillende kleuren en maten.
[/quote]
Ja ... en dat snap ik nou nog steeds niet he! Dat KWPN en NRPS. batje heeft me het al meerdere keren proberen uit te leggen, maar of ik snap het gewoon niet, of ik vergeet het steeds weer.

Zoals ik als niet-paardenkenner er tegenaan kijk zijn KWPN en NRPS een soort van paardenverenigingen, net zoals de KNVB een voetbalvereniging is. Maar zoals ik jullie er over hoor spreken, lijkt het alsof KWPN en NRPS rassen zijn. Maar een ras waaraan je alleen mag meedoen als je bent goedgekeurd? En betekent dit dat een paard van een ander ras wel of niet mag meedoen als KWPN of NRPS? ... okee, ik hou op, want hoe meer ik er over nadenk, hoe minder ik het snap. Kan iemand dit uitleggen? En niet vergeten he, Jip-en-Janneke-taal, anders snap ik het niet!

[quote="Marjolein schreef:
we gaan er nog een aan je rijtje toevoegen, volgens mijd e makkelijkste van allemaal
de fjord, in jip en janneke taal is de fjord meestal gelig met een zwart witte hannekam waarvan de zwarte straap doorloopt over de rug (deze straap heb je in verschillende kleuren net alsdat je verschillende kleuren geel kan hebben) soms heeft hij ook zebra beentjes dus met strepen.

Oh ... die ken ik, die ken ik! Haha!

Een gegeven paard moet je niet in de bek schijten.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 18:35

Maxx schreef:
Ander vraagje ... hebben jullie een voorkeur voor een bepaald ras? En heeft dit dan met uiterlijk of karakter te maken?


Ik denk dat bijna iedereen wel een bepaalde voorkeur heeft. Ik vooral voor het sportpaardentype (KWPN), dat heeft met name te maken om het temprament, het paard de gebruiksmogelijkheden heeft die ik wil.
Tja ook speelt het uiterlijk een rol het paard moet goed gebouwd zijn, 3 goede basisgangen hebben en ga zo maar door. Verder vind ik karakter ook belangrijk.
Maar vind persoonlijk dat je een karakter niet op ras moet uitzoeken. De ene KWPNer is namelijk een bijterig paard dat niets voor je wil doen, maar de ander is een werkwillig en lief paard!
Zulke verschillen heb je met elk ras, de ene Tinker is de andere niet, de ene KWPNer is de ander niet, de ene welsh is de ander niet etc etc.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 18:46

Ntuurlijk heb je individuele verschillen binnen een ras. Maar over het algemeen kun je het character van een paard wel voorspellen aan hand van het ras...

En waarom wij nou voor een ras kiezen en niet voor het ander? Omdat ieder van ons ooit eens in aanraking is gekomen met zo'n buitengewoon individy binnen zo'n ras, en daar ieder keer weer naar op zoek gaan.
Sommige rassen zijn ook geschikter voor een bepaalde tak van sport dan de ander. Tot op een bepaald niveau kunnen ze allemaal leuk mee draaien, maar de top in de dressuur ga je niet met een Shire halen.

Je suis Charlie.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 18:53

Maxx schreef:
...ik neem aan dat rarebier een taalgrapje is en geen echte subsoort ofzo ... toch?


Nou... als je een Arabier kruist met een draver, dan krijg je een zogenaamde Dravebier. Kijk voor foto's in mijn profiel. Haha!

Nee, dat is idd een taalgrapje. Maar de Arabier en de draver zijn wel paardenrassen. Het KWPN en het NRPS kun je idd zien als verenigingen. De paarden die daarin zijn opgenomen, moeten qua bloedvoering (oh jee hoe leg ik dat uit?) aan bepaalde eisen voldoen, maar het zijn idd geen zuivere rassen, zoals je zelf al vermoedde. Dat is de Shetlander bijvoorbeeld wel, de Arabier ook en de New Forest ook. Maar kruis je zoiets met een Arabier, dan kan het productje worden ingeschreven bij het NRPS omdat het dan iig voor 50% Arabisch bloed voert.

Tot zover een lesje NRPS. Tip: haal eens een goed paardenrassenboek bij de bieb. En rassen herkennen is ook een kwestie van ervaring. Ik heb (na 20 jaar tussen de paarden) soms ook nog moeite om een Appaloosa van een Quarter te onderscheiden, vooral als het een Appie zonder stippen is. Haha!

Overigens denk ik dat de meeste mensen hun paard uitzoeken op een combinatie van uiterlijk, karakter en gebruiksdoel. Zo vind ik zelf Friezen erg mooi, maar omdat ik graag endurance wil rijden zou ik zelf nooit een Fries kopen maar eerder een Arabier of een paardje met Arabisch of Engels volbloed. Die staan bekend om hun hardheid en uithoudingsvermogen. Hoewel het bijvoorbeeld wel weer mooi is om dressuur te rijden met een Fries, maar daar liggen mijn ambities niet.
Laatst bijgewerkt door Karin op 07-01-03 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 18:53

Cassidy schreef:
Ntuurlijk heb je individuele verschillen binnen een ras. Maar over het algemeen kun je het character van een paard wel voorspellen aan hand van het ras...



Ik bedoelde dus ook dat sommige mensen horen dat een Tinker bv. heel erg rustig is. Ok, zal over het algemeen ook zo zijn (zijn tenslotte koudbloeden) Maar vooral beginners gaan zo'n Tinker kopen, en dat gaat heel vaak fout.. Want waarschijnlijk zijn die paarden toch niet zo rustig, of eerder gezegd: Eigenwijs. En dan denk ik dat die mensen wat langer hadden moeten denken over de aanschaf van een Tinker. (Maar ook dit zegt weer een klein beetje wat over het ras algemeen: Willen= doen, maar dit geldt lang ook niet voor alle.. en zo kun je uren doorgaan)


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 18:56

Eigenwijs is ook een charactereigenschap. En paarden zijn, net als mensen, een combinatie van ervaringen die het dier heeft meegemaakt. En de ene Tinker maakt het verder niets uit, de andere raakt compleet de weg kwijt (helemaal met Import uit Ierland) Maar goed, ik generaliseer weer, en dat moet je nooit doen....

Je suis Charlie.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 18:58

Maxx schreef:
XoNo, je maakt het inderdaad wel moeilijker, maar bij Flettekind (heet het paardje zo, Flettie?) zie ik nog wel een beetje meer behang (jaja, ik begin het al te snappen) en bij jou paarden niet. Ik vind de maanogen persoonlijk niet zo mooi, maar misschien is dat in het echt anders hoor.

Paints (en quarters Haha! ) zijn ook een stuk gespierder dan de meeste paarden, dat kan je meestal vooral aan hun lekker dikke kont zien. Tong uitsteken
En ze zijn over het algemeen niet zo groot als de meeste dressuurpaarden, mijn quarter is bv kwa maat meer een pony dan paard Haha! Snap je het nog?
Kijk maar naar het verschil tussen deze quarter;
Afbeelding
en deze (FriesxLippizaner):
Afbeelding
De laatste is een stuk groter en best stevig, maar niet zo gespierd als de quarter.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 19:11

Ik zie alleen een kruisje bij de laatste foto. En Leo's Diplomat is ook een bulletje bij de Quarters hoor.

Ook bij de Quarters heb je paarden die voor bepaalde disciplines zijn gefokt. En op een gegeven moment, helemaal bij de paarden die voor de American Quarter Horse Races worden gebruikt, zie je het verschil niet meer tussen een Quarter en een Engels volbloed.

Ik zal even kijken of ik een foto kan vinden...

gevonden (dit zijn Quarters) :

Afbeelding

Afbeelding

Je suis Charlie.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Balou_k, Eve_16, Fling, Lui_, TamaraFloor en 80 bezoekers