Binnenhand sterk,buitenhand losgooien.iemand tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Binnenhand sterk,buitenhand losgooien.iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 18:14

Mijn paard heeft iets nieuws ontdekt.
Hij pakt sinds ong. 2 weken vrij sterk mn binnenteugel aan en gooit mn buitenteugel vrijwel los. Zodat ik dus eigenlijk niets kan beginnen met die buitenteugel, geen controle, niet kunnen begrenzen niets..

Waar ik zelf mee bezig ben is om met mn binnenhand zowieso niet sterker te worden maar eerder een beetje vrijgeven zodat hij er geen steun op kan pakken. Mijn buitenhand hou ik laag en ik probeer met mn binnenbeen naar die buitenteugel toe te rijden.

Er zit nog niet echt veel verbetering in dus wat kan ik doen??
Mijn instructeur blijft er bij om met mn binnenbeen naar die buitenteugel toe te rijden, denk aan wijken, voltes openen, schoudervoor e.d.

Iemand nog andere tips??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 19:25

Wat je instructeur zegt klopt.
Maar is je paard ook voldoende op het been?
is dat niet zo kun je natuurlijk rijden van binnenbeen naar buitenteugel tot je een ons weegt, maar dan helpt het uiteraard niet.
Dus zorg eerst dat je paard erg goed op je been hulpen reageerd.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 19:26

Probeer zijn schouder wat naar binnen te zetten met vnl. je buitenteugel.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 21:04

zoals je instr. zegt is het goed..
Ga maar eens in de stap op de volte rijden, hou je buitenteugel eraan en drijf hem met je binnenbeen de stelling in, als het goed is voel je hem dan als het ware een beetje overstappen.. weet niet precies hoe je dat noemt maar het voelt iig anders als normaal, beter.
Als je dat heel ontspannen en netjes krijgt doe je het in de draf..

Ook als eens aan wolfskiezen e.d. gedacht? mijn pony had nl. precies het zelfde en die had dus een wolfskies...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 21:34

Wat mij altijd goed helpt is om de volte te sluiten met stelling naar buiten. Pas als dat lekker gaat de volte openen, opzij zetten voor het been en dan wel stelling naar binnen. En dan de andere hand op en precies hetzelfde.
Als ik deze manier gebruik laat een paard vrij snel los en is dan goed los door het lichaam en krijg je makkelijk gelijke druk op de teugels.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 02:07

Ga eens kijken op de site van Antoine De Bodt, hij heeft een site over hoefkatrol maar legt ook uit hoe je een verkeerde aanleuning oplossen.
Maar wat je intrukteur heeft verteld klopt. De kant die hij vasthoud moet je niet vragen en met de andere hand rustig vragen. En op de rijden met een contrastelling.
sucses ermee
Shasta

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 16:03

Paardje dwingen de buitenteugel aan te pakken door de binnenteugel na te geven en het paard in contrastelling te rijden. Wijken voor de kuit is inderdaad een hele goeie oefening. Je moet dus trachten niet de binnenkant los te maken, maar hem leren de buitekant opnieuw aan te pakken. Omdat het probleem plots is gekomen zou een controle van de tanden misschien inderdaad geen overbodige luxe zijn.
Succes !

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 21:28

Het probleem is idd vrij plots gekomen.
Hij begint het de laatste dagen iets lekkerder op te pakken en ben idd ook veel bezig met contrabuiging.
Op zich is ie goed voor mn been dus het zit m denk ik niet helemaal daar in.
Thanx, we trainen lekker verder en hopen dat het effect heeft.

Hij is 3 maanden terug nog bij de tandarts geweest, jaarlijkse controle, toen heeft ie nix geen appartigheid gevonden. Ik kijk het nog ff aan, als het probleem zich blijft voordoen laat ik hem nog een x nakijken.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 11:35

Naast bovenstaande: Hij zal waarschijnlijk ook op de andere hand ook makkelijker buigen, nijgen tot overbuigen, ga hem daar proberen iets meer recht te stellen.

boemel

Berichten: 8404
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 11:38

Mijn paard had daar ook wel wat last van. Ik rijd juist met een vrij hoge hand en houdt heel duidelijk mijn buitenhand er tegen aan en de binnenhand zo onspannen mogelijk. Omdat ze toch neiging heeft meer op de binnenhand te komen, maakte ik aan de binnenkant geregeld een halve ophouding. Verder helpt het om veel slangevoltes te rijden, zodat de kant van de stelling steeds veranderd. Wel opletten dat ze zoveel mogelijk buiging om het binnenbeen houdt.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 12:18

En vooral niet te veel 'prutsen' met je binnenhand (een bijna niet te voorkomen afwijking - maar dan praat ik vooral namens mezelf). Binnenhand ontspannen van de hals (niet naar je heup, maar opzij, zodat je de juiste stelling vraagt), buitenteugel tegen de hals. Als je paard er doorheenloopt, corrigeren met je zit en kuit (en zweep).

Garfield
Berichten: 532
Geregistreerd: 27-11-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 12:32

Als hij jouw binnenteugel vastpakt betekent dat inderdaad dat hij zijn lichaam tegen jouw binnenhand en binnenbeen aangooid. Je kan proberen met jouw binnenbeen naar jouw buitenhand toe te rijden, maar zoals jij al aangeeft helpt dit niet echt. Wat jouw paard doet is eigenlijk de buiging aan de binnenkant i.p.v. aan de buitenkant. Dat betekent dat hij aan de binnenkant bol wordt en aan de buitenkant hol, terwijl het juist andersom moet zijn.

Wat je dus moet proberen is jouw binnenhand naar binnen zetten en proberen daar lengtebuiging te krijgen. Houdt je buitenhand eraan en vraag stelling met jouw binnenhand. Hij zal zich daar vastzetten, wat je dan moet doen is meteen weer rechtstellen, blijf niet vasthouden dat werkt nl. alleen maar averechts (je stelt hem recht met jouw buitenhand, benen en zorg dat je ook contact met jouw binnenhand houdt, anders ga je zagen), daarna stelling vragen, rechtsstellen, stelling vragen, etc. Dit moet je heel snel doen, maar zorg ervoor dat je niet terug gaat werken in jouw hand, altijd alleen maar zijwaarts inwerken. Wordt niet kwaad en strak, als jij snel bent en correct, dan werkt dit. Hij moet zich nl. loslaten in de kaak en zich gaan buigen. Als jij lief bent met jouw handen dan merk je naar een aantal keren ingebogen te hebben dat het beter wordt. Als hij zich niet los gaat laten in de kaak, dan blijft hij blokkeren in zijn lichaam, van achter naar voren.

Ik hoop dat jij hier wat aan hebt, mocht je nog vragen hebben dan moet je maar even een mailtje sturen, ga dit niet uitvoeren als je het niet begrijpt. Verkeerd uitvoeren kan ook averechts werken!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-02 14:24

Ik heb dit ook wel gehad. Maar ik trok(met m'n binnenhand) terug en daarna vloog ik de andere kant op. Erg fout dus. Voor m'n gevoel moest ik m'n binnenhand helemaal los laten en hem op m'n been en buitenteugel rijden. Dan lukte het wel.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-02 19:05

probleem komt me bekend voor. Wij moeten onze pony's dan altijd op een (kleine) volte zeten en contrastelling vragen en op het moment dat je paard nageeft, mag je hem weer rechtstellen op de volte en als hij weer sterk wordt, weer naar buiten laten kijken, enz. Helpt echt heel goed! Vooral niet te veel stelling naar binnen vragen. Veel suc6 Knipoog

Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 11:32

Je moet er vooral opletten dat je zelf dan ook niet aan dekant waar ie op hangt jezelf sterk gaat maken. Houd die hand juist ontspannen en geef af en toe snelle ophoudingkjes. Zorg die ie niet eens de kans krijgt om op de ene kant te gaan hangen, hou hem lekker bezig. Maar hou zelf die kant niet vast, paard is toch veel sterker en hou harder jij trekt hoe sterker ie wordt

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 21:54

precies! ik ben het helemaal met je eens geriette!
Of probeer hem eens de volte rond te sturen alleen op je buitenbeen en je buitenhand. Je moet de teugel dan echt tegen zijn hals aandrukken, maar je hand mag niet over zijn hals! (best moeilijk Scheve mond )
Als jij hem niks geeft om vast te pakken, zal hij het ook niet doen, dus niet terugtrekken ! suc6

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-03 18:17

Dit is nog al een oud onderwerp, 23-11.
Ik ben er lekker mee aan het trainen geweest, samen met mn instructrice, idd veel meer recht gereden en contra buiging. Hij is dus al weer een hele tijd goed bezig gelukkig!
Soms nog een dagje dat we wat terug vallen in dat vele stelling naar binnen rijden. Maar dan moet ik ff weer mezelf wakker maken. Want het is/was zijn schuld niet dat ie de juiste aanleuning niet pakte, Ik reed het verkeerd. Wat trouwens bij veel mensen de oorzaak is als er een rijtechnisch probleem is.
Ook fijn, een moeder die in de kou bij de bakrand wil staan om me af een toe er ff op te wijzen. Dat helpt wel om voor jezelf streng te blijven.

Bedankt voor de reacties iig!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 10:57

Ik zou eerst het paard goed rechtrichten op de binnenhoefslag. Kun je je paard wel recht naar de hand toe rijden met gelijke druk op beide teugels waarbij je paard recht in zijn lichaam blijft?
Als je dat kunt zonder steun van het schot, dan kun je eens een grote volte insturen zonder daarbij stelling te nemen. Als je paard daarbij netjes in balans blijft kun je heel voorzichting stelling gaan vragen en je paard weer recht maken. Vraag ook een contrastelling waarbij je paard niet naar binnen mag vallen.
Steeds een klein beetje stelling vragen en weer recht maken zodat hij mooi los van je hand blijft op beide kanten.