Paard drachtig......wanneer stoppen met rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Paard drachtig......wanneer stoppen met rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-03 18:05

Hey iedereen,
Ik rij op een fries die krijgt als het goed is 28 maart een veulen.
Tot wanneer kan ik dan nog rijden?
Doei,
Jo.

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:42

Dat hangt helemaal van het paard af, en de hoeveelheid werk die je vraagt. We rijden Raimaer nog steeds (geen galop meer onder de man, wel aan de longe) en die moet ook rond die tijd veulenen. Je moet gewoon kijken wat ze aangeeft, maar op zich is zo lang mogelijk rustig doorwerken alleen maar goed, mits ze voor die tijd ook altijd gewerkt heeft.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:38

Zolang mogeljk door rijden!! en als dat niet meer kan longeren. En een paar dagen na het Veulenen gewoon weer beginnen, uiteraard aangepast....

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:41

En uiteraard niet vollop springen en doen, gewoon rustig aan en goed opletten of het niet te moeilijk en moeizaam word!!

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 20:53

Ja, maar dus wel kijken of het paard het aankan.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 20:59

Ik rijd ook eigenlijk altijd door tot een week of 3 voor de bevalling.Op dit moment is Flair bijna 8 maanden drachtig en door het slechte weer en de vorst ben ik al zo'n beetje 4 weken niet aan het rijden.Voordat alle vorst en water uit de grond is zijn we (als ik de weerberichten zo bekijk)zeker niet voor eind januari weer aan het werk.Ze loopt dan naar de 9 maanden.Ik denk dat ik haar vanaf nu gewoon maar laat staan of af en toe wat ga longeren,want in de tusentijd is haar conditie wel al redelijk gedaald.

Kendra

Berichten: 8713
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 22:15

Unity schreef:
Zolang mogeljk door rijden!! en als dat niet meer kan longeren. En een paar dagen na het Veulenen gewoon weer beginnen, uiteraard aangepast....


Ik rijd dus meestal vrij lang door - buitenritjes, stap draf, lekker rustig aan, maar met longeren stop ik toch liever wat eerder. Een paar jaar geleden ging mijn hoogdrachtige merrie van de sokken tijdens het longeren. De kans op onbalans is op de volte namelijk groter - zoals ik dus heb gemerkt.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 00:08

Rijdt altijd zo lang mogelijk door, wel goed in de gaten houden hoe je paard het aanpakt. Goed luisteren naar je paard dus. Heb wel eens een klein buitenritje gemaakt drie dagen voor het veulen kwam ( alleen stappen hoor) Na het veulenen krijgt ze twee weken rust en dan pak ik het geleidelijk weer op( eerst een minuut of tien) Ga gewoon bij mezelf na. Als je zwanger bent heb je nog geen bevalling achter de rug en voel je zelf wel aan hoe het gaat. Na de bevalling even rustig aan omdat lichamelijk alles nog niet helemaal geheeld is. En rustig opbouwen. Haal altijd al wel vrij snel het veulen zo af en toe even weg bij de moeder. Maximaal 5 minuten ofzo. Die leren zo ook dat je mensen ook kunt volgen en dat ze echt wel weer bij mammie terug komen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 11:49

Ik probeer ook zo lang mogelijk door te rijden. Als ze aangeeft dit niet meer te kunnen, ga ik wandelen. Als je merrie in goede conditie verkeert, zal de bevalling haar ook makkelijker af gaan. Ze zal daarna ook sneller herstellen.

hanneke

Berichten: 59
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 17:50

dit is toevalig. ik ben net alles aan het leren over vruchtbaarheid, dracht en de geboorte. in mijn boek staat een soort algmene richtlijn voor beweging tijdens de dracht. ik zal even overtypen wat er staat:

Veel beweging schaadt niet. Springen kan tot 5 maanden van de dracht. Lichte dressuur of recretief kan tot het einde van de dracht. Weidegang kan praktisch altijd.

hoop dat je er iets mee kan. Succes!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 17:58

Je paard zal duidelijk aangeven wanneer ze last krijgt en niet meer wil. Goed naar je paard kijken dus....

Je suis Charlie.


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:00

Liefst zo lang mogelijk, al dan niet aangepast. Het paard heeft een goede conditie nodig voor de bevalling maar ook uitgerust genoeg zijn. Geen zwaar werk dus maar een uurtje hobbelen met veel stap tussendoor is alleen maar goed, En net zoals cassidy zegt goed naar je paard kijken. luisteren en observeren


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Trendiction en 16 bezoekers