Dood veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-01 09:05

Een merrie van een kennis van ons heeft vannacht een dood veulentje gekregen.
Nu is mijn vraag.....ze hebben de merrie erbij weggehaalt (in een ander weiland gezet...weg van het dode veulen)....is dat wel goed om de merrie erbij weg te halen, moet ze zelf niet eerst accepteren dat het veulen dood is????? Verward Verward


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 09:10

WEl ontzettend sneu zeg, het zal je veulen maar wezen (ik wil zelf ooit een veulen fokken maar als ik zoiets lees doe ik het net zo lief niet). maar ik denk dat de merrie nu wel weet dat het veulen dood is. Misschien kan ze een moederloos veulen helpen? Er schijnt een speciale helplijn te zijn voor zoiets.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 09:14

Is Orri al voorzien?

Moosie

Berichten: 341
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 09:26

Ik had een advertentie gelezen van dit meisje.
Ze had de hulplijn al gebeld maar er waren geen veulens beschikbaar?
Orri heeft haar het telefoonnummer doorgespeeld van de eigenaar van het veulen.

Erg hoor allemaal, daar moet je toch niet aan denken.
Hoe je in zo'n situatie moet handelen weet ik echt niet. Er valt voor beide mogelijkheden iets te zeggen. Moeilijk hoor.



Even off topic, veulencentrale, wie weet daar meer van?
Want als wij hier nu lucht hebben van 1 veulen en 1 moeder? Waarom hebben ze er daar dan geen in het bestand? Zal wel een logische verklaring voor zijn, maar toch vroeg ik het me gelijk af?


_________________
"Een beetje Consideratie, een beetje om Anderen denken, dat maakt een groot verschil. Dat zeggen ze tenminste." -Eeyore
Met dank aan Katrien en Eeyore offcourse

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Moosie op 2001-07-04 09:28 ]</font>


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 09:30

he wat sneu nou...........echt......

soms is het beter om te zwijgen

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 10:35

Sneu voor de merrie. Ik geloof dat ze wel begrijpen dat het veulen dood is en je kan het toch moeilijk een paar dagen in het weiland of in de stal laten liggen. Dan gaat het ongeloofelijjk stinken.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 11:18

Ik vind het niet goed dat ze dat gedaan hebben Verdrietig .
Bij een mens halen ze het ooknie gelijk wel toch Verward .

Bij ons fokken ze tuigpaarden en dus komt het regelmatig voor dat er een dood veulen wordt geboren. Ze laten deze dan nog even liggen zodat de merrie afscheid kan nemen van het veulen. Todat ze het dode veulen niet meer zit liggen of wegduwt. Vaak is de merrie erna veeel rustiger in de omgang.

Ze hebben een keer het veulen snel weggehaald omdat het in de pension stalling was en nogal vies was (veulen had zich opgehangen aan de voerbak) de merrie heeft toen 4 dagen staan schreeuwen. Echt heel sneu.

Oja nog een tip voor de merrie pak de training weer snel op dan wordt ze bezig gehouden en zullen ze het sneller vergeten zijn (afleiding). Als zij tenminste bereden wordt Party!! .

maare misschien een idee voor het veulen bij Orrie??

succes Lovers

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-07-01 12:16

Ik weet dus niet hoe snel ze het veulen erbij weg hebben gehaalt maar ze loopt echt als een bezetene te gillen hoorde ik net....vind het zo sneu.

Was een heel mooie gestippeld appaloosa merrie veulen.....(pippie langkous paardje)

Het was hun eerste eigen fok , en voor de merrie ook het eerst veulen....brrrr, vind het echt heel erg, tis niet eens mijn eigen paard maar toch iedere keer als we daar langs kwamen dan zeiden we al tegen elkaar.....sssssss nog geen veulen (ze was ookal 3 weken overtijd)
En iedere dag hoopten we dat als we langs kwamen dat er dan een gestippeld veulen bij zou lopen...*snik snik*

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 12:26

Als t veulen doodgeboren is, of dood gaat, en op stal staat (als voorbeeld) gewoon de merrie erbij laten staan. Zodra ze de dood van het veulen heeft geaccepteerd dekt ze het toe met stro, en dan kan het weggehaald worden. Hoe dat gaat in de wei weet ik niet, want bij de fokstal waar ik stond, werden de veulens in de stal geboren, en de eerste 48 uur op stal gehouden, tot ze wisten dat het veulen sterk genoeg was. Zijn er trouwens merries die een soort van 'aanleg' hebben voor dode veulens? Een merrie die vorig jaar een dood veulen heeft gekregen, had er dit jaar weer een. Zit dat in de genen ofzo Verward

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Nienepien

Berichten: 70
Geregistreerd: 06-03-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 16:02

Mijn verzorgpaard heeft enkele jaren geleden ook een dood veulen gehad, zelfs 2, ze had namelijk onverw8 een tweeling! Ze was helemaal van slag! zo'n paard heeeft zoiets echt wel door, ze zijn niet dom. ze hebben haar nl. nog effe bij het veulens gelaten, en je merkte aan haar reactie dat ze doorhad dat het echt foute boel was. Daarna hebben ze het veulens bij de merrie weggehaald! ze was echt nog een paar weken goed van slag.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 16:20

Slotje topic is 3 jaar oud.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers