oei de hoefsmit

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

oei de hoefsmit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-03 21:23

Morgen zal de hoefsmit komen!
Komt ie ook das de vraag,want ik geloof er eigenlijk niet zo in.

Mijn ene pony moet echt heel erg nodig naar de hoefsmit.
Het punt is dat ie dat nog nooit heeft meegemaakt en ook nog niet echt voetjes kan geven(dat snapt ie niet)

Ik ga me er ook niet op voorbereiden,want dan ga ik zenuwachtige dingen doen.Das nie goed.

Tuurlijk hebben jullie dat ook een eerste keer gemoeten.
Hoe was het afgelopen?
De eerste keer voor je paard/pony en de eerste keer voor jou?


Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 21:27

en jij hebt paarden naar de z gereden? en je weet niet eens wat je bij de hoefsmid moet doen? Eerst voetjes leren geven en dan pas naar de hoefsmid gaan!!


holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-03 22:03

zeg zeg zo bedoel ik het helemaal niet!
kijk ik heb een paardje recht uit de kudde die dus helemaal niks kent of heeft meegemaakt!
die moet dringend naar de hoefsmit want het is niet om aan te zien.
Natuurlijk ben ik druk bezig met voetjes leren geven,maar dat snapt ie nog niet zo goed om nu al geweldig mee te werken bij een hoefsmit.
Daarnaast hebben wij al een paar afspraken gemaakt met de hoefsmit maar komen ho maar.
Dus kompleet niks mis mee.

Ik was gewoon effe nieuwsgierig naar de mensjes hier hoe zij hun eerste keer ervaart hadden.
Voor mij is het natuurlijk de zoveelste keer al,maar voor mijn paardje niet.
Ik verwacht er niet veel van hoor,maar het is toch best wel leuk om je gedachten met elkaar te delen,nietwaar.

Ik vind het ook helemaal niet erg dat je me verkeerd begreep,dat mag hoor.
Misschien heb ik het ook wel onduidelijk op geschreven.
Ik hoop dat je me nu iets beter begrijpt dan.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-03 22:10

Misschien wordt mijn vraag beter begrepen als ik zelf over de eerste keer vertel!

Ik was geloof ik een jaar of dertien.
Ik reed op een hele pittige pony.
Ik kreeg de opdracht om het ponytje vast te houden terwijl de hoefsmit bezig ging.
Oh dat vond ik echt heel griezelig. Tong uitsteken
Ik wist niet wat ik moest doen en de hoefsmit was ook al niet zo'n aardige vent
Natuurlijk vloog die pony alle kanten op en ik werd ook steeds zenuwachtiger.
Uiteindelijk is het gelukt,maar ik had wel zoiets van voor mij echt nooit meer
Toch is het goed gekomen en heb ik er nu geen moeite meer mee,maar als ik er teveel over na ga denken dagen van te voren,kan ik me nog af en toe wel wat zenuwachtig voelen.

Ik ben dus nieuwsgierig naar jullie ervaringen van de eerste keer naar de hoefsmit!

prompter

Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 22:15

Sorry hoor, maar je vraag en de uitleg eromheen komt niet echt professioneel over. Iedere paardeneigenaar weet toch wat er moet gebeuren bij de hoefsmid, omdat dat gewoon elke 6-8 weken plaats vindt. En je leert een jong paard toch gelijk hoe hij zijn voeten moet geven? Je komt over als iemand die nog nooit een eigen paard heeft gehad, vandaar deze reacties. Leer een paard eerst hoe hij zijn voeten moet geven, en zorg dat de hoefsmid er veel eerder bij is, dan wachten tot het "hoog nodig" is.

Extremely rare and Beyond Compare

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 22:15

Mijn paard is de rust zelve bij de hoefsmid. Ze staat gewoon vast aan een halstertouw, en maakt helemaal geen problemen. Mijn veulen heeft vanaf dag 1 al geleerd hoefjes te geven. Toch was het de eerste keer bij de smid even knokken, maar juist bij een veulen kan de smid met zijn gewicht nog invloed hebben. Met een volwassen paard niet meer.

Als je je smid te vriend wilt houden, zou ik heel snel zorgen dat die pony leert zich te gedragen bij de smid. En dat je smid afspraken maakt en niet nakomt zou me te denken geven. Een pony die gaat flippen kan voor behoorlijke rugpijn zorgen, en misschien had je smid daar nou net geen zin in?

Je suis Charlie.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-03 22:44

Ik heb toch bijna geen zin meer om nog eens uit te moeten leggen zeg.Poeh wat zijn jullie hard.
Ben ik nu echt zo onduidelijk of lezen jullie mij verkeerd.

Ik neem mijn ene pony als voorbeeld en hup meteen commentaar.
Luister ik weet hoe ik dingen moet doen hoor,want ik ben geen debiel.
We hebben er twee die rechtstreeks uit een kudde komen en daar nog nooit van een hoefsmit hadden gehoord(we hebben ze dus pas gekocht)
De andere twee geven geen probleem.
Of te wel natuurlijk gaan ze bij ons gewoon naar de smit.
De laatste die ik heb bijgekocht heeft dat nog nooit meegemaakt,maar moet wel zeer dringend.
De jongste van het stel kent ook al meteen vanaf de geboorte(bij wijze van) wat voetjes geven is.
Dan daarbij maken wij afspraken met onze hoefsmit maar die is blijkbaar bang van regen want hij komt niet opdagen.
Nu hebben we voor morgen weer een afspraak en hopen dat hij nu wel komt,want het is bij eentje zo hard nodig.
Ik ben gewoon benieuwd hoe hij het zal doen.
Voor de andere drie ben ik niet bang want daar weten we het zo ongeveer voort wel.
Ik hoop dat jullie nu begrijpen dat ook een hoefsmit bij ons gewoon op tijd geroepen wordt en niet tot het allerlaatste moment gewacht wordt.
Mijn verhaal zegt dus dat ik een nieuwe pony heb gekocht die dat nog niet kent.
Voor iedereen komt er een eerste keer dat de hoefsmit komt.
Voor mij was de eerste keer 11 jaar geleden ongeveer en voor mijn nieuwe paardje wordt dit de eerste keer.
Dan mag ik toch zeker wel uit nieuwsgierigheid vragen hoe jullie ervaring was toen jullie of je paardje(s) voor de eerste keer de hoefsmit mee maakten.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 23:00

Punt 1: hoefsmid wordt met een d geschreven. Tong uitsteken

Punt 2: misschien vind je hoefsmid het prettiger om droog te staan en daar kan ik me wel iets bij voorstellen. Knipoog

Punt 3: mijn paard is na een jaar eindelijk niet meer bang voor de hoefsmid (heeft waarschijnlijk in z'n jongere jaren een paar slechte ervaringen gehad) en daar ben ik erg blij mee. Het is voor een groot deel te danken aan het geduld wat m'n smid had voor deze enorme angst. Ik ben dan ook erg zuinig op m'n smid Haha! .

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-03 00:13

sorry kan er ook niet veel aan doen dat soms iets verkeerd gespeld staat,want ik heb een klein beetje dislectie.(schaam ik mezelf absoluut niet voor)

Daarnaast hoop ik ook dat mijn pony het niet als iets vreselijks ervaard(t?)
Ik kan helaas niet langer wachten tot hij echt goed voetjes kan geven,want daarvoor zijn zijn hoeven te slecht.
Nogmaals ik heb hem dus met zulke slechte hoeven gekocht.
Ze zijn niet gewoon lang,plat of wat dan ook,maar echt krom en schots en scheef met hier en daar een beginnend scheurtje.

Ik neem eigenlijk een beetje aan dat mijn vraag naar hoe was jullie eerste aanraking met de hoefsmiD nog steeds niet gesnapt word.
Dat vind ik heel jammer,want zo'n herrinnering uit het verleden kan voor sommige een leuke herinnering zijn.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 12:29

Ik snap je best hoor, ik vind je verhaal duidelijk zat !

Toen de hoefsmid vorig voorjaar voor het eerst bij Guinness kwam had ik ook wel een beetje de zenuwen, maar Guinness kon gelukkig al heel goed voetjes geven, dus uiteindelijk verliep het allemaal vlekkeloos, alleen dat inbranden vond ze een beetje eng (was voor mij trouwens ook de eerste keer dat ik dat zag). Met Salvator was het een ander verhaal, die kwam ook zo uit de kudde en was nog nauwelijks door mensen aangeraakt, laat staan dat hij voetjes kon geven. Maar ook bij hem was het hoognodig, de hoefjes groeiden al bijna krom. Dus geen tijd om eerst fatsoenlijk voetjes te leren geven. Nou is Salvator maar een shetlandertje, dus daar kun je met kracht nog heel wat bereiken.
Gelukkig was mijn hoefsmid heel rustig en geduldig en bleef Salvator keurig staan, hij probeerde alleen af en toe zijn voetjes wat terug te trekken.

Ik zou wel zo snel mogelijk een hoefsmid laten komen hoor, als ik jou was. Een jong paardje die verkeerd op de benen staat door slechte hoeven kan erg schadelijk zijn voor de verdere beenontwikkeling. Dan de eerste keer maar even een gevecht, en dan na het bezoek van de smid zo snel mogelijk aan het oefenen gaan.

Succes en laat even weten hoe het gegaan is !!!

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 12:38

Mijn allereerste keer dat ik een hoefsmid aan het werk zag? Geen idee, ik heb het intussen al zo vaak gezien dat het voor mij niks bijzonders meer is.
Wat wel helpt bij een onervaren paard: vertel je smid over de telefoon al dat het de eerste keer wordt. Je smid kan er dan voldoende tijd voor uittrekken.

* To Belg, or not to Belg *

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:20

(ik heb ook dyslexie en schaam me er dus ook niet voor)

ik vind je verhaal ook een beetje vreemd verwoord maar ik snap het wel.

mijn paardje luisterde in het berig alleen naar feet (ze kwam dus ook uit engeland) nu luisterd ze dus wel gewoon naar voetje.

laatst was de hoefsmid er en ik moest nog ff snel wat halen en sya stond gewoon los toen ik terug kwam was hij maar vast begonnen en sya stond nog steeds los ze reageerde helemaal nergens op.

en ik zou net zoals linda zeggen dat het z'n eerste keer is zodat ie er veel tijd voor uitrekt.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-03 23:31

Hoe het af was gelopen?

Eigenlijk super goed.
De hoefsmid wist idd al dat hij nog jong was en het niet kende.
De oudste was eerst aan de beurt.Dat was in no time gepiept.
De jongste was ook in no time klaar.
Toen zou eigenlijk de derde moeten welke een beetje schrik heeft(ook uit die kudde maar voor hem was het de tweede keer) hij hoefde alleen voetjes te geven,maar hoefde nog niet naar de smid.
Nou toen kwam de laatste en voor hem was het echt de eerste keer.
Omdat ik weet dat hij wat in paniek kan raken had ik eigenlijk wel verwacht dat ie zo enorm gek zou gaan doen dat het gevaarlijk zou worden.
Uiteindelijk heeft hij het prima gedaan.
Hij vond het allemaal erg eng en liep daarom alle kanten op.De hoefsmid heeft hem over gepakt en is met hem gaan praten(ja echt waar).Ondertussen aaide hij hem en probeerde zijn voetje te pakken,om hem zo op zijn gemak te stellen.Nou na een minuut of tien flink paniek-peeuw,werd hij vrij rustig en ging de hoefsmit aan de gang.Ondanks dat hij niet erg lang stil bleef staan(omdat hij het nog wel eng vond) is het allemaal goed gekomen.Hij kreeg dus rustig de kans om kennis te maken met die enge man(de hoefsmid).Nu moet hij binnen een korte tijd weer omdat zijn hoeven echt opgeknapt moeten worden.De rest kan er weer effe tegenaan,maar die hebben dan ook normale hoeven.

Moet je je voorstellen dat ik deze hengst zo rechtstreeks uit een kudde heb gekocht.Het hengstje kende niks of niemand.Hij was dus echt schuw toen wij hem naar huis haalde.Je kon hem niet eens aanraken.En nu,nu is het onze grote vriend en vertrouwd ons helemaal.Je kan er echt alles mee.Op,onder,achter en naast.Overal mag je komen en alles mag je aanraken(ook zijn voeten) maar dat moeten gaan staan op drie voeten vind ie erg eng.Dat komt allemaal wel goed hoor,want ik heb de tijd.Daarom ben ik ook zo trots dat ie zo zijn best heeft gedaan voor de hoefsmid.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 07:07

Leuk dat het zo goed ging. Dit was in ieder geval een goede ervaring voor die beestjes Lachen .

Digitale tekeningen van je huisdier of paard: www.HHD-Foto.eu

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 11:48

niks mis mee met die paardjes van jou!
Het ging super.
Over 6 weken weer en dat ziet'ie er hoop ik weer goed uit.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 15:36

Tegenwoordig is Fayette vrij relaxt als de hoefsmid langs komt. Beetje aan zijn kont snuffelen enzo (heel af en toe er bijna in happen Tong uitsteken ). Toen ze voor het eerst naar de hoefsmid ging kon ze alleen maar voor echt goed voetje geven maar dan nog niet eens langer dan 10 sec. (veulen van 5 maand), achter had ik zelf nog niet geprobeerd (blijf graag heel Haha!). Dit heb ik ook eerlijk tegen de hoefsmid gezegd: veulen van 5 maand, kan alleen voor voetje geven maar niet lang, achter nog nooit geprobeerd. Vond Jacco geen enkel probleem. De eerste keer hebben we een paar rondjes door de stal heen gehuppeld (Fayette op 3 benen, ik haar vast houden en Jacco dat been maar vast houden Haha!) maar sindsdien doet ze het heel braaf. Is geen enkel geweld aan te pas gekomen de eerste keer was dat wel gebeurd dan had Jacco gelijk zijn biezen weer kunnen pakken maar tot nu toe komt hij nog steeds langs. Wel gemakkelijk een hoefsmid die je paardje al van jongsaf aan kent (idem met de VA bij mij Haha! )

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 17:39

Ik denk dat de angst voor de eerste keer hoefsmid voornamelijk tussen onze oren zit. Als ze na 10 Minuten tegenstribbelen merken dat ze er niet onderuit komen, dan geven ze snel op.

Je suis Charlie.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-03 23:06

Het verhaal van Flettie is ook mijn verhaal, alleen heb ik een hengstje ... zelfde methode toegepast, en de laatste voet werd al zelf aangegeven terwijl de eerste diverse rondjes in achteruit door de stal opleverde ....

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: N_B_N, roucha1 en 38 bezoekers