hoe straffen????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

hoe straffen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 00:32

hallo luitjes

ik heb al heel wat mensen zien rijden. en ook verschillende manieren gezien hoe mensen hun paard straffen tijdens het rijden!.
ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie doen. als je ze goed op hun lazer geeft als ze knetter vervelend zijn....
gewoon uit nieuwschierigheid. niet omdat ik zo'n probleempaard heb hoor! Lovers

groetjes joyce

XxreneexX

Berichten: 660
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 00:35

nou ik straf mijn paardje altijd met mijn stem want mijn verzorgpaard is echt panisch voor zwepen en bij bokai neem ik niet eens een zweep mee als ik koetsje ga spelen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 01:45

ligt eraan wat ze doet, varieert van een schreeuw, een knal met de zweep (op haar kont) of mijn benen erin

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 02:34

ligt aan de situatie. Kan een stemhulp zijn tot en met een beste loei met een zweep en alles wat ertussen zit. In geval van nood zelfs een ruk in de mond. Maar stel je er niet teveel van voor hoor, dat laatste gebeurt alleen als ik met Stiek aan het rijden ben en er komt een andere hengst voorbij wandelen. Dan moet ik hem er toch echt even op niet mis te verstane manier erop wijzen dat ik aan het rijden ben en hij naar mij te luisteren heeft om gevaarlijke situaties te voorkomen. Anders komt nl. dat macho hengstgedrag eruit en lijkt ie te vergeten dat ik op zijn rug zit. Daar wordt ie dan met een spoor en/of een zweep even aan herinnerd en dan is het weer het braafste paard van de hele wereld....

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 11:30

ik vind dat je niet moet straffen omdat je boos bent of geirriteerd raakt, maar enkel en alleen omdat het nuttig is, op dat moment. de manier waarop je straft ligt helemaal aan het paard en hoe hij reageert. hard aan het werk zetten kan bijvoorbeeld al een straf zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 11:39

Straffen?
Ik heb het liever over corrigeren. Als mijn paard een beetje traag op mijn been is dan kom ik iets feller in. Als hij het bit vasthoudt dan maak ik een fellere ophouding [vibrerend]
Als je op die kleine dingen let hoef je het niet uit de hand te laten lopen en is straffen helemaal niet nodig.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 13:02

steviger aan het werk zetten en evt een corrigerende tik achter mijn been.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 13:36

dat is verschillend....

ALs ik alleen in de bak ben geef ik Banjer een alternatief... dus of achteruit lopen, of disengage the hindquarters... of braaf doen wat ik vraag...

ALs dat niet gaat dan krijgt ze een tik met de zweep....

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 16:08

Ik schreeuw eigenlijk altijd als ze iets doet wat niet mag of niet reageerd Schijnheilig
En ik kan bleren hoor Tong uitsteken

Als ze niet reageerd op mijn been, krijgt ze gelijk een fikse tik. Ik vind dat een tikje namelijk niet voldoende is.
Alleen in de galop doe ik dat niet, want dan heb ik een death-wish.
Als ze in de galop niet voorwaarts genoeg is, of niet reageerd om een pasje sneller te gaan, gebruik ik mijn stem en drijf even flink bij.
Dat helpt wel, maar eigenlijk niet voldoende. Maar het is nu niet anders.
Ik solliciteer niet naar een lidmaatschap zand-ruiter. Haha!

Longeren is voor ons een uitkomst, ze reageert namelijk heel goed op mijn stem. Dus eigenlijk hoef ik niet vaak mijn zweep te gebruiken. Gelukkig.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:58

Als ze aan het klooien zijn dan verhef ik me stem en eventueel een tik. Ik geef ze nooit echt een schop. Ik heb namelijk wel eens gezien dat de ruiters hun paarden dan een rotschop geven, en als reactie daarop springt het paard voorwaarts want dat heeft ie immers geleerd, met het gevolg dat het paard een ruk in de mond krijgt omdat ie zo ''aan het klooien'' is.

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 21:42

Hallo,

Hallo als ik mijn paard straf dan moet hij voor straf om 5 uur thuis zijn.... Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 21:49

Haha! *LOL* en zonder eten naar bed *LOL*

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 22:35

Ja Haha!

Maar wat ik bedoel is dat je niet over straffen kunt spreken, althans zo noem ik het niet. Ik noem het corrigeren.

Groetjes Maaike