Op de wei of naar stal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HaffieKatja
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-01-03

Op de wei of naar stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-03 16:40

Hoi,
Ik ben nieuw hier; ben ook een grote paardenfan; heb een hele leuke haflinger en wil jullie graag het volgende dilemma voorleggen:
Mijn haflinger staat 24 uur per dag op de wei samen met wat andere paarden. Er staat een schuilstalletje op waar ze eventueel in kunnen als ze dat willen. Maar bij deze wei heb ik geen bak en geen verlichting, dus nu in de winterperiode kan ik s'avonds niks met hem ondernemen. Aangezien ik de hele dag werk, kan ik hem s'avonds alleen voeren en een beetje op de tast poetsen. Nu heb ik de mogelijkheid om ergens te gaan staan met een verlichte bak, zodat ik s'avonds nog kan rijden als het donker is. Hij komt hier op stal te staan en kan zo vaak naar buiten als ik dat wil, alleen de overige paarden daar gaan in de winter maar 2 uurtjes per dag naar buiten. Dit houdt dus in dat de rest van de dag mijn haflinger alleen staat.
Wat zouden jullie doen? Hem op de wei laten staan en een groot deel van het jaar niks met hem kunnen doen of hem op de stal zetten, waar hij overdag in de winter het grootste gedeelte alleen buiten zal staan.
Ik kan wel wat hulp gebruiken bij deze keuze....


denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 16:43

Beetje lastige keuze,maar om nou savonds niks te kunnen doen is ook niks!

Vind hij het erg om alleen te staan?
Sommige paarden maakt het niks uit,maar als ie gaat rennen en hinniken dan is het ook niks he.

Het is wel 10 keer beter als je ook savonds lekker kan rijden..of iig dat ie wat beweging kan krijgen.
Misschien kan je een shetje ofzo erbij nemen?Of is dat ook niks..

Tjah...als hij dus nergens problemen mee heeft zou ik m toch echt verplaatsen naar die nieuwe stal!


Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 17:00

Ik kan me voorstellen dat dat een moelijke keuze is. Ik zou het persoonlijk wel heel fijn vinden als ik inde winter ook door kan rijden. Tevens krijgt jou haffie daar natuurlijk ook de nodige beweging door overdag naar buiten te kunnen. Ik denk dat ik ook heel gauw naar die andere stal zou gaan. Misschien vind hij het wel niet erg om alleen buiten te staan. ( weet je uberhaput of hij dat erg vind?) Hopelijk kun je hier wat mee.

Zij die het opgeven weten nooit hoe dicht ze bij hun doel waren.

HaffieKatja
Berichten: 2
Geregistreerd: 05-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-03 17:36

Bedankt voor jullie reacties!
Voorheen heeft Katja ook wel alleen gestaan en zij gaat ook absoluut niet gek doen. Dus wat dat betreft kan het ook wel. Ik denk dat ik er uiteindelijk ook wel voor kies om naar die andere stalling te gaan, zodat ik wat meer met haar kan gaan doen in de winter. Het moeilijke vind ik om haar ergens weg te halen waar ik zeker weet dat zij het naar haar zin heeft....

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 22:54

Kijk een paard kan wel alleen staan,maar kan hij het ook als al de paarden voor zijn neus de wei uit worden gehaald en hij kan niet mee?

Dan is het nl misschien weer een heel ander verhaal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 08:46

Even met Denz meegaand, mijn paard kan prima alleen staan. Maar staat hij samen op de wei met anderen en die worden binnen gehaald, ware paniek.

Samen uit, samen thuis.

Blijft die van jouw buiten en komen er op de dag wat paarden bij en gaan na korte tijd weer naar binnen, is uit te proberen. Hier zal hij na een paar dagen aan wennen. Als de paarden niet aan het eind van de dag rond voedertijd binnen worden gehaald, kan het goed gaan. Maar rond de schemering willen ze meestal mee, omdat ze bang zijn hun eten te missen.

S'morgens na het voeren meteen naar buiten en aan het eind van de dag samen met de andere paarden naar binnen is denk ik de beste optie

Josephine

Berichten: 249
Geregistreerd: 10-10-02
Woonplaats: Brabantse Boerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 12:57

Kan je niets regelen? Mijn paard gaat ook maar zo'n 2 uur per dag naar buiten (omdat het niet anders kan/mag),maar als er iemand naar mij toe zou komen met de vraag of mijn paard de hele dag buiten mag met een ander paard, Nouuu GRAAG!

Ons paardje dankt de hemel dat haar baasjes zo str*nteigenwijs zijn!! Antoine de Bodt, bedankt!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 13:16

idd mischien zijn er wel mensen die hetzelfde hebben als jij een paard dat bijvoorbeeld niet alleen kan staan en dus lekker met jou haffie naar buiten kan. Als je niets kan zien savonds heb je ook weinig plezier van je paardje dus ik zou in pension gaan als ik jou was.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 bezoekers