Buitenrijden >> aan de teugel of lange teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Buitenrijden >> aan de teugel of lange teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-03 21:35

Als jullie gaan buitenrijden, laten jullie je paarden dan aan de teugel lopen of gewoon met een los teugeltje rustig stappen?

Blijf je ook langs de weg dressuurmatig aan het trainen bv wijken over de weg, of schouderbinnenwaarts in de berm ofzo.
Ik laat Odin wel eens wijken over de weg of ik laat hem in middendraf lopen, schouderbinnenwaarts etc. Maar dat doe ik alleen in deze tijd van het jaar omdat ik nu nooit kan oefenen in de bak.
In de zomer ga ik gewoon met een los teugeltje stappen enzo.

Wat doen jullie?

MirandaMax
Berichten: 172
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:40

Ik rij niet echt buiten, heb weleens een klein stukje gedaan, maar Max is niet echt verkeersmak. Vooral vrachtwagens vind ie eng, auto's gaat nog wel.
Ik zou geen van beiden doen buiten.
Ik zou hem niet aan de teugel laten lopen en ook niet aan een losse/lange teugel.
Je moet hem gewoon zo hebben dat je wel gewoon contact hebt met zijn mond, maar niet helemaal aan de teugel hoeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:49

Als ze het toelaten rij ik in het bos met een lange teugel.
In het verkeer niet.
Als ze lopen te klieren krijgen ze in het bos ook geen lange teugel.

Verder train ik niet in het bos.
Ik wil een buitenrit puur als afwisseling en ontspanning.
Maar er moet wel naar wat gewone dingen geluiserd worden.
En daar bedoel ik mee dat er pas gegallopeerd word op mijn commando, ook het terug komen en dat soort dingen.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:51

ik laat een halfinger waar we altijd op buitenrijden niet aan de teugel lopen maar ook niet aan de lange teugel, hij wil er nog wel vaak vandoor gaan, en stel dat je paard schrikt of de weg op rent dan heb je niks.....!
verder ga ik wel wat meer stellingen enzo rijden buiten omdat hij in de bak vreselijk stijf is..... ik denk dat dat wel een goede oefening is buiten!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:57

Als... Als ik buiten ga rijden doe ik dat voor mijn en mijn paard zijn ontspanning dus lang teugeltje..............

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:59

Wat ik in de bak doe doe ik ook als ik aan het buitenrijden ben, ga niet voor neits een paard de buurt rondsturen, hij moet ook als hij veel ziet gewoon bij het werk blijven, eigenlijk altijd, behalve met uitstappen mag hij omzichheen koekeloeren, ik ga niet voor neits op ero zitten hoor! En in het bos als ze braaf zijn stap ik ook stukjes aan de lange teugel, als ze dan weg zijn dan neem je ze gewoon terug, in het bos kan toch weinig gebeuren, vaak geen auto's e.d.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 22:14

Ik ga zelden buitenrijden, maar als ik het doe is het voor de ontspanning en de afwisseling.

Maar Steef, rijd jij dan geen paard voor je plezier? Het enigste wat ik van je hoor is werken werken werken...

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 22:17

Ik doe beide, naar gelang ik zin heb.
En dat kan zijn dat ik het eerste gedeelte van de rit lang rijd, vervolgens een stuk dressuur-probeerselen doe en daarna weer lang rijd.

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 22:19

Ik laat mijn verzorgpony ook altijd beide doen. Onze shet ook, maar das natuurlijk anders...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 22:38

angelke schreef:

Maar Steef, rijd jij dan geen paard voor je plezier? Het enigste wat ik van je hoor is werken werken werken...


Natuurlijk rijd ik voor mijn plezier, maar ik beleef geen plezier aan lanterfanten!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 22:48

Steef"]
[quote="angelke schreef:

Maar Steef, rijd jij dan geen paard voor je plezier? Het enigste wat ik van je hoor is werken werken werken...


Natuurlijk rijd ik voor mijn plezier, maar ik beleef geen plezier aan lanterfanten!
[/quote]

Mischien het paard weleens een keertje Lachen (lanterfanten) te lopen zonder dat er wat gevraagt word van hem. Ze zeiden altijd dat een buitenrit voor de paarden hun plezier waren.
Maargoed jou keus.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 22:50

Zelf rijd ik alleen naar buiten omdat ik geen bak ofzo heb. Dus soms lange teugel en op het grasveld ga ik wat meer vragen en dresseur rijden. Verder soms ook nog tijdens de buitenritten hoor!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 22:53

Steef"]
[quote="angelke schreef:

Maar Steef, rijd jij dan geen paard voor je plezier? Het enigste wat ik van je hoor is werken werken werken...


Natuurlijk rijd ik voor mijn plezier, maar ik beleef geen plezier aan lanterfanten!
[/quote]

Een beetje verkeerd geformuleerd van mij.
Maar vind je paard dat 'niet lanterfanten'(wat houd dat in? als ik door het bos cros, dat noem ik nu niet bepaald lanterfanten...) wel leuk? Blijft hij dan graag voor je werken?
En kan jij echt eens niet genieten van de natuur, lekker buitenrijden met je paard, als je samen met iemand gaat lekker babbelen en genieten van de zon(als die er is)?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 22:59

VAge discussie dit,

De meeste paarden houden wel lol in hun werk, het werk word ook afgewisseld natuurlijk, en zo bijzonder hard hoeven ze niet bij mij te werken, het trainingsnivo is helemaal niet hoog, en ze hebben echt genoeg afwisseling. Ik train vaak gewoon op het land, soms gewoon naar buiten en in het werk zelf krijgen ze ook afwisseling.

Ik rijd ook altijd alleen buiten, er is niemand die met me meekan dus ga ik alleen, en om nou alleen gezellig naar het zonnnetje te gaan lopen kijken? Verward

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 23:00

Wat een gezeur! Iedereen mag het toch zelf weten. Jullie doen net alsof het paard helemaal afgebeuld word.

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 23:59

Neehoor Stephanie,gewoon een meningsverschil Haha!.Maar steef, vaag is het wel eigenlijk, maar je hebt paarden die een wandeling ofzo écht niet missen, en andere die dat wel eens nodig hebben.
Zelf ga ik ook niet veel naar buiten, (ik heb weinig mogelijkheden) maar áls ik naar buiten ga, is het voor het plezier. Misschien omdat ik zo weinig de kans heb, dat ik me dat niet echt kan inbeelden Lachen.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 00:03

Stephanie100 schreef:
Wat een gezeur! Iedereen mag het toch zelf weten. Jullie doen net alsof het paard helemaal afgebeuld word.


hoe bedoel je Verward Verward Verward

Ik laat sjaak buiten altijd aan een lange teugel lopen. Gewoon als moment van ontspanning. Soms als ik merk met buitenwedstrijden dat hij op het wedstrijd terrein teveel met andere dingen bezig is gebruik het buitenrijden als extra trainigsmethode om de aandacht er weer bij te krijgen op vreemd terrein.

Maar ip = bak aan het werk
bos voor de cross Haha!

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 00:54

Goh grappig alweer een tijdje terug heb ik precies het zelfde topic opgestart.
Ik zal ff in de zoekfunctie voor je zoeken en dan zet ik de link hier neer.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 00:57


SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 11:32

ik vind dat je jonge paarden in principe aan de teugel moet hebben, tenzij er geen gevaar is. trouwens, op een buitenrit kan je ook goed aan "het werk" net als in de bak en hoeft niet altijd alleen maar ontspanning te zijn.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 12:16

Stephanie100 schreef:
Wat een gezeur! Iedereen mag het toch zelf weten. Jullie doen net alsof het paard helemaal afgebeuld word.


Jij moet maar eens leren lezen Gaaaap

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 12:51

goh, dit gaat weer de verkeerde kant op. is gewoon je mening geven zo moeilijk?
ik laat de paarden steeds met contact lopen, maar vraag weinig van ze. op bepaalde plaatsen wel, moeten ze wat oefeningen doen, en de overgangen moeten wel netjes blijven enzo, maar verder meer ontspanning.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 14:01

Ik ga het bos in om lekker te ontspannen, soms als ik hard gewerkt heb in de bak ga ik mijn paardje even uitstappen in het bos. Dat bos ligt bij ons voor de deur. Als ik gewoon een bosrit ga maken is dat voor de afwisseling en laat ik haar met een half lang teugeltje lopen. Wanneer ze druk word of vrolijk pak ik haar wel op en moet ze wel netjes lopen, even herinneren dat ik ook nog op de rug zit. Maar meestal is ons bosritje een gezellig bijklets ritje voor de ruiters en lopen de paardjes te genieten van de natuur.... hihi

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:29

De bak is voor het trainen van je paard en buitenrijden waar dan ook moet je zien als een uitje voor je paard.Even weg van alle dagelijkse dingen. Buiten rij ik hem niet aan de teugel vind ik niet nodig.Alleen als hij erg gaat trekken of trucjes uithalen moet hij even aan de teugel lopen en daarna weer lekker lang.

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 19:49

Ik laat ze zelden aan de teugel lopen. Ik rijd wel met contact , maar ik vraag niet veel van ze. Overgangen moeten wel mooi en goed blijven en mijn paard moet ontspannen lopen. Maar daarvoor moet ie van mij niet echt aan de teugel lopen. Lang teugeltje is goed genoeg (behalve dan bij het crossen!)