verlichte zit of lichtrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Geriette

Berichten: 925
Geregistreerd: 04-01-03

verlichte zit of lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-03 20:52

Heej allemaal Happy Newyear!!!!!,

Moet je als je balkjes draaft nou in de verlichte zit of gewoon lichtrijden? De een zegt dat je moet lichtrijden en de ander zegt weer van niet Verward
Wat is nou het beste??

MirandaMax
Berichten: 172
Geregistreerd: 21-06-02
Woonplaats: Woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:30

Ik weet ook niet wat je precies moet doen. Ik zelf doe altijd gewoon lichtrijden als ik over balkjes heen gaat. Zelfs als ik op een laag sprongetje in draf afrijdt, blijf ik lichtrijden, en in galop ga ik ook niet echt in de verlichte zit. Als je echt hoge sprongen gaat maken, zou ik wel in de verlichte zit gaan zitten, maar lage sprongetjes, en balkjes, blijf gewoon maar zitten en lichtrijden.
Zo heb ik het trouwens ook op de manege geleerd. Daar mochten we geeneens in verlichte zit over de balkjes, we moesten gewoon blijven lichtrijden, en recht vooruit kijken!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:35

Balkjes draven hoort in verlichte zit.

Op een hindernis aanrijden doe ik doorzittend.
Zodat ik een paard op kan sluiten tussen benen en teugels.
In galop blijf ik ook zitten.
Ik kom pas uit het zadel op het moment dat het paard van de grond af komt met de afzet van de sprong.

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:35

Bij ons op de manege werd ons ook gezegd dat je bij balkjes draven moest lichtrijden. Bij een hindernis(je) moest je in verlichte zit.
Volgens mij is het altijd beter in de verlichte zit te zitten, als je het goed kan.
Bij paarden die erg langzaam gaan of hun passen niet goed afmaken, dan kan je ook gewoon in verlichtte zit gaan zitten.

pmarena

Berichten: 48099
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:47

Ik denk dat je over balkjes heen dravend gewoon zelf moet bekijken in welke houding je je paard het minst stoort , heb je geen stabiele verlichte zit dan zou ik lekker blijven lichtrijden , zit het lichtrijdend balkjeslopen niet lekker , nou dan ga je fijn in verlichte zit..simpel.

Ik rijd ook al doorzittend op een hindernis aan en kom pas bij afzet uit het zadel , dan hou je het meeste contact met het paard en heb je het meeste te vertellen.
In verlichte zit aanrijden is vrij storend en link mocht het paard op het laatste moment weigeren Haha!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 22:19

Ik doe dit meestal lichtrijdend, omdat ik dat vooral met jonge paarden doe(gedaan heb). Toen ik daarbij in verlichte zit ging, begonnen ze te galopperen omdat ze die balken toch wel raar vonden, of ze sprongen er gewoon over. Maar als ik lichtrijd, nuja, dan gaat dat gewoon beter Knipoog.

Maar naar de hindernis ga ik ook altijd doorzittend, zo kan je je paard beter opsluiten tussen je benen.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 22:38

pmarena schreef:
Ik rijd ook al doorzittend op een hindernis aan en kom pas bij afzet uit het zadel , dan hou je het meeste contact met het paard en heb je het meeste te vertellen.
In verlichte zit aanrijden is vrij storend en link mocht het paard op het laatste moment weigeren Haha!


Vanuit verlichte zit kun je inderdaad heel gemakkelijk gelanceerd worden ja }>

Maar balkjes draven doe ik altijd in verlichte zit, de passen van je paard zullen meestal toch anders zijn, en zeker een paard dat het nog niet vaak gedaan heeft kan weleens een hele rare stap maken, waardoor je je paard kunt storen.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 22:51

Wij moeten op de manege in de verlichte zit best onzin want lichtrijdend kan makkelijk heeft het paard dan ook geen last van. Kan allebei maar lichtrijden vind ik zlef prettiger.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 21:01

Je kunt balkjes draven ter voorbereiding van het springen. Dan ga je in verlichte zit. Zo oefen je die ook meteen. Je kunt ook balkjes draven om een ruimere draf van je paard te vragen. Middendraf of uitgestrekte draf. In eerste instantie ga je dan dus lichtrijden. Middendraf moet in een B en L proef ook nog lichtrijden. Pas later ga je die zelfs doorzitten. Dit kun je dus ook op balkjes oefenen.
Het hangt er dus een beetje vanaf om welke reden je balkjes gaat draven. Het kan dus allebei.

Sannuh

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Nijmegen-Lent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:28

Ik denk dat et eigenlijk in de verlichte zit moet maar bij ons in de lessen moeten we ook gewoon blijven lichtrijden, maar op de wedstrijd die laatst was op de manege moest et ineens wel in de verlichte zit dus daar zijn ze bij ons niet echt duidelijk in..

enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-03 19:47

ik ga altijd in de verlichte zit zitten maar kwee niet wat normaal is Lachen

xtvax

Berichten: 674
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: vlakbij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 11:48

Het beste is in verlichte zit, het paard gooit hoger op en moet zijn evenwicht bewaren. Het is voor hem niet prettig als jij steeds op zijn rug bonkt terwijl hij aan het balanceren is. Met verlichte zit, stoor je het paard niet. Ik bedoel met verlichte zit niet helemaal gaan staan, maar ietsjes uit het zadel komen en wel goed contact houden met de mond.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-03 23:26

verlichte zit! dat is gewoon het beste! als je paard opeens een grotere pas neemt, stoor jij hem in zijn rug, want dan knal je erboven op!
op de hindernis af rijden rijd je gewoon op je zit!
en een hindernis(rond 1.00m) met drafbalk ervoor rijd ik wel aan met lichtrijden.

xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-03 16:43

Ik ga met pmarena mee, als je niet fatsoenlijk stil kunt blijven zitten in de verlichte zit ( dat is ook moeilijk ) dan zou ik gewoon lichtrijden als je over balkjes draaft. Je paard blijft tenslotte toch gewoon draven en maakt geen gekke beweging bij het balkjes draven waardoor je hem zou kunnen storen als je zou lichtrijden.