Een vraagje over een paardje dat veel zweet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Een vraagje over een paardje dat veel zweet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-03 10:50

Ik rij een haflinger merrie van 17 jaar oud, Lasagna heet ze.
maar er is een ding wat ik minder vind, ze zweet zo erg .
Ze draagt een deken, een canvas deken, maar het helpt geen zier.

iK HEb 1 keer in de weekrijles, van 1 uur lang.
Ik stap rustig in 5 minuutjes, want op de heenweg hebben we ook al 3 km gestapt.
Ik ga draven, ga voltes rijden, om een beetje soepel te krijgen.
En ga onder de les regelmatig stappen.
Ze om de 10 minuten, als ze hard heeft gewerkt, en ze het goed deed naar mijn mening.
Dan heb ik een paar rondjes gestapt en ga ik weer draven.
Ongeveer na 40 minuten rijden ga ik galoperen.
Dan galopeer ik op elke kant zo rond de 4-5 rondjes.
Dan stap ik weer een paar rondjes en ga ik over op de ander hand.
Ik weet niet waar het aan ligt maar volgens mij niet aan mij dat ik te actief rij.

Ze zweet al jaren zo erg, maar misschine zij hier mensen die ook paarden/pony's hebben die ook erg zweten.
En wat doen jullie eraan??

Want het is zo een drama. onderweg naar huis toe, een uitrijdeken op met hals eraan.
Dan stapend naar huis toe, en op stal weer een andere zweetdeken op.
En dan maar een uur of 3 wachten voordat ze droog is.
Dan weer erheen, dekens omwisselen.

Zou dit ergens anders aan kunnen liggen , dat ze ergens een te kort aan heeft ofzo ?????


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 10:55

Heeft je pony wel een goede conditie? Hoe vaak per week rij je zelf? Hoe lang rij je dan? Zit je pony niet te dik in het haar? Is je pony te dik, te dun?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 11:10

Inderdaad al die dingen tellen mee. Mijn eigen pony had een goede conditie. Ik reed 6x per week en 1x longeren, dus deed zat met hem. Vorig jaar bleef hij een uur of 3-4 nat, en was niet heel erg.
Dit jaar bleef hij elke keer ruim 6 uur nat, en was ook over het hele lijf nat. Ik heb hem dus laten scheren. En ben er blij mee, maar je moet wel veel met dekens doen dan.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-03 11:13

Ik rij in de winter 3 keer in de week.
Maar het rare is ik ri in de zomer elke dag een uur, en zelfs als ze weer een super conditie heeft doet ze het nog.
In de winter niet zo een goede conditie, in de zomer, een geode conditie.
Ik rij in de winter 2 x per week, in de zomer 7 keer per week.
Dan rij ik ongeveer een uur.
Nee, want mijn knollie draagt een deken.
Mijn knollie is in de winter altijd een beetje dik, in de zomer is ze op normaal gewicht.,[/b]
Laatst bijgewerkt door Amanda_T op 04-01-03 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 11:29

Als je maar 2 keer per week rijdt in de winter dan vind ik het niet zo vreemd dat je 17-jarige pony zo zweet. Ik denk dat het ook niet verstandig is om maar 2 keer per week met een pony van die leeftijd te rijden en dan zo intensief met galop. Je pony wordt toch een jaartje ouder!
Gewoon 5 keer per week 30 min. rijden of in de winter helemaal stil zetten [en in de zomer weer rustig opbouwen] zou veel beter zijn.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 11:30

Met een deken kunnen ze nog dik in het haar zitten. Taran droeg twee dekens voor ik hem liet scheren en kreeg nog teveel haar.
In ze zomer is het vaak best wel warm.
Mijn pony's zijn juist in de zomer te dik, in de winter kan ik gelukkig wat minder voeren en ze weer wat beter op gewicht krijgen, in de zomer staan ze dag en nacht op het land en dan red ik het niet.
Maar nu vind ik het zweten niet vreemd, als ze maar twee dagen van de week gereden wordt.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 11:34

Nappie zweette in het begin verschrikkelijk, hij was niet droog te krijgen zelfs niet na een uur solarium en een goede zweetdeken! Naarmate ik hem meer trainde zweette hij minder en nu zweet hij bijna niet meer, zelfs niet als mijn bijrijdster (en die vraagt veel meer dan ik) er op heeft gereden, toch een kwestie van conditie denk ik samen met misschien een dikke vacht Verward

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 11:47

Conditie zegt niet alles. Mijn pony heeft goede conditie maar zweet gewoon veel. In zomer en winter, maar in de zomer is het minder erg als in de winter bij mij. Ik rijd elke dag dus gewoon een uurtje. Op 1 dag na dan longeer ik met touwtjes ruim een half uur.
Maar voor een 17-jarige pony die maar 2x gereden wordt en best intensief voor 2x, vind ik zweten niet gek.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-03 13:52

Ik kan mijn pony niet stil zetten, in de winter dan komt ze helemaal niet meer naar buiten.
Ik heb geen beschikking tot een rijbak, en ik mag mijn paardje in de winter niet op de wei knallen, omdat ze dan alles omploegt en we maar 1 klein weitje hebben.
Vaker rijden gaat niet dan moet ik in het donker rijden, dat gaat gewoon niet.
Ik ben 14 jaar oud, ik mag dus met geen mogelijkheid alleen door het donker.
Ik kan ook moeilijk elke dag aan mijn ouders gaan vragen of ze eens even 8 km heen en weer willen rijden omdat ik moet rijden, want dat doen ze niet.
Met het rijden rij ik gewoon rustig.
Ik vind best dat ik rustig rij, ik laat haar om de 10 minuten even goed rusten, en dan pas na een paar rondje gaan we weer rijden.
Ik weet dat ze ouder word maar je mekrt het gewoonweg niet aan haar.
Want ze blijft nog zo pittig en wild als wat.
Mijn istructirce zegt ook als ze ziet dat lasagna het even niet meer aankan draven, enz dan zegt ze het.
Maar ik heb niet zoveel geluk dat ik op een manege sta en een bak heb of een wei waar ze heel het jaar op mag.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 14:07

Haffielover schreef:
Ik kan mijn pony niet stil zetten, in de winter dan komt ze helemaal niet meer naar buiten.


Waarom rij je dan maar twee keer in de week?? Sorry als ik dat even vraag, maar je zegt dat je maar twee keer in de week rijd in de winter, en vervolgens zeg je dat je pony niet stil mag staan omdat ie anders niet naar buiten kan.. Verward beetje tegenstrijdig he??

Maar ik zou eens kijken hoe het met de conditie is, en of ze inderdaad niet te dik is, ze mogen best wat body hebben in de winter, maar ze mogen niet te dik zijn, want elke kilo is er 1 die ze mee moeten sjouwen..
Krijgt ze verder voldoende krachtvoer, ze moet natuurlijk wel wat te verbruiken hebben als je gaat rijden..(niet teveel natuurlijk als je maar twee keer in de week rijd).
Zweet je pony aan de ene kant meer dan aan de andere kant??
Als dat zou is zou ik meer gaan rijden, omdat er dan spieren kunnen vast zitten, maar als ik het zo lees, is het een combinatie van een te dikke vacht en te weinig conditie..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 14:09

Ik rij mijn paard altijd 3 รก 4 keer in de week, en ze zweet zich dood.
Mijn paard had een mineralen te kort, maar het zweten is nog niet helemaal weg, maar wel grote deels.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *


Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-03 18:44

Ik rij zodat ze nog een beetje uit haar stal komt.
Ze staat alleen op stal, ze fokt zicheigen helemaal op.
Dus als ik haar de hele winter niet rij krijgt ze geen beweging.
Snappie ?????????

Pasterza

Berichten: 2693
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 19:50

Je pony staat s'winters dus dag en nacht op stal en je rijdt 2 keer per week. Dus de overige 5 dagen blijft je pony gewoon op stal?! Een paard/pony heeft elke dag beweging nodig op welke manier dan ook, in de wei/bak of onder t zadel. Als jy niet vaker dan 2 keer in deweek kan rijden moet je pony daar niet de dupe van worden. Waarom zoek je geen bijrijder?

Gezocht: Recado (argentijns veedrijverszadel c.q. gaucho zadel)

& een dameszadel

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-03 20:26

Ja bijrijders zoeken voor een verzorgpony, zie je het al zitten??
En dat mag ik ook niet, ik ben verplicht om haar te blijven verzorgen.
Ik loop wel bijna elke dag met haar.
Ik kan ook niet meer doen zoals je al eest ik ben niet zo een gelukkig mens dat all the year round een wei tot beschikbaar heb.
In de wei waar ze in kan, kan je niet eens longeren zo klein.
En we hebben geen bak, want er staat maar 1 paardje.
Ookal heb ik een bijrijder dat heeft geen nut want dan kun je dus nog niet rijden.
Ik moet haar blijven verzorgen, haar eigenaar is overleden, en ik verzorg haar nu al 8 jaar.
Als ik stop met haar verzorgen wie wou je het dan laten doen.
Haar eigenaresse nu (vrouw van die man) die heeft gezondheids problemen, en kna niet goed meer lopen. laat staa een paard voeren, en rijden.
Ik heb niet veel keus zie je.

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:30

Het ene paard zweet nu eenmaal meer als de andere. Zou haar in ieder geval een liksteen geven en tijdens het rijden in de gaten houden dat ze niet te nat wordt. Regelmatig even stappen maar dat deed je al. Volgend jaar eerder een winterdek opleggen, ergens in september al mee beginnen. Dan voorkom je al weer een heel pak haar en nu nog een paar maandjes geduld hebben want voor je het weet is het weer voorjaar.

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-03 21:42

Okee, bedankt, annegti.
Ik was al van plan om volgend jaar haar deken eerder op te doen.
En ze heeft een likblok.
Dat ligt in 1000 stukjes in de voerbak, zodat als ze haar voer krijgt, ze toch zout binnenkrijgt.
Want anders likt ze er niet aan.

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-03 21:42

Okee, bedankt, annegti.
Ik was al van plan om volgend jaar haar deken eerder op te doen.
En ze heeft een likblok.
Dat ligt in 1000 stukjes in de voerbak, zodat als ze haar voer krijgt, ze toch zout binnenkrijgt.
Want anders likt ze er niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 10:25

Ik begrijp wel dat en een heleboel zaken zijn die niet in jou macht liggen. Maar ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat het schandalig is dat je pony maar 2 keer per week wordt gereden en de overige 5 dagen in haar stal moet staan. Boos! Op een dergelijke manier kun je geen paard/pony houden. Een paard/pony behoort iedere dag beweging te krijgen. Het minste wat je zou kunnen doen is een locatie zoeken waarbij je pony dagelijks het land in kan of waar jij dagelijks kunt rijden.

Ik begrijp dat je nog maar 14 bent en dus niet 100% verantwoordelijk bent voor deze situatie. Maar ik hoop wel dat je begrijpt dat dit een ernstige misstand is Verdrietig en dat je deze pony heel ernstig te kort doet. Boos!

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 11:29

Ik heb ook geen bak..Roos die zweet nu ook heel erg..ze is nu ook drachtig en haar conditie gaat achteruit..maar wat het vreemde is bij mij zweet ze niet zo heel erg en bij moonlover wel..Maar zij zit dan ook in de wintervacht en heeft ook geen winterdeken op ...maar heeft wel eeen zweetdekentje..
Mijn pony's worden 3 tot met 5 keer in de week gereden en staat daarbij ook nog wel een paar uurtjes in de wei

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers