Ligt de westernSPORT in Nederland op zijn kont ????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 21:50

Toen ik een jaar of 4 geleden voor het eerst op western wedstrijden kwam leek het nog ergens op. De NK in Deurne!!! Henk van Amstel nog in de ring. Dat waren evenementen *LOL*

Als ik denk aan de wedstrijden waar ik vorig jaar ben geweest (om over dit jaar maar helemaal niet te spreken) dan vraag ik me af wat er aan de hand is.


Zelfs WRAN en NQHA wedstrijden hebben het niveau van een lesje bij de eerste de best rijvereniging. De toppers komen in Nederland niet meer aan de start (o.k. laatst in Vorstenbosch deden Rieky en Dave zelf ook mee). Maar andere wedstrijden....

Wat is er toch aan de hand en waar zijn we in vredesnaam naar op weg. Nog even en zelfs ik kan een wedstrijd starten Haha!


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Marianne op 2001-06-29 22:51 ]</font>


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 09:27

Ook in de WHW staan zulk soort berichten. Vooral over het niveau van sommige wedstrijden. Maar ja, wat doe je eraan? Ik moet eerlijk bekennen dat ik vorig ook zo dacht bij bepaalde wedstrijden. Het niveau is daar toch nooit wat dus ik doe ook mee want als het finaal fout gaat valt het toch niet op }> Maar ja, toch maar de eer aan jezelf houden en eerlijk blijven tegenover jezelf en je paard of je een wedstrijd aankan of niet.

Marieke
Berichten: 1343
Geregistreerd: 31-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 10:20

Naar aanleiding van jouw visie op de wedstrijdsport plaats ik hier een bericht die ik vorig jaar na het zien van de twee NKs geplaatst heb bij Western.nl. Het is een beetje een lang stuk geworden. Dus het is wel even leeswerk!

Hallo allemaal,

Ik zou mezelf eerst even voorstellen alvorens ik mij in discussies cq op of aanmerkingen stort. Mijn naam is Marieke en bevind mij nu al jaren in het western wereldje. Ik ben erin gerold doordat ik circa 9 jaar geleden een toen 2 jarige Quarter Horse hengstje (Coppers Long Shot) kocht. Met hem reed ik volop wedstrijden in Nederland, Belgie en Duitsland. Van Willem Burgmeijer heb ik toen alles geleerd.

6 Jaar geleden ging ik voor Nedpoint Quarterhorses rijden en vertrok naar Oklahoma om daar Nedpoint Quarterhorses op te zetten. 4 Jaar heb ik daar gezeten. Paarden ingekocht, verkocht, getraind, gevlogen en geshowd. Ik reed Reining bij Bob Loomis, Pleasure en Reining bij Doug Milholland, en Cutting bij Bill Freeman en Mike Chrustawka. Ik heb daar heel veel geleerd. Dacht ik dat ik aardig goed kon rijden,
doordat ik toch heel wat titels op mijn naam heb gereden in Europa, kwam ik in Amerika tot de conclusie dat ik toch nog heel wat te leren had.

In Amerika gaat het er toch heel anders aan toe dan in Nederland, want laten we wel wezen, Nederland is een klein landje waar vreselijk wordt geouwehoerd. Ik sta er versteld van hoeveel onderlinge ruzies
en irritaties tussen ruiters, maar ook tussen verenigingen zijn. In Amerika rijden trainers vaak bij elkaar. Hoe vaak ik wel niet gebeld werd door Bob Loomis om te vragen of ik ook kwam rijden, want Craig Johnson kwam bij hem rijden, kon ik nog wat leren. Zij stapte dan op elkaars paarden, om te voelen wat de ander deed, of om elkaars problemen op te lossen. Geweldig toch? En dit doen (bijna) alle trainers in Amerika. Ze zijn elkaars concurrenten in de ring, maar elkaars leermeesters daarbuiten. Dit is naar mijn mening ook de enige manier van leren. JE BENT NOOIT UITGELEERD. Daarbij kraken ze elkaar ook niet af en moedigen ze elkaar ook aan tijdens het rijden. Als de ander wint heeft de ander dat goed gedaan!

Goed, nou ben ik 4 jaar weggeweest en hoor terwijl ik weg ben dat de sport zo aan het groeien is in Nederland. Ondertussen ben ik erachter dat er welliswaar steeds meer mensen gaan westernrijden, maar dat het wedstrijdniveau maar niet op word gekrikt. Er zijn maar een aantal mensen die serieus bezig zijn met de sport. Nou was ik laatst op de NK van de NQHA en dit weekend van de WRAN.

Ik heb het gevoel dat ik mij op glad ijs ga begeven als ik ga vertellen wat mijn mening is over bepaalde dingen, maar de kritiek die ik ga uiten is alleen maar bedoeld om de sport te helpen.

Tijdens een wedstrijd vind ik persoonlijk, dat het paard en ruiter er tip top uit moeten zien. Nou realiseer ik mij wel dat smaak nogal verschilt, dus dat maakt bepaalde uitingen lastig en ga daar verder maar even niet op in. Ook vind ik, zeker op een Nederlandse kampioenschap, dat je pas wedstrijd moet komen rijden als je daar klaar voor bent. Neem nou een Western Pleasure klas. Bij Western Pleasure is het de bedoeling dat je paard in een constant rustig tempo zijn gangen laat zien. De walk, jog, lope en reverse. Er kan nog, zoals we van het weekend hebben gezien, voor extension worden gevraagd. De bedoeling
is waslijnen van teugels en de houding van het paard is van de oren tot de staart 1 lijn. De Western Pleasure in Nederland is 1 grote extension. Men vliegt door de bak en er wordt nog heel wat gebokt en
gevloekt. De enkele Pleasure ruiters die daar rond rijden worden verstoord door dit gedrag. Doe niet mee aan de Pleasure klas, als je paard geen Pleasure kan! Western Pleasure is een klasse apart. Je paard moet thuis perfect gaan, eigenlijk net te langzaam, dan heb je op de wedstrijd de juiste tempo. (let op, het paard moet super langzaam gaan, maar wel tact blijven houden!)

Wat mij opviel afgelopen weekend, zijn de klachten van de ruiters over de jurering van vooral de Reining. Niemand was tevreden. Er is een uitspraak die ik gehoord heb waar ik graag achter ga staan. Als je wint heb jij het gedaan, maar als je verliest heeft de jury het gedaan. Bij de Reining is een score van 70 perfect. Dan heb je niks mis gedaan en niks extra's gegeven. Een Reining proef met een score van
70 is dus eigenlijk volgens de boekjes. Je moet dus zorgen dat je gaat plussen. Hoeveel je plust hangt af van het spektakel, maar let wel, het moet vooral correct zijn. De cirkels moeten rond en tussen de teugels en benen. Niet over schouders heen weglopen etc. Er moet zo min mogelijk gecorrigeerd worden met de handen. Elke keer dat je je hand optilt voor correctie kan je punten kosten. Hoe langer de teugel en stiller de hand, hoe groter de kans op winnen. Hoe beter de speed control (snelheid verschil) hoe hoger de scores. Maar stel je hebt een fantastische speed control en daar plus je op, vervolgens valt de schouder, of de heup van het paard naar binnen, of de cirkel is een ei, of je komt over het midden etc. dan zit je weer terug op nul score, of met een beetje pech, dat hangt van de slordigheid af, zit je in de min. Of je cirkels zijn goed, maar je lead change (galops wissel) is erg slordig of te laat, daar verlies je weer. Je stop is echt super, dus je plust (want goed is nul), maar je rolback is weer geen 180 graden, dan min je weer. Is je lijn weer recht bij vertrek? Draaft hij niet enkele passen? Vertrekt je paard niet uit zichzelf bij je Run Down? Opent het paard zijn mond? Er zijn zoveel dingen die echt goed, of liever gezegd, super moeten gaan, dat hoge scores krijgen niet mee valt. Snap je de scores niet die je hebt gekregen, stap dan aan het einde van de wedstrijd naar de jury. Deze is altijd bereid om uit te leggen waarom hij bepaalde punten wel of niet heeft gegeven. Hier leer je weer alleen maar van. Ga niet lopen vertellen wat een belachelijke jury het is, als je zijn/ haar argumenten niet hebt gehoord. Zoek de fout altijd eerst bij jezelf!

Zaterdag was dan de Lawson Reining en er komen twee goede buitenlandse ruiters rijden. Dan kan je zitten wachten op geklaag. Zij zouden hogere scores krijgen dan normaal. Bij voorbaat weet je al dat de mede ruiters gaan lopen klagen. Mensen, grijp de kans! Er komen bijna nooit zulke goede ruiters in Nederland rijden. Kijk naar hoe zij dingen doen. Hoe trainen zij hun paarden? Wat doen ze in de warm up pen? Hoe showen zij? Vraag je af waarom zij betere scores krijgen. Er is een rede. Wil je die niet zien, dan wordt je zelf nooit beter. Er was maar 1 ruiter die ik gesproken heb die tegen me zij, potverdomme, komen er twee goede ruiters naar Nederland, dan krijg ik gewoon echt op mijn klote (sorry voor het taal gebruik). Ik ben weer even met mijn neus op de feiten gedrukt, ik dacht echt dat ik goed was, maar ben nog lang niet goed, ik heb nog veel te leren. Kijk! Daar kan je wat mee! Heel wat anders dan de persoon die ik nota benen op de televisie hoor zeggen over Rosanna Sternberg, tja zij rijdt rustig rond, dus op safe. Ik probeer te spetteren, dus neem ik meer risico's en heb sneller kans op fouten. Lukt het dan win je en anders heb je pech (zoiets, de exacte woorden weet ik niet meer). Als zo'n persoon dat echt denkt, dan heeft hij nog veel te leren. Hierbij wil ik niet zeggen dat deze persoon niet kan rijden, maar met zo'n
instelling kom je er gewoon niet. Dat paard waar Rosanna op rijdt is tweemaal wereldkampioen en heeft bijzonder veel gewonnen. Dat is niet zomaar wat. Dit paard blijft showen, zonder heet te worden of eigen
initiatieven te nemen. Wat is haar geheim? Daar moet je proberen achter te komen. Je hoeft niet hard voor je paard te zijn om hem super aan het lopen te hebben. Wel consequent. Niet de ene dag dit tolereren en de andere dag niet. Maar goed, dat terzijde, dat is weer een heel ander verhaal.

Een ander probleem in Nederland is denk ik, dat mensen elkaar dingen verwijten. Koopt men een goed paard, voor veel geld, dan wordt het hem/ haar niet gegund om te winnen, want dat is wel zo makkelijk.
Bullshit! Een goed paard is nodig om goed te presteren. Daarbij bedoel ik dus hoge scores te kunnen rijden. De ruiter is wel de chauffeur. Ben je geen goede ruiter, krijg je het paard hooguit 2x goed geshowd. De sport kan nooit groeien als er geen goede paarden worden aangeschaft. Een goed paard geeft geen garantie voor succes, maar maakt de kans wel groter. Loop niet te piepen als een goede ruiter met een goed paard beter scoort dan jij, want daar is het nou eenmaal een goed paard voor. Wees tevreden of juist niet met wat jezelf kan of niet, met het materiaal wat je hebt om mee te werken. Hoe meer mensen met een beter paard, hoe moeilijker het voor jou gaat worden om te winnen, maar dat is sport!

Conclusie. Ik persoonlijk vind dus dat er veel te veel wordt geouwehoerd en veel te weinig wordt gereden. Westernrijden is echt een fantastische sport. Het is veel moeilijker dan menig mens denkt. Er moet meer samenwerking komen. Ga bij elkaar rijden. Je leert er bijzonder veel van en wedstrijden worden er alleen maar spannender op naarmate er beter wordt gereden. Dit geldt ook voor de ruiters. Het is veel leuker om tegen goede ruiters te moeten showen en jezelf daar aan te meten, dan altijd maar te winnen. Bekijk banden van wedstrijden in Amerika. Kijk naar wat de jury's graag willen zien. Zorg ervoor dat je er mooi en strak uitziet. De eerste indruk bij de jury is erg belangrijk. Nogmaals laat je paard thuis als hij nog niet
klaar is om geshowd te worden. Denk niet alleen maar aan jezelf, omdat jezelf zo graag wilt showen. Denk aan je paard, mede ruiters en vooral de sport. Veroordeel mensen niet zomaar. Stop met dat geroddel. Misgun niemand iets en heb je klachten over mensen, uit die dan naar de persoon in kwestie. Praat met elkaar. Ten behoeve van de sport!

Goed, tot zover mijn iets wat lange introductie.

Groetjes,

Marieke

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 13:01

Ik denk dat Marianne ergens wel gelijk heeft, het niveau op nk´s is niet om over naar huis te schrijven. De toppers zijn inderdaad niet veel meer bij de nk´s aanwezig geweest, maar naar wat ik gehoord heb had dit alles te maken met de slechte accomodatie van de plaats waar het gehouden wordt (slechte inrijmogelijkheden ed). Hierdoor deden meerdere stallen verspreidt over heel Nederland niet meer mee. Ik kon ze geen ongelijk geven als je met je paard dat sliding ijzers onderheeft op nat gras moet warm rijden, zou ik ook ervoor passen. Ik ben het niet eens met Wimpy (alias Blaze) dat Rieky niet aan de top meer meedraaid. Onlangs heeft ze in Italie met Jack over Dun It meegedaan aan de europese 4 jarige futurity en was ze een Italian Derby Limited Open finalist. Niet slecht vind ik, doe haar dat maar een na! Dus waar die opmerking van Wimpy op gebaseerd is is mij een raadsel, dus wanneer behoor je volgens jou tot de top Wimpy? Ik geloof wel dat het aantal echt goed getrainde paarden hier in nederland dun bezaaid is. Wat dat betreft is Burgmeijer qh ook goed bezig met veelbelovende nieuwe junioren. Je kunt immers niet eeuwig op je seniorpaarden blijven rijden, je zult ook met junioren aan de slag moeten wil je mee kunnen blijven draaien aan de top. Als je dit goed wilt doen heeft het naar de top rijden van jonge paarden nou eenmaal zijn tijd nodig, anders heb je nog geen basis voor de toekomst.
Tot slot vind ik het verhaal van Marieke aardig de spijker op de kop slaan.

Groetjes,

Jolande

Stop N BullionBrandy, al weer vijf jaar oud!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 18:09

Ik ben het wel met jullie eens, maar als ik dit allemaal zo lees, dan denk ik wel, waar is er dan nog ruimte voor de gewone ruiter die het met gewone middelen moet doen. Niet idereen heeft de kans om een goed paard aan te schaffen en de tijd en mogelijkheden om die ook goed te trainen of te laten trainen. Op mijn manier met mijn bescheiden middelen ben ik op serieuze wijze bezig met het western rijden.
De enkele keer dat ik start op een wedstrijd, gaat het leuk ,ik ben niemand tot last, soms een prijsje.
Maar de drempel om weer eens te gaan starten wordt steeds groter. Gewoon paardje! Gewoon mensje! Gewoon trainen! Maar nog steeds serieus en met plezier. Door dit soort berichten denk ik dan altijd weer. "Zal ik wel? Kan ik er wel tussen rijden? Of hoor ik hier echt niet bij?"

Morgen naar Joure. Voor de tweede keer met mijn paardje. Voor het eerst op 1 hand, moet want hij is 6 jaar, ik heb een pensionstalletje en ik geef een paar lesjes dus ik ben PROFF Verward
Zoals bij iedreen, gaat het thuis goed! Maar hoe doet hij het ergens anders?
Als het niet gaat ga ik netjes in het midden stilstaan. Thuis weer verder trainen en dan toch maar op de volgende wedstrijd weer proberen.
Maar toch denk ik dan. Mag ik wel? Kan ik wel?

Ach gewoon doen!

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-01 23:42

Citaat:
Op 2001-06-30 19:09, schreef Jos:
Ik ben het wel met jullie eens, maar als ik dit allemaal zo lees, dan denk ik wel, waar is er dan nog ruimte voor de gewone ruiter die het met gewone middelen moet doen.

Op mijn manier met mijn bescheiden middelen ben ik op serieuze wijze bezig met het western rijden.
De enkele keer dat ik start op een wedstrijd, gaat het leuk ,ik ben niemand tot last, soms een prijsje.
Maar de drempel om weer eens te gaan starten wordt steeds groter. Gewoon paardje! Gewoon mensje! Gewoon trainen! Maar nog steeds serieus en met plezier. Door dit soort berichten denk ik dan altijd weer. "Zal ik wel? Kan ik er wel tussen rijden? Of hoor ik hier echt niet bij?"




Hoi Jos,
mijn bericht was meer bedoeld als: wat jammer dat je als toeschouwer van western wedstrijden in Nederland eigenlijk niet meer aan je trekken kan komen. Als je echt mooie en goede proeven/ruiters/paarden wil zien moet je al haast naar het buitenland.

Natuurlijk moet een 'gewone ruiter' met bescheiden middelen gewoon wedstrijden kunnen starten. Ik kijk ook met heel veel plezier naar beginners op lokale wedstrijden. Ik kan daar echt van genieten, zeker als het ruiters zijn die gewoon plezier hebben, ook als de proef niet helemaal o.k. gaat. Ik vind het alleen zo jammer dat er bijna geen niveau verschil meer is tussen zo'n lokaal wedstrijdje en een NQHA/WRAN wedstrijd of zelfs een NK.

Dit allemaal dus geredeneerd vanuit de positie van een toeschouwer. Ik moet zelf mijn eerste wedstrijd nog starten, als dat ooit al gaat gebeuren Lachen .

Ik wens jou heel veel succes in Joure !

groetjes
Marianne

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 09:35

Hallo Wimpy,
Vreemd dat je een ruiter die ook in het buitenland aan wedstrijden deelneemt niet meer volgt, want zo verlies je de topruiters van Nederland uit het oog. Denk hierbij aan Rieky Young, Dennis Roemer, Mikel Wasser en Ruben van Dorp (al woond de laatste in de US hij blijft een Nederlander en rijdt fantastisch!). Triest dat je er zo over denkt en behoorlijk bekrompen. Europeese kampioenschappen en Wereldkampioenschappen worden nou eenmaal niet in Nederland gehouden.
Voor wat betreft het niet deelnemen aan een wedstrijd omdat de accomodatie niet voldoet vind ik terecht. Het gaat hier niet om het eerste de beste onderlinge wedstrijdje, maar om sportpaarden waar mensen hun brood mee moeten verdienen. Daar neem je niet het risico mee dat dat paard bij het warmrijden al geblesseerd raakt omdat de inrijmogelijkheden beroerd te noemen zijn. Met geen enkel paard neem je dit risico trouwens, ik niet tenminste. Jij misschien wel?

Jolande

Stop N BullionBrandy, al weer vijf jaar oud!

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 17:57

Nou Wimpy dat heb je dan toch echt helemaal mis! De trainers en ruiters van de trainingstal waar ik rij gaan wel degelijk gezamelijk naar een wedstrijd. En alle ruiters worden van het begin tot het einde begeleid en met raad en daad bij gestaan. Vaak dus danig dat de trainers zelf hun paarden pas op de meest ongelukkige tijdstippen kunnen voorbereiden. Ook zie ik altijd van de andere trainingsstallen dat ze met een hele groep bij elkaar zijn en elkaar steunen.
Dus niks anders dan in Belgie.

Dat je Jolande niet verder wilt uitleggen wat je precies bedoeld kan ik goed begrijpen.
Om dit uit te leggen moet je een reden hebben om zo iets te schrijven, die zul je wel niet hebben, dan wordt uitleggen een probleem. Misschien is jou probleem gewoon dat je niets positiefs wil zien. Of je hebt gewoon nog steeds niet de goede trainer gevonden.

Adrienne

_________________
just get over it I´ve got a cowgirl attitude

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Adrienne op 2001-07-01 18:59 ]</font>

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 18:37

3e geworden met de plaesure open. Lachen
eerlijkheidshalve moet ik erbij zetten van de 5.
Maar lekker gereden en tevreden.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 19:45

Ik zit nog niet zolang in de western, net 2 jaar en heb helaas wat pech gehad met trainers waardoor het niet echt wilde vlotte.
Maar nu ik dit lees van julie allemaal komt het me toch bekend voor.
Vooral het verhaal van Marieke deed me echt denken 'wat doe ik hier' om al dat gezeik van die ruiters alsmaar aan te horen, noooit eens samen kunnen overleggen en eens voelen hoe een ander paard loopt.Volgens mij zit ik gewoon op de verkeerde plek om echt goed western te leren rijden.
Het is allemaal ikke ikke ikke en de rest kan stikke.
Niet alleen in de western ik ben dit ook vaak genoeg tegen gekomen in de engelse tak en dat terwijl ik niet eens verder dan B ben gekomen. Maar daar begint het dus al.
Ik denk dat zo de wetsernsport noooit wat kan worden, omdat alle goede ruiters overstappen naar het buitenland.
Dus verbeter de westernsport begin bij jezelf.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 09:56

Zolang paardensport een individuele sport is waarbij je de prestatie van de tegenstander nauwelijks kan beinvloeden zul je dit soort verschijnselen altijd houden.

Zelf ben ik op en top dressuur maar desondanks heb ik wel eens contact gehad met Trel over het wedstrijdgebeuren in Nederland. Ten eerste omdat ik mijn westernstalgenoten niet of nauwelijks zie starten. Dit is ten dele te wijten aan het systeem van wedstrijden. Vergeleken met het NHS systeem is het dus heel mager. Eerlijk is eerlijk als spring/dressuurruiter kun je elk weekend kiezen uit een aantal wedstrijden voor de bond en voor promotie. ALs westernruiter helemaal niet schijnt het. Het meeste is ook ver uit de buurt en ga zo maar door.
Een tweede verschil is dat bij de bonden eerste geselecteerd wordt voor er een NK gehouden wordt. BIj western is dat minder het geval, heb ik me laten vertellen. Dus: als ik een NK wil starten, dan kan dat gewoon al heel makkelijk.
Volgens een enkele westrijdruiter zouden de wedstrijden in NL wel wat lucratiever mogen, zolang dat niet zo is, dan zal men blijven uitwijken naar het buitenland omdat daar wel geld verdiend kan worden.
Kortom, de wedstrijden in NL: too few, too cheap, too easy.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 14:04

Het niveau....
Ik heb een paard met goede papieren Party!! en goede manieren Cool om ongestoord mee te kunnen hobbelen in de pleasure en de halter. Mijn probleem is alleen....dat paard heeft me zoveel centen gekost om d'r aan te schaffen, mijn boompje kan ik nog niet oogsten van de Euro- biljetten en het inschrijfgeld en verblijfskosten van de wedstrijden in Nederland zijn dermate hoog dat voor mij het al snel geen 'hobby' meer is! Daarbij komt nog vaak bij kijken, dat de halteronderdelen op dag 1 in de vroege ochtend is en de pleasure (voor bijv. de Paints) dag 2 in de middag is. Dus, moet ik dag 0 er al heen, overnachten (of heen en weer knarren) en twee maal blijven pitten......ping ping ping!!! In Belgie rij ik ook en moet eerlijk bekennen dat de verblijfsmogelijkheden daar beter zijn en netter geprijst. Maar ja, de tocht daarheen maakt het voordeel weer teniet! Zo blijf ik dus vaak zitten kniezen...zal ik gaan of niet?!? Dus nu rijd ik beperkt, meestal alleen op de APHA wedstrijden in NL, D en Belgie. Wel gezellig, we gaan met een grote groep ruiters, grooms en de trainers!!! Niets geen jaloerzie, iedereen helpt iedereen, de dikste lol om het verslaan van je mede-ploegleden.....LOL *LOL* ZO kan het dus ook....alhoewel we een uitzondering zijn en ook nog berucht zijn door ons 'kleffe' gedoe!!!! Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 08:19

Voor een beetje forse camper en een trailer heb je een groot rijbewijs nodig.
Voor een beetje camper dan he, niet voor een omgebouwde VW bus, dan heb je alleen maar E nodig.
Je paard kan niet overnachten in een trailer.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 12:42

Ja, we hebben hier een camper, groot genoeg voor 4 volwassenen. Alleen....met trailer en al is het een mega- combinatie waar ik me niet lekker mee voel. Ook vind ik de camper te kostbaar om voor deze doeleinden te gebruiken.....we zijn er erg zuinig op en wanneer je met meerdere mensen erin vertoeft, heb je de regie niet helemaal meer in handen...Maar ja, bijkomend nadeel is nog steeds dat mijn paarden niet in de bagageruimte van mijn camper passen. Fl 200,- per paard per stal vind ik een aso- hoog bedrag!!!! Kom ik met mijn 2 of 4 paarden aan!!! Boos! Laaaaaaaaaaat maar dan! Heen en weer jakkeren vind ik niet bevordelijk voor de paarden. En waarom toch zo'n hoog bedrag! Je moet meestal zelf nog zorgen voor zaagsel en een schone stal. Voor fl 50,- moet een afhuring toch ook lukken??? Weet iemand van jullie de reden van dit hoge bedrag??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 13:32

Simpel, de manier om er veel geld voor te krijgen toch. Normaal kost een box 15,= per nacht/dag. Meer ksothet echt niet.
Het is een soort van afpersing, de wedstrijd wordt zo georganiseerd dat je wel moet.

Gast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 15:31

wat is er mis met een omgebouwde vw bus??????
heb alles warm/koud water,kan koken en we hebben zat plaats voor 3 man.hij mag de trailer ruim trekken dus wat is het probleem?????
of vind je dat te min?????moet het allemaal groot en duur?????
ik wist voor dat ik weswtern ging rijden dat dit duur is,maar dat neem ik op de koop toe.

Gast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 15:31

wat is er mis met een omgebouwde vw bus??????
heb alles warm/koud water,kan koken en we hebben zat plaats voor 3 man.hij mag de trailer ruim trekken dus wat is het probleem?????
of vind je dat te min?????moet het allemaal groot en duur?????
ik wist voor dat ik weswtern ging rijden dat dit duur is,maar dat neem ik op de koop toe.


Lady
Berichten: 17
Geregistreerd: 17-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 16:49

Citaat:
Op 2001-07-03 13:42, schreef FlyingHigh:
Ja, we hebben hier een camper, groot genoeg voor 4 volwassenen. Alleen....met trailer en al is het een mega- combinatie waar ik me niet lekker mee voel. Ook vind ik de camper te kostbaar om voor deze doeleinden te gebruiken.....we zijn er erg zuinig op en wanneer je met meerdere mensen erin vertoeft, heb je de regie niet helemaal meer in handen...Maar ja, bijkomend nadeel is nog steeds dat mijn paarden niet in de bagageruimte van mijn camper passen. Fl 200,- per paard per stal vind ik een aso- hoog bedrag!!!! Kom ik met mijn 2 of 4 paarden aan!!! Boos! Laaaaaaaaaaat maar dan! Heen en weer jakkeren vind ik niet bevordelijk voor de paarden. En waarom toch zo'n hoog bedrag! Je moet meestal zelf nog zorgen voor zaagsel en een schone stal. Voor fl 50,- moet een afhuring toch ook lukken??? Weet iemand van jullie de reden van dit hoge bedrag??



Is die f.200 voor een stal op het NK? Of bij een andere wedstrijd?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Karintich en 6 bezoekers