zadel 2

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-01 16:51

ok, ik ga de gok wagen, en ga het zadel kopen en kijken of het past. Waar moet ik op letten? wat zijn absolute knelpunten? hoe het beste passen? etc etc....


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-01 17:04

Als je twijfelt is het handig om iemand mee te nemen die er meer verstand van heeft.

Het beste is zonder dekje te passen en dan erop gaan zitten en rijden. Dan is het handig om er iemand bij te hebben doe kijkt of hij niet klappert op zijn rug. Als hem erna eraf haalt kan je zien aan de haren of hij goede/verkeerde/ongelijke druk op de rug geeft.

Als je twijfelt dan niet doen anders heb je spijt achteraf en dat is ook zonde van het geld.

Succes we horen het wel.

Gr Pris

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-01 19:37

b ook wel eens gehoordt. dat je er een witte dunne doek op moet leggen en dan niet te goed poetsen. zodat je later precies op de doek kunt zien waar hij knelt.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-01 14:52

kijk goed of je het daglicht erdoor kan zien, ook als je er op zit (als je slecht licht hebt even een zaklantaarn erbij). Dan weet je zeker dat het iig de boven op alles vrijlaat. Verder mag het niet klapperen op de rug ook niet als je aan het lichtrijden bent. Boven de schoft moet je minstens 3 vingers vrij hebben want dat gaat na verloop van tijd nog wat zakken.
En proefrijden zonder dekje, dan zie je ook beter als je het zadel er af haalt of het ergens heeft gekneld.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-01 15:09

het zadel heeft een iets terug gesneden kamer. Hoe zit het dan met de schoftruimte? ALs ik zonder dekje pas, kan ik dan nog wel ruilen?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-01 15:46

Dan mogen het ook twee vingers zijn. Over dat ruilen moet je aan degene vragen van wie je het zadel wil kopen. Bij de meeste winkels is het geen probleem, als het maar wel schoon blijft, haren veeg je er zo af.
Ik heb tot van de zomer bij de Hindernis in Gorinchem gewerkt en daar mocht je een zadel kopen en als het je niet beviel kreeg je je geld terug.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-01 16:00

hahaha
hey, ik ga hem dus bij de hindernis halen!!!!!!!!!!!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 20:14

ok. hier komt ie

De volgende checklist helpt U bepalen hoe goed het zadel op uw paard past

1. Raakt de kamer de schoft niet, ook niet als de ruiter in de stijgbeugels staat ?
2. Is de wervelkolom over de gehele lengte van de kussens vrij van druk?
3. Ligt het zadel, zowel aan de voorkant als aan de achterkant te allen tijde stabiel, zelfs als de ruiter in de stijgbeugels staat ?
4. Past het contour van het zadel bij de rug van het paard ?
5. Verdelen de kussens het gewicht gelijkelijk en over de hele lengte van het zadel over de lange rugspieren van het paard ?
6. Blijft het zadel op zijn plek als het paard zich beweegt; schuift het niet naar voren, naar achteren of opzij ?
7. Wordt de schouder van het paard te allen tijde vrijgehouden ?
8. Kunt U een hand tussen de punten van de boom en het paard schuiven zonder dat het zadel op uw hand drukt als een ruiter in het zadel zit ? Als het paard naar voren loopt ?
9. Passen beide kanten van het zadel even goed ?
10. Als U het zadel van achteren bekijkt, lijkt het dan recht op de middenlijn van de rug van het paard te liggen ?

Dan nog de checklist om te bepalen of het zadel wel bij U past

1. Voelt U zich direct op uw gemak ?
2. Hebt U pijn in het kruis ? Als dit zo is dan is dit een teken dat het zadel te klein is of dat de zit niet goed bij U past
3. Kunt U volledig in het zadel zonder naar voren, naar achteren of opzij te worden geduwd ?
4. Kunt U zich vrijelijk bewegen, of wordt U in een bepaalde houding gedwongen ? Als U deze houding comfortabel vindt en uw paard geen last van het zadel heeft, dan kan dit een goede keuze zijn, maar als U niet goed in balans bent met het paard, kunt U het gevoel krijgen dat uw zadel beklemmend is.
5. Blijft uw been comfortabel onder U ?
6. Kunt U zonder moeite zitten terwijl de botten in uw zitvlak recht naar beneden wijzen, zonder dat het zadel uw bekken naar voren kantelt boven uw schaambeen of naar achteren boven uw stuitje ?
7. Passen uw knieen comfortabel in de kniewrongen van het zadel ?

Het belangrijkste aspect van deze test is dat U let op de reacties van het paard

1. Beweegt hij beter of slechter ?
2. Loopt hij makkelijker of moeilijker ?

In het ideale geval scoort het zadel dat U koopt voor 80 tot 90 procent wat de bovenstaande vragen betreft. Over het algemeen zult U slechts enkele minuten nodig hebben om te bepalen of een zadel goed past. Als U twijfelt, omdat U er moeite mee heeft om het zadel zo af te stellen dat het goed zit, dan hebt U waarschijnlijk het verkeerde zadel. Voldoet het zadel aan alle criteria die belangrijk zijn voor het welzijn van uw paard en voor uw eigen comfort en balans, dan wordt het tijd om naar het prijskaartje te kijken. Als het zadel duurder is dan de prijs die U aanvankelijk in gedachten had, denk dan eerst eens aan de immense besparingen die U kunt bewerkstelligen op het gebied van uw eigen gezondheid en dat van uw paard. Als U nu iets meer uitgeeft, kan dat op de lange termijn een hoop geld schelen. En als U de werkelijke waarde van een goed passend zadel weet te waarderen en niet per se let op de merknaam en de prijs, wie weet wat voor koopjes U dan nog zult vinden onder de nieuwe en gebruikte zadels !

van http://www.de-heuvelhoeve.nl Lachen Party!! Verward

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Heike op 2001-03-09 20:15 ]</font>

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 20:39

handig die checklist.
maar nu heb ik nog wel een vraagje, Voor ailin wil ik binnekort ook een zadel aanschaffen. Maar ze is nog helemaal geen zadel gewend.dus als ik t zadel wil passen, ben ik er bang voor dat ze meteen weg schiet dus als ik dus een nieuw zadel laat passen (komen meestal bij huis aanpassen) dan kunnen die mensen ook niet rustig kijken enzo. en als ik dan een zadel koop, en achteraf blijkt dat ik het helemaal niet lekker vindt rijden. wat dan??

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 20:43

Een jong paard veranderd nog heel erg. Je kunt beter nu een tweedehands zadel kopen.

na een tijdje komt de bespiering en kun je een goed passend zadel gaan zoeken.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-01 10:01

kan je niet met een zadel van iemand anders haar zadelmak maken? Kijk, om een zadel goed te passen moet je er toch ook op, en dat is aillin nog helemaal niet gewend

dressuurmiep

Berichten: 50
Geregistreerd: 10-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 10:29

Voor een jong paard kun je beter eerst een 2de hands zadel gebruiken en omdat je natuurlijk wilt voorkomen dat ze drukkingen en daardoor een slechte ervaring met zadel krijgt kun je kiezen voor een Wintec kunstofzadel, die leveren minste problemen op en zijn ook niet duur....ik zou ze zelfs goedkoop durven noemen. Lachen

Groetjes.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 14:20

Gebruik voor een jong beest maar een oud zadel hoor!
dAT vervormd lekker makkelijk en gaat fijn met de rug mee. en je hoeft niet uit te kijken of het heel blijft. en ze is misscien wel een tinker maar zij kan ook gek doen en als het zadel kapot gaat neemt de zadelpasservice (galgjewoord) het denk ik ook niet! en ze krijgen nog spieren.

Tim
Berichten: 12
Geregistreerd: 10-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 14:32

Je woont in Noord Brabant, dan ken je het plaatsje Drunen misschien we. Daar zit "Drunens Ruiterhuis". Zij komen met een aantal zadels, en kijken mee wat het beste past. dat hebben ze bij ons ook gedaan.

Visit www.toppaarden.nl, deze site is nog in aanbouw, maar neem gerust een kijkje.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 18:04

ik in Brabant?????? nee hoor woon op t midden van de veluwe Apeldoorn.
en ik denk dat ik een goedkoop zadel haal bij Vrielink of t Molenhuis. en gewoon passe. Ga er in eerste instantie niet vanuit dat ze t naar de filistijnen helpt. En dan gewoon kijken hoelang t zadel goed blijft liggen. kan bij die 2 winkels altijd ruilen als t nog in goede staat is. op een singel reageerde ze tot nu toe niet echt raar. allemaal hel gewoontjes. dus denk wel dat t gaat lukken

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 19:34

nou marjo,
vrielink is nou niet echt de goedkoopste hoor!! ik heb er van de week ff rondgesnuffeld. ook bij de zadels en zo heel goedkoop waren ze nou niet daarmee. dan kun je beter hulsebos nemen. die jonge hulsebos zit nu wel in emst, maar komt ook aan huis (zowieso met nieuwe zadels).

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 13:03

vrielink heeft alleen maar merkzadels dus als je een onbekend merk wilt of helemaal geen merk kun je beter naar hulsebosch gaan die heeft echt alles Vrielink heeft wel vrij goedkope 2de handszadels ook erg goede merken groetjes

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lonniejj en 38 bezoekers