Invlechten van manen en staart tijdens wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anouar
Berichten: 52
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Purmerend

Invlechten van manen en staart tijdens wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 00:36

Ik las in het wedstrijdregelement Artikel 121 - Harnachement het volgende: 9. Het versieren van de staart of van enig ander deel van het paard door middel van onnatuurlijke dingen, zoals linten en bloemen of anderszins, is niet toegestaan. De manen en de staart van het paard mogen evenwel ingevlochten worden. Er staat dus dat de manen en staart MOGEN worden ingevlochten, het MOET dus niet. Klopt dit wel(?), want ik zien nooit ongevlochten paarden...
Reacties?

Love is... just a moment!


Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 06:14

tsja het ligt aan het soort paard, ik met mijn tinker ben niet verplicht om het te doen, maar als je het met een kwpn er niet doet dan krijg je minder punten voor verzorging!

kimberley_o

Berichten: 87
Geregistreerd: 10-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 07:53

bij springen hoeft het niet maar het moet met dressuur inderdaad als je een tinker of fjord ed. hebt niet(volgens mij) Knipoog maar als je bijv een kwpn-er hebt ja dan zou ik de manen in iedergeval wel doen , staart hoeft niet perse...(teminste doe ik nooit Tong uitsteken )

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 10:10

Ik ga wedstijden starten, en ben niet van plan de staart in te vlechten! Ik vind dat zo lelijk staan!!! Kore dr staart is helemaal "vol" dus ook niet geschoren aan de bovenkant, ik laat alles op een lengte.
Wat ik met de manen ga doen is nog ff onduidelijk, ik heb ze een tijd terug kort geknipt (a la stekel dus!) en nu zijn ze nog niet lang genoeg om ze in te vlechten. Maarja, we starten van het voorjaar pas, dus kan t nog groeien. Krijg je minpunten als de manen zo geschoren zijn, of maakt dat niet uit??

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 10:14

Koortje schreef:
Ik ga wedstijden starten, en ben niet van plan de staart in te vlechten! Ik vind dat zo lelijk staan!!! Kore dr staart is helemaal "vol" dus ook niet geschoren aan de bovenkant, ik laat alles op een lengte.
Wat ik met de manen ga doen is nog ff onduidelijk, ik heb ze een tijd terug kort geknipt (a la stekel dus!) en nu zijn ze nog niet lang genoeg om ze in te vlechten. Maarja, we starten van het voorjaar pas, dus kan t nog groeien. Krijg je minpunten als de manen zo geschoren zijn, of maakt dat niet uit??


Je staart moet je vlechten als hij niet geschoren is

als je hem geschoren hebt(langs de staart wortel) dan mag je hem los laten!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 10:27

ff het boekje er bij pakken:

de manen

"a)Opgemaakt in één enkele gelijkmatige rij van dubbelgeslagen vlechtjes die afgewerkt zijn met wit band. De maantop mag daarbij los maar over de frontriem worden gedragen.
b) Los gedragen goed verzorgde naar één zijde liggende manen van gelijke lengte. De manen mogen niet op gelijk geknipt of geschoren zijn maar moeten op dezelfde lengte zijn 'getrokken'.
c) Op andere wijze als onder a) aangegeven wijze gevlochten manen.
d) Totaal afgeschoren manen.
In alle gevallen dient vlak achter de oren een strookje manen te zijn verwijderd teneinde het hoofdstel een goede ligplaats te geven."


De staart

"a. De haren van de staartwortel ingevlochten over een afstand van tenminste éénvierde deel van de staartwortel.
Het meevlechten van gekleurde linten wordt minder op prijs gesteld.
b. De haren van de staartwortel 'bijgetrokken'.
c. De haren van de staartwortel 'bijgeknipt' of 'geschoren'."

De staartpunt

"a. Recht afgeknitp. De lengte in gedragen toestand moet tenminste tot een handbreedte onder de sprongewrichten reiken.
b. Gedragen in niet bijgewerkte toestand, lengte als onder a. "

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 11:01

emn wat Kelly_Ann noemt staat op volgorde van voorkeur.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131842
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 11:07

Vroeger werden de paarden bij het springen ook ingevlochten, tegenwoordig zie je dit nog maar zelden.
Bij dressuur hoort imo. een ingevlochten paard, tenzij het een bepaald ras is waarbij de manen vaak los gedragen worden.
Neem bijv. een Fries met lange manen, die zijn los natuurlijk ook prachtig !
Een Fjord heeft ook een typische haardracht, die zie je ook maar zelden met vlechtjes.
De staart hoort of gevlochten te zijn, of getrokken / bijgeknipt langs de staartwortel.

Zoals je zelf al aangeeft: het is en blijft een kwestie van smaak.
De regels zijn ook vrij ruim genomen zodat er altijd wel een manier te vinden is om je paard goed voor de dag te laten komen.

Het is natuurlijk wel zo dat je niet alleen je eigen mening moet laten tellen, dressuur is een jurysport en uiteindelijk word je toch op het totaalplaatje afgerekend.
Daarom zou ik in jouw geval de staart toch vlechten, ook al vind je dit zelf niet zo mooi.
Het kan je punten kosten als je het niet doet.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 12:56

ik knipte de staart altijd! maar omdat hij zo'n zielig staartje hebt,ben ik daar mee gestopt! het groeit nu dus nog(doe het al meer als een half jaar neit meer)maar ik kan het dus ook neit vlechten,vidn ik ook niet mooi bij mijnes,maar ik heb dus altijd zo gereden,nooit commentaar opgehad hoor!
springen vlecht ik meestal niet!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

michele
Berichten: 2133
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 13:06

Met dressuur vlecht ik wel de manen, maar de staart deed ik nooit. Maar tegenwoordig vlecht ik de staart ook en doe ik er met losrijden een roodstrikje in maar hoeveel mensen je dan tegenkomt die niet weten wat dat betekent Frusty
Maar ik scheerde de staart nooit en kreeg nooit commentaar daarover.

michèle

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 14:05

michele schreef:
Met dressuur vlecht ik wel de manen, maar de staart deed ik nooit. Maar tegenwoordig vlecht ik de staart ook en doe ik er met losrijden een roodstrikje in maar hoeveel mensen je dan tegenkomt die niet weten wat dat betekent Frusty
Maar ik scheerde de staart nooit en kreeg nooit commentaar daarover.

michèle



ja heel veel mensen weten niet wat het betekent!zit zou eigenlijk altijd moeten bij zulke paarden!sommige jury's kijken er raar na Schijnheilig
en heeeeeeel veel ruiters weten geneens wat het betekent!

"There is something about jumping a horse over a fence, something that makes you feel good. Perhaps it's the risk, the gamble. In any event it's a thing I need."

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 14:21

reddytobias"]
[quote="michele schreef:
Met dressuur vlecht ik wel de manen, maar de staart deed ik nooit. Maar tegenwoordig vlecht ik de staart ook en doe ik er met losrijden een roodstrikje in maar hoeveel mensen je dan tegenkomt die niet weten wat dat betekent Frusty
Maar ik scheerde de staart nooit en kreeg nooit commentaar daarover.

michèle



ja heel veel mensen weten niet wat het betekent!zit zou eigenlijk altijd moeten bij zulke paarden!sommige jury's kijken er raar na Schijnheilig
en heeeeeeel veel ruiters weten geneens wat het betekent!
[/quote]


dat ze schoppen (of hengstig *LOL* )

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 16:25

het vlechten van de manen heeft idd de voorkeur. Over de staart (waar ik niks aan doe behalve uitpluizen) krijg ik nooit commentaar

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 18:10

sjakie schreef:
het vlechten van de manen heeft idd de voorkeur. Over de staart (waar ik niks aan doe behalve uitpluizen) krijg ik nooit commentaar


Idd ik vlecht de manen altijd. En de staart soms, ik kan zelf geen staartvlecht en ben te lui om het te leren Bloos
Dus alleen als er iemand is die een staartvlecht kan maken doe ik het. Nooit commentaar op gehad!

En scheren vind ik niet mooi. Er zijn maar weinig mensen die het echt mooi doen, naar mijn mening. En mn paard heeft al een dun staartje...

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 19:11

Antoinette"]
[quote="sjakie schreef:
het vlechten van de manen heeft idd de voorkeur. Over de staart (waar ik niks aan doe behalve uitpluizen) krijg ik nooit commentaar


Idd ik vlecht de manen altijd. En de staart soms, ik kan zelf geen staartvlecht en ben te lui om het te leren Bloos
Dus alleen als er iemand is die een staartvlecht kan maken doe ik het. Nooit commentaar op gehad!

En scheren vind ik niet mooi. Er zijn maar weinig mensen die het echt mooi doen, naar mijn mening. En mn paard heeft al een dun staartje...
[/quote]

Ja, Kore heeft idd ook niet zo`n hele dikke staart, bahalve als ik m net heb uitgeplozen/geborsteld met antiklit dan is ie keimooi! Maar die haartjes daar wegtrekken of scheren vind ik echt debiel! Ik kan het zowiezo ook niet netjes, dat weet ik nu al! Invlechten misschien dan maar, als ik extra punten krijg!
En dat met wit band afwerken van de manen, dat ken ik niet? Is wit elastiek niet genoeg, moet er van dat witte tape omheen? Dat zie je toch ook niet vaak, wel?

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 19:40

ik vind dat paarden altijd zo'n 'blote-billen' kont krijgen van het invlechten of scheren van de staart. Zeker als het een paard is met zo'n grote bips als sjaak.


Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 00:23

Bij een tinker een fries een adalusier of een haflinger mag je een hengstenvlecht og gewoon los doen, kwpn en andere paarden, is de jury ervan gediend dat ze ingevlochten zijn.
Je kan door een NIET ingevlochten paard ook minpuneten krijgen

BIBij het springen hoef je niet in te vlechten, mag wel.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 00:25

En als je de haren aan de zijkant van de staartwortel knipt, word de kont mooier, dat is echt! Dat doe ik ook altijd, die haren kan je ook scheren, dan groeien ze niet zo snel aan.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 00:52

Koortje schreef:
Ja, Kore heeft idd ook niet zo`n hele dikke staart, bahalve als ik m net heb uitgeplozen/geborsteld met antiklit dan is ie keimooi! Maar die haartjes daar wegtrekken of scheren vind ik echt debiel! Ik kan het zowiezo ook niet netjes, dat weet ik nu al! Invlechten misschien dan maar, als ik extra punten krijg!
En dat met wit band afwerken van de manen, dat ken ik niet? Is wit elastiek niet genoeg, moet er van dat witte tape omheen? Dat zie je toch ook niet vaak, wel?


Dat witte tape is een beetje uit de mode, jury's zien liever mooi gevlochten met bijkleurende stiekjes.... *LOL*

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 01:03

Even tussendoor Haha! ...mag je als je bijvoorbeeld met een nederlands trekpaard een proef rijd ook met een traditionele vlecht in staart en manen?....dat is dus wat ik me af vroeg! Aangezien ik van plan ben te gaan starten als brechje zo ver is. Want knotjes en hengstenvlecht is beide geen optie bij de meeste trekpaarden, ze dragen hun manen aan 2 kanten en daarnaast is het vaak te lang en te zwaar om het zo in te vlechten....en okay het is niet gebruikelijk om met een trekpaard te starten, maar diegene die het wel doen rijden dus traditioneel ingevlochten...maar dat zou dan toch eigenlijk niet mogen of wel? Maar jury vind het wel prachtig Haha! Knipoog

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 06:21

zou ik dus niet doen brechje want dan maak je er net een keuring van,

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 09:58

Ik vlecht nooit de staart in. Wat Antoinette al zegt, er zijn weinig mensen die mooi staarten scheren, zo vind ik dat er weinig mensen zijn die goed staarten vlechten. Ik knip alleen de onderkant recht af, de rest laat ik het groeien. Nooit commentaar op gehad en altijd goed cijfer voor verzorging. Ik verpest het liever niet door zelf te gaan scheren of knippen. Dan ziet het er maar wat minder uit als ze weer eens heeft staan schuren.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

ceelylover

Berichten: 1010
Geregistreerd: 18-08-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 11:27

Anouar schreef:
want ik zien nooit ongevlochten paarden...
Reacties?

bij dressuur of springen ? of wat anders ik zie bij dressuur meestal wel ingevlochten parden maar soms ook niet bij springen zie ik wel vaker oninlghevlochten paarden.. en moet niet persee hooor.. net of je het zelf mooi vind..

Take A l0ke @ mY pr0file

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 21:17

Soms wordt het punt verzorging van het geheel gebruikt om je wel of niet een winstpunt te geven. Dus zorg er nu maar voor, dat je paard er zo goed mogelijk uitziet, dan weet je in ieder geval zeker dat het niet behalen van een winstpunt hier niet aan ligt. Dus als je een WPN-er hebt: invlechten van de manen, of helemaal afscheren, en staart scheren of invlechten. Bij dressuur dan. Bij springen maakt het inderdaad niets uit.

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 18:55

bij bella heb ik de manen altijd ingevlochten
haar staart heb ik aan de bovekant bijgeknip het staat
haar super mooi
juist omdat ze een dunen staart heeft komt het er mooier er uit te zien!

Valencidee's Valentino M1+2 My one true love :+:

Help ons Thats me te vinden!! [OV] [PG]Thats Me KWPN merrie v. Jimtown geb 2000. st 1.63


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kimmetje26 en 5 bezoekers