Pony is zo druk met rijden!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-01 23:04

Tijdens de MKZ heb ik heel rustig aan gedaan met Ameretto en ik ben nu ongeveer vanaf mei weer aan het trainen.
Nu heb ik dus een klein probleempje. Ik weet niet of ik het 'klein' kan noemen want ik erger me soms zo aan hem!! Frusty
Mijn probleem is dus dat Ameretto na z'n 'rustperiode' heel erg overactief is tijdens het rijden. Hij slooft zich verschikkelijk uit en trekt heel erg te teugels uit mijn handen. Dit doet ie vooral tijdens buitenritten. Tijdens de les is ie veel frisser dan voor de MKZ.
Het is echt een heethoofd. Dan ben ik buiten met hem aan het stappen, gaat ie dribbelen (bijna telgang!) Als ik een tijdje de aan de lange teugel stap wordt z'n stap weer normaal, maar zodra ik de teugels weer oppak, begint het weer van voor af aan! Verdrietig

In draf is ie nog erger! Ik draaf dan aan en de eerste 10 stappen gaan goed. Daarna begint ie heel stiekem steeds iets harder (lees uitgestrekter) te lopen. Ik kan dan wel mijn kuit aandrukken en hem van voren opsluiten, maar dat helpt niks.

Het stomme is dat ik zelf zo ongeduldig en boos op hem wordt, terwijl hij gewoon zin heeft om te lopen! Wat kan ik aan dit probleem doen? Ik wil niet onrustig worden op hem, omdat ie dan nog drukker wordt!
En uit laten razen in galop heeft geen zin, want daar wordt ie alleen maar gekker van! Huilen

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10


Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 23:07

Misschien is het verstandig om hem voor het rijden te longeren. Dit moet ik met Sjakila ook, dat helpt een heleboel.. ze is een stuk rustiger.

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-01 23:10

Ja, misschien een oplossing, maar longeren kan niet bij onze wei. Scheve mond\ De wei ligt aan een zandweg en is niet zo groot. Verder is er in de omgeving ook geen stuk grond waar het kan.

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 23:19

Dit is heel moeilijk, maar: blijf ademhalen. Als je kwad wordt op zijn frisheid wordt het alleen maar erger. (heb zelf ook zo'n vliegtuig *LOL* )
Zorg er tijdens het rijden voor dat z'n aandacht bij JOU is, zal wel wat er verder allemaal gebeurt, jij bepaalt wat er gebeurt. Door hem met heel snelle ophoudingen, tempowisselingen ed aan de gang te houden, moet hij wel op jou letten. In feite moet hij het gewoon zo druk hebben dat ie helemaal geen tijd meer heeft om te schrikken. Mijn trainer roep altijd dat als hij het jou moeilijk maakt, jij het hem nog maar een stukje moeilijker moet maken. Maar lastig is het wel, ik ken dat gefrustreerde gevoel maar al te goed! Succes!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 23:37

Nog een tip. houdt hem goed bezig. veel overgangen rijden enzo.

Jammer dat je hem niet kan longeren. is er geen plekje voor te vinden op de wei. Of misschien op een veldje wat verder op...

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-01 11:09

Nee, er is niks in de buurt jammergenoeg. De manege is vanaf de wei half uur tot 3 kwartier stappen, dus dat schiet niet op!
Ik rijd hem al heel vaak zodat ie goed bezig blijft, overgangen, terugrijden, voorwaarts etc. Maar toch blijft ie druk.
Hij was zelfs nog zo druk op de derde dag van de Almelose ruiterdagen, terwijl ie er toen al 2 dressuurproeven en 2 parcoursen op had zitten!! Verward Verward

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-01 11:21

Ik heb hetzelfde probleem, ook zo'n heethoofd. Ik weet dat als ik boos word hij alleen maar feller wordt. Dus dan tel ik maar tot 10(000000). Overgangen rijden is als hij in zo'n bui is makkelijker gezegd dan gedaan. Hij luistert dan nl echt niet naar je zit en dan moet ik helaas soms even met de teugel inkomen. Ik had hem gisteren even aan de longeerlijn want mijn moeder ging er eerst op. Nou ja hij was gewoon keisloom. Maar toen ik erop ging en hij moest draven was het flink racen. Extreme duivel Zuchten tot 10 of 1000 tellen en doorgaan met terugrijden. Op een gegeven moment gaat het dan echt wel beter maar pfoeehhh heethoofden zijn echt niet makkelijk.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-01 11:22

Ik begrijp uit je verhaal dat hij niet zo zeer schrikkerig maar druk en loperig is. Ik heb er ook zo een gehad (semi arabiertje van 1.35m) en dat heb ik als volgt aangepakt:
Ik ben begonnen in een rustige omgeving, waarin hij niet zo snel werd afgeleid. In stap eerst lange teugel, dan aannemen en heel langzaam stappen. Zodra hij reageert op de vertragende hulp (zit en handen) ontspannen. Als hij gaat dribbelen, even je hand ontspannen om weer tact te krijgen en dan je tempo weer terug schakelen. Weglopen, hulp herhalen. Laat je dus niet verleiden om tegen te blijven houden. Pas als dat (redelijk) lukt, aandraven. Zelf heel langzaam lichtrijden, en proberen met je zit zijn tempo te verlagen. Veel grote voltes, vooral leren dat hij op je zit reageert want dit soort heethoofden reageren vaak heel fel op je hand en been.
Essentieel is om zelf heel rustig te blijven, liedje zingen, fluiten whatever. Je eerste doel moet zijn om rust te creeren voor hem, pas daarna kun je verder met trainen. En dat betekent heel veel zelfbeheersing en geduld. Consequent door gaan met wat je vraagt, zonder boos te worden. Mijn instructeur zegt altijd: goed blijven rijden, anders heeft hij zijn zin.
Succes ermee!

PS het heeft wel een jaar geduurd, wil je niet ontmoedigen maar het kost veel tijd en vooral geduld.
PS 2 neem ook alle tijd voor opzadelen, knuffelen e.d. Dan begint je training al rustiger.

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-01 11:28

Thnx voor de tips!!
Inderdaad, het is erg moeilijk om op zo'n moment rustig te blijven en ik heb ook het probleem dat ik soms met m'n hand in moet grijpen. Daar baal ik van, want ik vind het zo zielig om hem in z'n mond te zitten en ben bang dat ie na verloop van tijd zo hard is in z'n mond. Verdrietig
Ik heb ook weleens gedacht aan een martingaal, alleen als ik buitenritten rij, maar dressuuroefeningen lukken dan niet, omdat ie als ie een martingaal om heeft, z'n hals zo kort maakt. En dat terwijl ik de martingaal absoluut niet te strak heb zitten.

Ik hoop dat het met geduld wat beter gaat.
Dan maar een jaar, als ie maar beter wordt... Gaaaap

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-01 11:51

mmmhhh je lijkt echt op je zus.

Probeer Leys maar zaterdag dan voel je hetzelfde probleem. Het enige wat ik kan zeggen RUSTIG BLIJVEN en BLIJVEN RIJDEN. Niet gaan vechten niet boos worden.Rij veel voltes en wendingen en hou hem bezig.

Succes Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-01 12:45

Gaat hij dan ook tegen de hand lopen of alleen maar harder lopen? Alleen in het eerste geval is een martingaal nuttig.
En in welke situatie moet je hard inkomen met je hand?
Als ik je verhaal zo lees heb je een vrolijk beestje met veel energie. Wees daar ook maar blij mee!

PS Geef mij trouwens maar een heethoofd ipv een luie donder. Maar dat ligt ook aan je karakter, ben zelf vrij lakoniek aangelegd, en pas dus beter bij een druktemaker. Overigens is het wel heel opvoedend om zo'n paard te rijden.

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-01 17:44

Ik ben er zelf ook wel (meestal) blij mee dat ie lekker energiek is (ben zelf ook druk),maar soms als ik niet lekker in m'n vel zit en hij is zooo ontzettend druk, dan kan ik hem wel schieten Frusty ! Verdrietig
Wat betreft je vraag Lielle:
Als ie met me wegloopt, dan pakt ie het bit tussen z'n kiezen en doet z'n mond een stukje open. Dan kan ik wel been geven, maar daar reageert ie niet op. Op zo'n moment werk ik dus meer met m'n handen.

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-01 18:16

okee dit herken ik echt heel erg!
jino doet PRE-CIES het zelfde en ik weet ook niet wat ik er mee aan moet... ik leer dr nu een beetje mee omgaan..
maar ook dat ik toch uiteindleijk steeds weer met mn handen moet ingrijpen vind ik erg vervelend

"Some memories are best forgotten"

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-01 21:30

Ik ben het met iedereen eens, maar wou dit nog ff toevoegen:

Gebruik een martingaal, maar ga alsjeblieft een andere hulpteugels of wat dan ook er aan knopen om het voor jezelf 'makkelijker' te maken!!! Dat is geen oplossing. Martingaal kan wel goed helpen, dan kan ie z'n kop wel in de lucht steken, maar dan hou je wel controle.

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-01 21:56

Ik hoop dat je bedoelt GEEN hulpteugels??? Verward
Ik ben zelf erg tegen allerlei hulpteugels en pessoabitten enzo, het enige dat ik ooit gebruik is een martingaal. Het liefst gebruik ik hem ook niet, maar soms is het nodig.
Weet ook niet of ik hem wel ga gebruiken om dit probleem op te lossen. Ik hou het maar op veel tempowisselingen, afwisseling en geduld....... Gaaaap Gaaaap

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 07:57

Lautje,

misschien helpt het om als hij wegloopt niet in te komen met je handen maar op een grote volte te zetten en steeds met heel korte ophoudingen te werken om zijn aandacht te krijgen. Vooral met je zit rijden en de volte langzaam sluiten.
Ook nog een idee is om als hij het bit vast pakt een keer extra veel been te geven en hem zo te verrassen. Dan moet je wel meteen daarna een rustige ophouding geven.
Overigens wordt een paard niet hard in zijn mond door een keer stevig je handen te gebruiken en dan weer los te laten (al moet het natuurlijk ook niet altijd zo), maar door constant te lopen trekken. Een keer een duidelijke ophouding kan ook geen kwaad.


Maar ik begrijp dat je eigenlijk 2 dingen hebt. Tijdens het rijden is hij loperig en druk, en daarnaast kan hij soms er tussenuit gaan. Voor het eerste heb ik in een eerdere post al wat geschreven, voor het tweede is het eigenlijk de kunst om hem net voor te zijn als je het voelt aankomen. Dan kun je nog een halve ophouding maken of een volte rijden en het voorkomen.

En nog 1 tip wat betreft je eigen geduld. Misschien kun je beter als je je zelf niet zo goed voelt een rustige buitenrit gaan maken en de traiing maar laten voor die dag. Je wint er niets mee om te gaan rijden als je zelf gejaagd of onrustig bent, zeker niet als je paard dat ook al is. En zoals ik al eerder zei: het is heel goed voor jezelf om op zo'n paard te rijden, je moet soms een enorme zelfbeheersing opbrengen en dat kan je ook buiten de paarden soms goede diensten bewijzen.

Succes, en laat eens weten hoe het gaat.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 09:01

Oeps... Ja, ik bedoelde dus absoluut GEEN andere hulpteugels als een martingaal... Stom van mezelf!!! Frusty Frusty Frusty

friezengirl

Berichten: 97
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: JOURE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 14:06

laat hem voor het rijden ff aan de longe uitvliegen, nou helpt dat natuurlijk niet ome r voorgoed vanaf te komen. Ik heb dat rpobleem ook met Irene gehad, ik heb haar gewoon heel erg hard aangepakt en in het begin iemand naast haar laten lopen die de teugels vast had. Zij heeft Irene toen een keer goed in dr mond getrokken en dan stopte ze voor een tijdje. Het is natuurlik niet de beste oplossing maar het heeft wel gewerkt en ze heeft geen hekel aan rijden gekregen. Maar datw as irene ik weet niet hoe dat met jou paard zit.

<font color=hotpink><i>Anna</i> je hebt me verlaten, ik droomde, ik mis je en nu denk ik alleen nog: WAAROM!!!!

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-01 16:39

Nou, bij mijn pony moet je dus absoluut NIET gaan trekken in z'n mond en 'hard' aanpakken, want dan vertikt ie het hoor!
Hij wordt al helemaal heet als ik tijdens de training ff een tikje met de zweep geef dat ie op moet letten.(hij is halfbloedarabier, dus aardig snel op z'n teentjes getrapt).

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10


compagnon
Berichten: 140
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Ter idzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-01 15:08

dat probleem heb ik ook met een paard waar ik op rij, in de bek trekken moet je vooral niet doen daar word die van mij ook alleen maar gekker van, je kunt ook een keertje met martingaal rijden dat geven ze zich sneller over, en kun je ze beter houden je kunt het beste afwisselen, elke dag goed trainen en dan word die vanzelf wel weer minder druk
oja je moet wel geduld hebben, je pony kan het ook niet helpen! daar moet je maar aan denken tijdens het rijden!

veel succes

"Men kan niet verwachten dat een paard zo mooi is en zo hoog mogelijk zal springen, als het met doornige braamstruiken geslagen word."

Lautje

Berichten: 989
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-01 18:28

THNX! Lachen

Ja, gisteren had ik dus les en bleef zelf heel ontspannen. Dat voelde Ameretto natuurlijk ook en hij gaf zich ook veel sneller over dan normaal!!

Dus geduld helpt echt goed!!!

TARA (Amulet X Julio Mariner xx)--> Springen B + 31, Dressuur L2 + 9, SGW L + 10


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 14 bezoekers