Dilemma; over werken en een paard houden

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Dilemma; over werken en een paard houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-02 02:12

Stel je hebt een paard/pony. Als je parttime werkt, heb je veel tijd om met je paard bezig te zijn en hem helemaal zelf te verzorgen, maar hij staat in een weiland zonder enige voorzieningen, omdat je iets beters niet kan betalen.
Of je werkt fulltime, waardoor je een pensionstal kan betalen met veel voorzieningen en waar je paard gevoerd wordt enzo, maar doordat je de hele dag werkt kun je alleen 's avonds naar je paard.

Wat zouden jullie kiezen?


Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 02:21

Dat zou er heel erg van afhangen wat ik met mijn paard zou willen.

Als je graag met je paard bezig bent en recreatief rijdt (buitenritten) denk ik dat je beter parttime kan werken met weinig voorzieningen. Je hebt die voorzieningen niet hard nodig om plezier van je paard te hebben en je hebt meer tijd om met je paard door te brengen. Bovendien kan je ook in de winter tijdens daglicht buitenrijden.

Als je echter serieus wil rijden en trainen dan heb je een groot belang bij een binnenmanege en de faciliteiten van een grotere luxere stalling. Maar dat heeft meteen als voordeel dat je ook in de winter in de avonduren kan doortrainen en het minder erg is als je de hele dag hoeft te werken.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 04:15

Kijk, dat dilemma ken ik maar al te goed. Eigelijk wil je veel tijd met je paard doorbrengen en dus best een paar uurtjes in de week minder willen werken.
Maar als je die paar uurtjes minder werkt, krijg je ook een aantal centjes minder... Waardoor je dan dingen niet meer kunt betalen.
Dus kies ik maar voor weinig faciliteiten, veel werken en mijn paard in de winter wat dagen in de week vrij geven.
Kan ik misschien wat sparen en later een aantal uur minder gaan werken Lachen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 08:09

Ik ging uiteindelijk .... oké moeilijke kwestie.
Part time werken betekent meestal minder geld. Ik werk ook part time, 32 uur, maar verdien nog genoeg dat ik pensionstalling kan betalen.
Ik weet niet Percy, ik ben ook recreatief met Gammon bezig maar wel dressuurmatig en af en toe buiten. Ik heb voor mezelf wel bedacht, mocht ik om de één of andere reden minder gaan verdienen, ben ik genoodzaakt om Gam achter in de tuin en op de wei te zetten.

Oké, ik ben uit mijn keuze Maaike, ik koos voor de wei. Verward

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 09:56

Ik werk full time en zomers is het zeker tot 22 uur licht dus wil je buiten rijden geen probleem. in de winter is het al vroeg donker en wil je dan toch gaan rijden kun je altijd met lichtgevende dingen rijden of gewoon in de bak met verlichting.

Wodan en ik onderweg in de M2

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 10:06

als je fulltime werkt ben je wel steeds erg moe en heb je geen zin meer om te gaan rijden (heb ik). en inderdaad, 't is maar net wat je verwacht, misschien heb je op je eigen land geen bak maar kun je bij een buurman erin rijden ofzo.....

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 10:50

Ik werk nu parttime (24 uur) en heb mijn paarden op de wei staan. Wel met stal, water en licht maar geen verdere faciliteiten. Het werk is zo gelopen, ik heb niet bewust gekozen voor een parttime baan, maar de extra tijd die ik heb is natuurlijk wel lekker.
Vanaf half februari ga ook ik fulltime aan de slag (36 uur). Ik zal dan overdag minder tijd hebben, maar ik verhuis niet naar een pensionstal. Ik vind het fijn de paarden iedere dag zelf te kunnen verzorgen, ook al heb ik er op die manier meer werk aan. Voor mij is het een vorm van ontspanning.

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:24

Fulltime werken, carriere maken dus opklimmen, ook in salaris, en dan rustig aan wat minder gaan werken.
Heeft bij mij prima gewerkt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:27

Ik heb het net zo gedaan als Sonja. Mijn paard staat in volpension met alle wenselijke luxe Haha!. Ik bekijk het op de volgende manier: Als je een paard hebt maar je kunt niet rijden door regen, sneeuw of wat dan ook dan ben je nog erg duur uit omdat je voor iets betaald waar je eigenlijk geen plezier van hebt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:34

Ik sta in half pension. Er wordt gevoerd, maar ik moet zelf mesten. Op maandag ben ik meestal vrij, dus dan mest ik. Daarna gevolgd door de woensdag meestal, en dan de zaterdag. Op dagen dat ik gewerkt heb, en moet mesten rij ik meestal niet, omdat ik daar gewoon de puf niet meer voor heb

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:27

Ik werk fulltime en sta op een pensionstal waar iedereen vol pension staat. Allen stallen worden keurig netjes bij gehouden en ook krijgen alle paarden tegelijkertijd hun eten. Ook worden bij ons de paarden in de wei gezet en er weer uitgehaald als je het zelf nog niet gedaan hebt.
En ik ben heel tevreden met de huidige situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:49

een paar jaar geleden werkte ik altijd meer als 40 uur
En daarnaast reed ik 3 tot 4 paarden per dag en in het weekend nog meer.
Stallen moest ik ook gewoon zelf doen.

Het ging allemaal goed alleen maakte ik lange dagen.
Stond vaak om 5 uur op en was op z'n vroegst om 11 uur thuis, maar vaker pas om een uur of 12.

Tussen 5 en 6 wat eten in elkaar flansen en eten.
En op zaterdag en zondag vlug door het huis heen Lachen

prompter

Berichten: 10912
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 16:40

Ik werk full time, en ik heb twee paarden in vol pension staan. Het scheelt dat ik prettige werktijden heb, van half acht tot vier uur, dus zelfs 's winters kom ik nog met licht bij mijn paarden. Wat ook scheelt: ik doe de paarden samen met mijn man, dus ieder een.

Het voordeel van vol pension staan is dat je alleen maar met je paard bezig hoeft te zijn, je bent geen tijd kwijt aan mesten en voeren e.d. Daardoor blijft er wat mij betreft voldoende tijd over voor rijden en trainen, en een goede accomodatie (wij hebben 2 buitenbakken, een binnenbak en een draftrainingsbaan) maakt het hele jaar door trainen goed mogelijk. Het kost alleen wel veel, zonder full time werken zou het helaas niet kunnen.

Extremely rare and Beyond Compare

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 18:13

Ik werk 40 uur (als het niet meer is) en mijn pony staat in volpension. Ik kan alleen savonds komen door de week en gelukkig is er een verlichte buitenbak en een binnenbak.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 18:17

Er is ook nog een andere mogelijkheid. Blijf fulltime werken en koop een trailer. Word lid van een rijvereniging waar je de bak mag gebruiken en ga na je werk vanaf de locatie met mindere voorzieningen naar de manege toe. Van het geld dat je overhoud door voor een stal met mindere voorzieningen te kiezen kun je wellicht die trailer betalen. Als je die eenmaal aangeschaft hebt, kun je eventueel wat minder gaan werken.

Is maar een idee hoor. Bij mij werkt het namelijk ongeveer zo. Ik werk inmiddels parttimer, alleen staan mijn paarden thuis. Dus ook alleen maar een buitenbak.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 18:28

Nou nou... geen plezier van je paard als je er niet op rijden kan... op de dagen dat ik niet rij heb ik ook plezier met of van Gammon. Ik zie het niet als een verlies qua geldinvestering. Ik vind het nogal klinisch klinken.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 18:28

Dat zou afhangen van het type paard dat ik zou hebben en wat ik ermee zou willen bereiken.
Als ik een recreatieveling zou zijn met een Fjord dan zou ik hem net zo lief een dagje op de wei laten staan.
Heb ik een duur sportpaard waarmee ik verder zou willen komen dan heb ik liever alle luxe die nodig is om te kunnen trainen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131839
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 19:13

Zelf ga ik voor optie 3 Knipoog :
Fulltime werken en paard ook zelf helemaal verzorgen.

't Is natuurlijk heel erg moeilijk om iemand advies te geven wat te doen in zo'n situatie, maar als ik in jouw schoenen zou staan dan zou ik zeker gaan voor fulltime werken.
Je bent nog erg jong en zult vast ook nog "een carriere" op moeten bouwen, en dat gaat fulltime nu eenmaal gemakkelijker dan parttime.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 19:48

Ik werk 4 dagen per week en verdien genoeg voor zo'n luxe pensionstalling, maar doordat ze daar op die stallingen niet buitenkomen is het voor mijn pony geen optie. Ik sta dus nu op een goedkopere stal met alleen een buitenbak, maa wel volledige verzorging. Ik kan geregeld niet rijden omdat het te nat is of omdat het gevroren heeft, maar mijn pony komt in elk geval buiten, en dan vind ik zijn gezondheid belangrijker dan die binnenbak en het kunnen doortrainen. Ik ga nu vanwege mijn werk ook vaak 's avonds, en soms ben ik inderdaad te moe, maar dat geeft dus niet omdat hij zijn beweging zelf kan nemen.
Als er een stal zou zijn hier in de buurt met 's winters weidegang en een binnenbak en goede buitenbak dan zou ik daar best wat voor over hebben! Helaas heb ik die stal nog niet ontdekt...

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 22:37

het tweede,dat heb ik ook!Ik zit de hele dag op school!!Dus dat is ongeveer hetzelfde.

http://www.csunallegra.come2me.nl

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 18:37

Ik werk 4 dagen in de week en Cheyenne staat volpension. Ze komt iedere dag de hele dag buiten en kan dus ook genoeg bewegen. Ik werk liever niet meer dan 4 dagen want dan houd ik helemaal geen tijd over om te genieten van Cheyenne. Ook ik heb prettige werktijden; meestal draai ik avonddienst en hoef dan pas om 14:30 te beginnen, waardoor ik s'morgens naar Yen toe kan. Is het in elk geval altijd licht als ik ga!!! Minder werken is geen optie; ik heb buiten een paard ook een hoge huur en de wens om zo nu en dan eens op vakantie te gaan...


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 18:40

Dat is dus precies de reden dat ik altijd heb bijgereden........Ik heb een gezin, een baan en een leven

Signe

Berichten: 5796
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:49

Door dit topic te lezen besef ik alleen maar wat voor een luxe positie ik heb... en ik maar klagen. Blizz staat in volpensioen en ik werk parttime. Het geld waar ik blizz van betaald zal langzaam maar zeker op raken en dan.....? Ik wist met de aanschaf al dat na twee jaar het geld op zou zijn. Maar besloot toch een paard te kopen. Ik heb altijd al een paard willen hebben en liever twee jaar een geweldige ervaring dan mijn leven lang haddikmaar...

Bovendien heb ik geleerd dat niets in het leven vaststaat en dat mijn leven continu aan het veranderen is.... dus wie weet kan ik Blizz houden, ik zal bergen verzetten voordat ik hem verkoop!

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Signe

Berichten: 5796
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:50

gijsenkim schreef:
Dat is dus precies de reden dat ik altijd heb bijgereden........Ik heb een gezin, een baan en een leven


Een leven......Wat is dat???

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:55

dapperdier"]
[quote="gijsenkim schreef:
Dat is dus precies de reden dat ik altijd heb bijgereden........Ik heb een gezin, een baan en een leven


Een leven......Wat is dat???
[/quote]

Nou op vakantie, uit eten, met mijn kindje naar de speeltuin. met de man een motorritje maken of tennissen, bij mijn moeder eten enzovoort Haha! Haha! Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: djinnie, Miiej en 32 bezoekers