Longeren ging gisteren niet goed

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-01 09:32

We hadden gisteren weer het hoofdstel in gedaan bij Razinda. Het ging redelijk snel maar ze kwam een paar keer ontzettend omhoog. Ik vind toch dat ze op deze manier geen vertrouwen krijgt maar ja. Mijn stalgenoot zegt dat ze zich vanzelf wel over geeft.

Toen ging hij naar huis en ik ging Razinda longeren. Ik heb het halster over het hoofdstel gedaan en daar de longeerlijn aan vast gemaakt. Nou het longeren werd echt een fiasco... Verdrietig

Ze rukte zich bijna al meteen los en ging door de bak lopen bokken. Ik had haar vrij snel weer en toen ik haar net weer om me heen liet lopen begon ze weer te bokken en draaide ze vliegensvlug de andere kant op, zodat de lijn achter haar zat. Dan kan je dus ook weinig meer. Dus weer los. Ik had echt de pest in en ik dacht laat maar zitten allemaal. Maar toch dacht ik ook: ik zal van je winnen kreng! Boos!

Dus ik weer longeren en deze keer leek het goed te gaan. Totdat de het meisje dat op de boerderij woont met haar pony ging rijden in het weiland naast de bak. En die loopt heel erg te schreeuwen en druk te doen, dus Razinda was helemaal niet meer met haar aandacht bij mij. Ze brak niet meer los, maar ze lette ook niet meer op mij. Toen had ik zo verschrikkelijk de pest in dat ik haar maar heb uitgestapt op het erf (ik had nog niet eens op de rechter kant gelongeerd) en in haar box heb terug gezet. Ik baal zo verschrikkelijk. Zal het mij dan nooit lukken om haar te longeren? En als ze zo gruwelijk bokt als ik erop zit... ik moet er niet aan denken. Verdrietig

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 09:35

hee jura. ik kan je ff niet oppeppen, zit zelf in een enorme vertrouwens dip........
maar het is wel heel belangrijk dat je je een beetje aanpast aan het tempo van je paard met nieuwe dingen en trainen.

Voorzitster AFM

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 09:39

hoi,
klinkt allemaal erg moeilijk maar het gaat gewoon lukken. (Beetje positief denken)
Ze krijgt er geen vertrouwen door maar heeft het wel met vertrouwen te maken? Neemt ze niet gewoon een loopje met je?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-01 09:48

He Steef ik ben blij dat je dat zegt, dat geeft mij het gevoel dat ik haar niet verkeerd behandel Lachen

Ik denk ook dat ze mij in de zeik neemt (hoop ik tenminste) want als ik het voorzichtig probeer met dat hoofdstel, lukt het gewoon echt niet! En bij dat longeren weet ze inmiddels dat ze zich los kan rukken, dat is heel vervelend. Vanavond gaat mijn stalgenoot mij weer helpen want hij is natuurlijk veel sterkter, en bij hem kan ze zich niet losrukken.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 09:54

hee koppie op hoor. Een dipje mag je best wel hebben. MAAR NIET OPGEVEN HOOR *LOL* . Ik denk dat het wel goed gaat komen.

Als het gevaarlijk gaat worden zou ik haar toch wegbrengen en dan zadelmak laten maken. Oke het kost geld maar je veiligheid is wel heeeel belangrijk. Pling

Succes .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

casy

Berichten: 131
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 10:14

Wat vervelend joh!

Misschien is dit een tip. Dat hielp bij kyra wel goed toen ik haar moest leren longeren.
Enn stukje in de bak afzetten. Een vierkantje, zo groot als een longeerbakje. Dan sluit je haar als het waren een beetje op en dan kan je minder makelijk wegrennen. *LOL*

Verder moet je zelf heel snel worden in het zien, op welk moment zij om wil draaien en dan zorgen dat je haar opsluit, opjaagt van achteren, zodat ze alleen maar naar voren kan en niet kan omdraaien.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en dat het help. Schijnheilig

Ik wens je veel succes. Heb geduld, het komt vanzelf goed.

Groetjes,
Casy Party!!

Een mens met paarden, heeft de hemel op aarde!!

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 10:27

He kom op he, de moeilijkste zijn de beste, weet je nog wel. En jammer dat het longeren nu weer niet goed ging, mar het is wel vaker niet goed gegaan, en daarna ook weer wel, dus er is geen man overboord hoor. En Jur bokt toch ook heel erg aan de longeerlijn, en toch ook niet als je erop zit? Ik denk dat je idd best soms wat strenger voor je dametje mag zijn hoor. Had haar maar gewoon met hoofdstel en halster om losgegooid, jij wilt rennen, oke, jij mag rennen }> . Of gaat ze dan door het hek heen? Je krijgt het hoofdstel nu in ieder geeval samen met je stalgenoot in, gewoon even doorzetten nu he. Staat het trouwens mooi, meteen zoveel meer paard ipv kind he?
En als je wilt dat ik weer eens langskom om te kijken of je haar niet vreselijk mishandeld Haha! dan bel je maar hoor, doe het graag dat weet je.
Groetjes Laura

Navragen is beter dan afvragen.


Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-01 11:57

Dat afzetten van de bak, daar had ik ook al aan gedacht, maar helaas is er niets om het mee af te zetten, dus dan maar zo. Ik kan het gewoon niet uitstaan als ze me te vlug af is!!

Hoi Jasmijn, misschien vraag ik wel een keertje of jij kan komen kijken! Lachen
Staat inderdaad wel leuk dat hoofdstel, een beetje ouderwets, omdat het met een lage neusriem is. Toen ik begon met paardrijden reed iedereen met lage neusriem, toen bestond de gecombineerde volgens mij nog niet eens. En alles was bruin he! *LOL*
Maar het staat wel schattig eigenlijk! Lovers

Pfff, ik zit zo met gemengde gevoelens over dat longeren en het hoofdstel in doen. Ik hoop dat het snel beter gaat want ik pieker mezelf gek! Verdrietig

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 12:27

Hoi Maartje! IK dacht ook aan het afzetten van de bak (gewoon met rood/wit lint en een paar prikpaaltjes????), maar misschien kan een kaptoom ook? Ik weet niet hoe je dan precies zit met haar bult, dus dat kan je zelf misschien het beste beoordelen!
Ik hoop voor je dat ze wel bijtrekt. Durf niet goed te oordelen of het serieus is of gezeik, het zou allebei natuurlijk heel goed mogelijk zijn!

Maar hou vol, de aanhouder wint!!!

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 13:50

Pfoe we worden oud he, ik heb bij de pony's ook nog met lage neusriem gereden. En niet piekeren, gewoon bellen hoor, als je wilt dat ik langskom, ik heb alle tijd van de wereld, no problemos. Doen hoor, als jij denkt dat je er wat aan hebt. Verward

Navragen is beter dan afvragen.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 14:07

even helemaal off-topich natuurlijk: ik rijd Tender nu ook met lage neusriem: hij loopt er goed op en ik vind het hem leuk staan! Daarnaast vind ik het wel leuk hoor: even iets anders dan anderen.....

Ja toch! Niet dan?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-01 15:24

Ja ik vind zo'n lage neusriem ook wel leuk! En voor jonge paarden is het volgens mij best goed! Volgens mij rijden ze bij Tineke Bartels de jonge paarden ook zo. Heb Jur er ook mee gereden eergisteren, omdat haar bit aan Razinda's hoofdstel zat. Ze liep er niet slechter op ofzo.

Laura, ik vind het leuk als je komt dus we spreken binnenkort weer wat af als jij het ook leuk vindt! En natuurlijk vrijdag als ik de foto's heb!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 16:50

Met mijn lieve kleine poppedijn (Lab dus) heb ik ook fikse problemen gehad met longeren. Toen ik begon dacht ik dat hij het kon, niet dus. Na 2 keer kreeg ie het op zijn heupen. Een keertje ging ik op mijn buik door het zand.
Een redelijk hysterische stalgenoot ging mij wel even helpen en joeg hem vervolgens op met de zweep, geen succes. Wel een goed idee, als je het rustig doet. Het kan geen kwaad om hem op te sluiten en met 2 mensen kun je breder gaan, zodat het paard niet teveel uit kan halen.
Een andere 'helper' liet hem omdraaien en toen was er niks meer aan de hand volgens haar. Klopt, maar ik wilde perse niet dat hij omdraaide; dat snapte die mevrouw dus niet (slim type). Wat wel hielp was eerst rustig rechtsom, dat vond hij prettiger.
De beste oplossing kwam in een kleine baan, daar werd omdraaien erg moeilijk. Daarna weer in een grote baan en hem een keer een klinkende klap verkocht, dat hielp wel.
Bijzetten hielp ook goed trouwens, dat was toen de beste tip die ik kreeg.
De ergste problemen zijn al een paar jaar over, hij begrijpt goed wat de bedoeling is. De meeste van zijn problemen kwamen omdat hij het niet goed snapte en zich opgejaagd voelde. Weet dat paard veel dat hij gewoon een rondje moet kachelen, hihi.
Met rust en vertrouwen win je een hoop. 2 rustige mensen om haar duidelijk te maken wat ze moet doen.
Laat je niet ontmoedigen hoor, het komt heus goed. Zodra ze het snapt is ze denk ik ook gelijk een soort professor in het longeren.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 21:50

hee meid kop op hoor!ookal zie je het nu niet zitten,niet opgeven.elke keer weer opnieuw dat longeren oefenen,en steeds weer als het goed gaat stoppen,uitstappen zodat raz er de goede dingen van bewaard.goed en braaf zijn=ophouden met werken,leert ze gauw genoeg.
en laat maar bokken,gooi haar desnoods elke dag aan de longeerlijn,doe je rijhandschoenen aan(vanwege de lijn die als die uit je hand gerukt word dat geen pijn doet)en laat maar razen,net zolang tot ze moe is.
doorgaan he?niet opgeven.komt allemaal goed.razin heeft gewoon zoiets ik geef ook niet op,en dan is het juíst aan jou om van haar te winnen,telkens weer opnieuw oefenen.

kom op he?je zit er nu gelukkig niet op dus laat haar maar bokken en gek doen,zet al je kracht op de lijn dat je niet loslaat(want dat kent ze nu)en laat maar gaan.en als ze is uitgebokt en denkt nu wil ik stappen:dan laat haar maar rennen ,ze wil toch zo graag gek doen?nou dan zal ze werken ook,laat maar draven en galopperen maak haar maar moe.vanzelf krijgt ze door na een tijd dat als zij zo loopt te klooien dat jij haar alleen maar harder aan het werk zet.kom op hoor,niet opgeven!!

soms is het beter om te zwijgen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dido2316, gonniee, Maaike_Ma, Sanne96 en 37 bezoekers