mening gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-02 21:59

wat is jullie mening over zo`n kunstof zadel of een leren

heb eens wat op intenet gekeken en wou graag jullie voorkeur en voor en nadelen van kunstof en leren zadels willen weten

ook welke het beste op het paard ligt
welke het lekkerst zit
welke het beste is om in te rijden

zou het graag willen weten

groetjes jenny


Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 22:28

Hoi,

Nou alvast 1 voordeel van een kunststof zadel is dat je er weinig onderhoud aan overhoud, en ze zijn lekker licht. Een nadeel is wel dat het sneller slijt dan een leren zadel. Ik rij nu wel met een kunststof zadel maar ik ben op zoek naar een leren, ik vind het toch niet echt lekker zitten, beetje tsja hard Verward .
En over de ligging op je paard, dat heeft volgens mij niet zoveel met leer of kunststof te maken maar met het type/model zadel dat je hebt.

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb kunnen helpen, *LOL*

Zilly

Syrianda
Berichten: 1830
Geregistreerd: 28-12-02
Woonplaats: een mooi stadje in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 22:36

Ik heb een kunstof zadel en ben er erg tevreden over. Pling Zeker omdat mijn pony erg breed is en ik het zadel makkelijk kan laten verstellen. Ze zijn ook heel licht en inderdaad makkelijk in onderhoud. Ik moest er in het begin wel aan wennen hoor maar ben er nu aan verknocht. Nog 1 voordeel vind ik persoonlijk is dat ik het idee heb dat het niet zo glijd als een leren zadel. Maar een andr kan dat juist een nadeel vinden. Misschien kun je zo'n zadel eens uitproberen.

Winnetoe

Berichten: 131
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Puth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 22:55

We hebben jaren een kunststof zadel gehad. Helaas waren we onwetend, het lag niet zo goed. Maar net omdat het kunststof is, was het niet zo heel slecht voor zijn rug. Maar goed. Toen we eenmaal wisten dat de ligging niet zo goed was, hebben we een leren dressuurzadel gekocht. Dat was toch al langer onze wens. Er zijn ook nadelen aan zo'n zadel, o.a. het gewicht. Wat een verschil! En ze zijn behoorlijk glad. Een broek met leren zit is toch wel een must!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 23:56

Wat je fijner vind zitten is heel persoonlijk en afhankelijk van het model van het zadel.
Ik vind kunststof fijner omdat het een stuk lichter is en minder onderhoud nodig heeft......
Ik heb een kunststof westernzadel en dat scheelt heel wat kilo's met een leren westernzadel!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 09:03

Ik ga zelf voor leer. Het is duurzaam. Een leren zadel van goede kwaliteit behoudt bevondien redelijk zijn waarde.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 09:54

Ik kocht zelf een jaar geleden een paard, en wilde zowel dressuren als springen, een veelzijdigheidszadel dus, en mijn paard had een hoge schoft.

Ik kreeg te horen dat een Kieffer zadel goed zou passen vanwege haar hoge schoft, en die wilde ik tweedehands kopen, eentje die nog zo'n tien jaar mee zou kunnen zeg maar.

Toen hoorde ik dat een nieuwe Wintec (kunststof dus) ook nog zo'n tien jaar meegaat minstens, als je hem goed behandelt hihi.
Voordeel hiervan: omdat hij nieuw is heeft hij niet eerder op een ander paard gelegen en is zich niet gaan vormen naar de rug van dat paard, wat toch altijd iets gebeurt.

Nog een voordeel: Wintec is gemakkelijk en ook voordelig in onderhoud, licht van gewicht, en is voor zowel paarden met hoge of lage schoft te krijgen, de boom van het zadel is verwisselbaar (drie maten zijn er geloof ik).

Mijn veelzijdigheidszadel van Wintec heeft equi-suede op het zitvlak, het is niet te stroef (wat je bij suede zou verwachten) maar zit net wat steviger, wat ik bijv. bij het springen wel handig vind, en ik heb een paard dat aardig kan bokken. Extreme duivel

Met mijn zadel heb ik al regelmatig in weer en wind gereden, nu bijna een jaar lang, en het ziet er nog goed uit.
Ik verwonder me ook nog regelmatig over het zitgedeelte:
door de chemokuren zijn mijn botten zwak en heb ik gauw last van mijn billen als ik op een harde stoel zit.
Maar op dit zadel? Het zit zalig en is dus ook niet hard ONDER het oppervlak zeg maar.
Heb gisteren een heerlijke rit gemaakt ondanks mijn achterste! *LOL*

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 10:04

Ik ga voor leer!
Zit heerlijk zacht en toch stroef!
En van betere kwaliteit

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 12:28

Ook voor Tiko hebben we een kunststof zadel gekocht. Voordelen vind ik toch wel dat het erg makkelijk in onderhoud is, ze zijn idd heel licht en een stuk minder prijzig dan leren zadels. Het was wel even wennen, maar het zit op zich goed. Maar of het beter zit dan leren zadels dat is denk ik heel persoonlijk, het ene leren zadel is het andere niet.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Letizia

Berichten: 12145
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 12:39

Ik ga ook voor leer, ik heb een tijdje op een kunststof zadel gereden en elke keer lag ik helemaal open (doorrijden) en dat heb ik met een lederenzadel niet.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 13:43

Het nadeel van een kunststofzadel is dat je echt nul,nul inwerking met je zit hebt. Toen mijn lerendressuurzadel gemaakt moest worden kreeg ik een kunststofzadel te leen. Oh fijn dacht ik, mijn eerste zadel was ook een kunststof. Helaas het zadel zat echt fijn! Lag goed op mijn paard, maar ik had gewoon niets meer te vertellen. Wilde ik van de draf naar de stap gaan: vloog ik er bijna af, omdat ik dacht hij remt, maar hij ging dus gewoon door. Na nog een paar keer proberen, de moed opgegeven en ik vertik het om nog een keer met een kunststoffenzadel te gaan rijden....

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

IcePrincess

Berichten: 7738
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 14:54

ik ga voor kunstof
het is idd erg makkelijk in onderhoud, is veel lichter, zit lekkerder en het kraakt en piept nietzo erg als leren zadels (niet alle leren zadels doen dat natuurlijk maar veel wel)
en ik houd nietzo van echt leer, een hoofdstel van leer is genoeg

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 17:55

ik ga toch echt voor leer. Voornamelijk omdat je met jonge paarden die nog in de groei zijn en ook nog breder worden sneller een nieuw zadel moet aanschaffen wintec verliest heeft snel zijn waarde(gekocht voor 500 eur in januari in augustus wil je er vanaf om welke reden dan ook waarde is nu € 150,- en leer die een stuk minder snel gekocht voor 900,- eur en na een jaar max 100,- er vanaf.

Wodan en ik onderweg in de M2

ieris

Berichten: 1758
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 18:10

Hallo Jenny

Ik heb ook een kunstof zadel gehad,ik vond het heel erg makkelijk in onderhoud,je hoeft er bijna nooit aan te poetsen.
En het is veel lichter dan een leren zadel,dat lijkt me ook wel fijner voor het paard.
Degene die ik had is zeker 10 jaar meegegaan,dat vind ik best lang voor zo een goedkoop zadel.
Maar ik heb nu aleen nog leren zadels,die zitten wel veel lekkerder,maar je hebt er wel meer werk aan met schoonmaken.

eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 18:15

Ik heb een kunststof zadel gekocht toen ik mijn haflinger ging inrijden. Omdat het erg goedkoop is, en ook licht in gewicht, vond ik het ideaal voor een jong paard. Na bijna twee jaar was ze alweer zo hard van lichaamsbouw verandert, dat ik nu een leren zadel heb gekocht. Ik vond ook geen passende maat meer in de kunstof zadels.

tiggert

Berichten: 766
Geregistreerd: 23-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-02 19:13

heel erg bedankt alleemaal voor jullie mening
jullie hebben me erg goed geholpen
ik weet nu welke voor en nadelen ze hebben
en ik kan straks mischien ook beter kiezen (hoop ik)
hahaha

thanks groetjes jenny


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Ruai en 33 bezoekers