Rake Klappen van Rieky

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Rake Klappen van Rieky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-02 17:47

las net het interview met Rieky Young in de nieuwe Quarter. Ze zei een aantal dingen over de western sport waar ik het erg mee eens was.

Even een paar quotes:


"..... ik vind dat er eigenlijk te weinig goede ruiters zijn en dat er te weinig goed les wordt gegeven in Nederland. Daar begint het probleem.

......Het gaat slecht met de sport in Nederland, ik maak mij daarover zorgen, want als er niks gedaan wordt is er straks gewoon niks meer."

"Westernrijden is een paar jaar geleden natuurlijk op een bepaalde wijze verkocht. Makkelijke paarden, vooral recreatief, waar iedereen op kon rijden. Je ging erop zitten, deed je benen er vanaf en het paard deed alles zelf.
Nu zitten we in de overgangsfase van recreatief naar wedstrijdsport. Veel enthousiastellingen uit die tijd zijn afgehaakt, want eer je een beetje in de gaten hebt hoe alles werkt, ben je zo een jaar verder."



Zijn jullie het met haar eens?

Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis er naartoe.


Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 18:34

Ik ben het met stelling 1 zeker eens.
wat ik af en toe zie aan les geven en rijden is gewoon diep triest.

Stelling 2 kan ik persoonlijk weinig over zeggen aangezien ik me niet echt op wedstrijden begeef.

Stelling 3 ja maar dat is in elke dicipline zo. Een goed gereden paard is altijd makkelijk, maar ja er moeten ook nieuwe paarden komen.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 19:37

Ben het er helemaal mee eens.
2 en 3 zijn het gevolg van 1.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 19:37

Stelling 1 wel, maar dat vind ik ook van engels Lachen
Stelling2 juist niet. Als je kijkt naar hoe de westernsport (er van uitgaande dat ze die bedoelt) is gegroeid de laatste jaren. Goed, het nivo is laag, maar dat komt weer door stelling 1.
Stelling 3 is ook waar, maar paardrijden kun je zo moeilijk of makkelijk makenals je zelf wilt.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 19:40

Ben het eens met Rom (goh, dat ik dat ooit zou zeggen Knipoog Haha!). Er zijn inderdaad te weinig goede ruiters, waardoor het niveau niet bepaald hoog ligt. Het is niet te vergelijken met het niveau waarop er in bijvoorbeeld Amerika wordt gereden.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 21:49

Marianne schreef:
"..... ik vind dat er eigenlijk te weinig goede ruiters zijn en dat er te weinig goed les wordt gegeven in Nederland. Daar begint het probleem.

Goede ruiters zijn er altijd te weinig, maar wat is een goede ruiter Verward
De goed presterende ruiters zijn Nederland ontgroeid en starten vaak alleen nog maar in het buitenland. Wat er dus overblijft is een niet juiste weergave van wat Nederland in huis heeft.
Het probleem qua lesgeven is dat er geen goed western-opleidingsinstituut c.q. regelgeving is waardoor iedereen les kan gaan geven.

Citaat:
......Het gaat slecht met de sport in Nederland, ik maak mij daarover zorgen, want als er niks gedaan wordt is er straks gewoon niks meer."

Je moet ook niet iets willen forceren als de basis al niet goed is (zie 1.).
Het blijft een kwestie van vraag en aanbod. De echt serieuze ruiters weten de goeie trainers echt wel te vinden.

Citaat:
"Westernrijden is een paar jaar geleden natuurlijk op een bepaalde wijze verkocht. Makkelijke paarden, vooral recreatief, waar iedereen op kon rijden. Je ging erop zitten, deed je benen er vanaf en het paard deed alles zelf.
Nu zitten we in de overgangsfase van recreatief naar wedstrijdsport. Veel enthousiastellingen uit die tijd zijn afgehaakt, want eer je een beetje in de gaten hebt hoe alles werkt, ben je zo een jaar verder."

Ook Vorstenbosch heeft voor een groot deel aan de basis gestaan van het westernrijden, dus ook tot wat het nu is. En IMO was de westernspórt er eerder dan het recreatierijden in Nederland een vlucht heeft genomen en dan doel ik m.n. op de ruiters 'van het eerste uur'. Dat hierbij de verkeerde indruk is ontstaan dat alles 'een makkie' is is wel begrijpelijk. Mensen die niet rijden zei het zowiezo al weinig en diegenen met een 'engelse' achtergrond overstapten kwamen er snel genoeg achter dat het best tegenviel.
Als je westrijdgericht bezig bent heb je doorzettingsvermogen en goed materiaal nodig, aan beide ontbreekt het nogal eens.
Waarom kan recreatie en wedstrijd niet gewoon (gescheiden) naast elkaar leven, in de engelse rijstijl gaat dat al jaren zonder problemen.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 22:15

XoNo schreef:
Het is niet te vergelijken met het niveau waarop er in bijvoorbeeld Amerika wordt gereden.

Eigenlijk kun je dat niet vergelijken Xono. Dat land is veel groter. Westernrijden komt daar haast van oorsprong vandaan Haha! . Zodra kinderen kunnen lopen worden ze op een paard gezet (bij wijze van Haha! ). Er worden veel meer paarden (Quarters) gefokt (en heus niet allemaal goeie). Ook zijn daar veel trainers die die naam niet verdienen en ruiters die niet het topniveau zullen halen, maar daar hoor je hier niets over. Knipoog
Wij moeten ons niet blind staren op de bekende namen daar. Leuk om je voordeel mee te doen áls ze hier eens komen, maar verder moeten we het hier met de middelen die we hebben zien te redden.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 22:31

[quote="Sugarmiss]J
Als je westrijdgericht bezig bent heb je doorzettingsvermogen en goed materiaal nodig, aan beide ontbreekt het nogal eens.
Waarom kan recreatie en wedstrijd niet gewoon (gescheiden) naast elkaar leven, in de engelse rijstijl gaat dat al jaren zonder problemen.[/quote]
Kijk eens op de andere forums van Bokt en vergelijk het met Western. Er wordt hier gelijk gevraagd wat je op wedstrijden hebt gepresteerd als je een mening verkondigd. Dus dat telt blijkbaar! Geen gewoon gezond verstand.
En bij clinics is me al vaker opgevallen dat men zich voorstelt met de stamboom van het paard.
Je wedstrijdscore en de stamboom is geen bevestiging van ruiterkunde, western of niet. Menig wedstrijdruiter kan leren van een recreatieruiter maar vind dit blijkbaar te min, omdat men zelf ergens een lintje heeft gewonnen.
Ik heb 1 keer een weekend bij Rieky gereden en mij is wel duidelijk geworden dat goed western hetzelfde is als goed dressuur, het valt niet mee!

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 23:09

Helemaal mee eens

Euh,...?? Tsjah,...

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 23:49

Het is maar net wat je wilt met een paard. Ik heb een aantal "top"ruiters zien rijden die ik in geen 100 meter in de buurt van mijn eigen paardjes wil hebben. Wat een geruk, getrek, gedwang en geduw met zo'n beest om hem maar goed te laten presteren op de wedstrijden! Om dan nog niet te spreken over de paarden die op 4 jarige leeftijd al helemaal kapot gereden zijn. Wat dat betreft kunnen westernruiters nog heel wat leren van dressuurruiters die nog wel met 15-jarige paarden aan de top staan.

Ik heb een aantal lessen gevolgd van 'wedstijd-gerichte-trainers'. En ben daar weer gauw van afgestapt. Als je niet met een quarter aan komt zetten (maar gewoon met een half-arabiertje), ben je zo wie zo niet sreieus te nemen. Maar mijn paardje is dus behoorlijk kreupel geweest van al sie oefeningen waar ik hem 'maar in moest trekken'.
Laat mij dus mar lekker bij de onderkant zitten van mensen die gewoon plezier in hun paardje willen hebben!

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-02 00:42

Sugarmiss"]
Goede ruiters zijn er altijd te weinig, maar wat is een goede ruiter Verward De goed presterende ruiters zijn Nederland ontgroeid en starten vaak alleen nog maar in het buitenland.
[/quote]

Hoeveel zijn dat er 3? 5? Dan blijft er toch erg weinig over. En met goede ruiters werd in dit artikel goed presterende wedstrijd ruiters bedoeld.

[quote="Sugarmiss schreef:
De echt serieuze ruiters weten de goeie trainers echt wel te vinden.


O.K. ik weet dat ik niet "echt serieus" ben, maar het is mij nog niet zo gelukt.....

Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis er naartoe.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 15:37

Ik denk dat jullie het allemaal wel met deze quote eens zouden zijn :

quote van Rieky door Marianne:"]

......Het gaat slecht met de sport in Nederland, ik maak mij daarover zorgen, want als er niks gedaan wordt is er straks gewoon niks meer."
[/quote]

Als hij terug in verband geplaatst wordt. Ze heeft gelijk dat het slecht gaat. Als je wat verder op in het stukje leest dat ze een groot aantal ruiters, 22 , hadden aangeschreven om mee te doen aan de qualificatie voor Jerez en dat er maar 6!!!!!!! Boos! reageerden, dan kun je wel zeggen dat het slecht gaat met de sport niet alleen rijkundig maar ook kwa mentaliteit!
Ik weet wel als ik goed genoeg zou zijn dat ik zou hebben gereageerd en de meesten hier die de sport een warm hart toe dragen ook. Dus wat mankeerd die ruiters die gewoon niet geinteresseerd zijn in een toch erg grote en voor de sport belangrijke wedstrijd Verward

Als recreatie rijden en wedstrijd rijden beter naast elkaar kunnen in de dressuur dan in de western, heb ik daar tot nu toe nog niets van gemerkt.

Bij mij zijn het altijd de dressuur ruiters die vragen of ik wedstrijden rij en hoe goed het gaat. Ik heb altijd het idee gehad dat juist de dressuur ruiters elkaar meten aan het aantal wedstrijden dat je rijdt.
Dus ik denk niet dat je kunt zeggen dat het in de dressuur beter naast elkaar kan dan in de western ik denk dat dat verschil niet erg groot is.

Het enige probleem wat de western heeft is een groot aantal dressuur/recreatie ruiters die een western zadel kopen en recreatief blijven dressuur rijden op een makkelijk zittend zadel. Dus de western sport krijgt de naam een leuke vorm van recreatie te zijn (lekker buiten rijden) en niet dat het een serieuze sport is.

Pas als je echt serieus gaat kijken en rijden op een western stal net als Carys beschrijft.
[quote="Carys schreef:
Ik heb 1 keer een weekend bij Rieky gereden en mij is wel duidelijk geworden dat goed western hetzelfde is als goed dressuur, het valt niet mee!


Dan pas kun je weten hoe het werkelijk is en er over mee praten. Maar helaas proberen veel mensen dit niet en blijven bij de zelfde mening dat westernrijden gemakkelijk is en denken soms zelfs minderwaardig over de western sport. Dat is de reden dat het nog steeds niet goed gaat en dat er maar een handje vol wedstrijd ruiters zijn. Men ziet het niet als een volwaardige sport maar als een manier om "leuk om langs het kanaal te rijden en een leuke manier om met je paard om te gaan" (dit is een quote van een oud stallingseigenaar)

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 15:59

Marianne"]
[quote="Sugarmiss schreef:
De echt serieuze ruiters weten de goeie trainers echt wel te vinden.


O.K. ik weet dat ik niet "echt serieus" ben, maar het is mij nog niet zo gelukt.....
[/quote]
Eigenlijk is dit heel off-topic, maar wat wordt volgens jou verstaan onder een goeie trainer, omdat je er nog geen hebt kunnen vinden. Nou moet ik je eerlijk zeggen dat ik ook moeite zou hebben als de trainer waar ik naar toe ga er mee zou stoppen om een gelijkwaardige te vinden. Je gaat op een gegeven moment met een steeds kritischer oog kijken. Zodra er een begint met het betere ruk en pluk werk haak ik af en helaas zijn er dat enorm veel. Ook trainers die direct allerlei ´hulpmatriaal´ uit de kast halen (drawreins, germans en dat soort ongein) als het even wat moeilijk gaat worden door mij geskipped.
Nou ben ik misschien wel ´verwend´ omdat ik les krijg op een manier die mij enorm aanspreekt, paardvriendelijk, rustig, rekening houdend met het leertempo van het paard (en ruiter Knipoog ) en met het kunnen van het paard. Er heeft heel lang in de clinics die ik volg iemand met een fjord gereden (ze is verhuisd naar het buitenland), die kreeg net zo veel aandacht en uitleg als de volgende met een quarter met zogeheten super-bloedlijnen. Er wordt geen verschil gemaakt in het soort paard. Ik heb bij Rieky zelfs al ooit een grote koudbloed die western getraind werd, zien staan waar ze enthousiast over spraken! Echt een enorm beest!!
Nog even on-topic:
"..... ik vind dat er eigenlijk te weinig goede ruiters zijn en dat er te weinig goed les wordt gegeven in Nederland. Daar begint het probleem.
Mee eens, er zijn te veel trainers die denken makkelijk een centje bij te kunnen verdienen en bombarderen zichzelf na het kijken van wat lessen tot westerntrainer. Ook westernruiters zelf die net een blauwe maandag western rijden worden (soms ongewild) tot trainer gemaakt.

......Het gaat slecht met de sport in Nederland, ik maak mij daarover zorgen, want als er niks gedaan wordt is er straks gewoon niks meer."
Hier ben ik ook bang voor. Door stelling 1 wordt stelling 2 steeds meer waar. Dit heeft niet alleen met wedstrijden te maken maar ook gewoon met het westernrijdend nederland op zich.

"Westernrijden is een paar jaar geleden natuurlijk op een bepaalde wijze verkocht. Makkelijke paarden, vooral recreatief, waar iedereen op kon rijden. Je ging erop zitten, deed je benen er vanaf en het paard deed alles zelf. Nu zitten we in de overgangsfase van recreatief naar wedstrijdsport. Veel enthousiastellingen uit die tijd zijn afgehaakt, want eer je een beetje in de gaten hebt hoe alles werkt, ben je zo een jaar verder."
Klopt, van dat imago heb ik ook heel lang last gehad. De eerste stallingshouder waar wij met Dusty stonden vond het zelfs sonde dat we western gingen rijden op een paardje met zulke mooie gangen. Dat gaf al aan hoe mensen er toen over dachten. Er werd en helaas wordt nog steeds niet serieus over gedacht.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 16:16

Adrienne schreef:
Het enige probleem wat de western heeft is een groot aantal dressuur/recreatie ruiters die een western zadel kopen en recreatief blijven dressuur rijden op een makkelijk zittend zadel. Dus de western sport krijgt de naam een leuke vorm van recreatie te zijn (lekker buiten rijden) en niet dat het een serieuze sport is.
Boos!


Hoort dit niet bij het eerste probleem, dat het heel moeilijk is om een goede westerninstructeur te vinden? In mijn beginperiode van westenrijden heb ik zo ontzettend veel twijfels gehad (misschien door de instucteurs die ik toen had?), in die tijd heeft Jolande mij goede en bruikbare tips gegeven, maar zonder begeleiding red je het niet.
"Helaas" Verdrietig ben ik van het westernrijden afgestapt en heb de overstap gemaakt naar het freestyle rijden (Emiel Voest).

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 16:40

Adrienne schreef:
Het enige probleem wat de western heeft is een groot aantal dressuur/recreatie ruiters die een western zadel kopen en recreatief blijven dressuur rijden op een makkelijk zittend zadel. Dus de western sport krijgt de naam een leuke vorm van recreatie te zijn (lekker buiten rijden) en niet dat het een serieuze sport is.
Boos!


Maar waarom wordt er van recreatief(western)rijden zo'n probleem gemaakt als dat bij 'engels' niet zo is. Daar zijn minstens zoveel ruiters die nooit wedstrijden rijden en gewoon lekker met hun paard doen wat hun goed lijkt zonder door andere 'engelse' ruiters met de nek aangekeken te worden. Verward
Hebben dressuurruiters het idee dat engelse recreatieruiters hun sport naar beneden halen Verward

Niet iedereen die western rijd is toch verplicht de sport in te gaan Verward

Als dat op voorhand wél je bedoeling is én je wilt goed presteren dan heb je het moeilijk hier in Nederland, dat zal niemand ontkennen. Soms heb je het geluk in de buurt van een goede trainer te wonen en anders zul je het er voor over moeten hebben om veel en lang te reizen. Dat is niet voor iedereen weggelegd.

Overigens zijn de woorden 'goede trainer' erg relatief en voor iedereen anders invulbaar. De resultaten echter zijn op wedstrijden zeer zichtbaar en geven -helaas voor de sport- dus vaak een vertekend beeld. Schijnheilig

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 16:51

Odi"]
[quote="Adrienne schreef:
Het enige probleem wat de western heeft is een groot aantal dressuur/recreatie ruiters die een western zadel kopen en recreatief blijven dressuur rijden op een makkelijk zittend zadel. Dus de western sport krijgt de naam een leuke vorm van recreatie te zijn (lekker buiten rijden) en niet dat het een serieuze sport is.
Boos!


Hoort dit niet bij het eerste probleem, dat het heel moeilijk is om een goede westerninstructeur te vinden? In mijn beginperiode van westenrijden heb ik zo ontzettend veel twijfels gehad (misschien door de instucteurs die ik toen had?), in die tijd heeft Jolande mij goede en bruikbare tips gegeven, maar zonder begeleiding red je het niet.
"Helaas" Verdrietig ben ik van het westernrijden afgestapt en heb de overstap gemaakt naar het freestyle rijden (Emiel Voest).
[/quote]

Het hoort niet echt bij het ´eerste probleem´ denk ik. Het gebrek aan goede instructeurs is enorm lastig. Maar met deze opmerking doelde ik niet op mensen als jij die graag willen overstappen maar stranden omdat er geen trainers in je omgeving zijn dat is in en in triest Huilen

Ik heb het hier meer over dressuur ruiters die niet over stappen maar gewoon voor het buitenrijden een western zadel aanschaffen (hun goed recht natuurlijk). Maar ze geven, ongewild, de western sport een naam die het niet verdiend: recreatie rijden, wat iedereen kan doen. Het geeft het idee dat de western sport alleen maar aan de vorm van het zadel hangt en geen gelijkwaardige op zich zelf staande sport is.

Het is moeilijk uit te leggen wat ik precies bedoel zonder dat ik ongewild een aantal mensen op hun tenen trap. Dus pak dit aub weer niet allemaal verkeerd op.

Ik denk dat de western sport veel te lijden heeft van die mensen die niet echt western rijden, maar alleen een western zadel hebben en zeggen western te rijden. Ze doen dit niet met opzet, maar omdat de sport nog steeds zeer wantrouwend wordt bekeken door de "gevestigde orde" bevestigen ze, ongewild, het beeld dat de western sport niks voorstelt en dat het maar een beetje als cowboy gekleed door het bos scheuren inhoud. De opmerking "ik heb vandaag geen zin om te dressuren dus gooi ik mijn western zadel er op en doen we een dagje gemakkelijk en niet veel aan trainen, we doen een dagje western" heb ik al meerdere malen gehoord. Ook zo iets als "als ik dadelijk niet meer goed genoeg ben op dressuur westrijden dan kan ik altijd nog gaan western rijden".
Dit help ons imago niet echt dacht ik zo!

Ik denk dat het enorm zou helpen als deze ruiters zich gewoon recreatie ruiters noemen en niet zeggen dat ze af en toe western rijden met hun paard, want ben nou eens eerlijk, dat is toch gewoon echt niet waar!
Ze rijden met een western zadel en daar houd alle vergelijk op.
Ik heb het nu niet over western ruiters die er voor kiezen alleen recreatief te rijden, dus begrijp dat nu weer niet fout! Want dat zijn gewoon western ruiters en niets minder dan western ruiters die wedstrijden rijden ze vormen net als hun wedstrijd rijdende mede ruiters het reclame plaatje voor de sport.

Voor mij is een westernruiter alleen een echte western ruiter als hij of zij achter zijn sport staat en hem serieus beoefend (recreatief of op wedstrijd niveau).
Al de anderen zijn voor mij dressuur ,spring of freestyle ruiters (recreatief of wedstrijd niveau) maar laat deze ruiters zich geen western ruiter noemen want dat zijn ze niet. Ik kan dit verschil maken omdat ik vanuit de western sport kijk. Ook veel van jullie kunnen dit verschil goed zien. Maar vergeet niet dat mensen die nooit echt met de sport in aanraking zijn geweest dit verschil niet kunnen zien.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 18:37

Waarom wordt er trouwen zoveel in 'hokjes' geschreven en gedacht? Er wordt hierboven al over diverse soorten en maten westernruiters geschreven dat je door de bomen het bos niet meer ziet Knipoog Ik rijd gewoon paard.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 22:03

Zoals ik als schreef

Citaat:
Het is moeilijk uit te leggen wat ik precies bedoel zonder dat ik ongewild een aantal mensen op hun tenen trap. Dus pak dit aub weer niet allemaal verkeerd op.


Er zijn er dus toch weer die zich op hun tenen getrapt voelen. Ik zeg helemaal niet dat er verschillende soorten western ruiters zijn, er is maar 1 soort , de western ruiter.
Daar gaat het nou net om de rest zijn er geen, maar noemen zich zo op het moment dat ze van zadel wisselen.

Zo als ik al schreef moet iedereen dat zelf weten en maakt mij dat helemaal niet uit. Al ga je voor de lol achterste voren zitten bij het rijden of wil je af en toe een paars met gele stippen hoedje opzetten dat maakt me niet uit Lachen Lachen Het gaat er tenslotte toch om dat je er lol in hebt.

Het gaat er mij om dat de western sport in de kinderschoenen staat en dat het van belang is dat er een duidelijk beeld naar buiten komt, ongeacht of je nou recreatief western of wedstrijden wilt rijden.

Ik vindt dat het om de sport te steunen van belang is dat mensen weten dat het alleen af en toe maar op een western zadel rond knarren, terwijl je normaal dressuur rijdt, geen western rijden is. Maar dat dat door de leek wel als western rijden wordt gezien. Ik rijdt als ik op een dressuur zadel ga zitten (moet er niet aan denken mijn heerlijk zadel te moeten missen Lips are sealed Lips are sealed Knipoog ) toch ook niet plotseling dressuur?

Zolang er geen eenduidig beeld naar buiten wordt gebracht, zal iedere leek en scepticus zeggen "zie je wel dat western stelt drie keer niks voor. Het is zo simpel dat iedereen het zo kan" En daar zit hem ook het begin van het "slechte trainers" kwaad. Iedereen denkt dat hij dat er makkelijk bij kan zonder ook maar een fatsoenlijke les te hebben genomen.

Zo lang wij met zijn alle niet het tegendeel bewijzen en laten zien dat het wel degelijk wat anders is en net als de dressuur veel training en moeite kost. Zullen de meesten nooit erkenen dat we een eigen sport hebben en dus komen we nooit ergens.

Natuurlijk is dat niet alleen de taak van de ruiters, maar ook van de trainers. Waarvan het overgrote deel op zijn "kont" blijft zitten als het gaat om promotie en demo´s. Want ik zie altijd de zelfde mensen die bv de Western experience een gezicht geven en zorgen dat er demo´s zijn, of dat er wedstrijden zijn waar de betere Europese ruiters komen.


Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-02 22:42

Adrienne schreef:
Ik vindt dat het om de sport te steunen van belang is dat mensen weten dat het alleen af en toe maar op een western zadel rond knarren, terwijl je normaal dressuur rijdt, geen western rijden is. Maar dat dat door de leek wel als western rijden wordt gezien.


Ik denk dat je het onderscheid moet maken tussen western sport waar dit artikel over ging en western rijden.

En ja, Cornelie, dat zijn dus hokjes. Doe je wel of niet aan wedstrijden mee. Iedereen die op een western zadel wil hobbelen en dat western rijden noemt heeft volgens mij gelijk. Zal me boeien trouwens.

Waar Rieky zich in het artikel over uitsprak was het feit dat de western sport in Nederland niet van de grond komt, sterker nog dat het almaar slechter wordt.

Het gaat niet om de bestemming, maar om de reis er naartoe.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 22:54

Dat op een selectiewedstrijd 22 ruiters worden uitgenodigd en er maar 6 komen is een heel logisch gevolg van het feit dat voor uitzending het paard ouder moet zijn dan 6. Van deze 22 ruiters zijn er een heleboel geweest waaronder Rieky en Dave zelf die geen paard hadden van 6 jaar oud. Dat is geen schande, alleen, als de trainers een paar jaar geleden iets vooruit hadden gekeken, hadden ze er misschien iets meer rekening mee kunnen houden dat dit eraan zat te komen en hadden ze daarbij een geschikt paard kunnen uitzoeken.

Voor demo's en dergelijke worden meestal dezelfde mensen gevraagd omdat het door dezelfde mensen ieder jaar wordt georganiseerd. Ook daar kunnen ruiters niets aan doen. Ze kunnen graag willen maar als ze niet gevraagd worden.....

Met trainers is het altijd moeilijk zoeken, het moet bij jou en het paard passen. Maar een trainer hoeft geen goede wedstrijdruiter te zijn om toch goed lessen/trainingen te kunnen geven (denk aan Sjef Janssen en Ankie), andersom kan ook, iemand kan gruwelijk goed trainen en wedstrijden rijden maar is absoluut incapabel om les te geven. Ik denk niet dat er 1 methode "heilig" is of 1 trainer "heilig" is, ik denk dat er een heleboel mensen zijn waar je heel veel van kunt leren en dat je daar gewoon moet kijken en rijden. Dan kom je er vanzelf achter wat bij je past, en dan nog is het verstandig om altijd te kijken naar waarom trainers iets doen en waarvoor. En als je kijkt en je snapt het niet, gewoon vragen. En veel, heel veel praten met mederuiters en vragen stellen of goede discussies openen. Van dit alles leer je en word je wijzer.

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 10:54

Adrienne schreef:
Zolang er geen eenduidig beeld naar buiten wordt gebracht, zal iedere leek en scepticus zeggen "zie je wel dat western stelt drie keer niks voor. Het is zo simpel dat iedereen het zo kan"


Ik voel me niet aangevallen als recreatie-westernrijder, laat ik dat duidelijk stellen Haha! , maar vraag me gewoon af waarom er nu verschil bestaat tussen de manier waarop recreatie-engelse ruiters (dus op een engels zadel) bekeken worden en weekend-westernruiters. Beiden zijn geen goed voorbeeld voor de sport, ze dragen tenslotten niet een serieus beeld uit. Maar ik heb nooit gemerkt dat de serieuse engelse-sport ruiter het gevoel heeft dat 'zijn' sport naar beneden wordt gehaald door een 'slonzige' in een engels zadel rijdende engelse recreatieruiter.

Is het omdat engels veel vaker gezien wordt en er dus minder ophef over gemaakt wordt Verward

Het gaat erom dat tijdens de wedstrijd een goed beeld gegeven wordt.
Maar als je daar over na gaat denken...als alles er netjes uitziet geeft dat toch juist een beeld dat het zo makkelijk gaat Verward

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 12:56

Jasper schreef:
Wat dat betreft kunnen westernruiters nog heel wat leren van dressuurruiters die nog wel met 15-jarige paarden aan de top staan.

In het engels gebeurt net zo veel wat niet door de beugel kan.

Citaat:
Ik heb een aantal lessen gevolgd van 'wedstijd-gerichte-trainers'. En ben daar weer gauw van afgestapt. Als je niet met een quarter aan komt zetten (maar gewoon met een half-arabiertje), ben je zo wie zo niet sreieus te nemen. Maar mijn paardje is dus behoorlijk kreupel geweest van al sie oefeningen waar ik hem 'maar in moest trekken'.
Laat mij dus mar lekker bij de onderkant zitten van mensen die gewoon plezier in hun paardje willen hebben!

Jammer, maar dan heb je een slechte trainer gevonden die weinig oog heeft voor het paard. Anders had hij/zij dat wel gezien.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 15:37

Ben het niet helemaal met Riky eens dat de wersternSPORTniet vooruit gaat.
Kijk maar eens naar video beelden van vijf of zes jaar terug dan is er wel degelijk vooruitgang zelfs bij Rieky en andere ruiters/trainers.
Maar het is inderdaad zo dat er weinig goede trainers zijn niet alleen voor reining maar voor elke tak van de westernsport.
Misschien zijn er voor de reining wel vijf maar voor pleasure zijn er eigenlijk maar twee nederlandse trainers.
Dus ja hoelang gaat het dan duren voor de sport op een hoger niveau komt JAAAAAAAAAAAAAREN en JAAAAAAAAAAAAAAAREN *LOL*

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 17:25

En uiteraard ook niet vergeten om SPORTief met elkaar om te blijven gaan Lachen

muts
Berichten: 24
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Amsterdam noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:44

Ik ben het ook helemaal eens met rieky.
de western sport in nederland is ook nie veel. Verdrietig
Het ligt misschien ook aan de bereikbaarheid naar goeie wedstrijd ruiters die ook lessen geven.
Zelf woon ik in amsterdam noord. In de buurt van noord wonen er nie echt veel goeie ruiters in de omgeving.
Heb les van dennis roemer ( niet iedereen vind het goed), maar dat komt doordat hij naar mij komt.
heb zelf geen trailer dus je moet toch wat. Je heb geen lijst van instructeurs die naar amsterdam noord komen om les te geven.
Als je dus al aan beperkingen zit is het moeilijk om een goeie ruiter te vinden die naar je toe komt om les te geven. Pling

Het is jammer maar helaas waar!!! Huilen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 47 bezoekers