Paard op proef...waar moet je op letten?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Paard op proef...waar moet je op letten?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-02 00:30

Als je een paard op proef hebt, voordat je besluit tot definitieve aankoop, waar moet je dan vooral op letten?
Of beter gezegd waar let jij op als je een paard wil kopen of een proefperiode hebt........

Ik let voornamelijk op het gedrag.....de gangen.......of ze zich overal laat aanraken etc.

Zijn er nog andere punten waarmee je het paard als het ware kunt "testen"?

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 02:28

zoals je al zegt haar gedrag
of ze goed reageert op de hulpen (niet te traag)
of ze geschikt is voor wat jij met haar wil (recreatief, springen...)
en of jij haar of zij jouw wat zou kunnen leren

er zijn vast en zeker nog meer dingen te bedenken maar daar kan ik op het moment (half 2 ´s nachts Haha! ) niet op komen. Misschien kun je iemand die ervaring heeft met het kopen/selecteren van paarden of je iinstructeur vragen om je te helpen bij de keuze. Zij weten meestal wat de belangrijkste punten zijn waar je op moet letten.
Succes!

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 10:37

dat ze geen ondeugde heeft en of dat ze gewoon bij je past

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 11:41

Gezondheid, verborgen gebreken (luchtzuigen bijv.), past ze bij jou en voldoet ze aan je verwachtingen.

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:20

En als je wedstrijden wilt rijden,zien of ze goed op de trailer gaan.Voor de rest gewoon kijken of haar gezondheid in orde is,of ze goed bij je past enz..
GRoetjes Julie

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 14:51

Of hij/zij:

*braaf is
*geschikt is voor wat je met hem/haar gaat doen (springen/dressuur/recreatie)
*geen stalondeugden heeft
*voldoet aan jou gestelde eisen
*makkelijk te rijden is
*leuk doet tegen andere paarden
*niet bijt/trapt naar jou of andere paarden
*makkelijk de trailer op gaat
*gezond is
*nou echt het paard is wat je zoekt Party!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 15:07

Horsefan heeft eigenlijk alles al opgenoemd.

Ik wil alleen eraan toevoegen: reacties bij de smid. Als je je paard iedere keer plat moet laten spuiten als hij een keertje nieuwe schoenen moet, dan gaat dat op de duur in de papieren lopen.

Hoe reageert hij/zij op een scheerapparaat? Stel dat je moet scheren en het paard trapt het licht uit je ogen?

En voor mij zou het ook nog heel belangrijk zijn of het om een ruin of een merrie gaat, en als je een merrie hebt, of er mee gefokt zou kunnen worden.

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 13:45

Cassidy schreef:
Horsefan heeft eigenlijk alles al opgenoemd.

Ik wil alleen eraan toevoegen: reacties bij de smid. Als je je paard iedere keer plat moet laten spuiten als hij een keertje nieuwe schoenen moet, dan gaat dat op de duur in de papieren lopen.

Hoe reageert hij/zij op een scheerapparaat? Stel dat je moet scheren en het paard trapt het licht uit je ogen?

En voor mij zou het ook nog heel belangrijk zijn of het om een ruin of een merrie gaat, en als je een merrie hebt, of er mee gefokt zou kunnen worden.


Die is wel slim!
Maarre je hebt toch al van te voren gekeken of het een merrie of een ruin is voordat je hem op proef neemt *LOL* Knipoog

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 14:27

ik zou m laten keuren en ik zou erop letten dat hij lief is !!!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 14:34

Wat misschien een idee is om (vooral als je het paard voor de sport hebt gekocht) om eens om de dag priveles te nemen van jouw instructrice om te kijken hoe het paard daar op reageerd.
Is hij of zij ook makkelijk te hanteren voor niet-paardenmensen? Bijv je ouders, voor het geval jij een keer ziek bent en zij zijn de enigen die hem willen verzorgen. (als hij of zij op een pensionstal komt te staan heb je daar niet zo'n last mee natuurlijk)
Verder wat iedereen zo ongeveer al gezegd heeft. En wat ik toch het belangrijkste vind is dat jij nog het idee hebt na 2 weken dat het echt jouw paardje is!!!

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 16:18

Vooral kijken of die echt bij je past en jij bij hem/haar. Maar alles wat je van hem/haar verwacht dat ie kan uitproberen. Bv triler, springen, bos, enz.