Cheyenne groeit niet snel genoeg........ ; (

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Cheyenne groeit niet snel genoeg........ ; (

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-02 01:21

In juli heb ik Cheyenne gekocht in de veronderstelling dat ze nog wel een eind zal groeien (ze was 2 jaar toen ik haar kocht). Nu zijn we een half jaar verder....en ik zie nog niet echt veel verschil met toen ik haar kocht......Ik heb een poging gedaan tot het opmeten van de schofthoogte en dat kwam uit op ongeveer 1.47!!!!!! Dat is echt een ukkeltje dus nog en ik hoop serieus waar dat ze wel in ieder geval de 1.50 haalt! Ik ben zelf namelijk 1.73......niet zwaar qua gewicht (54 kilo), maar toch.....

Wie weet of er nog hoop is Tong uitsteken wat betreft de groei van Cheyenne?????? Ze is nu 2 jaar en 8 maanden en is een arabiertje......Zou ze nog een groeispurt de hoogte in krijgen in het voorjaar ofzo??? Verward Ik hoop het zo.....Hoeveel centimeters zouden er nog bij kunnen komen? Hoe kun je de groei evt bevorderen? En voor het geval ze geen millimeter meer hoger wordt.....in hoeverre is het dan erg dat ik iets te lang (maar niet te zwaar) voor haar ben? No way dat ik haar dan weg zou doen hoor, maar ik ben gewoon benieuwd en hoop stiekum wel dat ze een goeie E-maat krijgt....


vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 10:59

Hoi Franca,

Ik weet niet of je de groei kan bevorderen en als het wel kan...het lijkt me niet gezond!!! Maar het goede nieuws...arabieren zijn pas laat uitgegroeid! Paardje van een vriendin van me kreeg zijn groeispurt toen hij 4 was! Ik denk dat hij na zijn 3e jaar nog zeker een 8cm gegroeid is... zegt natuurlijk niet dat dat bij Cheyenne ook gebeurt, maar er is nog hoop. Lachen Ze zal vast groter worden dan 1,50 iig lijkt mij. Veel plezier met je mooie meis en geniet maar gewoon lekker van haar ongeacht hoe groot of klein ze is. Maar ze is een arabiertje dus ze is nog niet uitgegroeid hoor! Lachen

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 11:03

je kunt het vaak ook zien of hij nog hoog op zn benen staat met zn tweede of als zn kont veel hoger ligt dan zn schoft.....

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 11:47

wees gerust de 1.50 zal ze vast redden. ze moet nog even, dus dat lukt vast wel en welicht word ze zelfs nog iets hoger dan 1.50m

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 12:07

Ik denk ook dat ze nog wel een stuk zal groeien, hoor. Idd zijn arabieren vaak wat later. Maar de 1.50 zal ze denk ik wel halen.

* To Belg, or not to Belg *

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-02 12:18

Ja, haar kont ligt wel nog hoger dan haar schoft, heel duidelijk zelfs! Dus dan is er nog hoop...fewww, gelukkig. Maar inderdaad Vikki...ook al blijft ze klein...ik geniet toch wel van haar!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:05

arabieren zijn idd later in de ontwikkeling dan andere paarden, daarom worden ze vaak ook pas ingereden met 4 jaar. de 1.50 haalt ze makkelijk hoor! een paard groeit tot en met zijn 7e jaar

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 13:51

Je kan het een beetje uitrekenen hoe groot ze ongeveer word door een touwtje vanaf ongeveer schoft/schouderhoogte naar de kogel te trekken,dan hou je het punt op de schouder vast en draai je het touwtje omhoog,zover als het touwtje boven de schoft uitsteekt zal ze waarschijlijk nog groeien.

Maar let op:Dit is geen zekerheid,maar een schatting!!!

Mijn paard is niet eens een arabier en is vorig jaar(toen hij 7 was) nog een heel end gegroeid dus je hebt nog wel even de tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 14:00

Mijn paard [kwpn] was amper 4 jaar en 1.59 toen ik hem kocht. Nu is hij 9 en meet 1.64. Wanhoop dus niet te snel Lachen

2paardegekke

Berichten: 42
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 14:25

het kan heel goed zijn dat ze opeens nog een groeispurt krijgt!!!!!!
dat is bij mensen namelijk ook zo. ( de 1 wat later dan de ander Haha! !! )
en ook al zal ze niet meer veel groeien, je bent echt niet te groot voor haar hoor!!!!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 17:04

je past er echt wel op hoor!
maar wacht met inrijden tot ze zeker 3,5 4 jaar is, arabieren ontwikkelen zich wat later/langzamer dan andere paarden

ik denk dat ze de 1.52 wel zal halen als ze een jaar of 6 is!
ze blijven tot hun 6e doorgroeien, en dan tot hun 7e/8e komt er soms ook nog een beetje bij!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 17:21

De arab van mijn vriendin was rond de 1.50 toen ze hem als 3 jarige kocht. Hij is inmiddels dik 5, en nu 160. Hij is misschien wel een uitzondering, maar het blijkt dus wel dat arabs pas laat groeien. Het is trouwens die zwarte in mijn profiel;-)

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 18:12

Poeh wat een paniek zeg.

Ze groeien nog wel ff door hoor.
Mijn fjord heeft afgelopen zomer een groeispurt gehad, binnen 2 maanden uit mijn net gekochte zadel gegroeid. Extreme duivel Extreme duivel

Komt wel goed hoor.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 18:48

Ze groeit zobyzo nog, als der kont hoger is dan de schoft Haha!

Maar veel zal het niet wezen...
Ze zal vast wel 1.50 worden

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 23:45

Ik heb geen idee eigenlijk...
En net was parouscha zegt, als ze overbouw heeft groeit ze zeker nog!!!

http://www.csunallegra.come2me.nl

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 00:02

Jippie schreef:
Mijn paard [kwpn] was amper 4 jaar en 1.59 toen ik hem kocht. Nu is hij 9 en meet 1.64. Wanhoop dus niet te snel Lachen


Bij mij precies hetzelfde verhaal. Alleen is mijn paard 8, verder kloppen alle getallen Haha!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-02 01:03

oke.....ik zal gewoon dus wat geduld moeten hebben Lachen

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 15:45

geduld is idd een schone zaak.
Onze arab was 1.60 toen hij 3 jaar en 9 mnd was. Hij is inmiddels bijna 7 (precies 3 jr geleden gingen we kijken), hij is nog geen 1.65, maar hij is iig 1.63 (gemeten halfjaar later), daarmee zou hij wel de grootste van NL zijn volgens de DA (ik geloof het niet zo), maar toch.
Onze andere arab wordt op 1.57 geschat, maar die is echt bijna net zo groot als de ander. Nu groeien ze niet meer, maar mijn kwpn er is na zijn 3e ook nog een cm of 4-5 gegroeid. Een paard van 3 groeit meestal nog zo'n 4-5 cm (ongeacht ras etc). Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Tweejarige hengst die ik pas bekeken heb was al 1.50 dik en die ging nog wel een stuk groeien (10 cm minstens). Dat was ook een mooie grote arab...
Trouwens: het ligt ook aan de ouders. Russische arabieren zijn over het algemeen groter (wij hebben russen), andere arabieren zijn vaak kleiner. Als de ouders klein zijn dan wordt ze niet veel groter dan haar ouders. Daar moet je ook rekening mee houden. Gegevens van de ouders zijn op te vragen bij de fokker.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 17:31

Peru was 1.67 toen ik hem kocht, 2,5 jaar.
Nu 5 jaar oud, meet hij 1.74..... er is nog hoop voor je.. hihi....

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-02 17:47

De ouders van Cheyenne zijn beide rond de 1.50. Dus veel groter als dat zal ze denk ik niet worden,maar dat vind ik wel een prima maatje.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 11:23

Ooit wil dat niet zo heel veel zeggen.
Ik ken meer paarden die boven de ouders uit zijn gegroeid.
ze zal geen 1.60 worden, maar ze zou best eens groter kunnen worden dan jij denkt.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 11:37

Sando schreef:
Ooit wil dat niet zo heel veel zeggen.
Ik ken meer paarden die boven de ouders uit zijn gegroeid.
ze zal geen 1.60 worden, maar ze zou best eens groter kunnen worden dan jij denkt.


De vader en moeder van Omar (ook volbloed arabs) waren "maar" rond de 1.47 m en Omar is nu 8 jaar en 1.56 m dus er is nog hoop hoor en arabieren zijn inderdaad vrij laat volwassen. Omar is nog aan het puberen Haha! Dus niet gaan wanhopen hoor Franca het komt allemaal wel goed Knipoog

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 11:40

Ja hoor,de paps van Maffick is 1.64 en zn mams is 1.57
Maffick zelf zit nu tegen de 1.70 aan!
Oke das dan wel een erg extreem voorbeeld natuurlijk maar maak je geen zorgen hoor.
Heb je dat truukje met het touwtje al gedaan?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 11:46

Ik weet eigenlijk niet hoe groot Drug is en hoe groot de mams van Voltrack is (1.50 + gok ik), maar Polleke is iig een enorm stuk groter. Hij is ook lang en hij meet echt een stuk boven de 1.60. Qua grootte is hij wel uitgegroeid, nu beginnen zijn spieren op te komen, da's ook mooi vind ik, echt zo'n gespierde kont krijgt hij nu (heeft echt járen geduurd voordat daar iets opkwam). Het is wel zo dat als de familie (ouders niet direct maar broers/opa/oma etc) groot is, dan is de kans op een groter paard ook groter (volg je me nog?).

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 17:18

Nee, maak je vooral geen zorgen Haha! . Mijn Arabier is nu 6,5 jaar en is het laatste jaar zowat nog 4 cm gegroeid. Dus die van jou kan zeker nog aardig groeien Knipoog .
Juist door die late groei zou ik je ten stelligste aanraden niet te vroeg te beginnen met je paard!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ange29, Celebi, Cowgirl83, KikiCelinevs, tienus63 en 119 bezoekers