Zwart x buckskin = ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Zwart x buckskin = ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 20:48

Als je een zwart paard met een buckskin zou kruisen dan kun je toch geen vos krijgen? Ik dacht dat het veulen dan zwart, bruin of buckskin zou worden of kan het wel?

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 20:59

Als één van de ouders van de vader of moeder een vos was kan het veulen ook vos worden.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 21:44

Sugarmiss schreef:
Als één van de ouders van de vader of moeder een vos was kan het veulen ook vos worden.


En het hoeft niet eens een ouder te zijn, als er veel verder terug een vos zit, kan het er alsnog uitkomen, vos is ressesief en "verstopt" zich dus.


Maar je zou de paarden allebei kunnen testen, als je het zeker wilt weten, op de "red-factor", dan kunnen ze je vertellen of de paarden de vos-factor wel of niet dragen. Als ze het beide niet dragen, of als 1 van beide het niet draagt dan kun je geen vos krijgen.

De moeder van mijn zwarte merrie draagt de vos gen niet, de vader is een bruine, wiens vader weer een vos is, dus haar opa is vos. En mijn merrie is getest, en is drager van de "red-factor"!

En, uiteraard als je vos wel kunt krijgen, heb je met een Buskskin ook een kans op palomino!

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-02 22:08

Ok, bedankt voor de uitleg Lachen

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38712
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 00:59

Hoe/waar heb jij je merrie laten testen op de red-factor Jeddah?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 01:23

Je kan het bij van Hearingen Lab laten testen, weet zo even het adres/tel nummer niet, mar dat kan ik wel voor je opzoeken als je wilt, volgens mij hebben ze ook een website...

Kwestie van haren trekken, formulier invullen en opsturen, ik geloof dat het rond de 25 euro kost...

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38712
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 01:48

Als je dat zou willen doen Jeddah lijkt me geweldig! Ik heb je gePBth!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 00:37

jeddah schreef:
Je kan het bij van Hearingen Lab laten testen, weet zo even het adres/tel nummer niet, mar dat kan ik wel voor je opzoeken als je wilt, volgens mij hebben ze ook een website...

Kwestie van haren trekken, formulier invullen en opsturen, ik geloof dat het rond de 25 euro kost...


Bepalen ze dan alle kleurgenen van je paarden?
Hmm, anders eens interessant voor onze 2 merries.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 00:53

nee, dat doe ze zeker niet, er zijn een aatal factoren waar tests voor zijn, de Tobiano gen, de Frame (overo) gen en de Vos-gen. In Frankrijk hebben ze ook een test ontwikkeld voor de Agouti gen (die bepaalt of een paard zwart of bruin wordt), maar die staat nog in de kinderschoenen, en is (nog) niet door elke lab te doen..