Galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-02 15:13

De galop is bij pats echt een probleem.
Als ze goed zit, maakt ze een sprongetje in de bocht en zit ze overkruist.
Ook het aanspringen is vaak een probleem, ik moet contra stelling vragen om haar goed aan te laten springen.

Wie weet wat ik hiertegen kan doen? vooral het overkruisen is erg vervelend!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!


Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 15:28

In elk geval als je in de rechtergalop zit, je linkerbeen achter de singel en je rechterbeen op de singel houden dat je in ieder geval de goede galophulpen door blijft geven. Sluit je pony verder goed op zodat ie niet de kans krijgt om over te springen. Denk zelf ook goed om je (ongemerkte) zithulpen!

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 16:25

precies, ik zie hier hulpen staan.

je moet goed opletten dat je de hulpen goed gebruikt. je gewicht speelt een belangrijke rol bij het aanspringen van de galop, deze bepaald welke galop je paard neemt. als ie goed is aangesprongen, prima, maar als ie daarna meteen weer overspringt, zal er iets niet goed gaan met je hulpen.
(ik zeg hierbij even dat ik niet zeg dat jij niet goed kan rijden, dat weet ik niet, maar meestal ligt zoiets niet bij het paard) vb, als jij heel erg heen en weer gaat in je zadel (lings naar rechts), dan wordt in de galop, niet afhankelijk van welke galop, niet steeds één kant belast, maar allebij onstebeurt. het geval is dan dat je paard de galop kiest dat het meest prettig is om te lopen, --dit merk je vooral als je buiten rijd, hier heb je over het algemeen minder bochten -- dit zal hij trouwens altijd doen.

nu komt het, als jij aanspringt in de galop leg jij je buitenbeen naar achteren, en je binnenbeen op de singel. nou ben ik er een poosje geleden erachter gekomen dat niet iedereen weet waarom je dat buitenbeen nou achter de singel brengt, terwijl je je binnenbeen meer naar voren laat.
nou is het geval dat als je je achterbeen naar achter brengt, je gewicht wat meer naar de buitenkant gaat hangen. dit heeft het gevolg dat je paard aan de buitenkant licht geblokkeerd wordt, of geremd, ik weet zo snel even de goede benaming niet, maar dan wordt het binnenbeen ontlast, waardoor hij dit been, het binnenbeen dus, als eerste omhoog brengt.
als jij nou heen en weer gaat, dit kan ongemerkt zijn, dan weet hij bij het aanpringen nog wat jij wil, maar een halve rond later hang jij wat meer naar de andere kant, en dat loopt dan niet prettig meer, en dus probeert hij dat been weer wat te ontlasten.

de contra is dus gewoon onnatuurlijk, omdat hij dan iets doet dat hij niet prettig vind, denk ik dan. maar goed het is een onderdeel van de dressuur, en je paard zal er niet goed omheen kunnen.
nou moet je me niet gaan vragen hoe het dan zit met parden die alleen maar in de contra galopperen, maar ik denk dat bij dat soort paarden, de ruiter ongeschikt is voor dat paard, dat dat paard gevoelig is voor gewichtshulpen, en de ruiter deze hulpen niet onder controle heeft.

nouja ik hoop dat je er wat aan hebt.
groeten jeffrey

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 19:36

Heeft het paardje geen problemen in de rug ? Het is niet normaal dat hij zonder reden van de juiste naar kruisgalop springt (wat dat is in theorie lastiger)

more with less

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 19:39

Daarom zou ik ook willen weten of je wel eens longeert. Wat voor een optoming gebruik je bij het longeren en doet je paard dit ook aan de longe?
Wanneer hij het alleen onder het zadel doet ligt het waarschijnlijk aan jou hulpen. Wanneer hij het ook aan de longe doet zou ik dat paard eens na laten kijken door een DA.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 20:17

Ik rijd ook op een manegepony en ald ik dan binnen aan het galopperen ben, dan gaat ze in de bochten bij de kleine zijde een paar keer overspringen. Dat zit heel lastig en ik heb geprobeert wat het zo min mogelijk maakt.

mijn instructeur zei dat ik bij deze pony echt zo stil mogelijk moest blijven zitten, ze reageert echt heel erg op mijn gewicht. Als ik die verplaats dan springt ze metteen over.

als ik een beetje blijf drijven dan springt ze veel minder snel over. Maar omdat ze nogal vlug is, is dat niet de ideaalste oplossing. Ook goed stelling laten lopen helpt bij mij.

overigens doet ze het bijna alleen als ik met de les in de bak rijd. Als ik vrijrijd, en dus met niet veel mensen in de bak ben, doet ze het veel minder snel.

OP de lange zijde springt ze vaak vanzelf in de goed galop als ze verkeerd zat.

Sully Mijn eerste eigen 2 jarige haflinger sinds 24 juli 2021 <3
Vera Alweer 6 jaar mijn liefste verzorgpony <3 M1+3 <3
[ITP] Ons laatste wedstrijdweekendje weg! Nu M1 :)

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-02 10:20

Aan de longeerlijn doet ze het heel soms, bij haar eigenaresse doet ze het ook, een meisje die haar ook een tijd gereden had, had er ook last van.

Patsia is tegenovergesteld gereden, je moet dus andere hulpen aan haar vragen.
Ze is altijd western gereden, misschien dat het daar aan ligt?

Alleen op de hei/in het bos overkruist ze eigenlijk nooit.

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48209
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 12:36

Veel voltes rijden (of stelling naar binnen) en goed ondersteunen met je benen.....

Dat Pats eerst western werd gereden heeft er volgens mij niets mee te maken....

Bij ons op stal heeft Pats het nooit gedaan....

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 17:07

Melissa schreef:

Alleen op de hei/in het bos overkruist ze eigenlijk nooit.

Omdat ie dan waarschijnlijk in de galop zit die hem het beste past, probeer OVERAL dezelfde hulpen voor te gebruiken, dus als je in het bos in de linkergalop wilt dan ga je net zolang door tot ie ook in het bos in de linkergalop aanspringt en dus niet doet wat hem het beste past, want dan krijg je dit soort problemen als je in de bak dressuurmatig aan de gang gaat.

Overkruisen is vaak een balansprobleem, probeer dat dus te verbeteren, galopeer veel (enige manier om iets te leren is om het te oefenen) op beide handen en maak veel overgangen van de draf naar de galop en weer terug, probeer deze overgangen op je zit te maken en dus niet op je hand en laat hem in die galop ook lekker schakelen, een rondje galoperen zal hij weinig van leren, van dat schakelen en die overgangen en dat continue leert hij veel meer.

GEbruik ook eens de zoekfunctie, hier is al veel meer over geschreven.

palousa_boy

Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 18:10

jah das wel belangrijk, veel oefenen, veel herhalen, maar niet tot de verveling in de oefening toeslaat. oefen wat, doe dan weer even wat anders, en ga daarna weer opnieuw oefenen.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-02 18:18

Oke, dank jullie wel!

Smiths girl: het meisje waarvan ze nu is vertelde mij dat ze tegenovergesteld is gereden (dat hoorde ze van haar vorige eigenaar!) , dus stelling naar binnen heeft geen nut, dan springt ze verkeerd aan!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48209
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 18:23

hoi Melissa

Ik weet dat ze western is gereden... misschien is de omschakeling naar dressuur te groot? Of te snel gegaan? Ik probeer Banjer ook western om te scholen... en ik merkte duidelijk aan haar dat de overgang te groot was....

Misschien is het een optie om de galop eerst met western-aanleuning te vragen... omdat dat is wat ze kent....

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-12-02 18:26

Nee, ik denk zeker niet dat we te snel gaan, ze word ongv. maar 3/4 x per week drs gereden en dan werkt ze eigenlijk niet eens hard Haha!

Maar ik ga oefenen!
Springen vind ze trouwens geweldig! en Banjer krijgt een knuf van der!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!


Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48209
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 18:33

Knuf terug van Banjer... Lovers


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers