Mesthoop met veel stro en houtkorrels verwerken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Mesthoop met veel stro en houtkorrels verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-25 15:14

Onder het motto 'Bokt weet alles...'

Ik werk op een kleinschalige kinderboerderij. we hebben op dit moment 2 schapen, 2 geiten, 2 groepen van 10 kippen, en een konijnenplein met 4 vlaamse reuzen.
Hun stallen zijn met stro en houtkorrels bedekt. Daarnaast zijn de geiten absoluut meesters in hooi als bodembedekker misbruiken.

uitmesten gebeurt met onze clienten, verstandelijk beperkt, dus er gaat eerder te veel schoon stro/ houtkorrel de mesthoop op, dan dat er blijft liggen.

Gevolg is een heel droge mesthoop, waar door fermentatie nog net wat van te maken is, voor bemesten van weilanden en grote struiken in het voorjaar.

Echter met de konijnengroep en laatste groep kippen erbij, gaat het net te hard...

Mijn vraag voor jullie: iemand tips om deze mest te verwerken? In de tuinen heb ik naar gezocht, maar dan houdt het stro in eerste instatie teveel stikstof vast, wat pas weer vrij komt na vertering.
Mestcontainer heb ik ook naar gekeken, maar kosten zijn dermate hoog dat ik het als een 'Plan B' heb.

Mis ik andere mogelijkheden?

DubbelFun

Re: Mesthoop met veel stro en houtkorrels verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 15:23

Advertentie zetten voor moestuintjes (gratis ophalen) of anders een loon/grondwerker bellen voor een prijsopgave om het af te voeren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:08

Voor een moestuin met het echt goed gecomposteerd worden anders is het te zuur. Ik composteer de paardenmest en er moet ook groen op zoals onkruid en gras.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 20:16

Gehakseld stro misschien iets? Moet wel kunnen en wel willen, is wel een bedekking wat vele minder plek nodig heeft op de mesthoop, minder kruiwagens vol vooral
Onze mesthoop word geleegd door de boer, die droogt het en gebruikt het als bedekking voor stal maar ze willen niet dat er (veel) hooi bij zit. Een beetje kan wel daar heb ik voor jullie nu geen oplossing voor :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 21:05

Juut schreef:
Onder het motto 'Bokt weet alles...'

Ik werk op een kleinschalige kinderboerderij. we hebben op dit moment 2 schapen, 2 geiten, 2 groepen van 10 kippen, en een konijnenplein met 4 vlaamse reuzen.
Hun stallen zijn met stro en houtkorrels bedekt. Daarnaast zijn de geiten absoluut meesters in hooi als bodembedekker misbruiken.

uitmesten gebeurt met onze clienten, verstandelijk beperkt, dus er gaat eerder te veel schoon stro/ houtkorrel de mesthoop op, dan dat er blijft liggen.

Gevolg is een heel droge mesthoop, waar door fermentatie nog net wat van te maken is, voor bemesten van weilanden en grote struiken in het voorjaar.

Echter met de konijnengroep en laatste groep kippen erbij, gaat het net te hard...

Mijn vraag voor jullie: iemand tips om deze mest te verwerken? In de tuinen heb ik naar gezocht, maar dan houdt het stro in eerste instatie teveel stikstof vast, wat pas weer vrij komt na vertering.
Mestcontainer heb ik ook naar gekeken, maar kosten zijn dermate hoog dat ik het als een 'Plan B' heb.

Mis ik andere mogelijkheden?

Voor he hooi verspilling een hooiruif / slowfeeder maken van dik gaas ( dassen gaas oid) voor je geiten scheelt heel heel veel ( of extra gaas in de een bestaande ruif) en idd op stro korrels of schapen en geiten op vlas houden werkt ook mooi

Juut

Re: Mesthoop met veel stro en houtkorrels verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-25 21:01

De slowfeeders zijn er al, maar onze geiten zijn vetzakken... :')
Ik wil nu idd inzetten op laag vlas, met wat stro erboven.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 21:12

bij ons op stal (werd ook uitgemest door een niet paarden jongen van de zorgboerderij) wordt eerst door de eigenaar het schone gedeelte aan de kant geschoven, de rest mocht dan door deze jongen in de krui en op de mesthoop gegooid worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-25 21:20

marleen_usar schreef:
Voor een moestuin met het echt goed gecomposteerd worden anders is het te zuur. Ik composteer de paardenmest en er moet ook groen op zoals onkruid en gras.

In deze tijd van het jaar willen mensen met tuinen het nog wel eens om een soort isolatie laag op te bouwen. Mijn buurman vroeg iig rond november altijd naar mest en deed daar zelf stro over om wat ie dan ook wil doen overwinteren te ‘beschermen’.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 12:19

Klopt nu willen mensen het ook hebben ik schep nog steeds zakken vol.